Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tämä jatkuva napostelu on käytännössä, kun on kyse reippaasta ylipainosta.

Vierailija
05.02.2022 |

Siis syödään aterioiden välillä jotain extraa? Mitä ja kuinka paljon? Ihan esimerkkejä niistä naposteluista olisi kiva kuulla.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihduntalotossa voittaneet ylimieliset kûsipååt vittuilevat ihmisille, jotka lihovat, että ei pitäisi napostella. Mitenkähän itsellänne menisi, jos ainoa tapa pysyä normaalipainossa olisi olla loppuelämänsä nälässä?

Vierailija
62/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi töissä nähtyä: aamukahvilla jogurttia ja kahvia. Työpisteelle päästyä kaivetaan laukusta joku myslipatukka ja banaani. Lounaalla joku pieni salaatti tai keitto. Työpisteelle päästyä taas myslipatukka. Iltapäiväkahvilla kahvia, pullaa, keksejä, myslipatukka, suklaapatukka ja mitä herkkuja nyt sattuu olemaankaan taukohuoneessa tarjolla. Työpisteelle päästyä taas vähän lisää jotain patukoita tai pieni sipsipussi. Luultavasti kotona sama meno jatkuu ja ei se sairaalloinen ylipaino ole tullut pelkällä Hetki-salaatilla ja myslipatukoilla.

Juuri tuollaisten kyttääjien takia en voi työpaikkalounaalla syödä itseäni kylläiseksi. Otan liian vähän ruokaa, koska tiedä muutamien silmä kovana seuraavan syömistäni. Tämän takia onkin sitten huutava nälkä illalla ja tulee syötyä ihan liikaa.

Ihan itseäsi saat syyttää.

Sinun terveytesi ja hyvinvointisi pitäisi olla tärkeintä, ei muiden kyttäily. Etenkään kun kyttäilyä aiheuttavat ainostaan ihmiset, jotka ovat lounaalla ”ikuisesti dietillä” mutta silti lihovat. Yhtälö ei täsmää ja siksi ihmisiä kiinnostaa.

Minä painan 53kg ja vedän aina lounaalla ja illallisellakin ihan kunnon rekkamiehen annoksen. Joskus ovat työkaverit ihmetelleet kuinka paljon pystyn syömään. Mutta sillä määrällä jaksan hyvin eikä tarvitse napostellata tai kärsiä huutavasta nälästä.

Mullakin on työkaveri, hoikka nainen, joka syö työpaikalla kuin partamiehet (kyseessä siisti sisätyö) eikä välitä kyttäämistä. Samoin ravintolassa hän tilasi saman annoksen kuin isot miehet ja muut naiset tilasivat jonkun salaatin tai kasviskeiton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. 2 kappaleen runebergintorttu- tai laskiaispullapaketti välipalana (yksin ahmien autossa) been there done that

Minä olen syönyt päivässä kaksi runebergintorttua, toissapäivänä tarkkaan ottaen, eikä vyö tuntunut yhtään kireältä.

Syö joka päivä semmoinen muun ruoan lisäksi, niin tulosta alkaa näkyä.

Vierailija
64/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi paino hitaasti vuosien mittaan. Havahduin, kun katsoin itseäni alasti kokovartalopeilistä. Olen aina syönyt terveellistä ruokaa, mutta ne Välipalat! Oli aamupäiväänipä ja iltapäivävälipala ja vielä iltapalakin.

Tein ruokaremontin, kolme kunnon ateriaa päivässä ( klo 8, 13 ja 18) ei muita välipaloja kuin pari kuppia kahvia ilman sokeria. Paino lähti laskuun, hitaasti, mutta varmasti. Nyt kahden vuoden jälkeen painan 62 kg, miinusta 14kg.

Vierailija
65/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi töissä nähtyä: aamukahvilla jogurttia ja kahvia. Työpisteelle päästyä kaivetaan laukusta joku myslipatukka ja banaani. Lounaalla joku pieni salaatti tai keitto. Työpisteelle päästyä taas myslipatukka. Iltapäiväkahvilla kahvia, pullaa, keksejä, myslipatukka, suklaapatukka ja mitä herkkuja nyt sattuu olemaankaan taukohuoneessa tarjolla. Työpisteelle päästyä taas vähän lisää jotain patukoita tai pieni sipsipussi. Luultavasti kotona sama meno jatkuu ja ei se sairaalloinen ylipaino ole tullut pelkällä Hetki-salaatilla ja myslipatukoilla.

Juuri tuollaisten kyttääjien takia en voi työpaikkalounaalla syödä itseäni kylläiseksi. Otan liian vähän ruokaa, koska tiedä muutamien silmä kovana seuraavan syömistäni. Tämän takia onkin sitten huutava nälkä illalla ja tulee syötyä ihan liikaa.

Ihan itseäsi saat syyttää.

Sinun terveytesi ja hyvinvointisi pitäisi olla tärkeintä, ei muiden kyttäily. Etenkään kun kyttäilyä aiheuttavat ainostaan ihmiset, jotka ovat lounaalla ”ikuisesti dietillä” mutta silti lihovat. Yhtälö ei täsmää ja siksi ihmisiä kiinnostaa.

Minä painan 53kg ja vedän aina lounaalla ja illallisellakin ihan kunnon rekkamiehen annoksen. Joskus ovat työkaverit ihmetelleet kuinka paljon pystyn syömään. Mutta sillä määrällä jaksan hyvin eikä tarvitse napostellata tai kärsiä huutavasta nälästä.

Mullakin on työkaveri, hoikka nainen, joka syö työpaikalla kuin partamiehet (kyseessä siisti sisätyö) eikä välitä kyttäämistä. Samoin ravintolassa hän tilasi saman annoksen kuin isot miehet ja muut naiset tilasivat jonkun salaatin tai kasviskeiton.

Juu, mutta tuo kunnon annoksen syöminen on sallittua vain hoikille. Lihaville sanotaan, että ei ihme, että olet lihava, kannattaisi noihin annoskokoihin kiinnittää huomiota. Söipä lihava paljon tai vähän, se on aina väärin.

Vierailija
66/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, että tuollainen närppiminen aiheuttaa enemmän huomiota, kuin se, että syö oikeasti kunnolla ja terveellisesti eikä tarvitse napostella.

Juuri näin, varsinkin kun habitus ja annoskoko on räikeässä epäsuhdassa.

Vierailija
67/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. 2 kappaleen runebergintorttu- tai laskiaispullapaketti välipalana (yksin ahmien autossa) been there done that

Minä olen syönyt päivässä kaksi runebergintorttua, toissapäivänä tarkkaan ottaen, eikä vyö tuntunut yhtään kireältä.

Syö joka päivä semmoinen muun ruoan lisäksi, niin tulosta alkaa näkyä.

Entäs jos kokonaiskalorimäärä ei riitä edes perusaineenvaihduntaan? Lihottaako runebergintortut ja laskiaspullat silti?

Vierailija
68/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tankkiko kirjoitti:

No jokainen varmaan ymmärtää, että mitä enemmän syö, niin sitä enemmän mahalaukku venyy ja nälän tunne lisääntyy. Se määrä millä aiemmin oli kylläinen olo ei enää riitäkään. Joulu on loistava aika saada sokeriaddiktio päälle ja jatkaa siitä kevättä kohti. Naposteluun käy niin makea kuin suolainen eli esim. karkit, keksit, sipsit, suolakeksit, rasvaiset juustot jne. Napostelun lisäksi yleensä annoskoko on ylipainoisilla suuri. Se millaisilla määrillä ihminen lihoo riippuu kulutuksen määrästä.

Kyllä, näin on. Mahalaukku venyy ja se venyy myös hoikilla. Nälän tunne tulee varmasti, ja joillakin siitä tulee se nälkäkiukku, myös hoikilla, sekään ei ole lihavien yksinoikeus.

