Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et osta lihaa suoraan tuottajalta?

Vierailija
16.06.2015 |

Itse ostan luomulihaa suoraan tuottajalta. Juuri teurastettua, eettisesti kasvatettua. Ja mikä parasta, K- ja S-kauapt ei vedä välistä.

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtäkään tuottajaa. Tai joo, isoenollani on maatila, asuu vaan 500km päässä meistä, joten ei taitais onnistua..

Vierailija
22/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:43"]

Ei ole riiputettu kylmähuoneessa. Tykkään mureasta, hyvin riiputetusta lihasta. Juuri teurastettu ei ole mun juttu.

[/quote]

Se mureutetaan raakakypsytyksellä. ap

[/quote]

Sullako on tilat siihen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon maksat kilosta?

[/quote]

Jauhelihasta 12 euroa ja ulkofileestä 32 euroa. ap

Vierailija
24/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan niin kallista ja turhan liian kaukana. Tarvis melkeen olla oma auto. Ja eikös sitä myydä isompina satseina? Ihan vaan sitä että pitäis pakkasestakin varata tilaa. Kaupasta vaan on siis helppoa ja halpaa hakea.

Vierailija
25/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:44"]

Saako maatiloilla teurastaa ja myydä sitä lihaa eteenpäin?

[/quote]

En tiedä lainsäädäntöä, mutta ihan laillisesti myyvät. Usein saattaa olla niin, että teurastetaan ja pakataan muualla ja sitten maatila myy ne kuitenkin :) ap

Vierailija
26/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teurastaminen, lihojen käsittely, säilytys ja myynti edellytä ihan toista toimilupaa kuin maatilan pitäminen on? Siinähän tulee kaikki hygieniajutut, valvonta, lihantarkastus, kylmähuoneet ym. jutut.

Vierailija
27/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei saa, omaan käyttöön saa tilalla teurastaa.

Vierailija
28/110 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:49"]Yhtäkään ruhoa ei saa myydä ilman eläinlääkärin suorittamaa lihantarkastusta. Teurastusta ei saa suorittaa kuin alan ammattilainen. Lihan käsittelyä, säilytystä ja edelleenmyyntiä koskee säädökset. Mitenhän maatilalla sellaiseen voi ryhtyä?
[/quote]

Siten, että hankkii tarvittavat luvat, tekee asianmukaiset tilat ja palkkaa osaavan henkilökunnan. Ja pääpainohan voi olla sillä teurastamolla, siinä sivussa harjoittaa sitte maataloutta. Yleensä myös se liha mitä tälläiset tilat myy on ihan näitä liharotuja eli hereford, angus, ylämään karja jne. Lisäksi nämä teurastamot voivat ottaa vastaan lähitilojen karjaa.

Yleensä myös tän kokoisissa yrityksissä on useampi osakas (perhe/tila) mukana, sillä onhan se suuri investointi tehä ja se lupahakemusten ja kaiken paperihomman määrä. Kyllä siis siinä on useampi henkilö mukana, mutta tavallisesti nyt vain puhutaan siitä maatilasta :)

Vierailija
29/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:43"]

Mistäs mä sen tuottajan löydän?

[/quote]

Itse löysin netistä :) Monet vetävät sellaista lenkkiä autolla, joten saa vähän kauempaakin. ap
[/quote]
Jaa, ei ole autoa eikä korttiakaan. Miten täältä Vantaalta pääsis tuottajan luokse ja tuleeko siltikin järkevämmäksi ostaa? ( lue: edullisemmaksi )

Vierailija
30/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="ExoPol" time="16.06.2015 klo 20:44"]

En tunne yhtäkään tuottajaa. Tai joo, isoenollani on maatila, asuu vaan 500km päässä meistä, joten ei taitais onnistua..

[/quote]

googleta. :) Monet tuottajat kiertävät myymässä lihaa ympäriinsä ja lisäksi toimittavat esim kauppahalleihin yms. Itse ostan tuottajalta joka käy useammalla paikkakunnalla myymässä. ap

Vierailija
31/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tutkittua. Ei ole tehty pistokokeita.

Vierailija
32/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikahintaista!

Vierailija
33/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:45"]

Ei ole riiputettu kylmähuoneessa. Tykkään mureasta, hyvin riiputetusta lihasta. Juuri teurastettu ei ole mun juttu.

[/quote]

Se mureutetaan raakakypsytyksellä. ap

[/quote]

Sullako on tilat siihen?

[/quote]

ööö......? siis mureutetaan omassa jääkaapissa raakakypsytyksellä....On mulla jääkaapissa lihalle tilaa. Ne lihat tule kuitenkin paketissa, ei kokonaisena eläimenä...ap

Vierailija
34/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkään ruhoa ei saa myydä ilman eläinlääkärin suorittamaa lihantarkastusta. Teurastusta ei saa suorittaa kuin alan ammattilainen. Lihan käsittelyä, säilytystä ja edelleenmyyntiä koskee säädökset. Mitenhän maatilalla sellaiseen voi ryhtyä?

Vierailija
35/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:46"]

Se on vaan niin kallista ja turhan liian kaukana. Tarvis melkeen olla oma auto. Ja eikös sitä myydä isompina satseina? Ihan vaan sitä että pitäis pakkasestakin varata tilaa. Kaupasta vaan on siis helppoa ja halpaa hakea.

[/quote]

Tuolta tuottajalta jolta minä ostan, niin minimimäärä on kilo :) Ja ei oo kallista. Lihaa ei tartte kuitenkaan kaksin käsin vetää. ap

Vierailija
36/110 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:40"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:34"]

Jos vain tietäisin mistä saisin, niin ostaisin tottakai lähiruokaa mahdollisimman suoraan tuottajalta. Mutta asiassa on se kääntöpuoli, että nuo jotka myyvät, pyytävät ainakin täällä Pirkanmaalla tuotteistaan niin posketonta hintaa kun on niin "luomua" ja kysyntä on kova ilmeisesti, niin en jaksa vaivautua. Kohtuullinen hinta olisi tässä se avainsana. Jos ostan lihan tuottajalta, niin olettaisin maksavani siitä huomattavasti vähemmän kuin kaupassa.

[/quote]

Miksi oletat maksavasi lihasta vähemmän kuin kaupassa? Samalla tavalla se liha on pitänyt tuottaa, teurastuksesta ja tarkastuksesta maksaa, kylmäketju rakentaa jne. Miksi tilalta ostettu liha olisi halvempaa? Siitä puuttuu kaupan ottama voitto, mutta toisaalta siihen sisältyy pienimuotoisuudesta koituva kustannus.

[/quote]

Olisin itse valmis ottamaan lihan melkeinpä vaikka kokonaisena ruhona, eikä minua kiinnosta ne marinadit sun muut lisäkustannukset mitä niihin ympätään. Ja luulen että monellakin on sama homma, että jos saman lihan saa viiden välistävetäjän jälkeen puolta halvemmalla niin mieluummin tartutaan siihen vaihtoehtoon. Omasta mielestäni oikea hinta lihalle olisi suunnilleen lihanjalostajien maksama tuottajahinta + ehkä max 30% sen päälle, jos hommaan kummemmin käsittelemätöntä lihaa.

[/quote]

Me on tarjottu joskus hinnankysyjille sitä, että ostavat koko ruhon ja maksavat sitten itse teurastus-, paloittelu- ja kuljetuskustannukset, mutta koska niistä kertyy enemmän kuin tuo 30% lisähintaa, niin siihen se on jäänyt. Kuluttaja ei ymmärrä, miten paljon työ maksaa - ja tässä tapauksessa työ, jota ei tehdä tilalla vaan hankitaan "ostopalveluna" teurastamosta.

Vierailija
37/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:47"]

Sikahintaista!

[/quote]

Ei ole, vaan halpaa :) Hyvää ja eetistä luomulihaa. Itse mieluumin maksan siitä, että eläin on saanut elää hyvän elämän, eikä ole tehotuotannon uhri. Ja tuo liha on halpaa, jauheliha 12 euroa kilo! Siis kilo! ap

Vierailija
38/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, on se hienoa.. Tyypit teurastuttaa elikkonsa esim. Atrialla tai HKlla ihan niin kuin muutkin kantturat, hakevat lihat takaisin ja myyvät ne hyväuskoisille hölmöille sikamaisella hinnalla. Hohhoijaa.

Vierailija
39/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija. Ostaisin, jos vain mitenkään voisin.

Vierailija
40/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:46"]

[/quote]

Ei saa, omaan käyttöön saa tilalla teurastaa.

[/quote]

Niin saa, mutta sinne täytyy tulla sekä ammattitaitounen teurastaja teurastamaan asianmukaisesti että eläinlääkäri tarkastamaan liha.