Mitä tämä jatkuva napostelu on käytännössä, kun on kyse reippaasta ylipainosta.
Siis syödään aterioiden välillä jotain extraa? Mitä ja kuinka paljon? Ihan esimerkkejä niistä naposteluista olisi kiva kuulla.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Lihavuusleikkauksiin vain omalla kustannuksella!
Ottaa päähän nämä syömisistään valehtelijat!
Kyllä se niille on ihan ok joilla mahalaukku on venynyt moninkertaiseksi mitä sen pitäisi olla. Mutta esim. minä en menisi leikkaukseen koska mun ongelma on päinvastainen, syön liian vähän "kunnon ruokaa" ja mun mahalaukku ei ole venynyt. Jos kävisin leikkauksessa se ei muuttaisi mitään koska edelleen voisin lipittää pikku hiljaa cokista ja napostella suklaata vaikka pala kerrallaan, ja edelleen jättäisin kuitupitoiset ruuat syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tankkiko kirjoitti:
No jokainen varmaan ymmärtää, että mitä enemmän syö, niin sitä enemmän mahalaukku venyy ja nälän tunne lisääntyy. Se määrä millä aiemmin oli kylläinen olo ei enää riitäkään. Joulu on loistava aika saada sokeriaddiktio päälle ja jatkaa siitä kevättä kohti. Naposteluun käy niin makea kuin suolainen eli esim. karkit, keksit, sipsit, suolakeksit, rasvaiset juustot jne. Napostelun lisäksi yleensä annoskoko on ylipainoisilla suuri. Se millaisilla määrillä ihminen lihoo riippuu kulutuksen määrästä.
Kyllä, näin on. Mahalaukku venyy ja se venyy myös hoikilla. Nälän tunne tulee varmasti, ja joillakin siitä tulee se nälkäkiukku, myös hoikilla, sekään ei ole lihavien yksinoikeus.
Minä olen 20 vuotta ollut n. 130kg, ja minä syön vain vähän kerrallaan, yritän aina välttää ähkyä oloa, ja se tulee minulla helposti koska mun mahalaukku ei ole venynyt. Ihmiset aina ihmetelevät kuinka vähän syön ruokaa. Kyllä syön vähän, mutta se juttu onkin että minkälaista syön, hyvin kaloripitoista kun syö, riittää ne pelkät napostelut. Ei tarvitse edes salaa vetää ruokaa litra ja kilotolkulla. Itse katson kauhulla hoikkien ihmisten ruokamääriä, ja mietin että mahtaa olla kauhea olo tuon jälkeen.
Minua ei ole koskaan nälän tunne häirinnyt, en tunne nälkäkiukkua koskaan. Minulla on ibs ja oksentamiskammo, joten lopetan yleensä syömisen kun tuntuu että maha on täynnä, ja jos syön vahingossa liikaa, niin ähky olo kestää ainakin 6h. Voi tulla oksettava olo joka on pahin tunne kun pitää pelätä että mitä jos oksennan, mitä jos tämä onkin ruokamyrkytys tai noro, tai sitten tulee kova mahakipu ja se menee ohi vasta kun on saanut vessassa ripuloitua suolen tyhjäksi. Kipu on kuin synnytyskipua, eli ei kiva sekään. Nälkä on ihan ok vaikka se joskus ottaakin ihan kipeää mahassa, mutta se menee nopeasti ohi. En todellakaan pidä tunteesta että maha on täynnä.
Itellä samat setit, tosin olen alipainoinen. Sen takia kiinnostaakin ja (olen pahoillani) ahdistaa miten lihominen tapahtuu. Haluaisin uskoa tieteeseen, mutta henkilökohtaisia kokemuksia kuuntelemalla tuntuu siltä että asiat menee eri tavalla kuin oppikirjoissa. Jos laihuus vaatisi minulta jotain raakaruokapuputusta ja kärsimystä niin en jaksaisi sellaista.
Lisään vielä, että olen ummetukseen taipuvainen enkä läpipasko. Jossain kaloripitoisessa limussa ei ole mitään paskottavaa.
Kyllä niitä on muitakin syitä miksi joku ei liho. Joskus siihen riittää se että ihminen on pienessä liikkeessä koko ajan, esim. vaikka istuukin niin heiluttaa jalkaa jne. eli kulutusta tulee kuitenkin enemmän koko ajan kuin sillä joka istuu rauhallisesti täysin liikkumatta. Moni pysyy hoikkana sillä että puuhastelee koko ajan jotain pientä.
Makoilen koko vapaa-aikani sängyssä, noin tunnin välein ramppaan tupakalla ja liikuntaa tulee 500 m kauppareissusta pari kertaa viikossa t sama :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi töissä nähtyä: aamukahvilla jogurttia ja kahvia. Työpisteelle päästyä kaivetaan laukusta joku myslipatukka ja banaani. Lounaalla joku pieni salaatti tai keitto. Työpisteelle päästyä taas myslipatukka. Iltapäiväkahvilla kahvia, pullaa, keksejä, myslipatukka, suklaapatukka ja mitä herkkuja nyt sattuu olemaankaan taukohuoneessa tarjolla. Työpisteelle päästyä taas vähän lisää jotain patukoita tai pieni sipsipussi. Luultavasti kotona sama meno jatkuu ja ei se sairaalloinen ylipaino ole tullut pelkällä Hetki-salaatilla ja myslipatukoilla.
Juuri tuollaisten kyttääjien takia en voi työpaikkalounaalla syödä itseäni kylläiseksi. Otan liian vähän ruokaa, koska tiedä muutamien silmä kovana seuraavan syömistäni. Tämän takia onkin sitten huutava nälkä illalla ja tulee syötyä ihan liikaa.
Ihan itseäsi saat syyttää.
Sinun terveytesi ja hyvinvointisi pitäisi olla tärkeintä, ei muiden kyttäily. Etenkään kun kyttäilyä aiheuttavat ainostaan ihmiset, jotka ovat lounaalla ”ikuisesti dietillä” mutta silti lihovat. Yhtälö ei täsmää ja siksi ihmisiä kiinnostaa.
Minä painan 53kg ja vedän aina lounaalla ja illallisellakin ihan kunnon rekkamiehen annoksen. Joskus ovat työkaverit ihmetelleet kuinka paljon pystyn syömään. Mutta sillä määrällä jaksan hyvin eikä tarvitse napostellata tai kärsiä huutavasta nälästä.Mullakin on työkaveri, hoikka nainen, joka syö työpaikalla kuin partamiehet (kyseessä siisti sisätyö) eikä välitä kyttäämistä. Samoin ravintolassa hän tilasi saman annoksen kuin isot miehet ja muut naiset tilasivat jonkun salaatin tai kasviskeiton.
Juu, mutta tuo kunnon annoksen syöminen on sallittua vain hoikille. Lihaville sanotaan, että ei ihme, että olet lihava, kannattaisi noihin annoskokoihin kiinnittää huomiota. Söipä lihava paljon tai vähän, se on aina väärin.
Suurin osa ei kiinnitä mitään huomiota, oli syöjä laiha tai lihava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. 2 kappaleen runebergintorttu- tai laskiaispullapaketti välipalana (yksin ahmien autossa) been there done that
Minä olen syönyt päivässä kaksi runebergintorttua, toissapäivänä tarkkaan ottaen, eikä vyö tuntunut yhtään kireältä.
Syö joka päivä semmoinen muun ruoan lisäksi, niin tulosta alkaa näkyä.
Entäs jos kokonaiskalorimäärä ei riitä edes perusaineenvaihduntaan? Lihottaako runebergintortut ja laskiaspullat silti?
