Nainen: mitä tuumaat miesten klassisesta pukeutumisesta?
Eli arkena jalassa flanelihousut (talvella), suorat housut chinot tai pellavahousut (kesällä). Kengät vuoden ajan mukaan joko erilaisia brittityylisiä nahkasaappaita talvisaikan tai kesällä oxfordeja, derbyjä ja loafereita. Paidat mittatilauspaitoja, arkena usein nappikauluksilla olevia paitoja hieman karkeammasta oxford-kankaasta, väri voi olla vaikka joku raita valkoisella pohjalla, vaalean sininen tai valkoinen. Päällä voi olla esimerkiksi neule, neuleliivi tai paikkataskuinen pikkutakki, jossa on kankaassa pieni kuvio.
Juhlissa sitten mittatilauspuku, esimerkiksi kolmiosainen tummansininen tai musta puku. Solmio esimerkiksi silkkinen neulesolmio, grenadiini tai rykmenttiraidoilla. Kesällä vaalean harmaa puku, voi olla ilman solmiotakin. Suurissa juhlissa frakki, toki itse solmittavalla rusetilla.
Millaisia ajatuksia herättää naisissa?
T. kolmikymppinen, pitkähkö mies
Kommentit (1283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvältä kuulostaa tuollainen tyyli. Tosi hyvältä. Tuntuu, että liian paljon on niitä, joiden mielestä on ok mennä häihin farkuissa ("Kyllä se mun mielestä on ihan riittävän juhlavaa, jos farkkujen kanssa laittaa kauluspaidan ja jonkun takin. Miksi nyt puku pitäisi olla?") Itse en ikimaailmassa menisi toisten tärkeään juhlaan farkut jalassa. Farkut eivät ole juhlavaate, vaikka ne yhdistäisi mihin.
Häät joka päivä? Minusta vaatteista kiinnostunut mies on naisellinen, ei voi mitään. Kuten meikkaava mieskin. Sori siitä.
Itseasiassa yksi syistä alkaa pukeutumaan klassisesti oli se, että en jaksa käyttää aikaa muotikikkailuihin. Helpompi ostaa vaatteita, joita on helppo yhdistellä ja näyttää asialliselta. Minulla ei ole aikaa miettiä voinko tänään laittaa hupparin vai pitääkö olla siistimmät vaatteet. Paljon helpompi pitää joka päivä asiallisia klassisia perusvaatteita. Myös iltatapahtumiin ja muodollisempiin on helppo lähteä, kun on asiat järjestyksessä ja perustamineet kuosissa. Klassisen pukeutumisen perusjuttuja on, että sekalaisista räteistä koostuva vaatekaappi korvataan pienemmällä, mutta toimivammalla ja laadukkaammalla perusvaatetuksella. Ei minua kiinnosta ravata vaatekaupassa yhtenään. Paljon mukavampi käyttää hieman ajatusta ostettaessa ja käydä kaupassa harvemmin.
Ap
Kyllä pukeutumisella on merkitystä. Itse arvostan sitä että mies osaa pukeutua tilanteen mukaisesti ja ennen kaikkea sen näköisesti, että huomaa miehen valinneen itse vaatteensa. Ei tarvitse olla sliipattua ja muodikasta, mutta kunhan on tilanteeseen ja säähän sopivat vaatteet, jotka eivät näytä jonkun naisen valitsemilta. Stetsonit ja buutsit on liikaa, paitsi jos on aito lehmipoika.
Tumma puku on klassikko hyvästä syystä. Useimmat miehet näyttävät siinä hyvältä. Mutta puku ei tee miestä vaan mies puvun.
Ihmisillä, jotka miettivät voivatko tehdä jotakin asiaa siksi, että se on "naisten juttu" tai "miesten juttu" taitavat olla niitä, joilla ei ole kovin korkea ambitiotaso. Vaimoni tuskin tienaisi yhtä hyvin, jos olisi miettinyt, mitä "naisten kuuluu tehdä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvältä kuulostaa tuollainen tyyli. Tosi hyvältä. Tuntuu, että liian paljon on niitä, joiden mielestä on ok mennä häihin farkuissa ("Kyllä se mun mielestä on ihan riittävän juhlavaa, jos farkkujen kanssa laittaa kauluspaidan ja jonkun takin. Miksi nyt puku pitäisi olla?") Itse en ikimaailmassa menisi toisten tärkeään juhlaan farkut jalassa. Farkut eivät ole juhlavaate, vaikka ne yhdistäisi mihin.
