Oliko kyseessä paniikkikohtaus?
Olen ollut viime aikoina aika kuormittunut. Muistisairas isä, lasten murrosikä, taloudelliset huolet jne. Viime yönä heräsin paniikinomaiseen tunteeseen, että talomme syttyy tuleen. Tunnetta on vaikea kuvailla, mutta se oli voimakas ja lamaannutttava tunne. Sykkeeni oli korkea, käteni tärisivät ja tuntui että kehoni räjähtää. Järkeni kuitenkin sanoi, että tätä ei tapahdu, enkä siksi mennyt herättämään muuta perhettä.
Kohtauksen jälkeen minut valtasi voimakas alakulo ja itkuisuus. Koko tämän päivän minulla on ollut puristava tunne rinnassa, enkä ole pystynyt syömään. Työpäivä meni aivan sumussa, enkä edes muista mitä juttelin ihmisille aamupäivällä.
Pelottaa näin voimakas fyysinen reaktio. Onko kohtalotovereita? :(
Kommentit (13)
Stressiä se vaan on, säikähdit ja ahdistus purkaantui.
Kyseessä ei ollut painajainen. Tämä pelkotila vyöryi päälle vasta heräämisen jälkeen.
Ap
Stressi tekee tuota. Minulla oli pahimpaan stressiaikaan tuota juuri yöllä. Kun opettelin rentoutumaan, alkoi helpottaa. Vaatii tietoisesti työtä mielen tasolla tai lääkkeet.
Paniikkikohtauksessa et kyllä pysyisi edes pystyssä
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ollut painajainen. Tämä pelkotila vyöryi päälle vasta heräämisen jälkeen.
Ap
Paniikkihäiriö?
Hallinnan tunteen menettämistä vaan, stressin takia.
Toivotan sulle jaksamista ja kaikkea hyvää ! <3
Pari päivää sitten sain beetasalpaajat. Aamuyöllä vielä säpsähtelin. Irrotustyötä. Joskus kai lääkärin resepti auttaa vähän eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Paniikkikohtauksessa et kyllä pysyisi edes pystyssä
Ei pidä paikkaansa. Paniikkikohtaus kuulostaa juuri tuolta mistä ap kertoi. Kuormittavassa elämäntilanteessa nämä juuri tulevat.
Kannattaa puhua asioista jollekin. Ja muistaa että kohtaus ei ole vaarallinen!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApPaniikkihäiriö?
Paniikkihäiriöstä puhutaan silloin, kun paniikkikohtaukset ovat toistuvia.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Menopaussi, tai ihan uni ja valve mennyt sekaisin eli olet ollut unen ja valveen rajamailla
Kuulostaa ihan mun normielämältä. Mutta minä olenkin pilannut mielenterveyteni paahtamalla ja jaksamalla. Nyt kroonistunut ahdistus uupumus ja masennus. Oireilee myös tuollaisilla paniikkikohtauksilla, jotka pahenivat ajan kuluessa. Niistä jää henkisesti todella heikko olo päiväkausiksi.
Tuohan on ihan normaalia. Etkö ole aikaisemmin nähnyt esimerkiksi painajaisia? Etkö tunne normaalisti tunteita? Jotkut me ollaan tuollaisia hysteerisiä aina.