Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo parinkympin lääkärimaksu on liikaa yhä useammalle – Ulosotto karhusi yli puolta miljoonaa soten palvelumaksua viime vuonna

Vierailija
06.02.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12298073

"Parinkymmenen euron lääkärimaksu kuulostaa keskiluokkaisesta ja keskituloisesta tai maksuttomista työterveydenhuollon palveluista nauttivasta pieneltä. Pienillä tuloilla elävälle se on kuitenkin merkittävä maksu, joka voi jäädä rästiin.

– Ilman rahaa olevat ihmiset jopa jättävät lääkärikäynnit väliin. Lopulta vaivat pahenevat niin, että yhteiskunnalle tuleva lasku voi olla tuhatkertainen. Tiedän, että monet ihmiset on niin tunnollisia, että säästetään vaikka lääkkeistä tai lääkäriin lähtemisestä. Tilanne on todella hullu, Ylen haastattelema mies kertoo."

Muistetaan kuitenkin, kuinka korona-aikana yhteiskunnan virallisen linjan mukaan ja tälläkin palstalla valtaosan mielestä jokaisella on varmasti varaa maksaa toistuvasti esim. ruokaostosten kotiinkuljetuksesta, ettei sinne kauppaan tarvitse fyysisesti mennä tarpeettomia ihmiskontakteja tekemään...

Yhteiskunnassa, kuten myöskään tällä palstalla, moni ei selvästikään tiedä, millaista on olla oikeasti köyhä, kun joka euron joutuu laskemaan, että riittävätkö ne.

Kommentit (178)

161/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tk maksu on 20,60e ja kun on kolme kertaa vuoden sisään sen maksanut, loput käynnit ovat ilmaisia tai siis maksuttomia. Veroillaan jokainen kustantaa.

Ihmettelen, miksi jätetään maksamatta noin pieni summa ja annetaan mennä ulosottoon ja saa jopa maksuhäiriömerkinnän.
Elämänhallinassa on vikaa, jos ei osaa suhteuttaa menonsa. Olen kiitollinen, kun noin pienellä maksulla tai maksuilla saa terveydenhoitoa ja tutkimuksia. Joka vuosi pitkä liuta lääkkeitä, joskus myös röntgentutkimuksia.

Miten itse tulisit toimeen, jos pakolliset menot ovat 450 euroa/kk, mutta siihen saamasi tuet ovat 425 e/kk tai vastaava?

Itse turvautuisin klassikkovaihtoehtoon ja menisin töihin! 

Vierailija
162/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ulosoton asiakkailla on paljon päihteiden käyttöä ja mielenterveysongelmia, tätä asiaa on myös tutkittu, joten en lauo omiani.  Ihmiset eivät vain aina kykene (tai halua) nähdä mihin rahansa tuhlaavat.

Tutkimusten mukaan rahavaikeuksia on kaikissa tuloluokissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kahden lapsen eronnut äiti. Käyn töissä. Olen deittaillut jonkisen verran jo, ja kovin monet miehet tuntuu kuvittelevan että mulle tulee rahaa ovista ja ikkunoista. Siis ex maksaa tottakai massiiviset elarit (not, koska lapset on siellä osan ajasta ja ex tottakai ottanut siitä vähennykset) ja että saisin toimeentulotukea.

En ole koskaan saanut toimeentulotukea. Eli minä pienipalkkaisena, en voi laittaa esim. niitä lääkärimaksuja mihinkään sossun maksettavaksi. Maksan ne itse. Ja mun kukkarossa se 20e tuntuu, siinä on kahden päivän ruokarahat.

Olet koettanut laittaa ns sossun maksettavaksi vai oletatko vaan ettet kuitenkaan saa mitään?

T. itsekin yh

Joo tienaan juuri hieman yli niiden rajojen. Käytännössä mun ei siis edes kannattaisi käydä töissä, mutta minähän käyn silti.

Vierailija
164/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa maksaa 20 eur lääkärikäynnistä, rahat menevät johonkin muuhun. Viinaan, tupakkaan, rakennekynsiin, huulitäytteisiin, tatuointeihin, roskaruokaan jne jne. Tällaisilla ihmisillä on yleensä elämänhallinnan ongelmia ja kaikkia muitakin ongelmia. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä, jotka sotkevat ihan itse asiansa. Mielestäni toimeentulotuki asiakkaan ei pitäisi saada rahaa ollenkaan vaan kuponkeja millä lunastaa palveluita. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, töihin ihmiset sohvalta lorvimasta.

Ne rahat menevät elämiseen.

