Vastavalmistunut työtön - apua!
Neuvokaa kokeneemmat minua. Mitä teen nyt kun valmistuin enkä ole saanut töitä? Olen hakenut alan töihin pitkin kevättä, mutta en ole vielä saanut töitä. Toki aion jatkaa työhakemusten lähettämistä. Säästöt alkaa olla kohta vähissä koska minulle ei myönnetty opintotukea enää kevääksi ja pian on muutettavat pois koulun halvasta asunnosta.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:32"]
Neuvokaa kokeneemmat minua. Mitä teen nyt kun valmistuin enkä ole saanut töitä? Olen hakenut alan töihin pitkin kevättä, mutta en ole vielä saanut töitä. Toki aion jatkaa työhakemusten lähettämistä. Säästöt alkaa olla kohta vähissä koska minulle ei myönnetty opintotukea enää kevääksi ja pian on muutettavat pois koulun halvasta asunnosta.
[/quote]
No nythän sulla on enemmän aikaa saarnata ylisuurista työttömyyskorvauksista.
Sun elämään astui suuri opettaja nyt, se on se siperia.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:34"]
Oletko ollut töissä opiskeluaikana ja kuulunut liittoon? Silloin saatat saada ansiosidonnaista. Kai olet jo ilmoittautunut työttömäksi? Saat samat tuet kuin muutkin työttömät.
[/quote]
Ei mitään ansiosidonnaisia loisille!
Kerro vähän lisää. Mikä ala/koulutus? Missä päin asut? Oletko päässyt haastatteluihin? Mikä omasta mielestäsi on suurin ongelma työllistymisessä?
Tsemppiä joka tapauksessa paljon. Itse onnistuin vihdoin vuoden vimmaisen työnhaun jälkeen työllistymään, oli todella vaikeaa. Helsingissä jokaiseen alani asiantuntijapaikkaan järjestään vähintään sata hakijaa. Kilpailu on armotonta.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:34"]
Oletko ollut töissä opiskeluaikana ja kuulunut liittoon? Silloin saatat saada ansiosidonnaista. Kai olet jo ilmoittautunut työttömäksi? Saat samat tuet kuin muutkin työttömät.
[/quote]
En ole kuulunut mihinkään liittoon. Olin puoli vuotta koulun ohella feissarina (niin kauan kun kyseinen järjestö kampanjoi täällä), tehnyt vapaaehtoistyötä ja ollut kahdessa harjoittelussa joista onneksi pidemmän puoilivuotisen kohdalla sain minimipalkkaa. Työttömäksi en voinut aiemmin ilmoittautua koska olin kokopäiväinen opiskelija.
Oletko jo ilmoittautunut työttömäksi? Oletko etsinyt uutta asuntoa? Jos et, siinä kaksi ensimmäistä asiaa hoidettavaksi. Työnhakua jatkat tietysti, mutta olet silti oikeutettu samoihin tukiin kuin muutkin työttömät.
Ei tarvitse kuulua liittoon, vaan työttömyyskassan jäsenyys riittää mahdolliseen ansiosidonnaiseen. Mutta et taida olla kassankaan jäsen?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:36"]
Kerro vähän lisää. Mikä ala/koulutus? Missä päin asut? Oletko päässyt haastatteluihin? Mikä omasta mielestäsi on suurin ongelma työllistymisessä?
Tsemppiä joka tapauksessa paljon. Itse onnistuin vihdoin vuoden vimmaisen työnhaun jälkeen työllistymään, oli todella vaikeaa. Helsingissä jokaiseen alani asiantuntijapaikkaan järjestään vähintään sata hakijaa. Kilpailu on armotonta.
[/quote]
Olen matkailualan restonomi pääkaupunkiseudulta. Olen ollut muutamassa työhaastattelussa joissa kaikissa oli ollut monta sataa hakijaa. Se nyt ainakin on ongelma, että kilpailu on kovaa. Luulen, että yksi ongelma ainakin aiemmin oli se, etten ollut vielä valmistunut vaan valmistumassa tänä keväänä. Toivon, että nyt valmistumisen jälkeen on helpompi päästä haastatteluihin.