Minä olen 20 vuotta ollut n. 130kg, ja minä syön vain vähän kerrallaan, yritän aina välttää ähkyä oloa, ja se tulee minulla helposti koska mun mahalaukku ei ole venynyt. Ihmiset aina ihmetelevät kuinka vähän syön ruokaa. Kyllä syön vähän, mutta se juttu onkin että minkälaista syön, hyvin kaloripitoista kun syö, riittää ne pelkät napostelut. Ei tarvitse edes salaa vetää ruokaa litra ja kilotolkulla. Itse katson kauhulla hoikkien ihmisten ruokamääriä, ja mietin että mahtaa olla kauhea olo tuon jälkeen.

Minua ei ole koskaan nälän tunne häirinnyt, en tunne nälkäkiukkua koskaan. Minulla on ibs ja oksentamiskammo, joten lopetan yleensä syömisen kun tuntuu että maha on täynnä, ja jos syön vahingossa liikaa, niin ähky olo kestää ainakin 6h. Voi tulla oksettava olo joka on pahin tunne kun pitää pelätä että mitä jos oksennan, mitä jos tämä onkin ruokamyrkytys tai noro, tai sitten tulee kova mahakipu ja se menee ohi vasta kun on saanut vessassa ripuloitua suolen tyhjäksi. Kipu on kuin synnytyskipua, eli ei kiva sekään. Nälkä on ihan ok vaikka se joskus ottaakin ihan kipeää mahassa, mutta se menee nopeasti ohi. En todellakaan pidä tunteesta että maha on täynnä.

Itellä samat setit, tosin olen alipainoinen. Sen takia kiinnostaakin ja (olen pahoillani) ahdistaa miten lihominen tapahtuu. Haluaisin uskoa tieteeseen, mutta henkilökohtaisia kokemuksia kuuntelemalla tuntuu siltä että asiat menee eri tavalla kuin oppikirjoissa. Jos laihuus vaatisi minulta jotain raakaruokapuputusta ja kärsimystä niin en jaksaisi sellaista.

Vierailija
69/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun ymmärryksessä jotain vikaa kun et ymmärrä sanojen jatkuva ja napostelu merkitystä ap?

Kyllä tuo pitäisi tajuta ihan omilla aivoilla jos ei ole jotenkin vajaasti älyinen.

Vierailija
70/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei painon kerryttämiseen tarvitse lainkaan napostelua. Riittää suuret annoskoot muutaman kerran päivässä. Aamupalaksi pakastepizza tai neljä palaa isoa paahtoleipää, kinkkua, juustoa ja hedelmä, välipalaksi kupillinen kaakaota ja wiineri, lounaaksi buffettipöydästä täysi lautallisellinen, päivällä pullakahvit, illalla iso annos makaronilaatikkoa ketsupilla ja sitten vielä iltapalaksi jotain ihan pientä kuten maustettu jugurtti ja  hedelmä. Ruokajuomana vuorotellen mehua tai limsaa ja maidossakin on kohtuullsesti kaloreita.  Minun kokoiselleni ihmiselle tässä olisi viikon kalorit. 

Kuvailit peltotöissä päivän viettävän raavaan miehen ruoan tarpeen. 

Mutta toimistotöissä istuva 155 senttinen nainen, jonka liikunta on kävelylenkkejä ja ryhmäliikunta yhdistettynä salikäyntiin (normaalioloissa) kahdesti viikossa,  elää viidesosalla tuosta / päivä, eli itse lihoisin tuolla määrällä varmasti kilon päivässä. 

Vierailija
71/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön tasan yhden aterian päivässä, kaikki muu on sitä "napostelua".

Aamupala on jugurtti, siis yksi pieni purkki, ei mitään litran purkkia. Töissä en syö koska se voi aiheuttaa ripulia koska minulla on ibs. En juo kahvia, mutta juon cokista että jaksaa päivän, enkä sitäkään mitään älyttömiä määriä, ehkä puoli litraa päivän mittaan eli n. 2 lasillista.

Töiden jälkeen on se päivän ainoa lämmin ruoka jonka koko perhe syö. Voi olla että olen niin väsynyt että jätän sen väliin, ja syön vain vähän suklaata, ehkä jugurtin.

Levättyäni ja toivuttuani työpäivästä jotenkin, syön illalla jotain, yleensä naposteltavaa, tai sitten otan vähän ruokaa jos sitä on jäänyt ja se on jotain hyvää. Illalla saatan syödä vielä jugurtin tai jopa hedelmän.

Jos söisin aterioita, sellaisia kuin suositellaan että aamupala olisi puuroa, hedelmää jne. sitten hetken päästä lounas, ja välipala, päivällinen, iltapala... olisin ähkyssä jatkuvasti, enkä todellakaan söisi mitään naposteluja. Jos söisin puuroa aamulla lautasellisen, olisi ällöttävä olo mahassa koko päivän. Jos päivällisellä syön mahan täyteen (en yleensä syö) kestää n. 4-6h että täysinäinen olo hellittää ja voin syödä jotain pientä iltapalaksi.

Iltaisin voin napostella vaikka jotain keksiä, jäätelöä, joskus sipisäkin kourallisen, mutta yleensä syön suklaata 100-200g, leipää syön joskus kausittain, joskus tulee himo johonkin vaikka näkkileipään tai kauraleipään, ja sitten syön sitä päiviä joka päivä, ja sitten taas kyllästyn, enkä syö viikkohin tai jopa kuukausiin leipää. Monet ruokajutut on sellaisia joita syön kausittain, ja sitten syön itseni niistä yli. Mutta suklaa (hyvä suklaa) ja jugurtti on sellaisia joita olen koko aikuisikäni syönyt joka päivä.

Eli mulla on idea se, että korvaan suurimman osan aterioista napostelulla.

20 vuotta paino on pysynyt samana.

Ei ihme että on IBS.

Se oli jo hoikkana, ehkä jo ihan lapsuudesta asti, mutta ensimmäinen varsinainen ibs kohtaus tuli 13-vuotiaana, ja olen lihonut vasta aikuisena. Olen epäillyt että siihen lihomiseen liittyy ibs jotenkin. Lapsena ja nuorena olin hoikka, ei kaikki lihavat ole olleet lihavia lapsia.

Vierailija
72/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielikuva napostelusta on sellaista, että ottaa ohimennessään suuhunsa jotain pientä. Vaikka kaataa pähkinäpussista käteensä pähkinöitä ja kippaa ne suuhunsa. Tai leikaa briestä pienen palan. Tai ottaa oliivipurkista pari kolme oliivia. Tai jos näkee mandariinipussin, niin ottaa siitä yhden mandariinin.

No niinpä. Mutta ei tarvitse kummoista miekuvitusta ymmärtää, että sairaalloisen ylipainoisilla se napostelu ei ole mitään pientä, vaan kerralla menee koko juusto ja paketillinen jäätelöä. Ihan vain naposteluun. Välipala on iso pizza tai hampurilaisateria. Onhan näitä nähty TV:ssä.

Sinä olet nähnyt teeveessä superlihavien elämää, jotka koko ajan lihovat lisää, painavat 200-300kg, ei satakiloinen tai edes 140kg ihminen vedä tuollaisia määriä, muuten hän olisi pian 200-300kg, ja sellaiset Suomessa hoidetaan sairaalassa, toisin kuin jenkeissä missä pitää olla vakuutukset jne.

Minä olen ollut sairaaloisen lihava 20 vuotta, enkä koskaan, ikinä, eläissäni ole pystynyt syömään edes tavallista kotipitsan pitsaa kokonaan, tai syö mitään kokonaista juustoa, kerran söin puoliväkisin puoli litraa jäätelöä, ja olo oli kauhea sen jälkeen, otin opikseni että en syö niin paljon vaikka se loppu menisi roskiin. Ja minä en syö isoja hampurilaisaterioita, otan aina juustohampurilaisen, ja ranskiksia jää aina jos syön hampurilaisen kokonaan.

Jotkut hoikat ihmiset kyllä syö kokonaisen pitsan tai ison hampurilaisaterian, mun pojat on 13v. ja syövät isommat hampurilaisateriat kuin minä, kasvavat pojat syövät kuin hevoset. Kun menemme perheenä syömään ravintolaan, minä olen se jolle tulee se lasten ateria.

Vierailija
73/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei painon kerryttämiseen tarvitse lainkaan napostelua. Riittää suuret annoskoot muutaman kerran päivässä. Aamupalaksi pakastepizza tai neljä palaa isoa paahtoleipää, kinkkua, juustoa ja hedelmä, välipalaksi kupillinen kaakaota ja wiineri, lounaaksi buffettipöydästä täysi lautallisellinen, päivällä pullakahvit, illalla iso annos makaronilaatikkoa ketsupilla ja sitten vielä iltapalaksi jotain ihan pientä kuten maustettu jugurtti ja  hedelmä. Ruokajuomana vuorotellen mehua tai limsaa ja maidossakin on kohtuullsesti kaloreita.  Minun kokoiselleni ihmiselle tässä olisi viikon kalorit. 

Se riippuu sen ihmisen kulutuksesta joka syö tuollaisen määrän. Jos hän tekee fyysistä työtä tai urheilee paljon, niin todennäköisesti ei liho.

Vierailija
74/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on koominen. Ensin kysytään miten paljon lihavat syö ja sitten kun joku kertoo, niin seuraava kauhistelee ei kai kukaan oikeasti syö niin.

Anyway, omasta kokemuksesta napostelu on tottumiskysymys. Itse pystyn syömään todella paljon ja sitten yritän ”helpottaa” ruuasta tullutta ähkyä ja väsymystä nopeilla hiilareilla. Kierre on valmis.

Olen kuitenkin ollut normaalipainoinen koko ikäni, koska säikähdän aina painonnousua ja otan sitten itseäni niskasta kiinni. Olo on hyvä ja ruuanhimo helpottaa jo parissa viikossa, kun syömisiä keventää. Nälkä ei ole kuin kaksi ekaa viikkoa ja sitten kroppa tottuu pienempiin ruokamääriin eikä kaipaakaan enempää..

Nyt olen tunnistanut mikä minussa laukaisee taas hälläväliä ruuan napostelun. Se on yleensä jotkut illanistujaiset tai juhlat, joissa annan itselleni luvan syödä mitä tahansa. Sitten vedän hirveän ähkyn ruokaa ja tarvitsen taas päälle makeaa jne. Ja kohta huomaan palanneeni entisiin tapoihin. Nyt kun olen tunnistanut asian, aion olla viisaampi seuraavissa juhlissa ja jättää ähkyn syömättä. Olo on tällä hetkellä aivan ihana, enkä halua enää ikinä palata syömään itseäni ähkyyn monta kertaa viikossa.

Siis syöt itsesi ähkyyn, ja syöt siihen päälle vielä jotain?

En ymmärrä tuollaista. Se ähky on kamala tunne, ja se kestää jotain 6h ennenkuin alkaa mennä ohi, eikä sinä aikana kyllä mitään syödä. Ja minä olen sentään 130kg. Vältän todellakin aina ähkyä, jos joskus tulee vahingossa vaikka ravintolassa syötyä liikaa, siitä saa maksaa hintaa sitten yöhön asti.

Vierailija
75/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joka päivä syöt ylimääräistä kulutukseesi nähden, niin kiloja tulee. Oliko se 7000 vai 10000 kcal/kilo. Sipsipussissa ja suklaalevyssä on yli 500 kcal/100g. Semmoinen menee helposti eli suklaalevyn mukana 1000 kaloria ja sipsipussista enemmän. Ne syödään ”huomaamatta” muun lisäksi ylimääräisenä eikä siinä tarvitse olla mitään silmitöntä ahmimista. Painoa tulee salakavalasti. Ulkonäkökin muuttuu huomaamatta, kun näkee itsensä peilistä joka päivä.

Sen jälkeen ei läskin ylläpitoon tarvitse kuin syödä sen kulutuksen verran. Laihtuminen vaatii kulutuksen vähentämistä. Ihminen itse päättää, mutta ymmärrän kyllä sen lihomisprosessin. Liikasyöminen on helpompaa kuin annosten pienentäminen. Helppo uskotella itselleen, ettei 200g:n suklaalevy voi lihottaa korkeintaan kuin sen 200 g.

En usko että kukaan on niin tyhmä ettei tuota tajuaisi että suklaalevy lihottaa, monethan juuri välttää sitä suklaalevyä koska se lihottaa kauheasti, mutta syövät samat kalorit sitten jotain muuta esim. juustoa joka lasketaan "normaaliksi" ruuaksi ja terveelliseksi.

Vierailija
76/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tankkiko kirjoitti:

No jokainen varmaan ymmärtää, että mitä enemmän syö, niin sitä enemmän mahalaukku venyy ja nälän tunne lisääntyy. Se määrä millä aiemmin oli kylläinen olo ei enää riitäkään. Joulu on loistava aika saada sokeriaddiktio päälle ja jatkaa siitä kevättä kohti. Naposteluun käy niin makea kuin suolainen eli esim. karkit, keksit, sipsit, suolakeksit, rasvaiset juustot jne. Napostelun lisäksi yleensä annoskoko on ylipainoisilla suuri. Se millaisilla määrillä ihminen lihoo riippuu kulutuksen määrästä.

Kyllä, näin on. Mahalaukku venyy ja se venyy myös hoikilla. Nälän tunne tulee varmasti, ja joillakin siitä tulee se nälkäkiukku, myös hoikilla, sekään ei ole lihavien yksinoikeus.

Minä olen 20 vuotta ollut n. 130kg, ja minä syön vain vähän kerrallaan, yritän aina välttää ähkyä oloa, ja se tulee minulla helposti koska mun mahalaukku ei ole venynyt. Ihmiset aina ihmetelevät kuinka vähän syön ruokaa. Kyllä syön vähän, mutta se juttu onkin että minkälaista syön, hyvin kaloripitoista kun syö, riittää ne pelkät napostelut. Ei tarvitse edes salaa vetää ruokaa litra ja kilotolkulla. Itse katson kauhulla hoikkien ihmisten ruokamääriä, ja mietin että mahtaa olla kauhea olo tuon jälkeen.

Minua ei ole koskaan nälän tunne häirinnyt, en tunne nälkäkiukkua koskaan. Minulla on ibs ja oksentamiskammo, joten lopetan yleensä syömisen kun tuntuu että maha on täynnä, ja jos syön vahingossa liikaa, niin ähky olo kestää ainakin 6h. Voi tulla oksettava olo joka on pahin tunne kun pitää pelätä että mitä jos oksennan, mitä jos tämä onkin ruokamyrkytys tai noro, tai sitten tulee kova mahakipu ja se menee ohi vasta kun on saanut vessassa ripuloitua suolen tyhjäksi. Kipu on kuin synnytyskipua, eli ei kiva sekään. Nälkä on ihan ok vaikka se joskus ottaakin ihan kipeää mahassa, mutta se menee nopeasti ohi. En todellakaan pidä tunteesta että maha on täynnä.

Itellä samat setit, tosin olen alipainoinen. Sen takia kiinnostaakin ja (olen pahoillani) ahdistaa miten lihominen tapahtuu. Haluaisin uskoa tieteeseen, mutta henkilökohtaisia kokemuksia kuuntelemalla tuntuu siltä että asiat menee eri tavalla kuin oppikirjoissa. Jos laihuus vaatisi minulta jotain raakaruokapuputusta ja kärsimystä niin en jaksaisi sellaista.

Niinhän se onkin, tutkitusti, että on monia syitä miksi jotkut lihoo helposti ja jotkut ei millään. Suolisto on suurin tekijä. Se vaan on se ihmisillä tiukassa oleva luulo että jokaisen ihmisen elimistö on juuri energian saannin osalta täsmälleen samanlainen, kun taas kaikessa muussa olemme yksilöitä ja elimistö toimii eri tavalla. Se hokema että kalori on kalori jokaisen kropassa ei pidä paikkaansa. Sanotaan että aineenvaihdunta ei selitä yli- tai alipainoa, no ei varmaankaan, mutta suoliston toiminta kyllä. Jos on läpipasko, ei liho koska miten se energia ehtisi imeytyä suolistossa kun ihminen käy aina ruokailun jälkeen ulostamassa, monta kertaa päivässä? Kun taas joku toinen käy 2-3 päivän välein, niin varmasti energian talteenotto on tehokkaampaa.

Vierailija
77/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tankkiko kirjoitti:

No mikä sut sitte lihotti, ja mikä saa pysymään tuossa painossa? ei se reilusti ylensyömättä pysy

Kyllä minä saan varmasti sen verran kaloreita suklaasta jne. mitä syön, vaikka määrällisesti syön niitä lihottavia juttuja vähän verrattuna siihen että jos vetäisin salaattia saman kalorimäärän edestä. Mun peruskulutus on jopa 2000 kaloria, ja kulutan hyvin vähän sen päälle.  Tuo 2000 kaloria tulee helposti kun syö 200g suklaata, jugurttia, cokista pari lasillista jne. Onhan se ylensyömistä kaloreiden osalta, mutta määrällisesti syön vähän, ei mun tarvi vetää mitään rekkamiehen annoksia jotta saan kulutukseni verran kaloreita.

Vierailija
78/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tankkiko kirjoitti:

Lisään vielä, että olen ummetukseen taipuvainen enkä läpipasko. Jossain kaloripitoisessa limussa ei ole mitään paskottavaa.

Vierailija
79/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tankkiko kirjoitti:

Pakko nyt kommentoida. Vaikuttaa kirjoituksesi perusteella, ettet juurikaan söisi mitään. Jostain tuo reilu ylipaino tulee? Kirjaa kaikki syömiset ja juomiset ylös niin näet mitä oikeasti syöt. Monelle se voi olla järkytys. Ylipainoisena on helppo valehdella itselleen syömisistä.

Ruokailulla voit myös vaikuttaa suolisto-ongelmiin. Toki stressi myös vaikuttaa.

Toivottavasti löydät avaimet hyvään oloon. Laihuus ja vaa'an luku tavoitteena ei ole järkevä. Pyri saamaan itsellesi hyvä olo ja tasapaino.

Kaikkea hyvää sinulle!

Jostain tuo ylipaino tulee? Ei mulla ole tullut 20 vuoteen ylipainoa, en vaan ole laihtunut muutamaa kiloa enempää. Jos syön 200g suklaata, sokerista jugurttia ja cokista, ja vähän vielä oikeaa ruokaakin siihen päälle, niin kyllä sillä tämän painon saa ylläpidettyä kun ei kuluta liikkumalla juuri mitään.

Kyllä minä tiedän tasan tarkkaan mitä minä syön, enkä valehtele mitään syömisiäni, syön aina mitä huvittaa, ja jos ei ole mitään hyvää jota haluaisin syödä, en syö, vaikka olisi miten nälkä.  Enkä minä edes laihduta koskaan, joten ei minulla olekaan mikään laihuus tavoitteena, mulle riittää se että selviän aamusta iltaan ja jaksan seuraavana aamuna taas nousta ylös huonosti nukututun yön jälkeen.

Sitten kun muut asiat on ratkaistu, voin alkaa miettimään ruokavalion muutosta. Stressi on ollut jatkuvaa vuosia, jopa vuosikymmeniä, olen pikkulapsesta asti ollut huono nukkumaan, minulla on ibs, endometrioosi, raudanpuute, deen puute, folaatin puute, B12 puute jne. 

Vierailija
80/107 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuusleikkauksiin vain omalla kustannuksella!

Ottaa päähän nämä syömisistään valehtelijat!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi