Vastavalmistunut työtön - apua!
Neuvokaa kokeneemmat minua. Mitä teen nyt kun valmistuin enkä ole saanut töitä? Olen hakenut alan töihin pitkin kevättä, mutta en ole vielä saanut töitä. Toki aion jatkaa työhakemusten lähettämistä. Säästöt alkaa olla kohta vähissä koska minulle ei myönnetty opintotukea enää kevääksi ja pian on muutettavat pois koulun halvasta asunnosta.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:46"]
Olen matkailualan restonomi pääkaupunkiseudulta. Olen ollut muutamassa työhaastattelussa joissa kaikissa oli ollut monta sataa hakijaa. Se nyt ainakin on ongelma, että kilpailu on kovaa. Luulen, että yksi ongelma ainakin aiemmin oli se, etten ollut vielä valmistunut vaan valmistumassa tänä keväänä. Toivon, että nyt valmistumisen jälkeen on helpompi päästä haastatteluihin.
[/quote]
Yhtään syyllistymättä, minkä ajattelit työtilanteen ja kilpailun olevan, kun päätit kouluttautua matkailualalle? Valitsitko alan sen vuoksi, että se on juuri se mitä haluat tehdä? Näin saa tehdä mutta silloin alan kova kilpailutilanne täytyy ymmärtää.
[/quote]
Syy miksi en aluksi maininnut alaani on se, että monet (en sinä välttämättä) olettavat alaa tuntematta, että koulutuks rajoittuu matkaoppaaseen tai matkatoimistotyöhön. Olen toki opiskellut ryhmän johtamista, matkan järjestämistä jne, mutta opintoni ovat painottuneet enemmän esim. kokousten ja suurten tapahtumien/messujen organisointiin, tapahtumamarkkinointiin, yritystoimintaan... Myönnän, että alalla on tunkua. Opiskelin alaa siksi, että se ihan oikeiasti kiinnostaa minua ja tuntui järkevämmältä vaihtoehdolta kuin toinen mielenkiintoni kohde eli kielet, jonka tutkinto ei kuulosta työllistymisen kannalta kovin hyvltä.
Jospa suorittaisit noista osaamistasi kielistä aivan viralliset kielitutkinnot. Tämän sinä ilmoitat työkkäriin, kun kysytään onko vielä jotain koulutustarvetta tai muuta, mikä edistäisi työllistymistä. Voisi olla vakuuttavampaa kun olisi todistus kielitaidosta kuin vaan oma väite.
Etpä voi tehdä juuri mitään kuin odotella sykysä, kun kesätyöntekijät menevät opiskelemaan. Syksyllä löytyy sitten duuneja (osa-aikaisia toki). Voi kesällä käydä jossakin työkkärin kursseilla hankkimassa jotain lisäpätevyyksiä (työturvakorttia yms.) tai sitten työnhakuun valmentamalla kurssilla, missä tehdään oikeaoppinen CV ja työhakemuspohja, joita on sitten itse helppo muokata työhakemuksen mukaan. J aonhan noita kesäkursseja jos haluat vaikkapa opiskella jotakin kieltä lisää, ettei tarvitse ihan toimettomana kotona olla. Itse ainakin tykkään, kun on edes jotakin rutiinia elämässä ja työhaastattelussakin voi mainita, että on käynyt kursseja eikä vain maannut laakereillaan.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:57"]
Olet valitsemasi koulutuksen perusteella todennäköisesti myös erittäin kielitaitoinen, joten voisit esim. katsella, jos ulkomailta löytyisi kesätyöpaikka. Saisit samalla kartutettua työkokemusta ja kielitaitosi kohenisi entisestäänkin.
[/quote]
Olen hyvinkin kielietaitoinen. Puhun englantia melkein natiivitasolla ja erästä Suomessa harvinaista kieltä melko sujuvasti. Valitettavasti ruotsia en osaa kovin hyvin, saksaa sen sijaan jonkun verran ja vähän espanjaa ja ranskaa.