Miksi et osta lihaa suoraan tuottajalta?
Itse ostan luomulihaa suoraan tuottajalta. Juuri teurastettua, eettisesti kasvatettua. Ja mikä parasta, K- ja S-kauapt ei vedä välistä.
Kommentit (110)
Olen kyllä ostanut, mutta olen niin moukka etten huomaa mitään makueroa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 12:07"]Miksei kuluttajat voisi suoraan riistää tuottajia, kun kauppiaat tekee sen tällä hetkellä? [/quote] Joo tulkaa "riistämään" tiesitkö että sianlihantuottaja saa huonoimmillaan lihasta 15 senttiä kilolta. Hyvää tuottoa saa välikädet.
[/quote]
Miksei mun 5-10€/kilo kelpaa?? Turha itkeä tuota 15 senttiä jos ei raha kelpaa....
Ja ne valmiit paketit - perkelettäkö niissä pitää olla 8 kiloa jauhelihaa ja vain 7 kiloa kunnon lihaa. Ja kuitenkin tuon 15 kilon hinta n 230-280€. Tulee siinä jauhelihalle hintaa. Ikinä ei saa sitä mitä haluaa!
Koska en syö lihaa. Mun mielestä se on kuvottavaa syödä jotain, joka on joskus elänyt ja sillä on ollut silmät.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 12:07"]Miksei kuluttajat voisi suoraan riistää tuottajia, kun kauppiaat tekee sen tällä hetkellä? [/quote] Joo tulkaa "riistämään" tiesitkö että sianlihantuottaja saa huonoimmillaan lihasta 15 senttiä kilolta. Hyvää tuottoa saa välikädet.
[/quote]
Miksei mun 5-10€/kilo kelpaa?? Turha itkeä tuota 15 senttiä jos ei raha kelpaa....
Ja ne valmiit paketit - perkelettäkö niissä pitää olla 8 kiloa jauhelihaa ja vain 7 kiloa kunnon lihaa. Ja kuitenkin tuon 15 kilon hinta n 230-280€. Tulee siinä jauhelihalle hintaa. Ikinä ei saa sitä mitä haluaa!
[/quote]
Niin mitähän tämä jauhelihaksi tehty moska oikeastaan onkaan, ja miksi sitä ei saa jauhamattomana?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 13:17"]
[/quote]
[/quote]
Niin mitähän tämä jauhelihaksi tehty moska oikeastaan onkaan, ja miksi sitä ei saa jauhamattomana?
[/quote]
Niinpä.
Kyllä mulle kelpaisi eri fileet, paistit, potkat, lapa, rinta, poski, niska, kylki, selys yms ruhonosat mutta ei. Paketissa on yli puolet jauhettua ja loput paistia, ulkofilettä ja joku keittolihapala suunnilleen. Jos saisinkin tuohon hintaan valita mitä otan tilanne voisi olla toinen. Ihan saman moskan ne sinne jauhaa kuin keskusliikkeetkin!
Ostaisin kyllä mutta näin keskituloisella ei ole varaa. Sieltä mennään mistä aita on matalin eli tarjouslihaa marketista ja onneksi olen hyvä kokki joten lopputuloksesta ei erota lihan laatua.
Haluaisin lihani (jo periaatteestakin) suoraan tilalta mutta en ole valmis maksamaan samaa hintaa kuin kaupasta. Voin ottaa vaikka puolikkaan tilalla teurastetun (osan saa kuulema teurastaa itse) vasikan ja pilkkoa itse, voisin jopa maksaa 5€/kilo. Vaan ei....
Jos vain tietäisin mistä saisin, niin ostaisin tottakai lähiruokaa mahdollisimman suoraan tuottajalta. Mutta asiassa on se kääntöpuoli, että nuo jotka myyvät, pyytävät ainakin täällä Pirkanmaalla tuotteistaan niin posketonta hintaa kun on niin "luomua" ja kysyntä on kova ilmeisesti, niin en jaksa vaivautua. Kohtuullinen hinta olisi tässä se avainsana. Jos ostan lihan tuottajalta, niin olettaisin maksavani siitä huomattavasti vähemmän kuin kaupassa.
