Miten kampaamot voi laskuttaa tällaisiä hintoja?
Miten ihmeessä hiusten tasaus voi maksaa 36€? Miehet saa sillä paljon monitöisemmän parturoinnin.
Tässä kammattiin hiukset suoriksi ja niks naks 3cm pois ja aikaa meni 5 min!!!
Muutama ( n. 8 raitaa) 120 €! Tietysti pesu, mutta ainoastaan kuivaus ei föönausta ja itse kiepautin hiukset ponnarille ja sitten tuli tämä lasku!
Kommentit (166)
Eipä ole tullut vielä keltään kampaajalta perusteltua miksi miesten ja naisten hiustenleikkuu on eri hintaista. Eikä myöskään siihen miksi 15minuutin työstä peritään sama hinta kuin 30minuutin työstä. Ainoastaan selvitystä miten kaikki maksaa.
Ennemmän aikaahan menee miesten parturoinnissa tarkkoine hiusrajoineen kuin pitkien hiusten tasoitusleikkauksessa. Kävin tasauttamassa eilen latvat ja aikaa meni 10min. (katsoin kellosta) ja hinta 35€.
Mieheni kävi parturissa ja aikaa meni 26 min ja hinta 22€. Ja nyt sitten selityksiä
Ite todellakin leikkaan ja värjään hiukset itse ja kampaajalla luullaan et on leikattu vaik en oo kampaaja. Joskus lähiökampaamossa makso leikkuu 20e, tuskin enää alle 30e saa. Ei oo kampaajat kaikille mitää taivaanlahjoja keille voi ittensä kipeeks maksaa ku hinnat vaa nousee.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 06:48"]
Pitäisi panostaa asiakassuhteeseen. Silloin asiakas tulee aina uudelleen. Minulla oli luottokampaaja, joka antoi alennusta pitkän asiakkuuden myötä. Joskus pieni tasais ei maksanut mitään. Leikkaus onnistui aina hyvin. Hän jäi eläkkeelle enkä löydä uutta, joka ymmärtäisi hiuksiani. Hinta kolminkertainen, persoona sopimaton ja lopputulos huono. Eikö kannattaisi panostaa palveluun? Esim 5 minuutin työn hinnoittelu. Eikö asiakkaan odotukset pitäisi aina ylittää?
[/quote]
Muuten joo, mutta kaikki asiakkaat eivät tosiaan ole tässä maailmassa niiden odotuksiensa kanssa.
Ohuet, lasimaiset, perinteiset pohjoismaalaiset hiukset ja tuodaan Beyoncen kuva, että teeppä mulle tälläinen väri ja leikkaus, saa näyttää tosi tuuheelta. Näitä on yllättävän paljon.
Itse en ole kampaaja, mutta alamme liippaa läheltä ja tunnen paljon kampaajia ja näen sitä ammattia läheltä.
Joku mainitsikin että alv lohkaisee summasta neljänneksen. Toinen neljännes menee vakuutuksiin. Ja päälle vielä muut kulut. Kukaan yrittäjä ei tee joka tunti tuottavaa työtä. Yrityksen pyörittämiseen sisältyy myös muita töitä; tuotteiden tialusta, kouluttautumista, kirjanpitoa, palkanmaksua, työvuorojen suunnittelua jne. Tämäkin aika on pakko sisällyttää hintoihin, muuten yritys ei kannata.
Yrittäjän on pidettävä lomaa, mikä on palkatonta. Joten loman aikaiset kulut ja tulotkin pitäisi ängetä hintoihin. Ei todellakaan kannata kadehtia parturikampaajayrittäjää!
Voit vähentää 36€ pois arvonlisäveron, joka on 24% ja yritysveron 20%, samoin kampaajan työeläkemaksut n. 23%, sotu 4%, vakuutusmaksut, sähkö, tilan vuokra, kalusteet, puhelin, siivous- ja jätemaksut, työvälineet jne. jne. lista on loputtoman pitkä eli lopulliseksi nettopalkaksi ei siitä kovin paljon jää.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 18:58"]
Mulla maksaa hiusten raidoitus 100 e, aikaa menee 3h. Tästä alv on 24 e. Jäljellä olevasta 76 eurosta kampaaja maksaa siis värit, kotona laittaessa tähän tukkaan menisi 2 pakettia väriä, n. 10e (tiedän, hinta kampaajalle eri) 66 euroa, eli 22 euroa tunti. Tästä vähennetään vuokra, esimerkiksi 5h/ työtunti, ja päästään hintaan 17 euroa tunnilta. Ja mietitään että esim sairaslomat ovat yrittäjällä palkattomia. Ei minusta kallista.
[/quote] Jos alv on 24 euroa, sinä maksat 124 euroa. Jäljelle jää 100, ei 76.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:00"]Joku mainitsikin että alv lohkaisee summasta neljänneksen. Toinen neljännes menee vakuutuksiin. Ja päälle vielä muut kulut. Kukaan yrittäjä ei tee joka tunti tuottavaa työtä. Yrityksen pyörittämiseen sisältyy myös muita töitä; tuotteiden tialusta, kouluttautumista, kirjanpitoa, palkanmaksua, työvuorojen suunnittelua jne. Tämäkin aika on pakko sisällyttää hintoihin, muuten yritys ei kannata.
Yrittäjän on pidettävä lomaa, mikä on palkatonta. Joten loman aikaiset kulut ja tulotkin pitäisi ängetä hintoihin. Ei todellakaan kannata kadehtia parturikampaajayrittäjää!
[/quote]
Mutta 5 min 36 e. Vastinetta asiakkaan rahalle?
"Riippuu näköjään missä käy. Meidän kylällä (kunnassa 2500 asukasta) puolipitkien hiusten tasaus maksaa 10 E. Kävin juuri 13-v tyttären kanssa. Omien lyhyiden hiusteni leikkuu menee näköjään samaan kuin miesten, sillä veloitus on aina 16 E. Mutta ei ollut koskaan pesua tai föönausta tai väriä mukana."
Tuskin saitte työstä kuittia? Eli voisi olettaa, sinun kannattavan harmaatatyövoimaa ja heikentävän Suomen taloutta. Jos kaikki yritykset toimisivat noin, Suomi romahtaisi ja sos.turva romuttuisi.
Tuosta kympistä kun vähennetään arvonlisävero 24% ja muut kulut, niin parturi ei voi saada enää itselleen palkkaa tai maksaa palkkojen lakisääteisiä kuluja esim. työeläkemaksua 23%.
Miksei kukaan rutise yksityisen lääkäreiden/hierojien jne taksoista. Lääkärillä 5 min ja 80 e lasku.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 18:50"]
Jatkossa voitkin siis itse aivan vapaasti pilata tukkasi ja leikkiä kotikampaajaa. Ei mekään turhaan kouluja käydä, kyllä siitä ammattitaidosta myöskin laskutetaan asiakasta. Vai ilmaiseksiko ajattelit kaikki palvelut noin yleensäkin saada kaikkialta?
[/quote]
Olisi aivan mahtavaa, jos ammattitaito ulottuisi myös paksujen hiusten leikkaustaitoon. Sitä ei löydy ainakaan pääkaupunkiseudulta. Jokainen käynti on ollut iso pettymys ja sen jälkeen hiuksia on taas ollut pakko kasvattaa vuosi, koska ne onnettomat ohennukset pitää saada kasvatettua ulos päästä.
Värjäsin hiuksiani viimeksi kampaajalla 4 vuotta sitten - kesken värin vaikutusajan sain allergisen reaktion ja päänahka oli ihan tulessa - kampaaja hoki koko ajan ettei ole mahdollista, koska heidän väreissään ole allergisoivia aineita. :-O Tämä siis Helsingissä, eikä paikka ollut edes mikään halpisketju. Seuraavana päivänä koko hiusraja oli kuin kiehuvalla vedellä käsitelty, iho kesi monta viikkoa pois.
Sellaisesta ammattitaidosta en halua enää maksaa.
:/
Onneksi pitkät hiukset voi leikata itsekin. Tukka märäksi ja ponnarille ohimolle, ponnarilenksua ylöspäin sopivassa kulmassa hilaten oikeaan mittaan ja naps hyvillä saksilla poikki ihan itse. Aikaa menee ehkä se muutama minuutti. Kaikki kuivat latvat lähtee kerralla ja hiukset on sopivasti kerrostettu. Säästän aikaa tuntitolkulla sekä rahaa ison kasan joka vuosi. Ne pari hassua raitaa osaa jokainen kampaa käyttävä laittaa itsekin.
Suomalainen kampaajahan EI viitsi neuvoa asiakastaan tällaisessa, mutta kiitos ihmeellisen internetin, esimerkiksi youtubessa on monen kampaajan vinkit pitkän tukan leikkaamiseksi ihan itse.
Kokeilkaa huviksenne, jos lopputulos ei miellytä, kasvaahan se tukka takaisin.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:00"]Joku mainitsikin että alv lohkaisee summasta neljänneksen. Toinen neljännes menee vakuutuksiin. Ja päälle vielä muut kulut. Kukaan yrittäjä ei tee joka tunti tuottavaa työtä. Yrityksen pyörittämiseen sisältyy myös muita töitä; tuotteiden tialusta, kouluttautumista, kirjanpitoa, palkanmaksua, työvuorojen suunnittelua jne. Tämäkin aika on pakko sisällyttää hintoihin, muuten yritys ei kannata. Yrittäjän on pidettävä lomaa, mikä on palkatonta. Joten loman aikaiset kulut ja tulotkin pitäisi ängetä hintoihin. Ei todellakaan kannata kadehtia parturikampaajayrittäjää! [/quote] Mutta 5 min 36 e. Vastinetta asiakkaan rahalle?
[/quote]
Josta alv 6,96 €. Vakuutukset toisen samalaisen, välineet maksaa saakelisti jne. En tosin usko että on oikeasti ollut vain 5 min, tuskin siinä ajassa saa tasattua.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 04:44"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:14"]
Eikö hintoja laskemalla saisi enemmän asiakkaita ---> enemmän rahaa?
[/quote]Tuo ei kuulu kampaajien yleissivistykseen, kaikkien muiden kylläkin. Mutta suomalaiset kampaajat haluavat tehdä mahdollisimman pienen tuntimäärän mahdollisimman kovalla liksalla, siksi kiskurihinnat. Tuohonkin voisi vielä suostua jos jälki on hyvää mutta kun ei ole.
toinen kampaajien suosima kusetus tosiaan on tuo puoliväksin tehty hiusten peseminen. Minulla se aiheuttaa aina leikkauksen epäonnistumisen silloin kun hiukset leikataan märkinä. Joka kerta on hiukset leikattu liian lyhyiksi koska märkänä tukka on pitempi kuin kuivana.Tätä ei kampaajat tunnu tajuavan ja lopputulos on karmea. Hiusten föönaaminen aiheuttaa sitäpaitsi että huonosti tehtyä leikkausta ei heti huomaa koska virheet peitetään muotoilemalla hiukset jonkinlaiseen karvalakkimalliin erilaisten tököttien avulla niin että pieleen mennyt leikkaus näkyy vasta sitten kun hiukset on pesty ja kuivattu uudelleen.
[/quote]
Kai tiedät, että aukioloaikoja säädellään lailla? Vai pitäisikö täälläkin ottaa käyttöön sama tyyli kuin vaikkapa Thaimaassa että ovat yötä myöten auki ja tekevät 16h työpäivää 7 päivänä viikossa? Thaimaassa se onnistuukin ku raatavat vain sesongin ajan, täällä pitäisi vissiin sitten jaksaa ympäri vuoden..
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:12"]
Suomalainen kampaajahan EI viitsi neuvoa asiakastaan tällaisessa, mutta kiitos ihmeellisen internetin, esimerkiksi youtubessa on monen kampaajan vinkit pitkän tukan leikkaamiseksi ihan itse.
[/quote]
Ehkä siksi, että se hiusten leikkaus on heidän työtään. Lähtisitkö itse neuvomaan asiakkaille sun töitäsi ettei tarviis sun niitä tehdä? ;)
"]Joku mainitsikin että alv lohkaisee summasta neljänneksen. Toinen neljännes menee vakuutuksiin. Ja päälle vielä muut kulut. Kukaan yrittäjä ei tee joka tunti tuottavaa työtä. Yrityksen pyörittämiseen sisältyy myös muita töitä; tuotteiden tialusta, kouluttautumista, kirjanpitoa, palkanmaksua, työvuorojen suunnittelua jne. Tämäkin aika on pakko sisällyttää hintoihin, muuten yritys ei kannata. Yrittäjän on pidettävä lomaa, mikä on palkatonta. Joten loman aikaiset kulut ja tulotkin pitäisi ängetä hintoihin. Ei todellakaan kannata kadehtia parturikampaajayrittäjää! [/quote]
Mutta 5 min 36 e. Vastinetta asiakkaan rahalle?"
Tuskin 5 min. on riittänyt, vaan kampaajan on täytynyt varata aikaa huomattavasti enemmän esim. odotusaika, työ ja loppusiivous ja rahastus. Ja vain harvoin aikoja voidaan puukata yhtäjaksoisesti jokaiselle minuutille.
Eihän tuo 36 euroa ole paljon 5 min, kun kysymys on palveluista. Vielä kalliimpaa on autojen huolto, hammaslääkäri tai muut palvelut vaikka aikaa olisi siihen mennyt vain muutama minuutti.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:12"]
[/quote]
Ehkä siksi, että se hiusten leikkaus on heidän työtään. Lähtisitkö itse neuvomaan asiakkaille sun töitäsi ettei tarviis sun niitä tehdä? ;)
[/quote]
Teen sitä koko ajan. :) Se yleensä tuottaa lisää haastellisempia töitä.
Ruotsissa ja Englannissa on kampaaja aina näyttänyt vinkkejä hiusten itse leikkaamiseen kotona. Tuon poninhäntä-leikkausniksinkin. Ainoastaan suomalainen kampaaja ajattelee saaneensa ydinfyysikon koulutuksen.
Mä en tykkää kun yrittäjämuotoisesti toimivat kampaajat valittaa miten edes korkeat hinnat ei kata kuluja ja mitään ei jää käteen.
Tehkää sille jotain! Sehän on yrittäjyyden idea!
Ei voi tehdä niin että hintoja hilataan vaan ylös ja sillä yritetään pitää liike pinnalla.
Olisi kaikkien kannalta parempi että kampaamoiden hinnoittelu saataisiin kohtuulliselle tasolle, nyt todella suuri osa ihmisistä värjää omaa tukkaansa ilman ammattitaitoa ja varsin väkevillä aineilla, mutta voiko heitä syyttää kun hinta on kymmenesosa siitä mitä se kampaamossa maksaisi?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 06:48"]
Pitäisi panostaa asiakassuhteeseen. Silloin asiakas tulee aina uudelleen. Minulla oli luottokampaaja, joka antoi alennusta pitkän asiakkuuden myötä. Joskus pieni tasais ei maksanut mitään. Leikkaus onnistui aina hyvin. Hän jäi eläkkeelle enkä löydä uutta, joka ymmärtäisi hiuksiani. Hinta kolminkertainen, persoona sopimaton ja lopputulos huono. Eikö kannattaisi panostaa palveluun? Esim 5 minuutin työn hinnoittelu. Eikö asiakkaan odotukset pitäisi aina ylittää?
[/quote]
Muuten joo, mutta kaikki asiakkaat eivät tosiaan ole tässä maailmassa niiden odotuksiensa kanssa.
Ohuet, lasimaiset, perinteiset pohjoismaalaiset hiukset ja tuodaan Beyoncen kuva, että teeppä mulle tälläinen väri ja leikkaus, saa näyttää tosi tuuheelta. Näitä on yllättävän paljon.
Itse en ole kampaaja, mutta alamme liippaa läheltä ja tunnen paljon kampaajia ja näen sitä ammattia läheltä.
[/quote]
Niin? Ja sitten ammattilainen kertoo perustellusti miksi kyseinen työ on mahdoton, mutta voisimme tehdä näin ja näin, ei siitä samanlaista tule, mutta melko lähelle. Tai sitten etsitään tuolta mallikirjasta joku toinen kiva kasvoihin sopiva malli, joka toimii loistavasti ohuella ja lasimaisella hiuksella?
Oliko hankalaa, ei. Sitä vartenhan se ammattitaito hankitaan, että tiedetään mitä hiuksilla tehdään ja osataan kertoa se myös asiakkaalle.
Oma kampaamoni veloittaa 16,50 leikkauksesta sukupuolesta riippumatta ja varit taitavat olla 16,50 (raidat) tai 32,50 (koko paa). Itse en siis varjaile. Nain sivistysvaltiossa, jossa saannokset ja verot eivat yrita imea yrittajia ja kansalaisia kuriin :)
Lentolipun tanne saa alle suomalaisen kampaamokaynnin hinnalla. Paras paatos elamassani muuttaa pois Suomesta.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:20"]
Hei, kenenkään ei ole pakko mitään loppujen lopuksi. jos työ käy niin raskaaksi olisi syytä vaihtaa alaa. Eikö siellä kampaajien yliopistossa kerrottu mitä työhön sisältyy eli asiakkaiden kanssa juttelua. Sitä sanotaan asiakaspalveluksi.
Minulla on käynyt niin, että kampaaja heittäytyy niin frendiksi, että kertoo kaikki, melkein koko elämänsä. Siinä sitä on sitten pakko kuunnella ulkomaanmatkat, kakaroiden nuhat, miehen toilailut, anopin metkut, kälyn ällöttävyys, ystävien kuulumiset etc. ja vieläpä maksaa siitä.
Joka kampaajan unelma omasta kampaamoliikkeestä ei taida olla kaikille se oikea ratkaisu, sillä kaikista ei ole yrittäjiksi.
[/quote]
Asiakkaat äänestävät jaloillaan, sillä lailla ne turhat ja taitamattomat kampaamot hiipuvat pois. Jäljelle jäävät ammattitaitoiset ja asiakaspalvelun hallitsevat. Yksinkertaista, luulisi sinunkin tuon ymmärtävän.