Häät joka päivä? Minusta vaatteista kiinnostunut mies on naisellinen, ei voi mitään. Kuten meikkaava mieskin. Sori siitä.
Joissain töissä pitää olla siistit vaatteet päivittäin. Ei teollisuuden johtotehtävissä voi viipottaa hupparissa ja sanoisin, että ainakin omassa työpiirissä se olisi epäammattimaista.
Eri asia. Töissä voi joutua käyttämään vaikka uniformua, mutta ei se tarkoita että omalla ajalla pitäisi pönöttää. On mullakin jakkupukuja työn vuoksi, muttei ikinä vapaalla, eikä ne työvaatteet ole mun tyyli. Ei ole tarvetta erottua tavallisista kuolevaisista, ainakaan vaatteilla.
Yritän ymmärtää, miten captoe oxfordista saa mielikuvan "ukkikenkänä" enkä yksinkertaisesti pysty siihen. En pysty siihenkään, että pitäisin mallia rumana, vaikka sitä edustaisikin amerikkalainen, perinteisesti sämpylämäisempää lestiä suosiva valmistaja.
Ei minulta tarkemmin ajatellen onnistuisi sekään, että kuvittelisin itseni, keski-ikäisen heteromiehen, käyttämässä niin arjessa kuin juhlassa (urheilu jne. toki asia erikseen) jotain muuta kuin nahkaisia nauhakenkiä. (Myönnetään, on pari solkiparia myös.) Tulopuolen vähäisyydestä johtuen suosin ketjun aloittajasta poiketen ainakin toistaiseksi enimmäkseen muutamien ranskalaisvalmistajien Blake-rakenteisia malleja, jotka onneksi ovat varsin usein erinomaisissa tarjoushinnoissa. (Tietäjät tietävät.)
Mitä sitten pitäisi? Markettien viidenkympin liimaklönttejä ontoilla koroilla, jotka alle sadan kilometrin käyttöiällä halkeavat jostain kohtaa ja ovat välittömästi jätettä viimeistään silloin. Kun pitäisi kuitenkin kyetä ottamaan itsensä vakavasti? En ymmärrä, kuinka kellään on varaa moiseen niin taloudellisesti kuin ekologisestikaan. Edulliset Blake-kenkäni kaipaavat toki ajoittain puolipohjausta, mutta sehän ei paljoa maksa ja tuntuu hyvältä tukea paikallista alan yrittäjää, jotta suomalainen kenkäkulttuuri edes pikkuriikkisesti menisi eteenpäin.
Veikkauksesta puhelun saatuani alan valmistella toivioretkeä herrojen Yanagimachi, Murata ja Fukuda luokse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain töissä pitää olla siistit vaatteet päivittäin. Ei teollisuuden johtotehtävissä voi viipottaa hupparissa ja sanoisin, että ainakin omassa työpiirissä se olisi epäammattimaista.
Eri asia. Töissä voi joutua käyttämään vaikka uniformua, mutta ei se tarkoita että omalla ajalla pitäisi pönöttää. On mullakin jakkupukuja työn vuoksi, muttei ikinä vapaalla, eikä ne työvaatteet ole mun tyyli. Ei ole tarvetta erottua tavallisista kuolevaisista, ainakaan vaatteilla.
Eli pitäisi pukeutua huppariin siksi, että muut tekevät niin?
Clarks merkillä on hyvännäköisiä miesten kenkiä ja ne ovat myös ergonomisesti hyviä.
En pidä naisena todellakaan naisellisena piirteenä sitä, että mies pukeutuu harkitusti ja klassisesti. Mitä koulutetumpi, sitä enemmän työpaikalla kiinnitetään huomiota myös miesten pukeutumiseen, ja se on osa ammattitaitoa. Ei näytä luotettavalta, jos on joka päivä samat vaatteet tai pelkkää mustaa. Ja jos mies on kiinnostava muussa mielessä, silloin arvioi myös tämän pukeutumisen perusteella, liikkuuko tämän päässä jotain.
Ap on koostanut vaatekaappinsa fiksusti. Siinä ei ole mitään mikä olisi ristiriidassa miehekkyyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Töissä voi joutua käyttämään vaikka uniformua, mutta ei se tarkoita että omalla ajalla pitäisi pönöttää.
Onko tyylikkyys mielestäsi pönöttämistä? Minä en näe asiaa ollenkaan noin. Koen oloni hyväksi, kun tiedän, että olen yhtä tyylikäs ulkoisesti kuin ajattelen olevani sisäisestikin. Tyylikkyys rentouttaa. Mieluummin hermostuttaisi, jos heiluisin farkuissa, hupparissa ja lenkkareissa ihmisten ilmoilla. Se olisi rimanalitus.
Clarks on nimenä häilynyt tietoisuuden rajamailla, joten tutustuin valikoimaan. Huomionarvoista oli ensinnäkin, ettei yhdenkään tarkastelemani mallin tiedoissa tehty selkoa pohjan rakenteesta sen tarkemmin ja kuvien perusteella muutaman harvan mallin reunokset olivat vain jäljitelmiä. Niinpä kyseessä ovat mitä oletettavimmin liimapohjat (cemented construction) eli käytännössä kertakäyttökengät, kuten pelkäsinkin. Parikymmentä käyttökertaa ja jokin pohjan rakenteesta (usein höttöinen korko) antaa periksi.
En siis ole vaihtamassa mm. Bexleystä ja Lodingista näihin.
Edullisemman pään reunoskengistä minulla on hyviä kokemuksia shoepassionista, Loakesta ja Sandersista. Kaikki edelleen käytössä, vaikka ikää jo on.
Ap
Shoepassionin useissa malleissa silmääni on ainakin aiemmin häirinnyt jonkinlainen yleinen lestien germaanisuus ja varsinkin ylenpalttinen toe spring (miten tuonkin suomentaisi, kun alan sanastokin on kielestä hiipunut). Siis kärjen liiallinen kaartuminen ylöspäin. Loakesta on omakohtaisia, huononpuoleisia kokemuksia, vaikkakin osin omasta harjaantumattomuudesta johtuen. Brittityyli ei vain keskimäärin vetoa yhtä paljon kuin latinalainen, vaikka makuasioitahan nämä pitkälti ovat. Mutta vain pitkälti. Kauneus *ei ole* katsojan silmässä.
Jos hieman ansiotaso nousisi, oletettavasti seuraava askel olisivat Meermin (tunnetuin varauksin) ja TLB Mallorca.
Lopuksi katson asiakseni mainita, että kyky erottaa oxford- ja derby-kengät toisistaan on aikuisen miehen kansalaisvelvollisuus. Eikä edes "kännissä ja läpällä". Jotain rotia metsäläisiin pitää vähitellen saada. Ei tarvitse paljoa nähdä vaivaa välttääkseen antamasta vaikutelmaa luolamiehestä.
Vähän liian jäykkää. Itse tykkään enemmän rennosta tyylistä. Toki juhlat ja edustustilaisuudet on asia erikseen.
Positiivista lähinnä! Siisti ilme ja vaatetus herättää huomion!
Vierailija kirjoitti:
Positiivista lähinnä! Siisti ilme ja vaatetus herättää huomion!
Ajattelen, että ulkoasu on käyntikortti, jonka perusteella ihmisistä tehdään johtopäätöksiä ja muodostetaan ensivaikutelmia. Kadulla ei ole mahdollista pysähtyä haastattelemaan jokaista vastaantulijaa. Siksi on väistämätöntä, että katselemme toisiamme ja muodostamme käsityksiämme sen perusteella. Kun tämän ymmärtää, niin luultavasti kiinnittää huomiota ulkoasuunsa enemmän. Jos päättää pukeutua huolimattomasti tai epäsiististi, niin toivottavasti senkin tekee tietoisesti. Minä pyrkisin välttämään sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Shoepassionin useissa malleissa silmääni on ainakin aiemmin häirinnyt jonkinlainen yleinen lestien germaanisuus ja varsinkin ylenpalttinen toe spring (miten tuonkin suomentaisi, kun alan sanastokin on kielestä hiipunut). Siis kärjen liiallinen kaartuminen ylöspäin. Loakesta on omakohtaisia, huononpuoleisia kokemuksia, vaikkakin osin omasta harjaantumattomuudesta johtuen. Brittityyli ei vain keskimäärin vetoa yhtä paljon kuin latinalainen, vaikka makuasioitahan nämä pitkälti ovat. Mutta vain pitkälti. Kauneus *ei ole* katsojan silmässä.
Jos hieman ansiotaso nousisi, oletettavasti seuraava askel olisivat Meermin (tunnetuin varauksin) ja TLB Mallorca.
Lopuksi katson asiakseni mainita, että kyky erottaa oxford- ja derby-kengät toisistaan on aikuisen miehen kansalaisvelvollisuus. Eikä edes "kännissä ja läpällä". Jotain rotia metsäläisiin pitää vähitellen saada. Ei tarvitse paljoa nähdä vaivaa välttääkseen antamasta vaikutelmaa luolamiehestä.
Itse käytän näin talvisaikaan paljon saappaita. Derbysappaat ovat paljon mukavampia pukea jalkaan. Kesäaikaan oxfordeissa on kuitenkin pelkistyneisyydessään jotakin tyyliä. Erityisesti suorien housujen kanssa ovat melkein aina kivemmat kuin derbyt. Ehkä masentavin ilmestys ikinä ovat mustat koristelemattomat derbyt, joita näkee vanhan kaartin (konservatiivisella) porukalla yhtenään. En keksi yhtään syytä, miksi kenenkään kannattaisi omistaa sellaiset mustien oxfordien sijaan.
Pölyisen musta, linttaan astuttu ja ylimalkaisesti kiilloteltu (ei siis kiillotettu) terpy risaisin nauhoin ja tuuman paksuisine kumipohjineen Hankook-pohjakuviolla on kansallisasumme tyypillisin kenkä. Kelpaa hautajaisiin ja betoninvalantaan! Solmiokin on muistettu ottaa mukaan ja naapurin ukko osasi sen jopa solmia. Siinä on hauskoja kuvioitakin! Taskuliinaa ei tietenkään ole, kun hinnat alkaen -Loakeillaan virkaanastujaisiinsa toikkaroiva valtionpäämieskään ei sellaista käytä.
Helppo pari myyjälle myydä ja koska on laadultaan sitä itseään, pian saa myydä uuden parin. Tiedä, vaikka asiakkaaseen menisi jollakin kerralla itse Wanha Aatami ja hän päättäisi ostaa oikein laatukengät. Oikein Eccot!!! Niissä kun on kuulemma paremmin pitävä liimakin!
Vierailija kirjoitti:
Loakeillaan virkaanastujaisiinsa toikkaroiva valtionpäämieskään ei sellaista käytä.
Poliitikoista ei kannata tyylimallia ottaa. Valtaosa pukeutuu surkeasti ja tekee täysin alkeellisia virheitä. Puku voi olla yllä, mutta se on pahimmillaan kaksi numeroa liian iso tai pieni.
Carl Haglundilla oli tyyli hallussa. Puhun yksinomaan pukeutumisesta, en politiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän näin talvisaikaan paljon saappaita.
Samoin. Suomessa kehnot ja vaihtelevat säät ja kelit hankaloittavat pukemista. Monesti on pakko tinkiä tyylistä sään vuoksi, ja kylmyyden takia lyhytvartiset saappaat on hyvä vaihtoehto. Nahkaiset saappaat parhaimmillaan voivat olla tyylikkäät eivätkä näytä lahkeen alla kovin paljon huonommalta kuin kävelykenkä.