T. Peruspäivärahalla oleva työtön

Minä olen ollut myös työttämänä elämäni aikana useita kertoja, mutta lääkärikäynnin 20 eur olen aina pystynyt maksamaan. Jossain on siis mätää jos ei pysty maksamaan tuollaista maksua. Rahat menevät muualle. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä jotka eivät suoriudu tuollaisesta maksusta. Valtion ei kuulu holhota ihmisiä. Ihmisten kuuluu itse ottaa vastuu omasta elämästään se ei kuulu valtiolle.

Jossain on mätää kun 660e ei riitä??

Tammikuussa voi joutua maksamaan elintärkeistä lääkkeistä koko summan, ellei maksukatto täyty. Kun maksukaton laskenta alkaa uudestaan vuoden alusta.

Mun äidille kävi noin. Oli kalliit syöpälääkkeet, ja tammikuussa uusittiin resepti, joten satsin hinnaksi tuli tuli jotain 650 euroa siinä kuussa.

Olisko sulla kuukaudessa tuo summa irrottaa palkastasi saati mitäs sitten tekisit jos sulla olis pieni eläke tai vain se päiväraha?

olisi. minulla on puskurirahasto juuri tuollaisia tilanteita varten.

Kaikilla muutenkin tulisi olla ainakin 2-3kk menoja vastaava puskuri, juuri tuollaisia tilanteita varten.

Varsinkin pienituloisilla, silloin se on tärkeämpää.

Itse olen hyvätuloinen ja on mullakin pieni puskuri, mutta enimmän laitan sijoituksiin.

En tiedä, mikä olisi sellainen tilanne, jonka maksamiseen tarvitsisin esim. 10000€, ihan sitä ei löydy suoraan tuosta vaan laittaa, mutta 5000€ kyllä.

Niin, mutta kun se puskuri pienituloisella menee kerralla johonkin. Koska et saa tt-tukea jos on puskuri. Se on ensin käytettävä. Sitten vasta saat kun se on nolla. Ja kun olet tt-tuella et voi kerätä puskuria. Tai voi jos pystyt niin pienillä tuloilla.

Mutta et tilille vaan käteisenä.

Siinähän se on, että kertaluonteinen, pieni puskuri menee nolliin ja sitten et enää pysty uutta keräämään.

Tätä eivät käsitä ne, joilla on kohtuullinen palkkatulo tai joku muu hiukan isompi tulo.

5000 euroa on miltei puolet vuoden tuloista monilla.

Joo, ihan hyviä pointteja.

En ole ollut ikinä tt-tuella, enkä saanut edes asumistukia, niin ei ole oikein tarkkaa näkökantaa tuohon.

No ehkä 18-vuotiaana, kun olin armeijassa ja tyttöystävä asui yhteisessä vuokra-asunnossamme.

Mutta nyt nelikymppisenä pidän itselläni tuota 5000€ puskuria, vastaa n. kuukauden nettopalkkaa, varalla äkillisiin menoihin.

Lähipiiristä löytyy kyllä iäkkäämpiä, pienituloisia eläkeläisiä, osa vieläpä polttaa ja hassaa rahojaan muutenkin. Mutta kyllä heilläkin on säästettynä rahaa jemmaan lääkäriin, sekä lääkkeisiin.

Vierailija
165/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parinkympin lääkärilasku ei ole liian iso kenellekään.

Ymmärrän kyllä, että joillain voi olla vähän rahaa käytettävissään, mutta ei noitakaan laskuja jatkuvasti tule.

Jos on krooninen sairaus niin aika usein tulee lääkärilaskuja.

Mutta niissäkin on maksukatto. Olikohan joku 800e/vuosi.

Joo on mutta silti tekee tiukkaa maksaa laskut kun täytyy ostaa lääkkeetkin. Ja onhan niitä muitakin laskuja.

Vierailija
166/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parilla kympillä saa monta keppanaa. Asiat tärkeysjärjestykseen!

Todista, että nuo ulosotossa olevat ovat käyttäneet vähät rahansa kaljaan. Kerran kun moista väität.

Olen eri kuin kenelle vastasit. Mutta työskentelen alalla missä näen ihmisen kaikki luottotietomerkinnät, jos henkilö on "aktiivisena" meidän järjestelmässä. Hyvin usein näillä joilla on suoraan ulosmitattavia laskuja ulosotossa (terveydenhoito, päivähoito, vakuutukset ym) löytyy luottotiedoista myös monta isompaa velkaa eri luotonmyöntäjiltä (vakuudettomat luotot). Sehän ei kerro mihin rahat ovat menneet. Mutta jos ensin on luotot tapissa ja sähköt maksamatta, niin kyllä se jotain sanoo henkilön taloudellisista taidoista. Koska kaikille ei ole sattunut sairautta, työttömyyttä tai avioeroa, vaikka heitäkin joukossa tietysti on.

Ongelmia lainanmaksussa tulee usein siinä vaiheessa, kun tulot syystä tai toisesta laskevat. Lainat on mitoitettu liian optimisesti, eikä olla varauduttu esimerkiksi maailmanlaajuisen pandemiaan, joka vie työt. Sitten otetaan hätäpäissään uutta lainaa, jotta saadaan vanhat maksettua.  Lainoja otetaan yllättävän paljon ihan normielämiseen. Moni sinnittelee ihan liian pitkään ja yrittää maksaa laskut ja lainat kiristämällä vyötä ja säästämällä esim. lääkkeissä ja lääkärikäynneissä, hammashuollossa jne. 

Vierailija
167/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen henkilökohtainen avustaja. 9/10 asiakkaistani polttavat tupakkaa. Mielestäni on sairasta, että työhöni kuuluu ostaa asiakkaille tupakkaa. Yhtä pitää jopa avustaa tupakan poltossa, koska ei pysty liikuttamaan raajojaan.

Vierailija
168/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Tätä se on kun palkat ei riitä elämiseen! Lopettakaa kaikki pk-seudun duunarit työt niin elämä helpottaa heti ja ehkä rupeis palkatkin nousee.

Mä elän nyt korvauksilla paremmin kun minipalkalla työssäkäyntikulujen jälkeen.

Vierailija
169/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se luultavasti ole yksi 20 euroa. Lisäksi joku mietti, etää rahat menee johonkin muuhun. Se  joku muu on sairaalla vanhuksella lääkkeet. Lisäksi noista ei kaikki ole mitään lääkärimaksuja. Hammashoito on mukana, ja ne käynnit maksavat ainakin helsingissä aina yli 40 euroa.

Lääkärimaksuja ei Helsingissä terveyskeskuksissa ole. Se tosin vaihtelee eri vuosina. Viikonloppuisin ja iltaisin, ei tosin pääse terveyskeskukseen, eli pitää mennä sairaalaan, mikä taas maksaa enemmän. Käytännössä jos oikeasti tarvitsee apua, ei terveyskeskukseen kannata edes mennä, vaan odottaa, että se menee kiinni, ja mennä sitten sairaalaan.

Nämä verkkopalvelut tarkoittavat käytännössä sitä, että kestää 2 päivää vastata, että tule aamulla terveyskeskukseen, tai että ota yhteyttä myöhemmin, jos oireet jatkuvat pidempään. Ehkä niistä joskus on jollekkin jotain hyötyä.

Vierailija
170/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ihan hiljattain ollut myös juttua lehdissä, että näistä sairaanhoitokuluista voi pyytää maksuvapautusta, tai kohtuullistamista, mutta koskeeko se vain sairaalamaksuja eikä lainkaan tk-maksua.

Näitä vapautuksia tai kohtuullistamista ei käytännössä toteuteta ikinä. Se on vain kaunis lauseke.

Laskut joko menevät ulosottoon tai maksetaan tt-tukena.

Tästäkin oli juttua, esimerksi Kalevassa.

Vierailija
171/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän toimeentulotukea saa jos ei omat rahat riitä? Vai meneekö rahat johonkin tarpeettomaan? Vai eikö saa tt-tukea jos on esim. omistusasuntoa tai autoa? 

Vierailija
172/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä oli muutama vuosi sitten tullut käyttöön  joku uusi tietojärjestelmä hammashoidon laskutukseen. Laskuja ei tullut lainkaan, paitsi sitten juuri ennen joulua tärähti koko vuoden laskut kerralla. Jos ei ole pystynyt säästämään rahojaan niihin laskuihin, niin on sinä vuonna hammasremontin tehneillä työttömilla maksaminen kerralla saattanut olla täysin mahdotonta. Tosin niistä maksuaikatauluista on ehkä voinut neuvotella.

Vierailija
173/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siitä ollut mediassakin juttua, miten väärin on, että kuntien tk ja hammashoitolaskut menevät perintään ilman, että niistä tulee mitään maksumuistutusta. Tämä siis vastauksena sille, joka ei usko, ettei muistutuslaskua tule. 

Vierailija
174/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todista, että nuo ulosotossa olevat ovat käyttäneet vähät rahansa kaljaan. Kerran kun moista väität.

Olen eri kuin kenelle vastasit. Mutta työskentelen alalla missä näen ihmisen kaikki luottotietomerkinnät, jos henkilö on "aktiivisena" meidän järjestelmässä. Hyvin usein näillä joilla on suoraan ulosmitattavia laskuja ulosotossa (terveydenhoito, päivähoito, vakuutukset ym) löytyy luottotiedoista myös monta isompaa velkaa eri luotonmyöntäjiltä (vakuudettomat luotot). Sehän ei kerro mihin rahat ovat menneet. Mutta jos ensin on luotot tapissa ja sähköt maksamatta, niin kyllä se jotain sanoo henkilön taloudellisista taidoista. Koska kaikille ei ole sattunut sairautta, työttömyyttä tai avioeroa, vaikka heitäkin joukossa tietysti on.

Ongelmia lainanmaksussa tulee usein siinä vaiheessa, kun tulot syystä tai toisesta laskevat. Lainat on mitoitettu liian optimisesti, eikä olla varauduttu esimerkiksi maailmanlaajuisen pandemiaan, joka vie työt. Sitten otetaan hätäpäissään uutta lainaa, jotta saadaan vanhat maksettua.  Lainoja otetaan yllättävän paljon ihan normielämiseen. Moni sinnittelee ihan liian pitkään ja yrittää maksaa laskut ja lainat kiristämällä vyötä ja säästämällä esim. lääkkeissä ja lääkärikäynneissä, hammashuollossa jne. 

Joo varmasti osalla on käynyt näin.

Mutta mikään sokerikuorruttaminen ei poista sitä faktaa, että meillä on ollut ja on yhä edelleen ihan riittävästi kansalaisia, joilla on mielestään vain oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia. Kaikki ostetaan osarilla mitä irti saadaan ja laskut jätetään maksamatta. Sit otetaan jokainen luotto mitä irti saadaan ennen kuin luottotiedot menetetään (oi tule jo positiivinen luottorekisteri). Mä näen näitä ihan päivittäin työssäni. "En ajatellut seurauksia, kun piti saada sitätätätota".

Vierailija
175/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siitä ollut mediassakin juttua, miten väärin on, että kuntien tk ja hammashoitolaskut menevät perintään ilman, että niistä tulee mitään maksumuistutusta. Tämä siis vastauksena sille, joka ei usko, ettei muistutuslaskua tule. 

Perintätoimiston lasku ei tarkoita vielä ulosottoa, kun maksaa sen 5 e lisää saa laskun maksettua.

Vierailija
176/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo varmasti osalla on käynyt näin.

Mutta mikään sokerikuorruttaminen ei poista sitä faktaa, että meillä on ollut ja on yhä edelleen ihan riittävästi kansalaisia, joilla on mielestään vain oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia. Kaikki ostetaan osarilla mitä irti saadaan ja laskut jätetään maksamatta. Sit otetaan jokainen luotto mitä irti saadaan ennen kuin luottotiedot menetetään (oi tule jo positiivinen luottorekisteri). Mä näen näitä ihan päivittäin

työssäni. "En ajatellut seurauksia, kun piti saada sitätätätota".

Jep. Eikä niin suurta tukirahaa ole olemassakaan, että he hoitaisivat asiansa.

Vierailija
177/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottotiedot eivät kuitenkaan suoraan ulosmitattavissa saatavissa mene tuossa vaiheessa. Jos lasku oli unohtunut maksaa tai "posti toi myöhässä", niin maksaa sitten sillä ulosoton lähettämällä kehotuksella ja asia on kunnossa ja niin on myös luottotiedot. Jos ei maksa ulosotollekaan, niin sitten merkintä tulee ihan aiheesta.

Muissa laskuissa on aikaa maksaa vaikka miten kauan ennen kuin luottotiedot menee. Alkuperäisen laskun eräpäivästä vasta 14 vuorokauden kuluttua lähtee muikkari (+5€) ja siinä on kahden viikon maksuaika.

Jos et maksa, saa lähettää perintäkirjeen (+14-50€ pääomasta riippuen) ja kahden viikon maksuaika. Jos et maksa niin moni lähettää vielä toisenkin maksuvaatimuksen (+ puolet edellisen kirjeen kuluista €).

Sitten haastehakemus (+ vähän enemmän €€), josta saa tiedoksiannon johon on taas kaksi viikkoa aikaa vastata. Jos ei maksa, sovi tai mitään niin sitten tulee merkintä luottotietoihin. Käräjäoikeuksien käsittelyajat ovat laitoksesta riippuen 1-6kk, joten näkisin että ihan hitosti on ollut aikaa hoitaa asia jollain tavalla alkuperäisestä laskun eräpäivästä laskettuna.

Vierailija
178/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän