Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo parinkympin lääkärimaksu on liikaa yhä useammalle – Ulosotto karhusi yli puolta miljoonaa soten palvelumaksua viime vuonna

Vierailija
06.02.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12298073

"Parinkymmenen euron lääkärimaksu kuulostaa keskiluokkaisesta ja keskituloisesta tai maksuttomista työterveydenhuollon palveluista nauttivasta pieneltä. Pienillä tuloilla elävälle se on kuitenkin merkittävä maksu, joka voi jäädä rästiin.

– Ilman rahaa olevat ihmiset jopa jättävät lääkärikäynnit väliin. Lopulta vaivat pahenevat niin, että yhteiskunnalle tuleva lasku voi olla tuhatkertainen. Tiedän, että monet ihmiset on niin tunnollisia, että säästetään vaikka lääkkeistä tai lääkäriin lähtemisestä. Tilanne on todella hullu, Ylen haastattelema mies kertoo."

Muistetaan kuitenkin, kuinka korona-aikana yhteiskunnan virallisen linjan mukaan ja tälläkin palstalla valtaosan mielestä jokaisella on varmasti varaa maksaa toistuvasti esim. ruokaostosten kotiinkuljetuksesta, ettei sinne kauppaan tarvitse fyysisesti mennä tarpeettomia ihmiskontakteja tekemään...

Yhteiskunnassa, kuten myöskään tällä palstalla, moni ei selvästikään tiedä, millaista on olla oikeasti köyhä, kun joka euron joutuu laskemaan, että riittävätkö ne.

Kommentit (178)

Vierailija
81/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo ties kuinka kauan lääkkeisiin on saanut maksusitoumuksen ja nykyään näkevät jo automaattisesti sen järjestelmistään.

Ajattelisin että sama saisi tulla myös muihin terveydenhuoltomenoihin. Ihan turhaa laittaa laskuja toimeentulotuen asiakkaille.

Me kaikki pienituloiset ei olla sossuasiakkaita.

Perustoimeentulotuen hoitaa nykyään Kela. Jos ei saa toimeentulotukea, silloin on liikaa tuloja, säästöjä tai omaisuutta jossain muodossa. Jos ei halua käyttää säästöjä tai realisoida omaisuutta se on voi voi.

Vierailija
82/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa maksaa 20 eur lääkärikäynnistä, rahat menevät johonkin muuhun. Viinaan, tupakkaan, rakennekynsiin, huulitäytteisiin, tatuointeihin, roskaruokaan jne jne. Tällaisilla ihmisillä on yleensä elämänhallinnan ongelmia ja kaikkia muitakin ongelmia. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä, jotka sotkevat ihan itse asiansa. Mielestäni toimeentulotuki asiakkaan ei pitäisi saada rahaa ollenkaan vaan kuponkeja millä lunastaa palveluita. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, töihin ihmiset sohvalta lorvimasta.

Ne rahat menevät elämiseen.

T. Peruspäivärahalla oleva työtön

Minä olen ollut myös työttämänä elämäni aikana useita kertoja, mutta lääkärikäynnin 20 eur olen aina pystynyt maksamaan. Jossain on siis mätää jos ei pysty maksamaan tuollaista maksua. Rahat menevät muualle. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä jotka eivät suoriudu tuollaisesta maksusta. Valtion ei kuulu holhota ihmisiä. Ihmisten kuuluu itse ottaa vastuu omasta elämästään se ei kuulu valtiolle.

Jossain on mätää kun 660e ei riitä??

Tammikuussa voi joutua maksamaan elintärkeistä lääkkeistä koko summan, ellei maksukatto täyty. Kun maksukaton laskenta alkaa uudestaan vuoden alusta.

Mun äidille kävi noin. Oli kalliit syöpälääkkeet, ja tammikuussa uusittiin resepti, joten satsin hinnaksi tuli tuli jotain 650 euroa siinä kuussa.

Olisko sulla kuukaudessa tuo summa irrottaa palkastasi saati mitäs sitten tekisit jos sulla olis pieni eläke tai vain se päiväraha?

Eivätkö syöpälääkkeet ole täysin korvattavia? Kävin työkaverin kanssa hakemassa apteekista hänen sytostaattilääkkeensä, tablettien hinta oli noin 3600 euroa, työkaverin maksettavaksi jäi (muistaakseni) 4 euroa.

Ehkä, en tiedä, mutta toisessa sairaudessa esim.niiden korvattavien lääkkeiden sivuvaikutuksiin käytettävät lääkkeet ei ole ilmaisia. Saati lääkitystä tukevat lääkkeet tai lisäravinteet tai ongelmia ennalta estävät estävät yms. Eli vaikka se perusläöke olisi täysin korvattava, ei ne sen kanssa käytettävät "pakolliset" muut ole. T. Ohis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa maksaa 20 eur lääkärikäynnistä, rahat menevät johonkin muuhun. Viinaan, tupakkaan, rakennekynsiin, huulitäytteisiin, tatuointeihin, roskaruokaan jne jne. Tällaisilla ihmisillä on yleensä elämänhallinnan ongelmia ja kaikkia muitakin ongelmia. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä, jotka sotkevat ihan itse asiansa. Mielestäni toimeentulotuki asiakkaan ei pitäisi saada rahaa ollenkaan vaan kuponkeja millä lunastaa palveluita. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, töihin ihmiset sohvalta lorvimasta.

Minä olen ollut myös työttämänä elämäni aikana useita kertoja, mutta lääkärikäynnin 20 eur olen aina pystynyt maksamaan. Jossain on siis mätää jos ei pysty maksamaan tuollaista maksua. Rahat menevät muualle. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä jotka eivät suoriudu tuollaisesta maksusta. Valtion ei kuulu holhota ihmisiä. Ihmisten kuuluu itse ottaa vastuu omasta elämästään se ei kuulu valtiolle.

Tammikuussa voi joutua maksamaan elintärkeistä lääkkeistä koko summan, ellei maksukatto täyty. Kun maksukaton laskenta alkaa uudestaan vuoden alusta.

Mun äidille kävi noin. Oli kalliit syöpälääkkeet, ja tammikuussa uusittiin resepti, joten satsin hinnaksi tuli tuli jotain 650 euroa siinä kuussa.

Olisko sulla kuukaudessa tuo summa irrottaa palkastasi saati mitäs sitten tekisit jos sulla olis pieni eläke tai vain se päiväraha?

Eikö tuollaisessa tapauksessa voi hakea toimeentulotukea?

Pienituloisillakin vanhuksilla voi olla varallisuutta, joka estää toimeentulotuen saannin.

Esim. oman asunto-osakkeen tai kesämökkiosuuden realisointi ei ole kuitenkaan aina ihan yksinkertaista, mahdollista tai edes järkevää taloudellisesti.

Ja jos on, niin TT-tuki on usein ehdollista, eli realisoidut varat peritään takaisin.

Monilla vanhuksilla on joku ihmeellinen periaatteellinen kynnys hakea heille kuuluvaa lakisääteistä tukea, kun se koetaan häpeällisenä. Tämä on kyllä väärin. 

Vierailija
84/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo ties kuinka kauan lääkkeisiin on saanut maksusitoumuksen ja nykyään näkevät jo automaattisesti sen järjestelmistään.

Ajattelisin että sama saisi tulla myös muihin terveydenhuoltomenoihin. Ihan turhaa laittaa laskuja toimeentulotuen asiakkaille.

Perustoimeentulotuen hoitaa nykyään Kela. Jos ei saa toimeentulotukea, silloin on liikaa tuloja, säästöjä tai omaisuutta jossain muodossa. Jos ei halua käyttää säästöjä tai realisoida omaisuutta se on voi voi.

Välttämättä ei halua. Itselläni on se puskurirahasto, joka ei riitä. Mutta se aiheuttaa sen, että muuta tukea ei tule. Eli säästän siis puskurin sukan varteen?

Vierailija
85/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttämättä ei halua. Itselläni on se puskurirahasto, joka ei riitä. Mutta se aiheuttaa sen, että muuta tukea ei tule. Eli säästän siis puskurin sukan varteen?

