Miksi et osta lihaa suoraan tuottajalta?
Itse ostan luomulihaa suoraan tuottajalta. Juuri teurastettua, eettisesti kasvatettua. Ja mikä parasta, K- ja S-kauapt ei vedä välistä.
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:17"]
Siksi koska olen introvertti ja jos ostaisin tuottajalta lihaa, joutuisin käymään henkilökohtaisen keskustelun tuottajan kanssa. Mieluummin ostan lihani kaupasta, kun sen kassatädin kanssa ei ole pakko puhua Moita enempää.
[/quote]
Mee kauppahallista ostaan jonkun pientuottajan lihaa :) ap
[/quote]
Kaikilla ei ole kauppahallia kulman takana.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:47"] Sikahintaista! [/quote] Ei ole, vaan halpaa :) Hyvää ja eetistä luomulihaa. Itse mieluumin maksan siitä, että eläin on saanut elää hyvän elämän, eikä ole tehotuotannon uhri. Ja tuo liha on halpaa, jauheliha 12 euroa kilo! Siis kilo! ap [/quote] Onneksi jauhelihaa saa kaupasta 4,99 /kg, joten ei tarvitse ryöstöhintaa maksaa. Sori, mutta ei mun tuloilla lähdetä hakemaan ympäri Suomea lihaa ja tuohon hintaan vielä. Kyllä sen HK:n nauta-sian on vaan kelvattava. Hyvä ajatus, mutta ei mun kohdalla toteuskelpoinen.
[/quote]
Ei todellakaan ole ryöstöhinta. Ihmiset on tottuneet halpaan, epäeettiseen ja huonolaatuiseen lihaan. Liha on takuueettistä ja tuoretta. En tajua, miten voit pitää tuota hintaa kalliina verrattuna siihen, kuinka paljon eettiinen tuotantotapa tuo eläimelle hyvinvointia verrattuna tehotuotantoon. Itse en söisi koskaan tehotuotettua lihaa. ap
[/quote]
Mitä tarkoitat "huonolaatuisella"? Minusta on vain hyvä, että ne, mitä paremmat ihmiset pitävät teurasjätteenä, kaavitaan kasaan ja myydään ruokana.
[/quote]
huonolaatuisella tarkoitan stressissä kasvanutta eläintä. Stressi vaikuttaa lihan laatuun. Myös jos liha ei ole luomua, se maistuu erilaiselta. Eettisyys on myös hyvin tärkeää. tehotuotanto on julma tuotantotapa ja aiheuttaa ihmisten ahneuden takia suunnatonta kärsimystä. Itse en voisi syödä tehotuotettua lihaa. ap
[/quote]
On ihan sokkotesteillä todettu, että luomulihaa ei erota tehotuotetusta. Sama luomukasvisten kanssa. Luomu maistuu tasan samanlaiselta. Sä kuvittelet sen paremman maun, koska haluat tehdä niin. Luomuun liittyy valtavasti mielikuvia paremmuudesta. Harmi vaan kun sitä paremmuutta ei ole voitu tieteellisesti todistaa. Se on pelkkä mielikuva.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:47"] Sikahintaista! [/quote] Ei ole, vaan halpaa :) Hyvää ja eetistä luomulihaa. Itse mieluumin maksan siitä, että eläin on saanut elää hyvän elämän, eikä ole tehotuotannon uhri. Ja tuo liha on halpaa, jauheliha 12 euroa kilo! Siis kilo! ap [/quote] Onneksi jauhelihaa saa kaupasta 4,99 /kg, joten ei tarvitse ryöstöhintaa maksaa. Sori, mutta ei mun tuloilla lähdetä hakemaan ympäri Suomea lihaa ja tuohon hintaan vielä. Kyllä sen HK:n nauta-sian on vaan kelvattava. Hyvä ajatus, mutta ei mun kohdalla toteuskelpoinen.
[/quote]
Ei todellakaan ole ryöstöhinta. Ihmiset on tottuneet halpaan, epäeettiseen ja huonolaatuiseen lihaan. Liha on takuueettistä ja tuoretta. En tajua, miten voit pitää tuota hintaa kalliina verrattuna siihen, kuinka paljon eettiinen tuotantotapa tuo eläimelle hyvinvointia verrattuna tehotuotantoon. Itse en söisi koskaan tehotuotettua lihaa. ap
[/quote]
No mulle tuo hinta nyt yksinkertaisesti on liian kova. Ei mun viikkobudjetista laiteta 12€/kilo jauhelihaan, vaan pitää riittää paljon muuhunkin. Vai syödäänkö me sitä pelkkää jauhelihaa koko viikko? Yksi lusikallinen per päivä. Se on hyvä, että sulla on mahdollisuus tuohon, kaikilla ei. Ja olen muuten se sama joka kyseli autottomana Vantaalta, että mistäs sitä edullisesti sais. Et vastannut siihen mitään. Nyt varmaan ehdotat Helsingin kauppahallia, mutta matkat tekee jo 10€, joten ei onnistu. 22€ yhteen jauhelihakiloon on liian paljon.
Siksi koska olen introvertti ja jos ostaisin tuottajalta lihaa, joutuisin käymään henkilökohtaisen keskustelun tuottajan kanssa. Mieluummin ostan lihani kaupasta, kun sen kassatädin kanssa ei ole pakko puhua Moita enempää.
[/quote]
[/quote]
Itse asiassa siinä on sama ongelma. Joutuisin sanomaan sille tädille tai sedälle siellä että paljonko haluan lihaa ja mitä lihaa. Jos huono tuuri kävisi, se kauppahallin täti tai setä alkaisi minulle päivittelemään vielä huonoja säitä tai muuta vastaavaa. Joutuisin vielä yhähtämään siihenkin jotain vastaukseksi... Mieluummin valitsen sen lihapaketin yksin kaikessa hiljaisuudessa. Se on minulle mukavinta.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:32"]
[/quote]
[/quote]
Itse asiassa siinä on sama ongelma. Joutuisin sanomaan sille tädille tai sedälle siellä että paljonko haluan lihaa ja mitä lihaa. Jos huono tuuri kävisi, se kauppahallin täti tai setä alkaisi minulle päivittelemään vielä huonoja säitä tai muuta vastaavaa. Joutuisin vielä yhähtämään siihenkin jotain vastaukseksi... Mieluummin valitsen sen lihapaketin yksin kaikessa hiljaisuudessa. Se on minulle mukavinta.
[/quote]
ynähtämään
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:10"]Mutta todellakin tuottajalla, jolta ostan, on kaikki asiat kunnossa. On luvat, maksaa verot ja eläimiä kohdellaan hyvin. ap
[/quote]
Mistä sinä tiedät, että heillä on kaikki kunnossa? Oletko itse alalla? Jos haluaisit oikeasti auttaa ihmisiä hankkimaan lihat tuottajilta, laittaisit tänne linkkejä, joista maallikko voi opiskella, millaiset kylmäsäilytystilat pitää olla, mistä löytyy säännökset oikeasta tavasta teurastaa ja miten tarkistaa, että kaikkia niitä noudatetaan ja niin edelleen.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:10"]Mutta todellakin tuottajalla, jolta ostan, on kaikki asiat kunnossa. On luvat, maksaa verot ja eläimiä kohdellaan hyvin. ap
[/quote]
Mistä sinä tiedät, että heillä on kaikki kunnossa? Oletko itse alalla? Jos haluaisit oikeasti auttaa ihmisiä hankkimaan lihat tuottajilta, laittaisit tänne linkkejä, joista maallikko voi opiskella, millaiset kylmäsäilytystilat pitää olla, mistä löytyy säännökset oikeasta tavasta teurastaa ja miten tarkistaa, että kaikkia niitä noudatetaan ja niin edelleen.
[/quote]
Ketä helvettiä oikeasti kiinnostaa jotkut luvat tai verot siinä kohtaa jos lihaa ollaan ostamassa? Tärkeintä on rasvapitoisuus (marmorisoituneisuus) ja kohtuullinen hinta. Ja eläimistä nyt näkee ihan katsomallakin sen, että onko asiat kondiksessa vai ei.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:30"]Ostaisin kyllä mutta näin keskituloisella ei ole varaa. Sieltä mennään mistä aita on matalin eli tarjouslihaa marketista ja onneksi olen hyvä kokki joten lopputuloksesta ei erota lihan laatua. Haluaisin lihani (jo periaatteestakin) suoraan tilalta mutta en ole valmis maksamaan samaa hintaa kuin kaupasta. Voin ottaa vaikka puolikkaan tilalla teurastetun (osan saa kuulema teurastaa itse) vasikan ja pilkkoa itse, voisin jopa maksaa 5€/kilo. Vaan ei.... [/quote] Et maksa samaa kuin kaupassa? Paremmasta tavarasta
[/quote]
Maksan mielelläni lihan todellisen hinnan mutta en keskusliikkeiden katteita. Jos tuottajahinta on 2€ ja maksan vaikka 10€/kilo niin tuottaja saa jo 5x hinnan suoraan omaan taskuunsa
[/quote]
[/quote]
Mitä tarkoitat "huonolaatuisella"? Minusta on vain hyvä, että ne, mitä paremmat ihmiset pitävät teurasjätteenä, kaavitaan kasaan ja myydään ruokana.
[/quote]
huonolaatuisella tarkoitan stressissä kasvanutta eläintä. Stressi vaikuttaa lihan laatuun. Myös jos liha ei ole luomua, se maistuu erilaiselta. Eettisyys on myös hyvin tärkeää. tehotuotanto on julma tuotantotapa ja aiheuttaa ihmisten ahneuden takia suunnatonta kärsimystä. Itse en voisi syödä tehotuotettua lihaa. ap
[/quote]
Suomalainen tehotuotanto ei kyllä ole mitenkään julmaa eikä aiheuta suunnatonta kärsimystä. Täällä eläimen kasvatus on niin kallista, että ei olisi mitään järkeä kohdella eläintä huonosti. Huonosti kohdellun ja kärsivän eläimen kasvu ja hyvinvointi heikkenee ja siitä saa pienemmän hinnan. Jolloin tuottaja voi jäädä jopa tappiolle. Toki aina on poikkeuksia, useimmmiten silloin on kyse tilallisen mt-ongelmista. Mutta noin pääsääntöisesti Suomessa tehotuotetuilla eläimillä on ihan yhtä hyvät oltavat kuin luomueläimilläkin.
Mä syön suomalaista lihaa hyvällä omallatunnolla. Tiedän, koska omat vanhempani olivat maitotilallisia ja veljeni on lihantuottaja.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:37"]
Olen naudanlihan tuottaja ja syömme hirveä, jänistä, kaurista, lintua. Nautaa syödään vain jos pitää hätäteurastaa syystä tai toisesta.
[/quote]
Tuotatko niin huonoa, ettet kehtaa itse syödä?
[/quote]
En vaan tuota riistaa tulee tarpeeksi, ei pysty syömään määräänsä enempää. Joskus kun on jouduttu teurastamaan nauta sitä on myyty naapureille (ilman lupia) hyvää on ollut kun vietiin käsistä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:23"]
Koska on helpompaa ja helvempaa hakea se tosta kaupasta joka on 800m päässä.
[/quote]
Ja on niiden tavallistenkin tuottajien saatava lihansa kaupaksi + kauppias työllistää muutaman muun. Ei ne kaikki rahat mihinkään väliin mene vaan kiertävät tässä yhteiskunnassa.
Olen usein miettinyt tuota, että pitäisi. Kunnon ruokaa eikä mitään vakuumiin pakattua.
Mites kalaa? Mä haluan tuoretta kalaa joka ei maksa omaisuuksia. Miksi se maksaa niin paljon?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:53"]
Mites kalaa? Mä haluan tuoretta kalaa joka ei maksa omaisuuksia. Miksi se maksaa niin paljon?
[/quote]
Onki kouraan ja Vantaanjoelle (tai vastaavalle) ahventa pyytämään.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:57"]
[/quote]
[/quote]Eiku mä haluan siikaa, lohta ja kuhaa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:57"]
[/quote]
[/quote]Eiku mä haluan siikaa, lohta ja kuhaa.
[/quote]
Onki kouraan ja Katajanokalle kuhaa pyytämään?
En osta jos on noin kallista. Meillä on 6 lasta ja rahat nyt vielä ainakin vuoden verran hyvin tiukilla. Ostan halvinta jauhelihaa mitä löytää, yli 5€/kg en voi jauhelihasta maksaa. Sitäkin jatkan aina soijarouheella niin ei tarvi käyttää kuin yksi 400g paketti/ateria. Pelkkiä kasvisruokia ei meidän perheessä aleta kyllä syömään. Jauhelihan lisäksi välillä on myös halvinta makkaraa kastikkeessa tai keittona. 12€/kg tuntuu ihan hullulta hinnalta jauhelihasta! Oli kuinka luomutuotettua hyvänsä. Ja kuten joku sanoi, eikö se ole vain hyvä että joku (eli me) syö sitä eläimen huonompaakin osaa? Vai onko se 12€/kg jauheliha sellaista missä on myös teurasjätteitä tai lihan huonompaa osaa muuten? Ja samaa mieltä olen siitä että kyllä ne tehotuottajatkin rahansa ansaitsee ja kaupantädit ja -sedät.
Ostaisin, jos se olisi vähänkin helpompaa. Nyt pitäis ensin googletella ja sitten lähtee hakeen jostain hevonkuusesta sitä lihaa. Helpompi kävästä tossa s-marketissa.
En osta koska saan ilmaiseksi. Arvostan todella paljon, ja kiitos veljen perheelle:). Pari kertaa viikossa herkutellaan luomu-lähi-lihalla. Muuten syömme tavallista ruokaa työpaikan ravintoloissa, itse enemmän kasvisvaihtoehtoja tai keittoja. Mies luultavasti syö liharuokia sielläkin, ei ole tullut kysyttyä. Joskus laiskuuttamme syömme jopa eineksiä, hui:).
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tehotuotantokin voi olla asiallista, eikä luomu takaa laadusta yhtään mitään, vielä vähemmän mausta (tämä on useissa sokkotesteissä todistettu).