Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ihan normaalia sairaalassa? Kuolemaan johtavasta löydöksestä kerrotaan päivystyksessä verhoilla eristetyssä tilassa

Vierailija
04.02.2022 |

…niin, että minä verhon takana kuuntelen kyseistä keskustelua. Periaatteessa voisin tietää, kuka vieressä on, jos se olisi joku, jonka tiedän ulkonäöltä, koska liikuskellessani omalta paikaltani hetkittäin käytävällä näin kyseisen henkilön?
Päivystystilat, jonne saattajia ei enää oteta kyseessä. Eli siis ei sentään päivystyksen aula.

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko normaalia mutta kyllä minäkin kuulin lähes jokaisen diagnoosin ja vaivan päivystyksessä ku oli vaan verho välissä...

Sama. Kyllä sitä itsekin sai kuulla päivystyksen tarkkailuosastolla, minkä takia kukakin siellä oli. Ja varmasti muut saivat kuulla oman syyni. Eipä siinä mitään, ei se mitään noloa ollut.

Samoin sairaalassa leikkauksen jälkeen tiesin kyllä, mitä vierustoverille oli tehty ja mikä oli tilanne nyt. Samoin hänkin omat juttuni. Mutta eipä sekään vaivannut. Ei ollut mikään nolo vaiva sekään. Meitä tosiaan oli vain 2 siinä huoneessa.

Pienissä kaupungeissa tämä voi olla aika ikävää, kun/jos asiat leviää ympäri kyliä. Isommissa ei sitten niinkään varmaan haittaa. Toisaalta ymmärrän hyvin tämän tilanteen ja eihän se nyt vaan ole mitenkään mahdollista tai edes järkevää jokaiselle omaa huonetta varata.

Tämä on täysin lain vastaista.

Kiva ettei sinua haitannut.

Tuo nyt vain on ihan normipäivää. Suomessa on monia lakeja, joita ei käytännössä vian yksinkertaisesti pystytä noudattamaan.

Eikä tuossa tilanteessa mielensä pahoittaminen olisi auttanut yhtään mitään. Tehnyt tilanteen vain ikävämmäksi. Parempi vaikuttaa vain siihen omaan asenteeseen ja ajatteluunsa silloin, kun on kyse asioista, joille ei voi itse tehdä mitään.

Onko sinusta myös ok, että asioit apteekissa jossain määrin toisten kuullen? Hyllyjen välissä tai tiskillä?

Aika jännä, miten noihin ketjuihin asioinnissa apteekista ei paljoakaan tule kaltaisiasi viestejä. Vai oletko poikkeus?

En tiedä olenko poikkeus. Kukas sen tietää sitten? En tiedä sitäkään, eikä ole tarvettakaan tietää. Se on mulle on ihan se ja sama.

Toki tuohon ongelmaan törmää aika ajoin apteekissakin. Mutta oma kokemukseni on, että siellä se volyymitaso, millä asioista puhutaan on aika matala. Nämä asiat siellä kyllä tiedostetaan ja niihin kiinnitetään oikeasti paljon huomiota. Mutta ei sielläkään toki ole mahdollista järjestää mitään yksityishuoneita asiointia varten.

Vierailija
62/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos joku äänittäisi noi keskustelut? Kaiken, missä itse on mukana saa äänittää. Ei vain julkaisisi, mutta veisi vaikka jonkun lehden toimitukseen, joka tekisi jutun, mitä kaikkea potilas kuulee, mitä hänen ei pitäisi kuulla sen toisen ihmisen oikeuksien takia.

Ap

Vierailija
64/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos joku äänittäisi noi keskustelut? Kaiken, missä itse on mukana saa äänittää. Ei vain julkaisisi, mutta veisi vaikka jonkun lehden toimitukseen, joka tekisi jutun, mitä kaikkea potilas kuulee, mitä hänen ei pitäisi kuulla sen toisen ihmisen oikeuksien takia.

Ap

Hölmö. Et saa toisten yksityisasioita salaa äänittää etkä jakaa. Vaikka niitä vahingossa itse kuulisitkin.

Vierailija
65/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko normaalia mutta kyllä minäkin kuulin lähes jokaisen diagnoosin ja vaivan päivystyksessä ku oli vaan verho välissä...

Sama. Kyllä sitä itsekin sai kuulla päivystyksen tarkkailuosastolla, minkä takia kukakin siellä oli. Ja varmasti muut saivat kuulla oman syyni. Eipä siinä mitään, ei se mitään noloa ollut.