Mutta kai nyt olet jo ilmoittautunut työttömäksi? Selvitä Kelan sivuilta laskurin avulla mitä työttömyysetuutta saat. Lisäksi saatat olla oikeutettu yleiseen asumistukeen. Miten ihmeessä et ole ottanut aiemmin asioista selvää?
Näitä asioita pitäis oikeasti opettaa kunnolla jokaisessa koulussa.Ei jäis näin viime tinkaan ja etenkin kun noin vähän työkokemusta.Ehdottomasti liityt alasi työttömyyskassaan,jotta saisit kerrytettyä ansiosidonnaisen tulevissa töissä.Ja työkkäriin heti nyt puhelua!!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:46"]
Mutta kai nyt olet jo ilmoittautunut työttömäksi? Selvitä Kelan sivuilta laskurin avulla mitä työttömyysetuutta saat. Lisäksi saatat olla oikeutettu yleiseen asumistukeen. Miten ihmeessä et ole ottanut aiemmin asioista selvää?
[/quote]
En ole voinut ilmoittautua työttömäksi niin kauan kun olin kokopäiväinen opiskelija. Näin ainakin sanottiin minulle Kelassa loppuvudesta jolloin kävin puhumassa opintotuesta (jota sitä ei siis myönnetty koska minulta puuttui niin vähän opintoja, ettei opintopisteitä olisi kertynyt tarpeeksi tukia varten). Nyt siis neuvojen mukaan ilmoittaudun kun sain tutkintotodustuksen tänään. :)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:50"]
Näitä asioita pitäis oikeasti opettaa kunnolla jokaisessa koulussa.Ei jäis näin viime tinkaan ja etenkin kun noin vähän työkokemusta.Ehdottomasti liityt alasi työttömyyskassaan,jotta saisit kerrytettyä ansiosidonnaisen tulevissa töissä.Ja työkkäriin heti nyt puhelua!!
[/quote]
Kannatan ehdottomasti, että näistä pitäisi puhua opiskelijoille. Kiitos neuvosta!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:46"]Mutta kai nyt olet jo ilmoittautunut työttömäksi? Selvitä Kelan sivuilta laskurin avulla mitä työttömyysetuutta saat. Lisäksi saatat olla oikeutettu yleiseen asumistukeen. Miten ihmeessä et ole ottanut aiemmin asioista selvää?
[/quote]
Jeps nyt äkkiä käymään työkkärissä ja tekemään netissä työttömyysilmoitus, sitten sulle soitetaan työkkäristä tapaamisaika, jossa sovitaan työnhaun jatkosta ja työkkärin työntekijä laittaa kelaan lausunnon, että voit hakea työttömyysturvaa (ja jos sulla ei ole oman alan palkkatyöstä kokemusta niin voit saada myös myönnytyksen palkkatukeen eli voit mainostaa potentiaalisille työnantajille hakiessasi työtä, että heidän ei tarvitse alkuun maksaa sulle itse palkkaa, vaan sut voi palkata palkkatuella). Sitten voit mennä kelaan ja hakea sitä työttömyysturvaa sekä yleistä asumistukea ja jos sulla ei ole mitään säästöjä voit vielä hakea sossusta toimeentulotukea.
Teeveisin 2 kuukautta sitten valmistunut.
No niin kipin kapin työkkärin sivuille, siellä voit ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi! Ja tsempit työnhakuun!!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:52"]
En ole voinut ilmoittautua työttömäksi niin kauan kun olin kokopäiväinen opiskelija. Näin ainakin sanottiin minulle Kelassa loppuvudesta jolloin kävin puhumassa opintotuesta (jota sitä ei siis myönnetty koska minulta puuttui niin vähän opintoja, ettei opintopisteitä olisi kertynyt tarpeeksi tukia varten). Nyt siis neuvojen mukaan ilmoittaudun kun sain tutkintotodustuksen tänään. :)
[/quote]
No hyvä. Työkkäristä otetaan yhteyttä, varmaan ensi viikolla tai sitä seuraavalla. Seuraavaksi voit sitten alkaa etsiä asuntoa, kannattaa toimia nyt heti, ennen kuin on uudet opiskelijat kilpailemassa samoista asunnoista.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:57"]
No niin kipin kapin työkkärin sivuille, siellä voit ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi! Ja tsempit työnhakuun!!
[/quote]
Kiitos paljon! :)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:52"]
[/quote]
No hyvä. Työkkäristä otetaan yhteyttä, varmaan ensi viikolla tai sitä seuraavalla. Seuraavaksi voit sitten alkaa etsiä asuntoa, kannattaa toimia nyt heti, ennen kuin on uudet opiskelijat kilpailemassa samoista asunnoista.
[/quote]
Kiitos neuvoista. :)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:46"]
Olen matkailualan restonomi pääkaupunkiseudulta. Olen ollut muutamassa työhaastattelussa joissa kaikissa oli ollut monta sataa hakijaa. Se nyt ainakin on ongelma, että kilpailu on kovaa. Luulen, että yksi ongelma ainakin aiemmin oli se, etten ollut vielä valmistunut vaan valmistumassa tänä keväänä. Toivon, että nyt valmistumisen jälkeen on helpompi päästä haastatteluihin.
[/quote]
Yhtään syyllistymättä, minkä ajattelit työtilanteen ja kilpailun olevan, kun päätit kouluttautua matkailualalle? Valitsitko alan sen vuoksi, että se on juuri se mitä haluat tehdä? Näin saa tehdä mutta silloin alan kova kilpailutilanne täytyy ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:46"]Mutta kai nyt olet jo ilmoittautunut työttömäksi? Selvitä Kelan sivuilta laskurin avulla mitä työttömyysetuutta saat. Lisäksi saatat olla oikeutettu yleiseen asumistukeen. Miten ihmeessä et ole ottanut aiemmin asioista selvää?
[/quote]
Jeps nyt äkkiä käymään työkkärissä ja tekemään netissä työttömyysilmoitus, sitten sulle soitetaan työkkäristä tapaamisaika, jossa sovitaan työnhaun jatkosta ja työkkärin työntekijä laittaa kelaan lausunnon, että voit hakea työttömyysturvaa (ja jos sulla ei ole oman alan palkkatyöstä kokemusta niin voit saada myös myönnytyksen palkkatukeen eli voit mainostaa potentiaalisille työnantajille hakiessasi työtä, että heidän ei tarvitse alkuun maksaa sulle itse palkkaa, vaan sut voi palkata palkkatuella). Sitten voit mennä kelaan ja hakea sitä työttömyysturvaa sekä yleistä asumistukea ja jos sulla ei ole mitään säästöjä voit vielä hakea sossusta toimeentulotukea.
Teeveisin 2 kuukautta sitten valmistunut.
[/quote]
93 % tai enemmänkin tän vuoden palkkatukimäärärahoista on jo käytetty. Jos et ole jo prosessissa mukana, myönteistä palkkatukipäätöstä on turha odottaa. Mulle sanottiin työkkäristä pari viikkoa sitten, että ei paljon kannata palkkatukea työnantajille mainostaa. Luojan kiitos sain töitä muuten. T. Vastavalmistunut myöskin.
Olet valitsemasi koulutuksen perusteella todennäköisesti myös erittäin kielitaitoinen, joten voisit esim. katsella, jos ulkomailta löytyisi kesätyöpaikka. Saisit samalla kartutettua työkokemusta ja kielitaitosi kohenisi entisestäänkin.