Miksi et osta lihaa suoraan tuottajalta?
Itse ostan luomulihaa suoraan tuottajalta. Juuri teurastettua, eettisesti kasvatettua. Ja mikä parasta, K- ja S-kauapt ei vedä välistä.
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 12:07"]Miksei kuluttajat voisi suoraan riistää tuottajia, kun kauppiaat tekee sen tällä hetkellä?
[/quote]
Joo tulkaa "riistämään" tiesitkö että sianlihantuottaja saa huonoimmillaan lihasta 15 senttiä kilolta.
Hyvää tuottoa saa välikädet.
Olen naudanlihan tuottaja ja syömme hirveä, jänistä, kaurista, lintua. Nautaa syödään vain jos pitää hätäteurastaa syystä tai toisesta.
Voihan höh, mikä ketju taas. Ap lytätään, vaikka asia on ihan hyvä.
Kerro nyt ap, mistä sitä lihaa löytää. Jos et halua sanoa tilan nimeä, niin vinkkaa hakusanoja googleen. Mua kiinnostaa oikeesti :-)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:37"]
Olen naudanlihan tuottaja ja syömme hirveä, jänistä, kaurista, lintua. Nautaa syödään vain jos pitää hätäteurastaa syystä tai toisesta.
[/quote]
Tuotatko niin huonoa, ettet kehtaa itse syödä?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:41"]Itse ostan luomulihaa suoraan tuottajalta. Juuri teurastettua, eettisesti kasvatettua. Ja mikä parasta, K- ja S-kauapt ei vedä välistä.
[/quote]
Lihan tuottaja siis sika ei ymmärrä rahan päälle ja jos ymmärtäisikin niin tuskin suostuisi diiliin, siksi välikädet.
Itse ostan luomulihaa torilta, onnistuuko se Suomessa?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:41"]
Itse ostan luomulihaa suoraan tuottajalta. Juuri teurastettua, eettisesti kasvatettua. Ja mikä parasta, K- ja S-kauapt ei vedä välistä.
[/quote]
bla bla. Jos ostat suoraan tuottajalta sinä maksat enemmän kuin kauppaketjuissa vaikka se olisi sama liha samalta tuottajalta. Mitäs luulet? Luuletko että tuottaja myy sulle samalla hinnalla kuin kauppaketjuille? Et taida tietää mistä puhut. Jos sinä ostat muutaman kilon lihaa se ei tuottajaa kinnosta ja vaiva on tosi iso sille. Jos kauppaketju ostaa ne määrät ovat niin suuria että hinnat ovat tosi alhaiset. Tiedän mistä puhun. Olen ollut ketjulle ostopuolella töissä ja tunnen myös tuottajia hyvin. Eli suoramyynti ei never ever ole edullisempi kuluttajalle. Sun kannatais perehtyä vähän kaupan alan sääntöihin ennen kuin ala kirjoittaa jotain tyhmää johonkin palstalle...
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:47"] Sikahintaista! [/quote] Ei ole, vaan halpaa :) Hyvää ja eetistä luomulihaa. Itse mieluumin maksan siitä, että eläin on saanut elää hyvän elämän, eikä ole tehotuotannon uhri. Ja tuo liha on halpaa, jauheliha 12 euroa kilo! Siis kilo! ap [/quote] Onneksi jauhelihaa saa kaupasta 4,99 /kg, joten ei tarvitse ryöstöhintaa maksaa. Sori, mutta ei mun tuloilla lähdetä hakemaan ympäri Suomea lihaa ja tuohon hintaan vielä. Kyllä sen HK:n nauta-sian on vaan kelvattava. Hyvä ajatus, mutta ei mun kohdalla toteuskelpoinen.
[/quote]
Ei todellakaan ole ryöstöhinta. Ihmiset on tottuneet halpaan, epäeettiseen ja huonolaatuiseen lihaan. Liha on takuueettistä ja tuoretta. En tajua, miten voit pitää tuota hintaa kalliina verrattuna siihen, kuinka paljon eettiinen tuotantotapa tuo eläimelle hyvinvointia verrattuna tehotuotantoon. Itse en söisi koskaan tehotuotettua lihaa. ap
[/quote]
Mitä tarkoitat "huonolaatuisella"? Minusta on vain hyvä, että ne, mitä paremmat ihmiset pitävät teurasjätteenä, kaavitaan kasaan ja myydään ruokana.
[/quote]
huonolaatuisella tarkoitan stressissä kasvanutta eläintä. Stressi vaikuttaa lihan laatuun. Myös jos liha ei ole luomua, se maistuu erilaiselta. Eettisyys on myös hyvin tärkeää. tehotuotanto on julma tuotantotapa ja aiheuttaa ihmisten ahneuden takia suunnatonta kärsimystä. Itse en voisi syödä tehotuotettua lihaa. ap
[/quote]
Suomalainen tehotuotanto ei kyllä ole mitenkään julmaa eikä aiheuta suunnatonta kärsimystä. Täällä eläimen kasvatus on niin kallista, että ei olisi mitään järkeä kohdella eläintä huonosti. Huonosti kohdellun ja kärsivän eläimen kasvu ja hyvinvointi heikkenee ja siitä saa pienemmän hinnan. Jolloin tuottaja voi jäädä jopa tappiolle. Toki aina on poikkeuksia, useimmmiten silloin on kyse tilallisen mt-ongelmista. Mutta noin pääsääntöisesti Suomessa tehotuotetuilla eläimillä on ihan yhtä hyvät oltavat kuin luomueläimilläkin.
Mä syön suomalaista lihaa hyvällä omallatunnolla. Tiedän, koska omat vanhempani olivat maitotilallisia ja veljeni on lihantuottaja.
[/quote]
Huoh... Tuotantoeläimet on JALOSTETTU tuottamaan, oli kyse sitten lihasta, maidosta tai kananmunista. Siksi eläin pystyy tuottamaan, vaikka voisi huonosti. Eläimen hyvinvointia ei siis voi päätellä pelkästään eläimen kasvusta tai kanan tuottamien munien määrästä.
Mikä sitten on kärsimystä eläimelle? Mielenterveysongelmaisiin tuottajiin viittaamalla tarkoitat ilmeisesti ainoastaan fyysistä kärsimystä, kuten eläimen näännyttämistä ja hoidon laiminlyöntiä jne. Eläimen hyvinvointi on kuitenkin moniulotteinen kokonaisuus, johon kuuluu sekä fyysinen että psyykkinen hyvinvointi. Et voi sanoa esimerkiksi lehmän puolesta, että se voi hyvin, jos se on kytkettynä kaulastaan kiinni parteen. Pelkkä katto pään päällä ja säännöllinen ruokinta ei takaa hyvinvointia.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:43"]
Paljon maksat kilosta?
[/quote]
Juu ei vedä kauppiaat välistä, mutta joku muu vetää?
Jauhelihasta 12 euroa ja ulkofileestä 32 euroa. ap
[/quote]
[/quote]
Ei vedä :) Tuo on halpa hinta luomulihalle. Eläimet eivät ole tuolla tilalla mitään tehotuotantoa :) En tajua miten joku voi pitää tuota hintaa kalliina. Lihaa voi hyvin syödä vain kaksi kertaa viikossa, jolloin vuodessa lihan kustannukset ovat ihan minimaaliset. ap
[/quote]
Mä en tajua miksi tuon pitää olla noin helvetin kallista. 32 euroa ulkofileestä suoramyyntinä?! Maksaa kaupassa ~28-32eur pihveinä. Ja siinä on valtava määrä välikäsiä. Tää Suomen systeemi on ihan syvältä, kun otetaan välikädet ja jotkut helvetin tehotuotannon prosessit välistä pois niin hinta tuplaantuu. Ihan sairasta.
Eikös luomu ole juuri sitä että mahdollisimman luonnollista, miten helvetissä se voi olla kalliimpaa? Tehotuotantoon täytyy tehdä valtavat alkuinvestoinnit, ei se ole mikään aito vaihtoehto luomuviljelylle. Suomalaiset yrittäjät on niin saatanan ahneita että ei ihme jos ei suju.
Miksei kuluttajat voisi suoraan riistää tuottajia, kun kauppiaat tekee sen tällä hetkellä?