Samoin sairaalassa leikkauksen jälkeen tiesin kyllä, mitä vierustoverille oli tehty ja mikä oli tilanne nyt. Samoin hänkin omat juttuni. Mutta eipä sekään vaivannut. Ei ollut mikään nolo vaiva sekään. Meitä tosiaan oli vain 2 siinä huoneessa.

Pienissä kaupungeissa tämä voi olla aika ikävää, kun/jos asiat leviää ympäri kyliä. Isommissa ei sitten niinkään varmaan haittaa. Toisaalta ymmärrän hyvin tämän tilanteen ja eihän se nyt vaan ole mitenkään mahdollista tai edes järkevää jokaiselle omaa huonetta varata.

Tuo nyt vain on ihan normipäivää. Suomessa on monia lakeja, joita ei käytännössä vian yksinkertaisesti pystytä noudattamaan.

Eikä tuossa tilanteessa mielensä pahoittaminen olisi auttanut yhtään mitään. Tehnyt tilanteen vain ikävämmäksi. Parempi vaikuttaa vain siihen omaan asenteeseen ja ajatteluunsa silloin, kun on kyse asioista, joille ei voi itse tehdä mitään.

Onko sinusta myös ok, että asioit apteekissa jossain määrin toisten kuullen? Hyllyjen välissä tai tiskillä?

Aika jännä, miten noihin ketjuihin asioinnissa apteekista ei paljoakaan tule kaltaisiasi viestejä. Vai oletko poikkeus?

En tiedä olenko poikkeus. Kukas sen tietää sitten? En tiedä sitäkään, eikä ole tarvettakaan tietää. Se on mulle on ihan se ja sama.

Toki tuohon ongelmaan törmää aika ajoin apteekissakin. Mutta oma kokemukseni on, että siellä se volyymitaso, millä asioista puhutaan on aika matala. Nämä asiat siellä kyllä tiedostetaan ja niihin kiinnitetään oikeasti paljon huomiota. Mutta ei sielläkään toki ole mahdollista järjestää mitään yksityishuoneita asiointia varten.

Ei mutta että onko se apteekin asiakkaillekin vain asennekysymys?

Ihmeellistä, miten moni valittaa, että joutuu asioimaan siellä niin, että farmaseutti sanoo ”bisoprololi”. Hirveä tietopaljastus! Se naapuri, jolla on telmisartaani ei välttämättä tiedä, mikä on bisoprololi, mutta kyllähän se silti on supernoloa!!!

Mutta se ei ole, jos toiselle kerrotaan verhon takana, että löydöksesi oli tappava, okei.

Vierailija
66/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oyssissa kirurgisen päivystyksessä ei ollut edes verhoja kiinni kun parin pedin päässä olleelle papalle lääkäri tuli kertomaan, että syöpähän se siellä ja on siihen malliin levinnyt, että nyt yritetään vain tehdä loppuajasta siedettävää. Sen jälkeen toivotteli hyvät loppuillat ja jätti hädissään ja shokissa olevan vanhuksen yksin. Tästä aikaa monta vuotta, mutta edelleen on paha olo.

Vierailija
67/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hölmö. Et saa toisten yksityisasioita salaa äänittää etkä jakaa. Vaikka niitä vahingossa itse kuulisitkin.

Saan äänittää. Koko oman elämänsä jokaisen sekunnin on oikeus äänittää, jos haluaa.

Ap

Vierailija
68/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelman lisäksi olisi kiva kuulla ratkaisuehdotuksia, ja niiden rahoitus myös.

Toimenpidehuone tai vastaanottohuone? Sängyissä on pyörät ja sairaaloissa on potilaskuljettajia, jos potilas ei voi liikkua itse. Ei ne huoneet ole 100% käytössä.

Ainakin Meilahden sairaalassa potilaskuljettajat ovat ylityöllistettyjä. Kun kuljetus on tilattu niin voi mennä puoli tuntia ennen kuin potilasta tullaan hakemaan osastolle. Jos joku kuvittelee että sairaalassa on väkeä jouten niin voin sanoa että ei ole. Sitä paitsi päivystyksen huoneet ovat kaikki käytössä lähes koko ajan. Lääkärin vastaanottohuoneeseen harvemmin mahtuu sänkyä kun se on tarkoitettu käveleville potilaille.

Luultavasti parasta on jättää kertomatta asiat ja tulostaa vaikka tekstit luettavaksi tai sitten potilas voi itse katsoa Kanta arkistosta tiedot kun ne siellä näkyvät. Leikkauspotilaiden kohdalla ei voi odottaa niin kauaa joten siinä pitäisi varmaan kirjoittaa paperilapulle diagnoosi ja kysymys haluatteko leikkauksen vai ei.

Vierailija
69/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
70/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta että onko se apteekin asiakkaillekin vain asennekysymys?

Ihmeellistä, miten moni valittaa, että joutuu asioimaan siellä niin, että farmaseutti sanoo ”bisoprololi”. Hirveä tietopaljastus! Se naapuri, jolla on telmisartaani ei välttämättä tiedä, mikä on bisoprololi, mutta kyllähän se silti on supernoloa!!!

Mutta se ei ole, jos toiselle kerrotaan verhon takana, että löydöksesi oli tappava, okei.

Itselleni ei kyllä tulisi mieleen kuvailla tappavaa löydöstä sanalla "nolo". Ei, kyllä se olisi jotain ihan muuta.

Ja tuo mitä aiemmin kerroin, oli vain oma kokemukseni. En ymmärrä, miksi se on sinulle noin iso ongelma. Tai miksi olisi muka väärin kokea asioita jotenkin eri tavalla kuin joku toinen haluaisi ne koettavan.

Vierailija
71/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöstä tää on. Useamman kerran on ensiavussa tultu ottamaan lähellä istuvalta verikoetta. Siinä kaikkien kuullen käyty hetut läpi ja yritetty etsiä suonta.

Vierailija
72/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Saan äänittää. Koko oman elämänsä jokaisen sekunnin on oikeus äänittää, jos haluaa.

Ap

Toisten potilaiden salaa äänittäminen on rikos ja toisten potilaiden yksityiselämää koskevien levittäminen on myös rikos.

Vierailija
73/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kuulostat naiivilta keskenkasvuiselta.

Vierailija
74/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Nytkö te muka tähän heräätte? Ainahan se on ollut näin.

Vierailija
75/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Toisten potilaiden salaa äänittäminen on rikos ja toisten potilaiden yksityiselämää koskevien levittäminen on myös rikos.

Ei kyllä ole, jos heidän asioitaan tullaan omalle kuuloetäisyydelleni selvittämään. Etkö tajua, mikä tässä asiassa juurikin mättää? Lakia rikkova terveydenhoidon yksikkö ei voi vaatia lain mukaan elävää rajoittamaan omia oikeuksiaan.

Ap

Vierailija
76/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta tuli mieleen oma kokemus heräämössä. Puhuin anestesiologin kanssa ja lähellä makaava henkilö aloitti keskustelun lääkärin poistuttua. Sanoi kuulleensa minun opiskelevan eläinlääketiedettä ja siitähän alkoi pitkä keskustelu hänen kissan sairaushistoriasta. Takana oli siinä vaiheessa lähinnä yleisopintoja ja kerroin tämän, mutta ei mennyt perille tokkuraiselle ihmiselle.

Vierailija
77/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Tsekissä, ja täällä ei ole edes niitä verhoja sänkyjen välissä... Siinä ihan vieraiden ihmisten edessä sinut pestään, lääkitään, piikitetään, tehdään toimenpiteitä ja kerrotaan kaikki diagnoosisi ja vaivasi.

Muuten kyllä terveydenhuolto erinomaista, nopeaa, ja hoitohetkellä täysin ilmaista. Viikko sairaalassa ja leikkaus maksoi 0,-.

Vierailija
78/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Nytkö te muka tähän heräätte? Ainahan se on ollut näin.

Eihän tätä juuri kukaan tiedä. Ihmisilllä on se käsitys, että terveystiedot ovat yksityisasia.

Ap

Vierailija
79/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kuulostat naiivilta keskenkasvuiselta.

Eivätkö terveystiedot olekaan yksityisasia?

Ap

Vierailija
80/114 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei kyllä ole, jos heidän asioitaan tullaan omalle kuuloetäisyydelleni selvittämään. Etkö tajua, mikä tässä asiassa juurikin mättää? Lakia rikkova terveydenhoidon yksikkö ei voi vaatia lain mukaan elävää rajoittamaan omia oikeuksiaan.

Ap

No kun se ei ole sinun oikeutesi äänittää salaa muiden yksityisasioita ja jaella niitä eteenpäin. Sinullakin on velvollisuutesi, senkin trolli.