Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo parinkympin lääkärimaksu on liikaa yhä useammalle – Ulosotto karhusi yli puolta miljoonaa soten palvelumaksua viime vuonna

Vierailija
06.02.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12298073

"Parinkymmenen euron lääkärimaksu kuulostaa keskiluokkaisesta ja keskituloisesta tai maksuttomista työterveydenhuollon palveluista nauttivasta pieneltä. Pienillä tuloilla elävälle se on kuitenkin merkittävä maksu, joka voi jäädä rästiin.

– Ilman rahaa olevat ihmiset jopa jättävät lääkärikäynnit väliin. Lopulta vaivat pahenevat niin, että yhteiskunnalle tuleva lasku voi olla tuhatkertainen. Tiedän, että monet ihmiset on niin tunnollisia, että säästetään vaikka lääkkeistä tai lääkäriin lähtemisestä. Tilanne on todella hullu, Ylen haastattelema mies kertoo."

Muistetaan kuitenkin, kuinka korona-aikana yhteiskunnan virallisen linjan mukaan ja tälläkin palstalla valtaosan mielestä jokaisella on varmasti varaa maksaa toistuvasti esim. ruokaostosten kotiinkuljetuksesta, ettei sinne kauppaan tarvitse fyysisesti mennä tarpeettomia ihmiskontakteja tekemään...

Yhteiskunnassa, kuten myöskään tällä palstalla, moni ei selvästikään tiedä, millaista on olla oikeasti köyhä, kun joka euron joutuu laskemaan, että riittävätkö ne.

Kommentit (178)

Vierailija
41/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa maksaa 20 eur lääkärikäynnistä, rahat menevät johonkin muuhun. Viinaan, tupakkaan, rakennekynsiin, huulitäytteisiin, tatuointeihin, roskaruokaan jne jne. Tällaisilla ihmisillä on yleensä elämänhallinnan ongelmia ja kaikkia muitakin ongelmia. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä, jotka sotkevat ihan itse asiansa. Mielestäni toimeentulotuki asiakkaan ei pitäisi saada rahaa ollenkaan vaan kuponkeja millä lunastaa palveluita. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, töihin ihmiset sohvalta lorvimasta.

Ne rahat menevät elämiseen.

T. Peruspäivärahalla oleva työtön

Minä olen ollut myös työttämänä elämäni aikana useita kertoja, mutta lääkärikäynnin 20 eur olen aina pystynyt maksamaan. Jossain on siis mätää jos ei pysty maksamaan tuollaista maksua. Rahat menevät muualle. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä jotka eivät suoriudu tuollaisesta maksusta. Valtion ei kuulu holhota ihmisiä. Ihmisten kuuluu itse ottaa vastuu omasta elämästään se ei kuulu valtiolle.

Jossain on mätää kun 660e ei riitä??

Tammikuussa voi joutua maksamaan elintärkeistä lääkkeistä koko summan, ellei maksukatto täyty. Kun maksukaton laskenta alkaa uudestaan vuoden alusta.

Mun äidille kävi noin. Oli kalliit syöpälääkkeet, ja tammikuussa uusittiin resepti, joten satsin hinnaksi tuli tuli jotain 650 euroa siinä kuussa.

Olisko sulla kuukaudessa tuo summa irrottaa palkastasi saati mitäs sitten tekisit jos sulla olis pieni eläke tai vain se päiväraha?

olisi. minulla on puskurirahasto juuri tuollaisia tilanteita varten.

Vierailija
42/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi noita maksaisi, kun ei tarvitse. Tuilla elellessä ei tarvitse laskuista huolehtia. Kyllä kela ne maksaa.

no miks ne sit on ulosotossa?

Ne päätyvät yleisemmin ulosottoon sen takia, kun henkilö ei itse vie laskuja tarpeeksi ajoissa kelaan maksettavaksi ja sitten niihin alkaa tulemaan niitä lisälaskuja, jotka kuuluvat sitten sille tuilla eläjälle. Ja tottakai kun henkilö ei ole silloin hoitanut laskuaansa niin ei hoida nytkään ja vaan jatkaa tuota "en katso mitä kirjeen sisällä on" elämistä. Sitten ne ovat ulosotossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa maksaa 20 eur lääkärikäynnistä, rahat menevät johonkin muuhun. Viinaan, tupakkaan, rakennekynsiin, huulitäytteisiin, tatuointeihin, roskaruokaan jne jne. Tällaisilla ihmisillä on yleensä elämänhallinnan ongelmia ja kaikkia muitakin ongelmia. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä, jotka sotkevat ihan itse asiansa. Mielestäni toimeentulotuki asiakkaan ei pitäisi saada rahaa ollenkaan vaan kuponkeja millä lunastaa palveluita. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, töihin ihmiset sohvalta lorvimasta.

Minä olen ollut myös työttämänä elämäni aikana useita kertoja, mutta lääkärikäynnin 20 eur olen aina pystynyt maksamaan. Jossain on siis mätää jos ei pysty maksamaan tuollaista maksua. Rahat menevät muualle. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä jotka eivät suoriudu tuollaisesta maksusta. Valtion ei kuulu holhota ihmisiä. Ihmisten kuuluu itse ottaa vastuu omasta elämästään se ei kuulu valtiolle.

Tammikuussa voi joutua maksamaan elintärkeistä lääkkeistä koko summan, ellei maksukatto täyty. Kun maksukaton laskenta alkaa uudestaan vuoden alusta.

Mun äidille kävi noin. Oli kalliit syöpälääkkeet, ja tammikuussa uusittiin resepti, joten satsin hinnaksi tuli tuli jotain 650 euroa siinä kuussa.

Olisko sulla kuukaudessa tuo summa irrottaa palkastasi saati mitäs sitten tekisit jos sulla olis pieni eläke tai vain se päiväraha?

Olisi, mutta miksi se pitäisi palkasta irrottaa? Tuon verranhan nyt pitäisi saada huononakin kuukautena pääomatuloina nettona. Ja pieni eläkekään ei haittaa kun pääomatulot täydentää. -> miksi ette kartuta tuottavaa  omaisuuttanne, ettette joudu moisiin tilanteisiin.

Vierailija
44/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain ongelma johtuu lyhyistä maksuajoista ja agressiivisesta perinnästä.

Itse kävin äskettäin julkisella hammaslääkärissä. Hoito oli toki hyvää, ei siinä mitään mutta kahden reijän paikkauslasku oli n. 100€, lasku kerkesi postiluukkuun melkein ennen kuin olin kotona ja  7pv netto.

En väitä että lasku olisi kohtuuton tai kattaisi edes kulut, mutta eipä tämä ole kyllä ilmaistakaan.

Ja lasku menisi välittömästi perintään, jos maksu myöhästyisi.

Jos on tiukilla, niin tuollainen aikataulukin voi aiheuttaa ongelmia.

Samoin, jos et satu olemaan kotona juuri tuolla viikolla. 

Moni pienituloinen ei uskalla laittaa laskuja automaattisiin maksupalveluihin, kun ei tiedä onko tilillä katetta juuri silloin.

Ja jos joudut hakemaan Kelalta TT-tukea, niin tuskinpa päätöstä tulee tuon aikataulun sisällä.

30 pv netto auttaisi monia pienituloisia.

On tietysti niitäkin, jotka eivät enää välitä hoitaa noita julkisen puolen laskuja esim. menetettyjen luottotietojen ja ylivelkaantumisen takia. Jos velkaa on ulosotossa jo satatonnia, niin siinä ei paina mitään se satanen lisää.

Vierailija
45/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainiin.. Teille se eläminen on sama kuin kuluttaminen... unohtui täysin.

T:Sijoittaja.

Kuluttaminenko on sitä että maksaa asumisen, veden, sähkön, vakuutukset, lääkkeet, ruoan, auton kulut,vaatteet ja kengät itselle ja lapsille jne?

