Onko ihan normaalia sairaalassa? Kuolemaan johtavasta löydöksestä kerrotaan päivystyksessä verhoilla eristetyssä tilassa
…niin, että minä verhon takana kuuntelen kyseistä keskustelua. Periaatteessa voisin tietää, kuka vieressä on, jos se olisi joku, jonka tiedän ulkonäöltä, koska liikuskellessani omalta paikaltani hetkittäin käytävällä näin kyseisen henkilön?
Päivystystilat, jonne saattajia ei enää oteta kyseessä. Eli siis ei sentään päivystyksen aula.
Kommentit (114)
Olen ollut kolmesti päivystyksessä siellä verhojen takana odottelemassa kokeiden tuloksia. Meidän sairaalassa ainakin hoitajat puhuvat niin hiljaa, ettei sanoista saa selvää edes viereisessä loosissa. Kun on oikein kipeä, ei kiinnostus edes riittäisi korvat höröllä kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Eihän potilailla mitään vaitiolovelvollisuutta ole.
Ap
Juu, ei velvollisuuksia, vain oikeuksia. Se on tullut selväksi tässä parin vuoden aikana.
Minä makasin sairaalan käytäväpaikalla ja kuulin kun verhon takana lääkäri sanoi vieruskaverille,että pitäisi tunnustella peräsuoli. Makasin siinä pää helkkarin kipeänä ja mietin,että pitikö tuokin vielä kuulla!
Kaikki kuollaan omalla ajallaan. Ei ole kukaan tänne jäänyt ja hyvä niin. Normaalia elämän kiertokulkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos joku äänittäisi noi keskustelut? Kaiken, missä itse on mukana saa äänittää. Ei vain julkaisisi, mutta veisi vaikka jonkun lehden toimitukseen, joka tekisi jutun, mitä kaikkea potilas kuulee, mitä hänen ei pitäisi kuulla sen toisen ihmisen oikeuksien takia.
ApSe olisi salakuuntelua, millä tavoin katsot olevasi osallinen, yksiselitteisesti olet sivullinen.
Se, että ei ole näköyhteyttä ei luokittele minua sivulliseksi, jos ääni kuuluu ja olen tilassa, jossa minun pitääkin olla. Ei mulla ole mitään vaitiolovelvollisuutta potilaana. Saan äänittää tilanteet, joissa olen. Piste.
ApToivotavasti kuole syöpään pelle.
En mä kuole, vaan se verhon takana ollut potilas kuolee siihen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten muka tuollainen voidaan edes päivystyksessä kertoa.
Mikään syöpä tutkimus ei valmistu pikana päivystyksenä otetuna. Ei mikään.
Päivystyksessä otetaan vain ne pikaiset näytteet ja kuvat, jotta voidaan akuutisti sairasta potialasta auttaa.
Ei mikään röntgenkuvakaan suoraan näytä, onko kyseessä syöpä vai muu kasvain.En siis käsitä ollenkaan aloittajaa.
Päivvystyksestä potilas tilanteen mukaan lähetettään osastolle, jossa häntä aletaan tarkemmin tutkia.
Kyllä se lääkäri kertoi, että pahalaatuinen, laajalle levinnyt, ei voida leikata. Ehkäpä kyseinen elin on sellainen, jossa ei hyvänlaatuisia, laajalle levinneitä kasvaimia esiinny.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä makasin sairaalan käytäväpaikalla ja kuulin kun verhon takana lääkäri sanoi vieruskaverille,että pitäisi tunnustella peräsuoli. Makasin siinä pää helkkarin kipeänä ja mietin,että pitikö tuokin vielä kuulla!
Minulta tunnusteltiin! :D Oli selän hermopinnettä, kai ne tsekkaili, että onko hermovauriovikaa suolessa saakka. Ei tullut mieleen, että mitä sen hetkinen verhon takana olija siitä ajatteli. Se huonot uutiset saanut oli jo siirretty eteenpäin.
Ap
Kaikki me kuollaan ajallaan kirjoitti:
Kaikki kuollaan omalla ajallaan. Ei ole kukaan tänne jäänyt ja hyvä niin. Normaalia elämän kiertokulkua.
Jaa. Minun mummini eli 95-vuotiaaksi terveenä, minusta ei ole ollenkaan normaalia kuulla sairaalapäivystyksessä kaikkien kuullen, että kuolet tähän mitä tänään löytyi. Ja siis kyseessä oli about ikäiseni nainen.
Ap
Ja siis mun pointti äänittämiseen oli, että MITÄ JOS joku vain nauhoittaisi noikin keskustelut? Ja antaisi jollekin lehdelle, että tehkää juttu siitä, että toteutuuko potilaan oikeus tietojen pysymiseen salassa? Eihän lehdet niitä mihinkään vuoda, niillä on lähdesalaisuus ja eihän siinä tarvitse nimiä kertoa.
Ap
Ap ota lääkkeesi ja rauhoitu. Psyykkisestä sairaudesta mainitsit jossain viestissäsi aloituksen fyysisen lisäksi.
Ei ole sellaisia resursseja olemassa että jokaiselle olisi yksityinen tila sairaalassa.
Olen ollut monta kertaa sairaalassa (synnytykset ja kaksi leikkausta) ja kuullut huonekavereiden diagnoosit ja syyt sairaalassaoloon samoin kuin huonekaverit kuulleet minun vaivani. Mitään noloa ei sairauksissa ole ja kuolemakin on luonnollinen asia, kaikki kuolevat. Kun sairaalan ovi suljetaan asiat jäävät sinne vaikka mitä olisi kuullut ja nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Koomisinta asiassa on se, että joudut allekirjoittamaan luvan, että terveystietojasi saa luovuttaa johonkin toiseen terveysyksikköön, jossa hoitosi jatkuu ja joka tarvitsee näitä tietoja. Ja sitten kukaan ei kysele lupia kun kertoo sairauksistasi tuiki tuntemattoman kuullen.
No juuri tämä!
Siellä jopa sanotaan kaikille muillekin kuulolla oleville tiedoksi, että olet Essi Esimerkki, sotu 010102A123A ja mitä lääkitystä olet käyttänyt, mihin vaivaan jne. Sitten kysellään omaisten yhteystietoja jne.
Minusta nuo kaikki ovat yksityisasioita, jota ei saa julkisesti huudella. Ja on tosiaan kiusallista joutua kuuntelemaan ihmisten asioita sivullisenakin, kun eihän siltä voi välttyä.
Onko tuo edes eettistä hoitotyötä? Jos olisin hoitaja, niin edes kuiskaisin tai veisin potilaan sivummalle. Tai miksei voi näyttää sitä nimi- ja sotu-paperia potilaalle ja kysyä, onko kirjoitetut tiedot oikein? Myös vierailijat pitäisi käskeä huoneesta pihalle, jos on joku hoitotoimenpide tms. meneillään, ellei vieraat itse älyä lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän esikoinen muuten vietti ekan yönsä Kättärin teholla ja siellä muille vanhemmille annettiin aina kuulosuojaimet, kun toisesta lapsesta puhuttiin. Yksityisyys hoidettiin näin.
Loistava idea. Vielä kun pääsisi kokemaan tällaisen tosielämässä.
Vierailija kirjoitti:
Samoin osastolla operaation jälkeen potilaiden KAIKKI asiat keskustellaan heidän kanssaan koko huoneen kuullen. Hetuja myöten.
Ap
vaihtoehto A) maksat omasta pussistasi ykstyissairaalan
vaihtoehto B) kuinka paljon lisää veroj aolet valmis maksamaan, jotta saisimme paremmat ja tilavammat sairaalat
Sehän perustuu vaan siihen että hoitajien on helppo vahtia kun heillä näkyvyys useampaan potilaaseen helpolla. Vuodepotilaana siirtely ei taas ole helppoa, jos potilas voi sujuvasti kävellä niin kyllä usein lääkäri vie hänet syrjemmälle. Vuodepotiladen siirtely vaan liian hankalaa ja vie liikaa resursseja. Kaikilla on kiire.