Ostan osan lihoista suoraan tuottajalta ja on muuten maukasta lihaa! Loppuosan lihoista dyykkaan kauppojen roskiksista, joten otan sitä mitä milloinkin on tarjolla.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:14"]Lihan kasvatus ei ole eettistä. Olen ihminen eli kasvissyöjä. En tarvitse lihaa. Miksi maksaisin toiselle turhasta verenvuodatuksesta? Murhaajat murhaa. Minä en halua rahoittaa moista toimintaa. Eläimet kuuluu luontoon elämään omaa elämäänsä eikä ihmisen keinosiitettäväksi neljän seinän sisälle. Hävetkää te raakalaiset!
[/quote]
Häpeä itse! Oletko edes tutustunut näihin eläimiin? Kannattaisi, ne ovat todella symppiksiä!!
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:34"]
Jos vain tietäisin mistä saisin, niin ostaisin tottakai lähiruokaa mahdollisimman suoraan tuottajalta. Mutta asiassa on se kääntöpuoli, että nuo jotka myyvät, pyytävät ainakin täällä Pirkanmaalla tuotteistaan niin posketonta hintaa kun on niin "luomua" ja kysyntä on kova ilmeisesti, niin en jaksa vaivautua. Kohtuullinen hinta olisi tässä se avainsana. Jos ostan lihan tuottajalta, niin olettaisin maksavani siitä huomattavasti vähemmän kuin kaupassa.
[/quote]
Miksi oletat maksavasi lihasta vähemmän kuin kaupassa? Samalla tavalla se liha on pitänyt tuottaa, teurastuksesta ja tarkastuksesta maksaa, kylmäketju rakentaa jne. Miksi tilalta ostettu liha olisi halvempaa? Siitä puuttuu kaupan ottama voitto, mutta toisaalta siihen sisältyy pienimuotoisuudesta koituva kustannus.
Jos olette Facebookissa niin sieltä löytyy hakusanalla "REKO *paikkakuntasi*" esim REKO Tampere - lähiruokarengas jonka kautta löytää lihamyyjiä esimerkiksi.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:34"]
[/quote]
Miksi oletat maksavasi lihasta vähemmän kuin kaupassa? Samalla tavalla se liha on pitänyt tuottaa, teurastuksesta ja tarkastuksesta maksaa, kylmäketju rakentaa jne. Miksi tilalta ostettu liha olisi halvempaa? Siitä puuttuu kaupan ottama voitto, mutta toisaalta siihen sisältyy pienimuotoisuudesta koituva kustannus.
[/quote]
Olisin itse valmis ottamaan lihan melkeinpä vaikka kokonaisena ruhona, eikä minua kiinnosta ne marinadit sun muut lisäkustannukset mitä niihin ympätään. Ja luulen että monellakin on sama homma, että jos saman lihan saa viiden välistävetäjän jälkeen puolta halvemmalla niin mieluummin tartutaan siihen vaihtoehtoon. Omasta mielestäni oikea hinta lihalle olisi suunnilleen lihanjalostajien maksama tuottajahinta + ehkä max 30% sen päälle, jos hommaan kummemmin käsittelemätöntä lihaa.
Ei ole riiputettu kylmähuoneessa. Tykkään mureasta, hyvin riiputetusta lihasta. Juuri teurastettu ei ole mun juttu.
Mikset osta kahvia suoraan tuottajalta, mikset kalasta itse kaloja, mikset viljele itse juureksia ja poimi marjoja jne. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.
En tee näin, koska kaupuasta saa kaiken helposti. Joku voi kutsua välistävedoksi sitä, että ruoka ja muut tuotteet tuodaan 200 m päähän, minä kutsuisin sitä palveluksi.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:43"]
Ei ole riiputettu kylmähuoneessa. Tykkään mureasta, hyvin riiputetusta lihasta. Juuri teurastettu ei ole mun juttu.
[/quote]
Se mureutetaan raakakypsytyksellä. ap
Saako maatiloilla teurastaa ja myydä sitä lihaa eteenpäin?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:43"]
Mistäs mä sen tuottajan löydän?
[/quote]
Itse löysin netistä :) Monet vetävät sellaista lenkkiä autolla, joten saa vähän kauempaakin. ap
Lihan kasvatus ei ole eettistä. Olen ihminen eli kasvissyöjä. En tarvitse lihaa. Miksi maksaisin toiselle turhasta verenvuodatuksesta? Murhaajat murhaa. Minä en halua rahoittaa moista toimintaa. Eläimet kuuluu luontoon elämään omaa elämäänsä eikä ihmisen keinosiitettäväksi neljän seinän sisälle. Hävetkää te raakalaiset!