Ei tietenkään, kirjoitin, että muun ruoan lisäksi edellyttäen, että syöt normaalisti kulutustasi vastaavasti
Vierailija kirjoitti:
Esim. 2 kappaleen runebergintorttu- tai laskiaispullapaketti välipalana (yksin ahmien autossa) been there done that
Tuo onnistuisi minultakin, normaalipainoiselta. Mutta sen jälkeen söisin seuraavan kerran vasta viiden-kuuden tunnin kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syönyt päivässä kaksi runebergintorttua, toissapäivänä tarkkaan ottaen, eikä vyö tuntunut yhtään kireältä.
Syö joka päivä semmoinen muun ruoan lisäksi, niin tulosta alkaa näkyä.
Entäs jos kokonaiskalorimäärä ei riitä edes perusaineenvaihduntaan? Lihottaako runebergintortut ja laskiaspullat silti?
Ei tietenkään, kirjoitin, että muun ruoan lisäksi edellyttäen, että syöt normaalisti kulutustasi vastaavasti
Etpäs kirjoittanut. Lue vaikka itse.
Paistopisteen tuotteet Lidlissä on niin isoja nykyään, puolitan ja pakastan ne heti tuoreeltaan korvapuustit ym. Ei voi yksin noin isoja syödä kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi töissä nähtyä: aamukahvilla jogurttia ja kahvia. Työpisteelle päästyä kaivetaan laukusta joku myslipatukka ja banaani. Lounaalla joku pieni salaatti tai keitto. Työpisteelle päästyä taas myslipatukka. Iltapäiväkahvilla kahvia, pullaa, keksejä, myslipatukka, suklaapatukka ja mitä herkkuja nyt sattuu olemaankaan taukohuoneessa tarjolla. Työpisteelle päästyä taas vähän lisää jotain patukoita tai pieni sipsipussi. Luultavasti kotona sama meno jatkuu ja ei se sairaalloinen ylipaino ole tullut pelkällä Hetki-salaatilla ja myslipatukoilla.
Juuri tuollaisten kyttääjien takia en voi työpaikkalounaalla syödä itseäni kylläiseksi. Otan liian vähän ruokaa, koska tiedä muutamien silmä kovana seuraavan syömistäni. Tämän takia onkin sitten huutava nälkä illalla ja tulee syötyä ihan liikaa.
Ihan itseäsi saat syyttää.
Sinun terveytesi ja hyvinvointisi pitäisi olla tärkeintä, ei muiden kyttäily. Etenkään kun kyttäilyä aiheuttavat ainostaan ihmiset, jotka ovat lounaalla ”ikuisesti dietillä” mutta silti lihovat. Yhtälö ei täsmää ja siksi ihmisiä kiinnostaa.
Minä painan 53kg ja vedän aina lounaalla ja illallisellakin ihan kunnon rekkamiehen annoksen. Joskus ovat työkaverit ihmetelleet kuinka paljon pystyn syömään. Mutta sillä määrällä jaksan hyvin eikä tarvitse napostellata tai kärsiä huutavasta nälästä.Mullakin on työkaveri, hoikka nainen, joka syö työpaikalla kuin partamiehet (kyseessä siisti sisätyö) eikä välitä kyttäämistä. Samoin ravintolassa hän tilasi saman annoksen kuin isot miehet ja muut naiset tilasivat jonkun salaatin tai kasviskeiton.
Juu, mutta tuo kunnon annoksen syöminen on sallittua vain hoikille. Lihaville sanotaan, että ei ihme, että olet lihava, kannattaisi noihin annoskokoihin kiinnittää huomiota. Söipä lihava paljon tai vähän, se on aina väärin.
Suurin osa ei kiinnitä mitään huomiota, oli syöjä laiha tai lihava
Kyllä joukkoon mahtuu yksi möläyttelijä ja moralisoija, se riittää.
En ole ylipainoinen mut vastaan silti omalta kohdaltani.
Aamulla kuppi kahvia, parin tunnin päästä lisää kahvia ja joku sämpylä ja suklaapatukka/muita nameja. Siitä hetken päästä lounas, jonka jälkkäriksi tekee taas mieli jotain makeaa. Se voi olla pulla, pala kakkua tai taas sitä samperin suklaata. Iltapäivällä taas kahvia ja pitäähän kahvin kanssa olla jotain hyvää, esim croisantti tai munkki. Päivällinen, siitä taas hetken päästä jotain namuja tai sipsiä kaapista. Illalla leffaa katsellessa vähän lisää sipsiä ja namuja.
Siis mun karkin, varsinkin suklaan kulutus on ihan sairasta. Joka päivä menee vähintään kaksi patukkaa ja viikossa ainakin kolme pussia karkkia.
Treenaan päivittäin mutta tulokset on +-0 koska syön makeaa niin helkutin paljon. Mitoiltani olen 172/65
En ole reippaasti, vaan lievästi ylipainoinen, mutta pari viikkoa sitten ryhdistäydyin kirjaamaan kaikki viikon syömiseni. Ateriani on terveellisiä ja luulinkin aluksi ongelman olevan annoskoossa, mutta kyllä sen rehellisen kirjaamisen myötä tuli huomattua, kuinka paljon syön "kaikkea pientä" ruokapöydän ulkopuolella.
Ihan jo se kertoo paljon, että läheskään kaikki syötävä ei tule keittiöstä, vaan herkkukätköjä on ympäri taloa, eli jokaisella pöydällä on joku pahvilaatikko käden ulottuvilla. Jääkaappi näyttää suhteellisen terveelliseltä, enkä ramppaa siellä usein, joten se antaa paljon illuusiota järkevästä ruokavaliosta, mutta totuushan on toinen: Se törky odottaa sohvan käsinojalla, yöpöydällä, kirjahyllyn päällä ja tietokoneen vieressä. Keksejä, suklaata, limua, sipsejä ja leivonnaisia menee joka päivä aivan liikaa, niillä kyllä korvaa moninkertaisesti kalorit, jotka terveellisestä, kasvispainotteisesta ja lautasmallia noudattavasta ruokavaliosta jää vajaaksi.
Ei ihme, että suolistokin on alkanut oireilemaan, sillä on jatkuvasti jotain prosessoitua suola- tai sokerihöttöä sulatettavana.
Nyt olen jättänyt kaiken törkyn ostamatta, mutta tiukkaa on tehnyt, lisäksi olen lisännyt päivään neljännen aterian, että makeannälkä pysyy paremmin poissa. Suosittelen muitakin pitämään ruokapäiväkirjaa, jos omat syömiset yhtään epäilyttää
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihduntalotossa voittaneet ylimieliset kûsipååt vittuilevat ihmisille, jotka lihovat, että ei pitäisi napostella. Mitenkähän itsellänne menisi, jos ainoa tapa pysyä normaalipainossa olisi olla loppuelämänsä nälässä?
Finelin tietoista laskettua:
1 keskikokoinen korvapuusti, 1/2 levyä suklaata, 150 gr sipsipussi, 1 kpl 33 cl kola = 1800 kcal
6 kpl 100 gr jauhelihapihviä, 9 keskikokoista perunaa, 45 gr = 1800 kcal
Mitä luulet, kummalla on illalla nälkä? Se nälkä on ihan itse valittua, kun syö energiatiheitä herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihduntalotossa voittaneet ylimieliset kûsipååt vittuilevat ihmisille, jotka lihovat, että ei pitäisi napostella. Mitenkähän itsellänne menisi, jos ainoa tapa pysyä normaalipainossa olisi olla loppuelämänsä nälässä?
Finelin tietoista laskettua:
1 keskikokoinen korvapuusti, 1/2 levyä suklaata, 150 gr sipsipussi, 1 kpl 33 cl kola = 1800 kcal
6 kpl 100 gr jauhelihapihviä, 9 keskikokoista perunaa, 45 gr = 1800 kcal
Mitä luulet, kummalla on illalla nälkä? Se nälkä on ihan itse valittua, kun syö energiatiheitä herkkuja.
Herkuttelu, kylläisyys, normaalipaino. Noista voi ottaa vain kaksi. Pitää valita. Simple.
Sipist
Keksit
Karkit
Nämä taitaa olla ne eniten napostellut hetkut eli top3.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi kiinnostaa tuollainen??
Hän haluaa päästä kauhistelemaan, kuinka HIRVEÄN epäterveellistä tuollainen napostelu onkaan ja sitä miten kukaan PYSTYYKÄÄN tuollaisia ruokamääriä syömään?? Haluaa siis nostattaa omaa arvoaan paskantamalla muiden niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tankkiko kirjoitti:
No jokainen varmaan ymmärtää, että mitä enemmän syö, niin sitä enemmän mahalaukku venyy ja nälän tunne lisääntyy. Se määrä millä aiemmin oli kylläinen olo ei enää riitäkään. Joulu on loistava aika saada sokeriaddiktio päälle ja jatkaa siitä kevättä kohti. Naposteluun käy niin makea kuin suolainen eli esim. karkit, keksit, sipsit, suolakeksit, rasvaiset juustot jne. Napostelun lisäksi yleensä annoskoko on ylipainoisilla suuri. Se millaisilla määrillä ihminen lihoo riippuu kulutuksen määrästä.
Kyllä, näin on. Mahalaukku venyy ja se venyy myös hoikilla. Nälän tunne tulee varmasti, ja joillakin siitä tulee se nälkäkiukku, myös hoikilla, sekään ei ole lihavien yksinoikeus.
Minä olen 20 vuotta ollut n. 130kg, ja minä syön vain vähän kerrallaan, yritän aina välttää ähkyä oloa, ja se tulee minulla helposti koska mun mahalaukku ei ole venynyt. Ihmiset aina ihmetelevät kuinka vähän syön ruokaa. Kyllä syön vähän, mutta se juttu onkin että minkälaista syön, hyvin kaloripitoista kun syö, riittää ne pelkät napostelut. Ei tarvitse edes salaa vetää ruokaa litra ja kilotolkulla. Itse katson kauhulla hoikkien ihmisten ruokamääriä, ja mietin että mahtaa olla kauhea olo tuon jälkeen.
Minua ei ole koskaan nälän tunne häirinnyt, en tunne nälkäkiukkua koskaan. Minulla on ibs ja oksentamiskammo, joten lopetan yleensä syömisen kun tuntuu että maha on täynnä, ja jos syön vahingossa liikaa, niin ähky olo kestää ainakin 6h. Voi tulla oksettava olo joka on pahin tunne kun pitää pelätä että mitä jos oksennan, mitä jos tämä onkin ruokamyrkytys tai noro, tai sitten tulee kova mahakipu ja se menee ohi vasta kun on saanut vessassa ripuloitua suolen tyhjäksi. Kipu on kuin synnytyskipua, eli ei kiva sekään. Nälkä on ihan ok vaikka se joskus ottaakin ihan kipeää mahassa, mutta se menee nopeasti ohi. En todellakaan pidä tunteesta että maha on täynnä.
Itellä samat setit, tosin olen alipainoinen. Sen takia kiinnostaakin ja (olen pahoillani) ahdistaa miten lihominen tapahtuu. Haluaisin uskoa tieteeseen, mutta henkilökohtaisia kokemuksia kuuntelemalla tuntuu siltä että asiat menee eri tavalla kuin oppikirjoissa. Jos laihuus vaatisi minulta jotain raakaruokapuputusta ja kärsimystä niin en jaksaisi sellaista.
Niinhän se onkin, tutkitusti, että on monia syitä miksi jotkut lihoo helposti ja jotkut ei millään. Suolisto on suurin tekijä. Se vaan on se ihmisillä tiukassa oleva luulo että jokaisen ihmisen elimistö on juuri energian saannin osalta täsmälleen samanlainen, kun taas kaikessa muussa olemme yksilöitä ja elimistö toimii eri tavalla. Se hokema että kalori on kalori jokaisen kropassa ei pidä paikkaansa. Sanotaan että aineenvaihdunta ei selitä yli- tai alipainoa, no ei varmaankaan, mutta suoliston toiminta kyllä. Jos on läpipasko, ei liho koska miten se energia ehtisi imeytyä suolistossa kun ihminen käy aina ruokailun jälkeen ulostamassa, monta kertaa päivässä? Kun taas joku toinen käy 2-3 päivän välein, niin varmasti energian talteenotto on tehokkaampaa.
Kyllä se ruoka suolistossa viipyy yli vuorokauden, ei se juuri syöty ole paskaksi muuttunut hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaiskalorimäärät ratkaisee. Vaikka jotkut yrittääkin selittää, että aterioiden välillä pitää kärsiä nälästä.
Mä en käsitä tällaisia kommentteja - kyllä, aterioiden välillä tulee nälkä. Se nälkähän on merkki siitä, että tarvitsee lisää ruokaa, mutta ei se vaarallista ole. Koko ajan ei todellakaan tarvitse laiduntaa, ettei vaan tule minuutiksikaan nälkä.
Ja toisaalta - jos heti aterian jälkeen on nälkä, siis oikea nälkä niin että maha kurnii, ei vain mieliteko syödä lisää, niin silloinhan ateria oli vääränlainen. Silloin kannattaa syödä sitä kunnon ruokaa lisää niin, että tulee oikeasti kylläiseksi ja nälkä tulee seuraavan kerran esim. 4-6 tunnin päästä, mikä sitten itselle sopiikin.
En ymmärrä miksi esim. töissä syödään klo 12 lounas joka ei ole tarpeeksi täyttävä, sitten klo 14 viimeistään välipalaa (patukkaa, hedelmää, jogurttia, leipää tai keksejä jne). Miksi ei voi syödä klo 12 niin että pärjää klo 17 asti, jolloin tulee se kunnon nälkä ja sitten taas syödään kunnon ateria? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tankkiko kirjoitti:
Niinhän se onkin, tutkitusti, että on monia syitä miksi jotkut lihoo helposti ja jotkut ei millään. Suolisto on suurin tekijä. Se vaan on se ihmisillä tiukassa oleva luulo että jokaisen ihmisen elimistö on juuri energian saannin osalta täsmälleen samanlainen, kun taas kaikessa muussa olemme yksilöitä ja elimistö toimii eri tavalla. Se hokema että kalori on kalori jokaisen kropassa ei pidä paikkaansa. Sanotaan että aineenvaihdunta ei selitä yli- tai alipainoa, no ei varmaankaan, mutta suoliston toiminta kyllä. Jos on läpipasko, ei liho koska miten se energia ehtisi imeytyä suolistossa kun ihminen käy aina ruokailun jälkeen ulostamassa, monta kertaa päivässä? Kun taas joku toinen käy 2-3 päivän välein, niin varmasti energian talteenotto on tehokkaampaa.
Siis eihän se noin mene, että vessareissujen lukumäärä vaikuttaa siihen miten paljon energiaa imeytyy. Jos joku käy 3 päivän välein asioilla (miten, eikö olo ole ihan kamala jo?), hänellä ei silti välttämättä imeydy ravintoaineet ja energia miten hyvin. Ja toisaalta ruokavalio määrittää myös pitkälti miten vatsa toimii, jos ei toimi moneen päivään, on syytä jo pistää ruoat uusiksi. Ei ole normaalia noin pitkät välit, oli sitten lihava tai laiha.
Kyllä niitä on muitakin syitä miksi joku ei liho. Joskus siihen riittää se että ihminen on pienessä liikkeessä koko ajan, esim. vaikka istuukin niin heiluttaa jalkaa jne. eli kulutusta tulee kuitenkin enemmän koko ajan kuin sillä joka istuu rauhallisesti täysin liikkumatta. Moni pysyy hoikkana sillä että puuhastelee koko ajan jotain pientä.