Oma valinta. Osa säästää tilille, jolloin toimeentulotukea ei tipu ennen kuin ne on käytetty. Osa säästää patjan alle tai sukan varteen ja saavat toimeentulotukea kun Kelalla ei ole keinoja selvittää. Jostain syystä käteisestä halutaan eroon. Kumma homma.

Vierailija
86/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi, mutta miksi se pitäisi palkasta irrottaa? Tuon verranhan nyt pitäisi saada huononakin kuukautena pääomatuloina nettona. Ja pieni eläkekään ei haittaa kun pääomatulot täydentää. -> miksi ette kartuta tuottavaa  omaisuuttanne, ettette joudu moisiin tilanteisiin.

Voisitko ihan oikeasti mennä pois trollaamasta näistä köyhyyttä käsittelevistä ketjuista. Jos et ihan täysi psykopaatti ole, niin kaiva edes himpun verran emaptiakykyä jostain sielusi syövereistä. Voit aiheuttaa aidosti pahaa mieltä todella monelle näillä häijyillä viesteilläsi. Poistu, ole hyvä.

Vierailija
87/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainiin.. Teille se eläminen on sama kuin kuluttaminen... unohtui täysin.

T:Sijoittaja.

Kuluttaminenko on sitä että maksaa asumisen, veden, sähkön, vakuutukset, lääkkeet, ruoan, auton kulut,vaatteet ja kengät itselle ja lapsille jne?

Ette te mitään asumista maksa. Saatte sitä varten asumistukea JA muita tukia.

Otetaas nyt faktat haltuun. Jos saa asumistukea, niin ei voi saada muita asumiseen liittyviä tukia. Jos niitä edes onkaan.

Asumistuki ei myöskään kata kuin enintään 80% vuokrasta, joten sen 20% joutuu sitten maksamaan niistä muista vähäisistä tuloista.

jotka valtaosin ovan JUURIKIN MUITA TUKIA... kukaan muu kuin sinä ei puhunut "muista ASUMISEN tuista". puhuttiin "MUISTA TUISTA" ilman sanaa ASUMINEN.

Tämä oli viesti:

"Ette te mitään asumista maksa. Saatte sitä varten asumistukea JA muita tukia."

Suomeksi tuo tarkoittaa että saatte asumista varten a) asumistukea ja b) muita tukia. Sana ja oli vielä laitettu isolla.

Lisäksi pyydän huomauttaa, että kyllä asumistuesta ja kaikenlaisista muista tuista maksetaan se asuminen. Fakta.

Vierailija
88/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osittain ongelma johtuu lyhyistä maksuajoista ja agressiivisesta perinnästä.

Itse kävin äskettäin julkisella hammaslääkärissä. Hoito oli toki hyvää, ei siinä mitään mutta kahden reijän paikkauslasku oli n. 100€, lasku kerkesi postiluukkuun melkein ennen kuin olin kotona ja  7pv netto.

En väitä että lasku olisi kohtuuton tai kattaisi edes kulut, mutta eipä tämä ole kyllä ilmaistakaan.

Ja lasku menisi välittömästi perintään, jos maksu myöhästyisi.

Jos on tiukilla, niin tuollainen aikataulukin voi aiheuttaa ongelmia.

Samoin, jos et satu olemaan kotona juuri tuolla viikolla. 

Moni pienituloinen ei uskalla laittaa laskuja automaattisiin maksupalveluihin, kun ei tiedä onko tilillä katetta juuri silloin.

Ja jos joudut hakemaan Kelalta TT-tukea, niin tuskinpa päätöstä tulee tuon aikataulun sisällä.

30 pv netto auttaisi monia pienituloisia.

On tietysti niitäkin, jotka eivät enää välitä hoitaa noita julkisen puolen laskuja esim. menetettyjen luottotietojen ja ylivelkaantumisen takia. Jos velkaa on ulosotossa jo satatonnia, niin siinä ei paina mitään se satanen lisää.

(mieluummin tietysti keskittyy hampaiden pesuun, niin reikiä ei edes tule).

Ymmärätkö, että ihmisten hammaslaatu on jo syntyjään toisilla heikompi, jolloin se on herkempi reikiintymään? Samoin myös ihmisen suun syljen laatu ym. suun olosuhteet lisäävät toisilla reikiintymisriskiä. Joten jos taipumus reikiintymiseen on voimakas, niitä reikiä voi aivan hyvin sillin tulla, vaikka hampaita pesisi ohjeistuksen mukaisesti.

Vierailija
89/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo riitä Helsingissä monin paikoin edes vuokraan!

Niin, vuokraa varten on asumistuki. Ihminen voi myös hakea toimeentulotukea jos rahat eivät riitä. Suomalaiset ovat kummallista sakkia, Kelan pitäisi maksella kaikkien kulut, järkyttävää sossumeininkiä. Valtion ei kuulu maksaa ihmisten laskuja, ihmisten kuuluu itse maksaa laskunsa ja kantaa itsestään vastuu, se ei ole valtion tehtävä.

Miten selität sitten perustuslakimme 19 artiklan, jossa säädetään että "jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon"???

Vierailija
90/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma valinta. Osa säästää tilille, jolloin toimeentulotukea ei tipu ennen kuin ne on käytetty. Osa säästää patjan alle tai sukan varteen ja saavat toimeentulotukea kun Kelalla ei ole keinoja selvittää. Jostain syystä käteisestä halutaan eroon. Kumma homma.

Käteisestä luopuminen ei välttämättä auta, koska sitten aletaan säästämään patjan sisään kultaa, hopeaa, ruplia, dollareita, tupakkaa tai vaikka kahvipaketteja.

Vierailija
91/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi ihan järkevä ehdotus.

Itse odotan että joku ehdottaisi että samoin kuin alle n. 15 000 euroa vuodessa tienaava työntekijä ei maksa veroa, myös noin pieniä tukia saava ihminen ei joutuisi maksamaan veroa.

Lisäksi sote-uudistuksessa voisi toteuttaa saman tulorajan, ja jos tulot tuon alle ei tarvitsisi maksaa terveyskuluja julkisella.

Ne pienet rahat mitä köyhiltä nyhdetään veroihin ja terveysmaksuihin ovat turhia. Kun niitä ei tarvitsisi maksaa, niin se jo säästäisi saman summan verran byrokratian kuluista.

Vierailija
92/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa muuhun, mutta aikanaan (10+ vuotta sitten) kun hetken elin toimeentulotuella, niin lääkärimaksut ja reseptilääkkeet sossu maksoi 100%

Toki kaikki pienituloiset eivät elä tuilla, mutta jos puhutaan heistä, niin nuo laskut eivät edes mene tuista vaan ne maksetaan tukien päälle.

Yksi mikä itseäni ärsyttää julkisella puolella on se, että lasku tulee PAPERISENA kotiin, muita vaihtoehtoja maksaa ei ole. Haluaisin maksaa sen käynnin heti tiskillä (korttimaksulla, ymmärrän ettei käteismaksuja haluta ottaa vastaan) tai saada edes heti sen laskun mukaaan (=jolloin voin puhelimella skannata ja maksaa heti pois)

Minulle ei tulee enää mitään muita laskuja postin kautta, kerran sain perinnästä kirjeen kun en ollut huomannut laskua. Veikkaan että on ollut mainospotin välissä ja lentänyt suoraan paperinkeräykseen, töiden ja muiden ruuhkavuosikiireiden keskellä on vaikea muistaa seurata milloin paperilasku tulee, asia unohtuu helposti kun vuosikausiin kaikki laskut tulleet e-laskuina/menee kortilta suoraan tmv.

Maksamattomasta laskusta pitäisi kyllä tulla ensin ihan maksumuistutus, ennen kuin alkaa tulla perintäkirjeitä.

Terveydenhuollon maksuissa on vieläpä sellainen hienous, että niistä ei tule karhuja ollenkaan, vaan menevät suoraan ulosottoon. Tämä lukee laskussa.

Itsellekin joskus tullut sairaala- tai poliklinikkamaksu parin päivän maksuajalla, kun kirje on seikkaillut ties missä. Ja jos et maksa, niin suoraan ulosottoon. Olen kuullut, että monilla on mennyt laskuja ulosottoon maksamattomuuden vuoksi, kun he ovat olleet vielä sairaalassa. Hieno hallinto meillä, kun ei noudata omia sääntöjään kuten kohtuullisuusperiaatetta ja maksuaikoja.

Vierailija
93/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tk-maksu on täällä 28.70€ ja erikoissairaanhoidon puolella 41,80.

Ihan isoja summia ovat.

Mitään muistutuslaskua ei tule. Itsellä on kaksi kertaa tullut ulosoton kautta tuo lasku, koska alkuperäistä ei ole koskaan kotiin tullut.

Rahaa maksamiseen on aina ollut.

Kerran jopa lähtiessäni kysyin voisiko sen maksaa etukäteen ei onnistunut. Tk:n sivuilla lukee, että e-laskutus onnistuu vaan ei toiminut sekään.

Ei voi olla mahdollista, että maksumuistutusta ei tule. Eihän se olisi edes laillista toimintaa silloin, käsittääkseni.

Nykyään kylläkin käytetään perintäfirmoja maksumuistutuksenkin lähettämiseen, mutta se ei tarkoita sitä, että se lasku olisi varsinaisesti perinnässä vielä. Maksumuistutuksen jälkeen tulee vielä yleensä maksuvaatimus, ja jos senkään jälkeen ei maksa, niin sitten vasta lasku menee ulosottoon (ns. julkisoikeudellinen maksu menee sinne suoraan, ilman käräjäoikeuden päätöstä).

Eli ei se lasku todellakaan muutamassa viikossa sinne ulosottoon päädy.

Vierailija
94/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi pienituloisille kela maksaa lääkärilaskut. Eiköhän se ole pelkkää välinpitämättömyyttä, jos parin kympin lasku jää maksamatta. Tunnen paljon köyhiä ihmisiä, mutta kaikki maksavat lääkärilaskut.

Jaa? Ei minulle Kela maksa mitään lääkärilaskuja. Ihan annan mennä ulosottoon ja sieltä ei peritä mitään.

Vierailija
95/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun on otettu tuo toimeentulotuki usein esille, niin siitä voi saada hylkäävän päätöksen jopa omistamansa auton vuoksi, jos autoa ei suostu myymään. Sen sijaan autottomuus voi usein heikentää mahdollisuuksia saada töitä. Eli siinä on silloin pientuloinen loukussa kahteen suuntaan, kun jos yrittää työllistyä, voi tarvita autoa, mutta taas toimeentulotukea ihan peruselämistä varten ei välttämättä tule vain ja ainoastaan siksi, jos ei sitä autoa myy!

Toimeentulotuen hakemisprosessi on pitkä ja raskas, jota monet eivät henkisesti jaksa. Sieltä tulee myös usein lisäselvityspyyntöjä tai sitten joku yksittäinen pikku asia johtaa hylkäävään päätökseen.

Vierailija
96/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa muuhun, mutta aikanaan (10+ vuotta sitten) kun hetken elin toimeentulotuella, niin lääkärimaksut ja reseptilääkkeet sossu maksoi 100%

Toki kaikki pienituloiset eivät elä tuilla, mutta jos puhutaan heistä, niin nuo laskut eivät edes mene tuista vaan ne maksetaan tukien päälle.

Yksi mikä itseäni ärsyttää julkisella puolella on se, että lasku tulee PAPERISENA kotiin, muita vaihtoehtoja maksaa ei ole. Haluaisin maksaa sen käynnin heti tiskillä (korttimaksulla, ymmärrän ettei käteismaksuja haluta ottaa vastaan) tai saada edes heti sen laskun mukaaan (=jolloin voin puhelimella skannata ja maksaa heti pois)

Minulle ei tulee enää mitään muita laskuja postin kautta, kerran sain perinnästä kirjeen kun en ollut huomannut laskua. Veikkaan että on ollut mainospotin välissä ja lentänyt suoraan paperinkeräykseen, töiden ja muiden ruuhkavuosikiireiden keskellä on vaikea muistaa seurata milloin paperilasku tulee, asia unohtuu helposti kun vuosikausiin kaikki laskut tulleet e-laskuina/menee kortilta suoraan tmv.

Ymmärräthän että lääkkeet ja maksut maksetaan "tukien päälle" vain jos olet toimeentulotuella.

Mutta jos et saa tt-tukea, vaan pelkän työttömyyskorvauksen, eläkkeen, tms,, niin joudut maksamaan nuo ihan itse siitä pienestä tulosta.

Jos tulot ovat riittävän pienet, on oikeus myös toimeentulotukeen. Tuotahan kaikki eivät tiedä. Esimerkiksi moni pienituloinen eläkeläinen sinnittelee rahattomana loppukuun, tai valitsee ruuan ja lääkkeiden välillä, kun ei hoksaa hakea toimeentulotukea.

Jos vaikka työtön joutuu ostamaan kalliita lääkkeitä, niin toimeentulotukea voi anoa korvaamaan nuo.

Kyllä, on mahdollista saada harkinnanvaraisesti tukea, jos vaikka on poikkeuksellisen korkeat lääkemaksut.

Mutta silti säännöt ovat tarkat, joten eivät kaikki niitä saa.

Kaikkien ei pidäkään saada, vaan ainoataan niiden, joille yhteiskunnan on asiallista antaa ylimääräitä tukea.

Ne säännöt ja laskentakaavat ovat sinusta sitten aina järkeviä... Just joo.

Vierailija
97/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi omistaa esim. osuuden perikunnan mökistä. Sellaista ei saa kaupaksi jos ei joku muu osakas osta, eikä varsinkaan nopealla aikataululla. Käytä aivojasi.

Vierailija
98/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tk maksu on 20,60e ja kun on kolme kertaa vuoden sisään sen maksanut, loput käynnit ovat ilmaisia tai siis maksuttomia. Veroillaan jokainen kustantaa.

Ihmettelen, miksi jätetään maksamatta noin pieni summa ja annetaan mennä ulosottoon ja saa jopa maksuhäiriömerkinnän.

Elämänhallinassa on vikaa, jos ei osaa suhteuttaa menonsa. Olen kiitollinen, kun noin pienellä maksulla tai maksuilla saa terveydenhoitoa ja tutkimuksia. Joka vuosi pitkä liuta lääkkeitä, joskus myös röntgentutkimuksia.

Onko ne lääkkeet sulle ilmaisia? Trolli..

Vierailija
99/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat kuukauden tulosi, käteenjäävä summa siis, jonka takia pidät itseäsi "pienituloisena"?

Vierailija
100/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamattomasta laskusta pitäisi kyllä tulla ensin ihan maksumuistutus, ennen kuin alkaa tulla perintäkirjeitä.

Terveydenhuollon maksuissa on vieläpä sellainen hienous, että niistä ei tule karhuja ollenkaan, vaan menevät suoraan ulosottoon. Tämä lukee laskussa.

Itsellekin joskus tullut sairaala- tai poliklinikkamaksu parin päivän maksuajalla, kun kirje on seikkaillut ties missä. Ja jos et maksa, niin suoraan ulosottoon. Olen kuullut, että monilla on mennyt laskuja ulosottoon maksamattomuuden vuoksi, kun he ovat olleet vielä sairaalassa. Hieno hallinto meillä, kun ei noudata omia sääntöjään kuten kohtuullisuusperiaatetta ja maksuaikoja.

Kyllä niistä laskuista karhu tulee, ja maksuaikaa yleensä saa, jos pyytää.

Suoraan ulosottokelpoinen tarkoittaa sitä, että lasku menee ulosottoon ilman käräjäoikeuden päätöstä (joka tarvitaan useimpiin velkoihin), ei sitä, että se menee sinne saman tien, jos ei maksa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi