Jo parinkympin lääkärimaksu on liikaa yhä useammalle – Ulosotto karhusi yli puolta miljoonaa soten palvelumaksua viime vuonna
https://yle.fi/uutiset/3-12298073
"Parinkymmenen euron lääkärimaksu kuulostaa keskiluokkaisesta ja keskituloisesta tai maksuttomista työterveydenhuollon palveluista nauttivasta pieneltä. Pienillä tuloilla elävälle se on kuitenkin merkittävä maksu, joka voi jäädä rästiin.
– Ilman rahaa olevat ihmiset jopa jättävät lääkärikäynnit väliin. Lopulta vaivat pahenevat niin, että yhteiskunnalle tuleva lasku voi olla tuhatkertainen. Tiedän, että monet ihmiset on niin tunnollisia, että säästetään vaikka lääkkeistä tai lääkäriin lähtemisestä. Tilanne on todella hullu, Ylen haastattelema mies kertoo."
Muistetaan kuitenkin, kuinka korona-aikana yhteiskunnan virallisen linjan mukaan ja tälläkin palstalla valtaosan mielestä jokaisella on varmasti varaa maksaa toistuvasti esim. ruokaostosten kotiinkuljetuksesta, ettei sinne kauppaan tarvitse fyysisesti mennä tarpeettomia ihmiskontakteja tekemään...
Yhteiskunnassa, kuten myöskään tällä palstalla, moni ei selvästikään tiedä, millaista on olla oikeasti köyhä, kun joka euron joutuu laskemaan, että riittävätkö ne.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa muuhun, mutta aikanaan (10+ vuotta sitten) kun hetken elin toimeentulotuella, niin lääkärimaksut ja reseptilääkkeet sossu maksoi 100%
Toki kaikki pienituloiset eivät elä tuilla, mutta jos puhutaan heistä, niin nuo laskut eivät edes mene tuista vaan ne maksetaan tukien päälle.
Yksi mikä itseäni ärsyttää julkisella puolella on se, että lasku tulee PAPERISENA kotiin, muita vaihtoehtoja maksaa ei ole. Haluaisin maksaa sen käynnin heti tiskillä (korttimaksulla, ymmärrän ettei käteismaksuja haluta ottaa vastaan) tai saada edes heti sen laskun mukaaan (=jolloin voin puhelimella skannata ja maksaa heti pois)
Minulle ei tulee enää mitään muita laskuja postin kautta, kerran sain perinnästä kirjeen kun en ollut huomannut laskua. Veikkaan että on ollut mainospotin välissä ja lentänyt suoraan paperinkeräykseen, töiden ja muiden ruuhkavuosikiireiden keskellä on vaikea muistaa seurata milloin paperilasku tulee, asia unohtuu helposti kun vuosikausiin kaikki laskut tulleet e-laskuina/menee kortilta suoraan tmv.
Maksamattomasta laskusta pitäisi kyllä tulla ensin ihan maksumuistutus, ennen kuin alkaa tulla perintäkirjeitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa maksaa 20 eur lääkärikäynnistä, rahat menevät johonkin muuhun. Viinaan, tupakkaan, rakennekynsiin, huulitäytteisiin, tatuointeihin, roskaruokaan jne jne. Tällaisilla ihmisillä on yleensä elämänhallinnan ongelmia ja kaikkia muitakin ongelmia. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä, jotka sotkevat ihan itse asiansa. Mielestäni toimeentulotuki asiakkaan ei pitäisi saada rahaa ollenkaan vaan kuponkeja millä lunastaa palveluita. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, töihin ihmiset sohvalta lorvimasta.
Kiva fantasia. Ehkä sua jotenkin helpottaa syyttää ihmisiä itseään ja kuvitella että ovat kuvailemasi kaltaisia.
Sulle näyttää olevan täysin käsittämätöntä se tosiasia, että jotkut ovat oikeasti niin vähävaraisia etteivät voi maksaa mitään.
Helsingissä HUS:ssa poliklinikkamaksu on nyt lähes 40 euroa. Onneksi vielä terveysasemalla ei tarvitse maskaa. Omavastuu monistakin pitkäaikaissairaiden hoidoista on 15 euroa palvelusetelillä. Maksukatto on 692 euroa vuodessa. Apteekissa pitää maksaa ensin 50 euroa ennen kuin edes alkaa saada Kela-korvuksia. Ja jos joutuu ostamaan sellaisia lääkkeitä, joista ei saa edes Kela-korvausta, joutuu maksamaan sen lääkkeen hinnan kokonaan.
Mietipä miten kalliiksi tulee olla pitkäaikaissairas, jolla noita laskuja on joka kuukaudelle vaikka tulot ovat minimaaliset. Mun laskujen mukaan monella menee terveydenhoitokuluihin helpostikin yli 10% kuukauden (vähistä) tuloista.
ulosoton asiakkailla on paljon päihteiden käyttöä ja mielenterveysongelmia, tätä asiaa on myös tutkittu, joten en lauo omiani. Ihmiset eivät vain aina kykene (tai halua) nähdä mihin rahansa tuhlaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa maksaa 20 eur lääkärikäynnistä, rahat menevät johonkin muuhun. Viinaan, tupakkaan, rakennekynsiin, huulitäytteisiin, tatuointeihin, roskaruokaan jne jne. Tällaisilla ihmisillä on yleensä elämänhallinnan ongelmia ja kaikkia muitakin ongelmia. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä, jotka sotkevat ihan itse asiansa. Mielestäni toimeentulotuki asiakkaan ei pitäisi saada rahaa ollenkaan vaan kuponkeja millä lunastaa palveluita. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, töihin ihmiset sohvalta lorvimasta.
Ne rahat menevät elämiseen.
T. Peruspäivärahalla oleva työtön
Ainiin.. Teille se eläminen on sama kuin kuluttaminen... unohtui täysin.
T:Sijoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkös, että sosiaalietuuksista ei ole sallittua sijoittaa? Eikä niistä kyllä yleensä mitään sijoitettavaksi jäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminenko on sitä että maksaa asumisen, veden, sähkön, vakuutukset, lääkkeet, ruoan, auton kulut,vaatteet ja kengät itselle ja lapsille jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut myös työttämänä elämäni aikana useita kertoja, mutta lääkärikäynnin 20 eur olen aina pystynyt maksamaan. Jossain on siis mätää jos ei pysty maksamaan tuollaista maksua. Rahat menevät muualle. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä jotka eivät suoriudu tuollaisesta maksusta. Valtion ei kuulu holhota ihmisiä. Ihmisten kuuluu itse ottaa vastuu omasta elämästään se ei kuulu valtiolle.
Jossain on mätää kun 660e ei riitä??
Tammikuussa voi joutua maksamaan elintärkeistä lääkkeistä koko summan, ellei maksukatto täyty. Kun maksukaton laskenta alkaa uudestaan vuoden alusta.
Mun äidille kävi noin. Oli kalliit syöpälääkkeet, ja tammikuussa uusittiin resepti, joten satsin hinnaksi tuli tuli jotain 650 euroa siinä kuussa.
Olisko sulla kuukaudessa tuo summa irrottaa palkastasi saati mitäs sitten tekisit jos sulla olis pieni eläke tai vain se päiväraha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkös, että sosiaalietuuksista ei ole sallittua sijoittaa? Eikä niistä kyllä yleensä mitään sijoitettavaksi jäisikään.
Kylläpäs on. Näytä lakipykälät jotka kieltävät.
Ainoastaan voivat pienentää toimeentulotuen määrää, joka tietenkin on oikein kun enää sitä ei tarvitse niin paljoa.
Eihän ne voi olla ilmaisia. Aina joku maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminenko on sitä että maksaa asumisen, veden, sähkön, vakuutukset, lääkkeet, ruoan, auton kulut,vaatteet ja kengät itselle ja lapsille jne?
Ette te mitään asumista maksa. Saatte sitä varten asumistukea JA muita tukia.
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa muuhun, mutta aikanaan (10+ vuotta sitten) kun hetken elin toimeentulotuella, niin lääkärimaksut ja reseptilääkkeet sossu maksoi 100%
Toki kaikki pienituloiset eivät elä tuilla, mutta jos puhutaan heistä, niin nuo laskut eivät edes mene tuista vaan ne maksetaan tukien päälle.
Yksi mikä itseäni ärsyttää julkisella puolella on se, että lasku tulee PAPERISENA kotiin, muita vaihtoehtoja maksaa ei ole. Haluaisin maksaa sen käynnin heti tiskillä (korttimaksulla, ymmärrän ettei käteismaksuja haluta ottaa vastaan) tai saada edes heti sen laskun mukaaan (=jolloin voin puhelimella skannata ja maksaa heti pois)
Minulle ei tulee enää mitään muita laskuja postin kautta, kerran sain perinnästä kirjeen kun en ollut huomannut laskua. Veikkaan että on ollut mainospotin välissä ja lentänyt suoraan paperinkeräykseen, töiden ja muiden ruuhkavuosikiireiden keskellä on vaikea muistaa seurata milloin paperilasku tulee, asia unohtuu helposti kun vuosikausiin kaikki laskut tulleet e-laskuina/menee kortilta suoraan tmv.
Ymmärräthän että lääkkeet ja maksut maksetaan "tukien päälle" vain jos olet toimeentulotuella.
Mutta jos et saa tt-tukea, vaan pelkän työttömyyskorvauksen, eläkkeen, tms,, niin joudut maksamaan nuo ihan itse siitä pienestä tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noita maksaisi, kun ei tarvitse. Tuilla elellessä ei tarvitse laskuista huolehtia. Kyllä kela ne maksaa.
no miks ne sit on ulosotossa?
Näin ei saisi sanoa, mutta on se vaan jännä miten moni maksuongelmainen on sairaalloisen obeesi. Ei mulla vaan ole varaa kerätä mitään massiivista ylipainoa! Ja olenpa senkin huomannut, että tavallinen ruoka tuntuu olevan jotain kamalaa ja halveksuttavaa. "Perunaa, hyi! Tomaatteja, yök! Salaattia, eikä kun hamppariateria hesestä!".
Itselläni ei ole mitään maksuvaikeuksia ollut ikinä, mutta en tosiaankaan kykene maksamaan 6 euroa jostain roskaruoka-ateriasta, mikä pitäisi syödä kirkuvien kakaroiden ympäröimänä. Ja ei, kotiin hakeminen ei ole vaihtoehto, koska en tietenkään omista autoa. Kuka sellaiseen muka rahojaan laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhteiskunnan tehtävä elättää ihmisiä, joilla ongelmia? Eli kuka sitten niistä huolehtisi, jotka ei pärjää? Luuletko, että huonosta elämänhallinnasta kärsivät muuttuvat fiksuksi ja osaaviksi ihan pakon edessä?
Jos on jo ulosotossa, niin eihän sillä ole mitään väliä että maksaako terveyskeskuskäynnin laskun vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Näin ei saisi sanoa, mutta on se vaan jännä miten moni maksuongelmainen on sairaalloisen obeesi. Ei mulla vaan ole varaa kerätä mitään massiivista ylipainoa! Ja olenpa senkin huomannut, että tavallinen ruoka tuntuu olevan jotain kamalaa ja halveksuttavaa. "Perunaa, hyi! Tomaatteja, yök! Salaattia, eikä kun hamppariateria hesestä!".
Itselläni ei ole mitään maksuvaikeuksia ollut ikinä, mutta en tosiaankaan kykene maksamaan 6 euroa jostain roskaruoka-ateriasta, mikä pitäisi syödä kirkuvien kakaroiden ympäröimänä. Ja ei, kotiin hakeminen ei ole vaihtoehto, koska en tietenkään omista autoa. Kuka sellaiseen muka rahojaan laittaa?
😂😂 Mistä tiedät, kuinka monella hoikalla on maksuongelmia? Päältä näet? Onko otantasi ehkä joku viisi ihmistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhteiskunnan tehtävä elättää ihmisiä, joilla ongelmia? Eli kuka sitten niistä huolehtisi, jotka ei pärjää? Luuletko, että huonosta elämänhallinnasta kärsivät muuttuvat fiksuksi ja osaaviksi ihan pakon edessä?
Tappaakko ne pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän että lääkkeet ja maksut maksetaan "tukien päälle" vain jos olet toimeentulotuella.
Mutta jos et saa tt-tukea, vaan pelkän työttömyyskorvauksen, eläkkeen, tms,, niin joudut maksamaan nuo ihan itse siitä pienestä tulosta.
Jos tulot ovat riittävän pienet, on oikeus myös toimeentulotukeen. Tuotahan kaikki eivät tiedä. Esimerkiksi moni pienituloinen eläkeläinen sinnittelee rahattomana loppukuun, tai valitsee ruuan ja lääkkeiden välillä, kun ei hoksaa hakea toimeentulotukea.
Jos vaikka työtön joutuu ostamaan kalliita lääkkeitä, niin toimeentulotukea voi anoa korvaamaan nuo.
Miksi maksaisin terveydenhuollon laskuja koska saan palvelun siitä huolimatta? Ja takuueläkkeellä olen niin mitään ei saa ulosmitattua.
No onhan se sikäli ilmainen, että ainoa seuraus noiden maksamatta jättämisestä on niiden päätyminen ulosottoon. Hoitoa saat ihan samalla tavalla jatkossakin, jätit laskusi maksamatta tai et.