Ette te mitään asumista maksa. Saatte sitä varten asumistukea JA muita tukia.

Otetaas nyt faktat haltuun. Jos saa asumistukea, niin ei voi saada muita asumiseen liittyviä tukia. Jos niitä edes onkaan.

Asumistuki ei myöskään kata kuin enintään 80% vuokrasta, joten sen 20% joutuu sitten maksamaan niistä muista vähäisistä tuloista.

Vierailija
46/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan vuokran jälkeen käteen n. 670 euroa ja siitä ei voi ulosmitata mitään. Miksi maksaisin laskuja jota ei voi ulosmitata?

Vierailija
47/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin ei saisi sanoa, mutta on se vaan jännä miten moni maksuongelmainen on sairaalloisen obeesi. Ei mulla vaan ole varaa kerätä mitään massiivista ylipainoa! Ja olenpa senkin huomannut, että tavallinen ruoka tuntuu olevan jotain kamalaa ja halveksuttavaa. "Perunaa, hyi! Tomaatteja, yök! Salaattia, eikä kun hamppariateria hesestä!".

Itselläni ei ole mitään maksuvaikeuksia ollut ikinä, mutta en tosiaankaan kykene maksamaan 6 euroa jostain roskaruoka-ateriasta, mikä pitäisi syödä kirkuvien kakaroiden ympäröimänä. Ja ei, kotiin hakeminen ei ole vaihtoehto, koska en tietenkään omista autoa. Kuka sellaiseen muka rahojaan laittaa?

Läskivihatrolli taas. Mikähän sulla on vialla...

Vierailija
48/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuluttaminenko on sitä että maksaa asumisen, veden, sähkön, vakuutukset, lääkkeet, ruoan, auton kulut,vaatteet ja kengät itselle ja lapsille jne?

Ei olla ikinä saatu asumistukea tai toimeentulotukea.

Vierailija
49/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhteiskunnan tehtävä elättää ihmisiä, joilla ongelmia? Eli kuka sitten niistä huolehtisi, jotka ei pärjää? Luuletko, että huonosta elämänhallinnasta kärsivät muuttuvat fiksuksi ja osaaviksi ihan pakon edessä?

Kyllä on.

Vierailija
50/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis mun päiväraha on se 660e. Ja en käsitä miksi jotkut väittää että se riittää elämiseen.

Vierailija
51/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa muuhun, mutta aikanaan (10+ vuotta sitten) kun hetken elin toimeentulotuella, niin lääkärimaksut ja reseptilääkkeet sossu maksoi 100%

Toki kaikki pienituloiset eivät elä tuilla, mutta jos puhutaan heistä, niin nuo laskut eivät edes mene tuista vaan ne maksetaan tukien päälle.

Yksi mikä itseäni ärsyttää julkisella puolella on se, että lasku tulee PAPERISENA kotiin, muita vaihtoehtoja maksaa ei ole. Haluaisin maksaa sen käynnin heti tiskillä (korttimaksulla, ymmärrän ettei käteismaksuja haluta ottaa vastaan) tai saada edes heti sen laskun mukaaan (=jolloin voin puhelimella skannata ja maksaa heti pois)

Minulle ei tulee enää mitään muita laskuja postin kautta, kerran sain perinnästä kirjeen kun en ollut huomannut laskua. Veikkaan että on ollut mainospotin välissä ja lentänyt suoraan paperinkeräykseen, töiden ja muiden ruuhkavuosikiireiden keskellä on vaikea muistaa seurata milloin paperilasku tulee, asia unohtuu helposti kun vuosikausiin kaikki laskut tulleet e-laskuina/menee kortilta suoraan tmv.

Ymmärräthän että lääkkeet ja maksut maksetaan "tukien päälle" vain jos olet toimeentulotuella.

Mutta jos et saa tt-tukea, vaan pelkän työttömyyskorvauksen, eläkkeen, tms,, niin joudut maksamaan nuo ihan itse siitä pienestä tulosta.

Jos tulot ovat riittävän pienet, on oikeus myös toimeentulotukeen. Tuotahan kaikki eivät tiedä. Esimerkiksi moni pienituloinen eläkeläinen sinnittelee rahattomana loppukuun, tai valitsee ruuan ja lääkkeiden välillä, kun ei hoksaa hakea toimeentulotukea.

Jos vaikka työtön joutuu ostamaan kalliita lääkkeitä, niin toimeentulotukea voi anoa korvaamaan nuo.

Kyllä, on mahdollista saada harkinnanvaraisesti tukea, jos vaikka on poikkeuksellisen korkeat lääkemaksut.

Mutta silti säännöt ovat tarkat, joten eivät kaikki niitä saa.

Vierailija
52/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olisi. minulla on puskurirahasto juuri tuollaisia tilanteita varten.

mistäs sen puskurirahaston säästää, jos on pienet tulot jotka menevät joka kuukausi elämiseen?

Vierailija
53/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaas nyt faktat haltuun. Jos saa asumistukea, niin ei voi saada muita asumiseen liittyviä tukia. Jos niitä edes onkaan.

Asumistuki ei myöskään kata kuin enintään 80% vuokrasta, joten sen 20% joutuu sitten maksamaan niistä muista vähäisistä tuloista.

jotka valtaosin ovan JUURIKIN MUITA TUKIA... kukaan muu kuin sinä ei puhunut "muista ASUMISEN tuista". puhuttiin "MUISTA TUISTA" ilman sanaa ASUMINEN.

Vierailija
54/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ties kuinka kauan lääkkeisiin on saanut maksusitoumuksen ja nykyään näkevät jo automaattisesti sen järjestelmistään.

Ajattelisin että sama saisi tulla myös muihin terveydenhuoltomenoihin. Ihan turhaa laittaa laskuja toimeentulotuen asiakkaille.

Vierailija
55/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi, mutta miksi se pitäisi palkasta irrottaa? Tuon verranhan nyt pitäisi saada huononakin kuukautena pääomatuloina nettona. Ja pieni eläkekään ei haittaa kun pääomatulot täydentää. -> miksi ette kartuta tuottavaa  omaisuuttanne, ettette joudu moisiin tilanteisiin.

Jos kuukaudessa rahaa jää enintään 5 euroa eikä aina sitäkään, mistäs sitä köyhä "kartuttaa omaisuutta"?

Vierailija
56/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni jäi työttömänä ja ulosottoa maksavana juurikin terveyslaskuja (hammashoito ja päivystysluontoiset käynnit) rästiin. Pieniähän ne olivat, mutta kun ohi ajoivat vuokra, sähkö, puhelinlasku, lasten tapaamiskulut, auton kulut ja vastaavat juoksevat tärkeät menot, ja ruokaankin piti jotain jättää. Olivat kuitenkin sellaisia, joiden maksamattomuudesta ei heti seurannut ongelmia. Sinne vain ulosoton jatkeeksi...

Olisit myynyt sen auton. työttömänä kyllä joutaa kävelemään, pyöräilemään tai vaikka hiihtämään joka paikkaan, jos julkinen muka ei toimi.  Sen kun myy, saa rahaa ja säästää vielä vakuutusrahat ja käyttökulut plus huollot. Kaupunkilainen vielä parkkirahan.

Vierailija
57/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain ongelma johtuu lyhyistä maksuajoista ja agressiivisesta perinnästä.

Itse kävin äskettäin julkisella hammaslääkärissä. Hoito oli toki hyvää, ei siinä mitään mutta kahden reijän paikkauslasku oli n. 100€, lasku kerkesi postiluukkuun melkein ennen kuin olin kotona ja  7pv netto.

En väitä että lasku olisi kohtuuton tai kattaisi edes kulut, mutta eipä tämä ole kyllä ilmaistakaan.

Ja lasku menisi välittömästi perintään, jos maksu myöhästyisi.

Jos on tiukilla, niin tuollainen aikataulukin voi aiheuttaa ongelmia.

Samoin, jos et satu olemaan kotona juuri tuolla viikolla. 

Moni pienituloinen ei uskalla laittaa laskuja automaattisiin maksupalveluihin, kun ei tiedä onko tilillä katetta juuri silloin.

Ja jos joudut hakemaan Kelalta TT-tukea, niin tuskinpa päätöstä tulee tuon aikataulun sisällä.

30 pv netto auttaisi monia pienituloisia.

On tietysti niitäkin, jotka eivät enää välitä hoitaa noita julkisen puolen laskuja esim. menetettyjen luottotietojen ja ylivelkaantumisen takia. Jos velkaa on ulosotossa jo satatonnia, niin siinä ei paina mitään se satanen lisää.

reiät eivät kehity kovinkaan nopeasti, joten säästämisen paikkauskuluihin voi aloittaa jo siinä vaiheessa, kun reikää ei vielä edes ole (mieluummin tietysti keskittyy hampaiden pesuun, niin reikiä ei edes tule).

jos kuitenkin reikä sattuu yllättämään ja on jo hammaslääkärissä, niin voi ihan reippaasti pyytää lisää maksuaikaa ja vaikka sanoa, että tili on nyt nollilla, palkka/tuki tulee sinä ja sinä päivänä, joten voitteko laittaa pitkän eräpäivän.

minulle laitettiin maksuaikaa kerran minulta kysymättä kahdeksi kuukaudeksi, vaikkei olisi tarvinnut. Se vain ilmoitettiin, että laitan sulle maksuaikaa reilusti.

Ehkä syynä oli vaatetukseni, sillä olin unohtanut koko hammaslääkärin ja menin sinne suurinpiirtein juosten suoraan ok-talomme rakennustyömaalta resuisissa vaatteissa, että ehkä lääkäri oletti, että tässä on yksi niistä kuuluisista suomalaisista köyhistä. no, ei se haitannut, naurattaa tosin vieläkin.

Vierailija
58/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi maksaisin terveydenhuollon laskuja koska saan palvelun siitä huolimatta? Ja takuueläkkeellä olen niin mitään ei saa ulosmitattua.

Ensimmäinen järkevä kommentti siitä kuinka köyhien pitäisi toimia.

Jos tietää, ettei sieltä kuopasta enää nouse, miksi kantaa huolta ulosotoista+

Antaa kaiken mahdollisen mennä valtion piikkiin.

Voi pysäköidä minne tahansa, saada vaikka tuhat tarkastusmaksua metrossa, käydä lääkärissä ja hampussa vaikka joka kuukausi.

Vierailija
59/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se siitä ilmaisesta terveyden hoidosta. Hammaslääkäriin ei ole ollut mahdollisuutta 15:sta vuoteen. Terveyskeskusmaksun takia moni vain kärsii kipua. Apteekin ovella tapasin jokin vuosi sitten siististi pukeutuneen ja asiallisen nuoren äidin itkemässä sylivauvaa lohduttaen kun puuttui pari euroa vauvan lääkkeistä. Ihmiset marssi sisään valittaen vauvan itkusta. Itsellä oli käteistä melkein viisi euroa ja vaikka tili oli lähes yhtä tyhjä annoin puuttuvat 2 euroa. Äiti sai lapselle lääkkeet ja istui antamaan sitä saman tien ehkä lapsi lopetti itkunsa ennenkuin siitä seurasi enemmän ongelmia.

Vierailija
60/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo riitä Helsingissä monin paikoin edes vuokraan!

Niin, vuokraa varten on asumistuki. Ihminen voi myös hakea toimeentulotukea jos rahat eivät riitä. Suomalaiset ovat kummallista sakkia, Kelan pitäisi maksella kaikkien kulut, järkyttävää sossumeininkiä. Valtion ei kuulu maksaa ihmisten laskuja, ihmisten kuuluu itse maksaa laskunsa ja kantaa itsestään vastuu, se ei ole valtion tehtävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme