Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo parinkympin lääkärimaksu on liikaa yhä useammalle – Ulosotto karhusi yli puolta miljoonaa soten palvelumaksua viime vuonna

Vierailija
06.02.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12298073

"Parinkymmenen euron lääkärimaksu kuulostaa keskiluokkaisesta ja keskituloisesta tai maksuttomista työterveydenhuollon palveluista nauttivasta pieneltä. Pienillä tuloilla elävälle se on kuitenkin merkittävä maksu, joka voi jäädä rästiin.

– Ilman rahaa olevat ihmiset jopa jättävät lääkärikäynnit väliin. Lopulta vaivat pahenevat niin, että yhteiskunnalle tuleva lasku voi olla tuhatkertainen. Tiedän, että monet ihmiset on niin tunnollisia, että säästetään vaikka lääkkeistä tai lääkäriin lähtemisestä. Tilanne on todella hullu, Ylen haastattelema mies kertoo."

Muistetaan kuitenkin, kuinka korona-aikana yhteiskunnan virallisen linjan mukaan ja tälläkin palstalla valtaosan mielestä jokaisella on varmasti varaa maksaa toistuvasti esim. ruokaostosten kotiinkuljetuksesta, ettei sinne kauppaan tarvitse fyysisesti mennä tarpeettomia ihmiskontakteja tekemään...

Yhteiskunnassa, kuten myöskään tällä palstalla, moni ei selvästikään tiedä, millaista on olla oikeasti köyhä, kun joka euron joutuu laskemaan, että riittävätkö ne.

Kommentit (178)

Vierailija
61/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo ties kuinka kauan lääkkeisiin on saanut maksusitoumuksen ja nykyään näkevät jo automaattisesti sen järjestelmistään.

Ajattelisin että sama saisi tulla myös muihin terveydenhuoltomenoihin. Ihan turhaa laittaa laskuja toimeentulotuen asiakkaille.

Tämä olisi ihan järkevä ehdotus.

Vierailija
62/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parilla kympillä saa monta keppanaa. Asiat tärkeysjärjestykseen!

Ja tämä tulee aina ensimmäisenä kommentteihin. Mielestäni se osoittaa elämänkokemuksen ja elämänymmärryksen puutetta. Se joka laittaa rahat keppanaan, valittaa köyhyyttä, mutta on koukussa siihen keppanaan. Sitten on paljon muita, ,joiden köyhyys ei johdu tupakasta, ei keppanasta eikä edes itsestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäkää seuraavissa vaaleissa Kokoomusta, niin saadaan nämä soteasiat kuntoon!

Vierailija
64/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain ongelma johtuu lyhyistä maksuajoista ja agressiivisesta perinnästä.

Itse kävin äskettäin julkisella hammaslääkärissä. Hoito oli toki hyvää, ei siinä mitään mutta kahden reijän paikkauslasku oli n. 100€, lasku kerkesi postiluukkuun melkein ennen kuin olin kotona ja  7pv netto.

En väitä että lasku olisi kohtuuton tai kattaisi edes kulut, mutta eipä tämä ole kyllä ilmaistakaan.

Ja lasku menisi välittömästi perintään, jos maksu myöhästyisi.

Jos on tiukilla, niin tuollainen aikataulukin voi aiheuttaa ongelmia.

Samoin, jos et satu olemaan kotona juuri tuolla viikolla. 

Moni pienituloinen ei uskalla laittaa laskuja automaattisiin maksupalveluihin, kun ei tiedä onko tilillä katetta juuri silloin.

Ja jos joudut hakemaan Kelalta TT-tukea, niin tuskinpa päätöstä tulee tuon aikataulun sisällä.

30 pv netto auttaisi monia pienituloisia.

On tietysti niitäkin, jotka eivät enää välitä hoitaa noita julkisen puolen laskuja esim. menetettyjen luottotietojen ja ylivelkaantumisen takia. Jos velkaa on ulosotossa jo satatonnia, niin siinä ei paina mitään se satanen lisää.

Joo tämä aggressiivinen perintä on yksi ongelma. Mun yhdelle todella vähätuloiselle ja monisairaalle tuttavalle kävi niin että kun oli rankat syöpähoidot menossa häneltä jäi maksamatta yhden kuukauden vuokra epähuomiossa. Yhtäkkiä vuokrafirma oli vaan siirtänyt perinnän jollekin perintäfirmalle, joka heti aggressiivisesti alkoi perätä laskua kuukauden sisään kulujen kera.

Kirjeitä alkoi sadella tiuhaan vaikka henkilö soitti asiasta vuokrafirmaan. Lopulta he saivat onneksi asian järjestettyä. Mutta todella stressaavaa sairaalle ihmiselle.

Myöhemmin huomattiin lehdestä että ko. vuokrafirma arvosteltiin lainvastaisesta toiminnasta. Jotkut olivat ihan vieneet oikeuteen.

Mutta tuollaisten armoille joutuvat varsinkin köyhät yksinäiset vanhukset, sairaat, jne...

Vierailija
65/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa muuhun, mutta aikanaan (10+ vuotta sitten) kun hetken elin toimeentulotuella, niin lääkärimaksut ja reseptilääkkeet sossu maksoi 100%

Toki kaikki pienituloiset eivät elä tuilla, mutta jos puhutaan heistä, niin nuo laskut eivät edes mene tuista vaan ne maksetaan tukien päälle.

Yksi mikä itseäni ärsyttää julkisella puolella on se, että lasku tulee PAPERISENA kotiin, muita vaihtoehtoja maksaa ei ole. Haluaisin maksaa sen käynnin heti tiskillä (korttimaksulla, ymmärrän ettei käteismaksuja haluta ottaa vastaan) tai saada edes heti sen laskun mukaaan (=jolloin voin puhelimella skannata ja maksaa heti pois)

Minulle ei tulee enää mitään muita laskuja postin kautta, kerran sain perinnästä kirjeen kun en ollut huomannut laskua. Veikkaan että on ollut mainospotin välissä ja lentänyt suoraan paperinkeräykseen, töiden ja muiden ruuhkavuosikiireiden keskellä on vaikea muistaa seurata milloin paperilasku tulee, asia unohtuu helposti kun vuosikausiin kaikki laskut tulleet e-laskuina/menee kortilta suoraan tmv.

Ymmärräthän että lääkkeet ja maksut maksetaan "tukien päälle" vain jos olet toimeentulotuella.

Mutta jos et saa tt-tukea, vaan pelkän työttömyyskorvauksen, eläkkeen, tms,, niin joudut maksamaan nuo ihan itse siitä pienestä tulosta.

Jos tulot ovat riittävän pienet, on oikeus myös toimeentulotukeen. Tuotahan kaikki eivät tiedä. Esimerkiksi moni pienituloinen eläkeläinen sinnittelee rahattomana loppukuun, tai valitsee ruuan ja lääkkeiden välillä, kun ei hoksaa hakea toimeentulotukea.

Jos vaikka työtön joutuu ostamaan kalliita lääkkeitä, niin toimeentulotukea voi anoa korvaamaan nuo.

Kyllä, on mahdollista saada harkinnanvaraisesti tukea, jos vaikka on poikkeuksellisen korkeat lääkemaksut.

Mutta silti säännöt ovat tarkat, joten eivät kaikki niitä saa.

Kaikkien ei pidäkään saada, vaan ainoataan niiden, joille yhteiskunnan on asiallista antaa ylimääräitä tukea.

Vierailija
66/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi pienituloisille kela maksaa lääkärilaskut. Eiköhän se ole pelkkää välinpitämättömyyttä, jos parin kympin lasku jää maksamatta. Tunnen paljon köyhiä ihmisiä, mutta kaikki maksavat lääkärilaskut.

Vierailija
67/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskusmaksu on vielä aika pieni, mutta poliklinikkamaksu on jo yli 40 euroa. Niitä kun tulee useampi, on pienipalkkainen pätkätyöläinen pulassa.

Vierailija
68/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se siitä ilmaisesta terveyden hoidosta. Hammaslääkäriin ei ole ollut mahdollisuutta 15:sta vuoteen. Terveyskeskusmaksun takia moni vain kärsii kipua. Apteekin ovella tapasin jokin vuosi sitten siististi pukeutuneen ja asiallisen nuoren äidin itkemässä sylivauvaa lohduttaen kun puuttui pari euroa vauvan lääkkeistä. Ihmiset marssi sisään valittaen vauvan itkusta. Itsellä oli käteistä melkein viisi euroa ja vaikka tili oli lähes yhtä tyhjä annoin puuttuvat 2 euroa. Äiti sai lapselle lääkkeet ja istui antamaan sitä saman tien ehkä lapsi lopetti itkunsa ennenkuin siitä seurasi enemmän ongelmia.

Nämä ovat näitä nykyajan vitsauksia.

Ulkomailla näitä huijauksia näkee päivittäin.

Tekoraskaana jossain kirkon kulmilla ja lapsia ne nipistelevät persuksista että saavat ne itkemään ja ihmiset avaamaan kukkaronsa nyörit.

Emme ole vielä niin pitkällä, kuin joissakin maissa joissa heittäydytään autojen eteen ja aletaan vaatimaan korvauksia paikan päällä tai oikeudessa.

Eiköhän niitäkin pian nähdä.

Vierailija
69/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo ties kuinka kauan lääkkeisiin on saanut maksusitoumuksen ja nykyään näkevät jo automaattisesti sen järjestelmistään.

Ajattelisin että sama saisi tulla myös muihin terveydenhuoltomenoihin. Ihan turhaa laittaa laskuja toimeentulotuen asiakkaille.

Me kaikki pienituloiset ei olla sossuasiakkaita.

Vierailija
70/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tk-maksu on täällä 28.70€ ja erikoissairaanhoidon puolella 41,80.

Ihan isoja summia ovat.

Mitään muistutuslaskua ei tule. Itsellä on kaksi kertaa tullut ulosoton kautta tuo lasku, koska alkuperäistä ei ole koskaan kotiin tullut.

Rahaa maksamiseen on aina ollut.

Kerran jopa lähtiessäni kysyin voisiko sen maksaa etukäteen ei onnistunut. Tk:n sivuilla lukee, että e-laskutus onnistuu vaan ei toiminut sekään.

Vierailija
71/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa maksaa 20 eur lääkärikäynnistä, rahat menevät johonkin muuhun. Viinaan, tupakkaan, rakennekynsiin, huulitäytteisiin, tatuointeihin, roskaruokaan jne jne. Tällaisilla ihmisillä on yleensä elämänhallinnan ongelmia ja kaikkia muitakin ongelmia. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä, jotka sotkevat ihan itse asiansa. Mielestäni toimeentulotuki asiakkaan ei pitäisi saada rahaa ollenkaan vaan kuponkeja millä lunastaa palveluita. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, töihin ihmiset sohvalta lorvimasta.

Ne rahat menevät elämiseen.

T. Peruspäivärahalla oleva työtön

Minä olen ollut myös työttämänä elämäni aikana useita kertoja, mutta lääkärikäynnin 20 eur olen aina pystynyt maksamaan. Jossain on siis mätää jos ei pysty maksamaan tuollaista maksua. Rahat menevät muualle. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä jotka eivät suoriudu tuollaisesta maksusta. Valtion ei kuulu holhota ihmisiä. Ihmisten kuuluu itse ottaa vastuu omasta elämästään se ei kuulu valtiolle.

Jossain on mätää kun 660e ei riitä??

Tammikuussa voi joutua maksamaan elintärkeistä lääkkeistä koko summan, ellei maksukatto täyty. Kun maksukaton laskenta alkaa uudestaan vuoden alusta.

Mun äidille kävi noin. Oli kalliit syöpälääkkeet, ja tammikuussa uusittiin resepti, joten satsin hinnaksi tuli tuli jotain 650 euroa siinä kuussa.

Olisko sulla kuukaudessa tuo summa irrottaa palkastasi saati mitäs sitten tekisit jos sulla olis pieni eläke tai vain se päiväraha?

Niin siis mun päiväraha on se 660e. Ja en käsitä miksi jotkut väittää että se riittää elämiseen.

Eipä se riitä edes tutkimusten mukaan.

Vierailija
72/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa maksaa 20 eur lääkärikäynnistä, rahat menevät johonkin muuhun. Viinaan, tupakkaan, rakennekynsiin, huulitäytteisiin, tatuointeihin, roskaruokaan jne jne. Tällaisilla ihmisillä on yleensä elämänhallinnan ongelmia ja kaikkia muitakin ongelmia. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä, jotka sotkevat ihan itse asiansa. Mielestäni toimeentulotuki asiakkaan ei pitäisi saada rahaa ollenkaan vaan kuponkeja millä lunastaa palveluita. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, töihin ihmiset sohvalta lorvimasta.

Minä olen ollut myös työttämänä elämäni aikana useita kertoja, mutta lääkärikäynnin 20 eur olen aina pystynyt maksamaan. Jossain on siis mätää jos ei pysty maksamaan tuollaista maksua. Rahat menevät muualle. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä jotka eivät suoriudu tuollaisesta maksusta. Valtion ei kuulu holhota ihmisiä. Ihmisten kuuluu itse ottaa vastuu omasta elämästään se ei kuulu valtiolle.

Tammikuussa voi joutua maksamaan elintärkeistä lääkkeistä koko summan, ellei maksukatto täyty. Kun maksukaton laskenta alkaa uudestaan vuoden alusta.

Mun äidille kävi noin. Oli kalliit syöpälääkkeet, ja tammikuussa uusittiin resepti, joten satsin hinnaksi tuli tuli jotain 650 euroa siinä kuussa.

Olisko sulla kuukaudessa tuo summa irrottaa palkastasi saati mitäs sitten tekisit jos sulla olis pieni eläke tai vain se päiväraha?

Eivätkö syöpälääkkeet ole täysin korvattavia? Kävin työkaverin kanssa hakemassa apteekista hänen sytostaattilääkkeensä, tablettien hinta oli noin 3600 euroa, työkaverin maksettavaksi jäi (muistaakseni) 4 euroa.

Vierailija
73/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainiin.. Teille se eläminen on sama kuin kuluttaminen... unohtui täysin.

T:Sijoittaja.

Kuluttaminenko on sitä että maksaa asumisen, veden, sähkön, vakuutukset, lääkkeet, ruoan, auton kulut,vaatteet ja kengät itselle ja lapsille jne?

Ette te mitään asumista maksa. Saatte sitä varten asumistukea JA muita tukia.

Ehei, ei läheskään kaikki työttömät saa asumistukea, puhumattakaan vielä muista tuista. Mullekin työmarkkinatuki on ainoa tuki. Ja se ei ole paljoa.

Vierailija
74/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se puskurirahasto estää toimeentulotuen. Itselläni oli hyvä tulot ja hyvä puskurirahasto. Tipahdin sairaslomalle ja muutamaksi vuodeksi sairaslomien ja pikkutyöjaksojen yms väliin. Sitten sain eläkkeen, joka on keskiverto. Puskurirahastoni riittii pitkään, mutta ei näköjään loppuelämää. En ole koskaan ollut sossuasiakas, en keppanaan juojs, en tupakoija, mutta joskus jää lääkäri, koska se on kallista. Varsinkin hammaslääkäri.

Vierailija
75/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollaisessa tapauksessa voi hakea toimeentulotukea?

Vierailija
76/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi maksaisin terveydenhuollon laskuja koska saan palvelun siitä huolimatta? Ja takuueläkkeellä olen niin mitään ei saa ulosmitattua.

Ensimmäinen järkevä kommentti siitä kuinka köyhien pitäisi toimia.

Jos tietää, ettei sieltä kuopasta enää nouse, miksi kantaa huolta ulosotoista+

Antaa kaiken mahdollisen mennä valtion piikkiin.

Voi pysäköidä minne tahansa, saada vaikka tuhat tarkastusmaksua metrossa, käydä lääkärissä ja hampussa vaikka joka kuukausi.

Näinpä.

Vierailija
77/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleisenä kommenttina:

Mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan itse jotain?

Luulisi, että terveys olisi sellainen asia.

Ja toinen juttu: teillä ei ole mitään tietoa kuinka paljon noissa on muuttajia, ja jos ei olisi mitään maksua niin siinä olisi se viimeinen vetovoimatekjä.

Meillä mene rahat nyt johonkin ihan muuhun kuin tämän kansan hoitamiseen.

Vierailija
78/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni pienituloisen maksuhäiriö johtuu puhtaasti Kelan töppäilystä?

Lääkkeiden korvattavuuksia  esim. TT-tuessa evätään Kelalla täysin mielivaltaisesti, ja noiden laskujen käsittelytkään eivät suju Kelalla aina kuin Strömsössä.

No usein Kela oikaisee kun osaa valittaa, mutta ne heikoimmat eivät osaa, tai eivät uskalla.

Minulla Kelan virkailija eväsi syksyllä TTT-korvauksen reseptilääkkeestä, perusteluna että lääke on itsehoitolääke. Aiemmin sama lääke oli hyväksytty korvattavaksi ilman mutinoita.

No asia oikaistiin edukseni, mutta aikaa meni 3 kk ja vaati useamman valituksen.

Tänä vuonna Kela töppäsi jälleen, ja pisti isohkon maksamani sairaalalaskun maksuun laskuttajalle. Maksusta olin lähettänyt tiliotteen ja kuitin. Taas oikaistiin valituksen jälkeen, ja sain sitten summan tililleni. Aikaa meni viikkoa.

Näitä mokia sattuu varmasti paljon.

Vierailija
79/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskusmaksu on vielä aika pieni, mutta poliklinikkamaksu on jo yli 40 euroa. Niitä kun tulee useampi, on pienipalkkainen pätkätyöläinen pulassa.

Itse arvasin just silmäklinikalla. Ensin ongelman kanssa, sitten tarkistukseen, jossa löytyi toinen ongelma ja sitten uudestaan kontrolliin. Kolme käyntiä peräjälkeen ja jokaisesta lääkkeet. Kyllä se tekee ison loven pienituloisen kassaan. Ehkä toimeentulotukea ei tuosta tarvitsisi huolehtia, koska maksusitoomus kattaa, vai kattaako? Itselläni on se puskurirahasto, jota todellakin on vaikea ylläpitää. Tai oikeammin säästän aina johonkin mitä tarvitsen, mutta ne tuppaa menemään terveydenhuoltoon.

Vierailija
80/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tk maksu on 20,60e ja kun on kolme kertaa vuoden sisään sen maksanut, loput käynnit ovat ilmaisia tai siis maksuttomia. Veroillaan jokainen kustantaa.

Ihmettelen, miksi jätetään maksamatta noin pieni summa ja annetaan mennä ulosottoon ja saa jopa maksuhäiriömerkinnän.

Elämänhallinassa on vikaa, jos ei osaa suhteuttaa menonsa. Olen kiitollinen, kun noin pienellä maksulla tai maksuilla saa terveydenhoitoa ja tutkimuksia. Joka vuosi pitkä liuta lääkkeitä, joskus myös röntgentutkimuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan