Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et osta lihaa suoraan tuottajalta?

Vierailija
16.06.2015 |

Itse ostan luomulihaa suoraan tuottajalta. Juuri teurastettua, eettisesti kasvatettua. Ja mikä parasta, K- ja S-kauapt ei vedä välistä.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lihan suoramyyntiä tilalta. Avasin aiheesta oman ketjun, saa kysyä...

Vierailija
62/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:49"]

Yhtäkään ruhoa ei saa myydä ilman eläinlääkärin suorittamaa lihantarkastusta. Teurastusta ei saa suorittaa kuin alan ammattilainen. Lihan käsittelyä, säilytystä ja edelleenmyyntiä koskee säädökset. Mitenhän maatilalla sellaiseen voi ryhtyä?

[/quote]

Hyvin. Ammattireustastaja teurastaa ja maatila huolehtii itse jälleenmyynnistä. Liha on tietenkin testattua ja hyväksyttyä. :) ap

[/quote]

Maatilalla pitää olla kylmätilat ja hyväksytyt säilytyslämpötilat, hygienia valvottu ja lupa suoramyyntiin. Teurastaja ottaa maksun käynnistään ja eläinlääkäri myös. Aika isoja investointeja muutamaa pihvikiloa varten.

[/quote]

Tässä kun pohdin noita ap:n hintoja, niin jotenkin mieleen hiipii ajatus, että veroviraston tekisi hyvää käydä vähän tarkastamassa toimintaa...
[/quote]

Just näin, eihän tuottaja mitenkään voi hyötyä rahallisesti omasta työstään!! Eikä ne varmaan maksa verojakaan, kun on noin ahneita.... Voihan v**tu näitä palstan kaikkitietäjiä taas...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:47"] Sikahintaista! [/quote]   Ei ole, vaan halpaa :) Hyvää ja eetistä luomulihaa. Itse mieluumin maksan siitä, että eläin on saanut elää hyvän elämän, eikä ole tehotuotannon uhri. Ja tuo liha on halpaa, jauheliha 12 euroa kilo! Siis kilo! ap [/quote] Onneksi jauhelihaa saa kaupasta 4,99 /kg, joten ei tarvitse ryöstöhintaa maksaa. Sori, mutta ei mun tuloilla lähdetä hakemaan ympäri Suomea lihaa ja tuohon hintaan vielä. Kyllä sen HK:n nauta-sian on vaan kelvattava. Hyvä ajatus, mutta ei mun kohdalla toteuskelpoinen.

[/quote]

Ei todellakaan ole ryöstöhinta. Ihmiset on tottuneet halpaan, epäeettiseen ja huonolaatuiseen lihaan. Liha on takuueettistä ja tuoretta. En tajua, miten voit pitää tuota hintaa kalliina verrattuna siihen, kuinka paljon eettiinen tuotantotapa tuo eläimelle hyvinvointia verrattuna tehotuotantoon. Itse en söisi koskaan tehotuotettua lihaa. ap

Vierailija
64/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään kävin luomutilalla ja lihan hinnat vaihtelivat 7e/kg sinne 12 euroon. Riippuen lihasta. Eli ei mitään överihintaista

Vierailija
65/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi en osta, ettei ole aikaa. Aiemmin kuuluin ruokapiiriin, mut siihen hommaan meni ihan helvetisti aikaa.

Vierailija
66/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:56"]

Yhtäkään ruhoa ei saa myydä ilman eläinlääkärin suorittamaa lihantarkastusta. Teurastusta ei saa suorittaa kuin alan ammattilainen. Lihan käsittelyä, säilytystä ja edelleenmyyntiä koskee säädökset. Mitenhän maatilalla sellaiseen voi ryhtyä?

[/quote]

Hyvin. Ammattireustastaja teurastaa ja maatila huolehtii itse jälleenmyynnistä. Liha on tietenkin testattua ja hyväksyttyä. :) ap

[/quote]

Maatilalla pitää olla kylmätilat ja hyväksytyt säilytyslämpötilat, hygienia valvottu ja lupa suoramyyntiin. Teurastaja ottaa maksun käynnistään ja eläinlääkäri myös. Aika isoja investointeja muutamaa pihvikiloa varten.

[/quote]

Ei kyse ole vain muutamasta pihvikilosta :) Tällä tuottajalta jolta minä ostan, on kaikki nuo asiat kunnossa. On asianmukaiset säilytystilat, on lupa suoramyyntiin yms. Eläimiä on tarpeeksi mutta heille on myös riittävät tilat ilman tehotuotantoa. Ja juurihan tässäkin ketjussa kauhisteltiin ostamani lihan hintaa :) Ehkäpä sillä hinnallakin juuri noita kustannuksia katetaan. Mieluumin tuon tuottajaa noudattamaan eettistä tuotantotapaa kuin ostan kidutettujen eläinten lihaa. ap

Vierailija
67/110 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:40"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:34"]

Jos vain tietäisin mistä saisin, niin ostaisin tottakai lähiruokaa mahdollisimman suoraan tuottajalta. Mutta asiassa on se kääntöpuoli, että nuo jotka myyvät, pyytävät ainakin täällä Pirkanmaalla tuotteistaan niin posketonta hintaa kun on niin "luomua" ja kysyntä on kova ilmeisesti, niin en jaksa vaivautua. Kohtuullinen hinta olisi tässä se avainsana. Jos ostan lihan tuottajalta, niin olettaisin maksavani siitä huomattavasti vähemmän kuin kaupassa.

[/quote]

Miksi oletat maksavasi lihasta vähemmän kuin kaupassa? Samalla tavalla se liha on pitänyt tuottaa, teurastuksesta ja tarkastuksesta maksaa, kylmäketju rakentaa jne. Miksi tilalta ostettu liha olisi halvempaa? Siitä puuttuu kaupan ottama voitto, mutta toisaalta siihen sisältyy pienimuotoisuudesta koituva kustannus.

[/quote]

En ole edellinen mutta hänen kanssaan samaa mieltä. Jos tuottaja myy lihan K ja S ketjuille 2€ kilo luuttomana niin miksi minun pitäisi maksaa siitä 28€/kilo? Ymmärrät varmaan.

Vierailija
68/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tässä kun pohdin noita ap:n hintoja, niin jotenkin mieleen hiipii ajatus, että veroviraston tekisi hyvää käydä vähän tarkastamassa toimintaa...

[/quote]

Maksavat kyllä veronsa. :) Hintojahan jopa sanottiin korkeisin (mitä kyllä ihmettelen) joten mistä ihmeestä epäilys veronkierrosta hiipii mieleesi? Mutta todellakin tuottajalla, jolta ostan, on kaikki asiat kunnossa. On luvat, maksaa verot ja eläimiä kohdellaan hyvin. Ihmettelen tämän ketjun lynkkausmielialaa, voiko joitakuita noin kovasti ärsyttää se, että joku on löytänyt hyvän lihantuottajan :) ap

Vierailija
69/110 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:42"]Jos olette Facebookissa niin sieltä löytyy hakusanalla "REKO *paikkakuntasi*" esim REKO Tampere - lähiruokarengas jonka kautta löytää lihamyyjiä esimerkiksi.
[/quote]

Minäkin ostan Reko torilta.
Löytyy myös tiloja, joista saa suoraan. Googleta. Esim lähiseudun tilalta kävin ostamassa ankkaa. Lähellä on myös pihvikarjaa ja possua. He myyvät Reko torilla. Hinta ei ole paha. Esim jauheliha on 12 e kg. Ihan toista kuin vakuumista.
Reko torilta saa myös vihannekset, tuoremehut, jauhot, munat ym en pidä kalliina

Vierailija
70/110 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:30"]Ostaisin kyllä mutta näin keskituloisella ei ole varaa. Sieltä mennään mistä aita on matalin eli tarjouslihaa marketista ja onneksi olen hyvä kokki joten lopputuloksesta ei erota lihan laatua.

Haluaisin lihani (jo periaatteestakin) suoraan tilalta mutta en ole valmis maksamaan samaa hintaa kuin kaupasta. Voin ottaa vaikka puolikkaan tilalla teurastetun (osan saa kuulema teurastaa itse) vasikan ja pilkkoa itse, voisin jopa maksaa 5€/kilo. Vaan ei....
[/quote]

Et maksa samaa kuin kaupassa? Paremmasta tavarasta

Vierailija
71/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:56"] [quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:52"] [quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:49"] Yhtäkään ruhoa ei saa myydä ilman eläinlääkärin suorittamaa lihantarkastusta. Teurastusta ei saa suorittaa kuin alan ammattilainen. Lihan käsittelyä, säilytystä ja edelleenmyyntiä koskee säädökset. Mitenhän maatilalla sellaiseen voi ryhtyä? [/quote]   Hyvin. Ammattireustastaja teurastaa ja maatila huolehtii itse jälleenmyynnistä. Liha on tietenkin testattua ja hyväksyttyä. :) ap [/quote] Maatilalla pitää olla kylmätilat ja hyväksytyt säilytyslämpötilat, hygienia valvottu ja lupa suoramyyntiin. Teurastaja ottaa maksun käynnistään ja eläinlääkäri myös. Aika isoja investointeja muutamaa pihvikiloa varten. [/quote] Tässä kun pohdin noita ap:n hintoja, niin jotenkin mieleen hiipii ajatus, että veroviraston tekisi hyvää käydä vähän tarkastamassa toimintaa... [/quote] Just näin, eihän tuottaja mitenkään voi hyötyä rahallisesti omasta työstään!! Eikä ne varmaan maksa verojakaan, kun on noin ahneita.... Voihan v**tu näitä palstan kaikkitietäjiä taas...

[/quote]

Älä välitä :) Jostain syystä tämä ketju herätti vihan, vaikka tämän piti olla positiivinen ketju. Ja kyllä tuo tuottaja jolta ostan, niin maksaa verot. Lisäksi huolehtii eläinten kunnosta. Tuo lihanhinta ei ole millään lailla korkea, jos on yhtään selvillä mitä luomuliha yleensä maksaa. Ja koska kyse ei ole tehotuotannosta, on kustannukset luonnollisesti korkeammat. ap

Vierailija
72/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään oma tilan nautaa. Käy teurastamossa kääntymässä ja palaa paloiteltuna kotiin ja pakastimeen. Hinta on melkein sama kuin kaupasta ostaisi, koska teurastus ja tarkastus maksavat enemmän kuin se lihan tuottaja saa.

Vierailija
73/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:05"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:47"] Sikahintaista! [/quote]   Ei ole, vaan halpaa :) Hyvää ja eetistä luomulihaa. Itse mieluumin maksan siitä, että eläin on saanut elää hyvän elämän, eikä ole tehotuotannon uhri. Ja tuo liha on halpaa, jauheliha 12 euroa kilo! Siis kilo! ap [/quote] Onneksi jauhelihaa saa kaupasta 4,99 /kg, joten ei tarvitse ryöstöhintaa maksaa. Sori, mutta ei mun tuloilla lähdetä hakemaan ympäri Suomea lihaa ja tuohon hintaan vielä. Kyllä sen HK:n nauta-sian on vaan kelvattava. Hyvä ajatus, mutta ei mun kohdalla toteuskelpoinen.

[/quote]

Ei todellakaan ole ryöstöhinta. Ihmiset on tottuneet halpaan, epäeettiseen ja huonolaatuiseen lihaan. Liha on takuueettistä ja tuoretta. En tajua, miten voit pitää tuota hintaa kalliina verrattuna siihen, kuinka paljon eettiinen tuotantotapa tuo eläimelle hyvinvointia verrattuna tehotuotantoon. Itse en söisi koskaan tehotuotettua lihaa. ap

[/quote]

Mitä tarkoitat "huonolaatuisella"? Minusta on vain hyvä, että ne, mitä paremmat ihmiset pitävät teurasjätteenä, kaavitaan kasaan ja myydään ruokana.

Vierailija
74/110 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:45"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:40"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:34"]

Jos vain tietäisin mistä saisin, niin ostaisin tottakai lähiruokaa mahdollisimman suoraan tuottajalta. Mutta asiassa on se kääntöpuoli, että nuo jotka myyvät, pyytävät ainakin täällä Pirkanmaalla tuotteistaan niin posketonta hintaa kun on niin "luomua" ja kysyntä on kova ilmeisesti, niin en jaksa vaivautua. Kohtuullinen hinta olisi tässä se avainsana. Jos ostan lihan tuottajalta, niin olettaisin maksavani siitä huomattavasti vähemmän kuin kaupassa.

[/quote]

Miksi oletat maksavasi lihasta vähemmän kuin kaupassa? Samalla tavalla se liha on pitänyt tuottaa, teurastuksesta ja tarkastuksesta maksaa, kylmäketju rakentaa jne. Miksi tilalta ostettu liha olisi halvempaa? Siitä puuttuu kaupan ottama voitto, mutta toisaalta siihen sisältyy pienimuotoisuudesta koituva kustannus.

[/quote]

En ole edellinen mutta hänen kanssaan samaa mieltä. Jos tuottaja myy lihan K ja S ketjuille 2€ kilo luuttomana niin miksi minun pitäisi maksaa siitä 28€/kilo? Ymmärrät varmaan.
[/quote]

Nämä myyvät lihan ravintolaan tai lihakauppiaalle. Ei tod Atrian hinnoilla. Ei ole kyse halvalla tuotetusta lihasta

Vierailija
75/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:13"]

Meillä syödään oma tilan nautaa. Käy teurastamossa kääntymässä ja palaa paloiteltuna kotiin ja pakastimeen. Hinta on melkein sama kuin kaupasta ostaisi, koska teurastus ja tarkastus maksavat enemmän kuin se lihan tuottaja saa.

[/quote]

Hieno juttu. :) Tätähän nää palstalaiset ei tajua, että liha voidaan teurastaa ja pakata muuallakin kuin tilalla ja tila itse kuitenkin myy lihat. :) ap

Vierailija
76/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska olen introvertti ja jos ostaisin tuottajalta lihaa, joutuisin käymään henkilökohtaisen keskustelun tuottajan kanssa. Mieluummin ostan lihani kaupasta, kun sen kassatädin kanssa ei ole pakko puhua Moita enempää.

Vierailija
77/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:05"]

[/quote]

[/quote]

Mitä tarkoitat "huonolaatuisella"? Minusta on vain hyvä, että ne, mitä paremmat ihmiset pitävät teurasjätteenä, kaavitaan kasaan ja myydään ruokana.

[/quote]

huonolaatuisella tarkoitan stressissä kasvanutta eläintä. Stressi vaikuttaa lihan laatuun. Myös jos liha ei ole luomua, se maistuu erilaiselta. Eettisyys on myös hyvin tärkeää. tehotuotanto on julma tuotantotapa ja aiheuttaa ihmisten ahneuden takia suunnatonta kärsimystä. Itse en voisi syödä tehotuotettua lihaa. ap

Vierailija
78/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:17"]

Siksi koska olen introvertti ja jos ostaisin tuottajalta lihaa, joutuisin käymään henkilökohtaisen keskustelun tuottajan kanssa. Mieluummin ostan lihani kaupasta, kun sen kassatädin kanssa ei ole pakko puhua Moita enempää.

[/quote]

Mee kauppahallista ostaan jonkun pientuottajan lihaa :) ap

Vierailija
79/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt lisää niistä teurastamoketjuista!

Vierailija
80/110 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on helpompaa ja helvempaa hakea se tosta kaupasta joka on 800m päässä.