Minkä helvetin takia sitä eläkeikää pitää koko ajan pyrkiä nostamaan???
Ei jaksa! On tässä jo kaikenlaista kremppaa, mutta silti pitäisi jaksaa painaa kuin joku kaksikymppinen. Ja usein, kun joku onnellinen pääsee eläkkeelle, niin hänen tilalleen ei palkatakaan ketään, vaan työt jaetaan jäljellejääneille työntekijöille. Siis niiden kaikkien JO entuudestaan olevien työtehtävien päälle. Mutta päättäjät ne vaan jaksaa mainostaa, kuinka työhyvinvointi on tärkeää. HE EIVÄT TAJUA MISTÄÄN MITÄÄN!!!
Kommentit (97)
Kertokaa, mitä työtä kykenee 7-kymppinen tekemään?
Mun kaveri jäi just eläkkeelle 64 vuotiaana. Muisti takkuilee, kertoo samoja asioita uudestaan ja uudestaan. Tuskin selviäisi enää pankkimaailmassa, mistä jäi eläkkeelle.
Mä olen 58 vuotias. Jos nyt tulisi kenkää, ei olisi enää minkäänlaista työpaikkaa. Olen pahasti käsi-ihottumasta kärsivä ja polvessa on ikuinen nivelrikko ja kuluma. Ei mua voi lähihoitajaksikaan kouluttaa. Nyt teen mukavaa istumatyötä.
Koska ihmiset ei suostu kuolemaan, koko ajan vain elinikäodote nousee.
Ideana on, että ihmiset kuukahtanut työnsä ääreen.
- ei enää mummokoteja
- ei enää reissuja mummokoti -> sairaala -> mummokoti
Ai miksi ? No siksi ettei eläkkeitä tarvitsisi maksaa. Eläkeikä on sopiva silloin kun eläkkeelle jäädessään kuolee vuoden sisällä.
Nykyään ei ole mikään harvinaisuus, että ihminen elää yli 80 vuotiaaksi. Ei ole tarkoitettu, että eläkkeellä vietettäisiin se 15-25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, mitä työtä kykenee 7-kymppinen tekemään?
Mun kaveri jäi just eläkkeelle 64 vuotiaana. Muisti takkuilee, kertoo samoja asioita uudestaan ja uudestaan. Tuskin selviäisi enää pankkimaailmassa, mistä jäi eläkkeelle.
Mä olen 58 vuotias. Jos nyt tulisi kenkää, ei olisi enää minkäänlaista työpaikkaa. Olen pahasti käsi-ihottumasta kärsivä ja polvessa on ikuinen nivelrikko ja kuluma. Ei mua voi lähihoitajaksikaan kouluttaa. Nyt teen mukavaa istumatyötä.
Hyvin harva on noin huonokuntoinen 64-vuotiaana.
Se on aivan eri asia, millaisen työpaikan saa kuusikymppisenä. Jos on työpaikka siinä normaaliterveet ihmiset voi kyllä jatkaa 7-kymppiseksi. Omilla vanhemmillani alkoi terveys heikentyä vasta 85+-iässä. Nuoremmat polvet on eläneet paljon terveellisemmin ja terveys keskimäärin kyllä kestää korotettuun eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei ole mikään harvinaisuus, että ihminen elää yli 80 vuotiaaksi. Ei ole tarkoitettu, että eläkkeellä vietettäisiin se 15-25 vuotta.
Olet oikeassa ja minusta tästäkin pitäisi puhua julkisesti enemmän. Miten pitkän eläkeikän haluamme tarjota ihmisille? 25 vuotta terveen aikuisen elatusta nuorten kustannuksella on liikaa.
Mutta Miettikää mitä mahdollisuuksia korkea eläke ikä avaa meille. Voidaan vaihtaa alaa monesti kun aikaa on! Ei tarvitse kolmekymppisenä vielä tietää mitä tekee vanhuksena.
Vierailija kirjoitti:
Mutta Miettikää mitä mahdollisuuksia korkea eläke ikä avaa meille. Voidaan vaihtaa alaa monesti kun aikaa on! Ei tarvitse kolmekymppisenä vielä tietää mitä tekee vanhuksena.
Ei liity asiaan millään tavalla. Olen vaihtanut alaa kaksi kertaa ja olen nyt viisikymppinen. Ei ole niin uusi juttu kuin kuvittelet.
Koska nykyään lapsuus jatkuu yli 3-kymppiseksi ja nuoruus yli 4-kymppiseksi.
5-kymppiset ovat edelleen villejä, eivät jouda töihin.
6-kymppiset ovat katkolla.
7-kymppiset joutavat suorittamaan, että joutilaat ikäluokat saavat identiteettiharhailut podettua.
Vaari jäi 58 vuotiaana eläkkeelle telakalta 80-luvulla ja on edelleen elossa lähes 90 vuotiaana. Saanut nauttia eläkkeestä yli 30 vuotta ja suhteellisen terveenä 👍
Vierailija kirjoitti:
Ideana on, että ihmiset kuukahtanut työnsä ääreen.
- ei enää mummokoteja
- ei enää reissuja mummokoti -> sairaala -> mummokoti
Tätä olen minäkin epäillyt jo pidemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus ap:lle. Eläkeikää nostetaan koko ajan, koska eläkkeiden maksajia on aina vain vähemmän. Ikäluokat pienenevät ja suuremmasta päästä siirtyy väkeä eläkkeelle. Ei ole mahdoton ajatus, että kymmenen vuoden päästä eläkeikää on nostettu 75 vuoteen.
1993 vuonna syntynyt lapseni jos eläköityy 73 v niin saa saman kun se joka tänäpäivänä eläköityy 65 v. Mulla on itselläni 68 v pistetty eläkeiäksi. Jos siis eläköidyn 68 v niin saan saman vastaavan prosentin kun joku joka tänä vuonna täyttää 65 ja eläköityy. Näin meillä täällä ruotsissa. Olen tehnyt töitä 19 v asti, kerkeen tehä lähemmä 50 vuotta töitä ennen eläkettä. Olen syntynyt 1970.
Ruotsi edellä, Suomi perässä. Muutes noi odotettu eläkkeelle pääsyiät nousee vuosi vuodelta. Muutos aina ylemmäs joku kuukausi.
Me 60-70 luvulla syntyneet tulemma saamaan kuitenkin tulevaisuudessa eläkettä, en ole niinkään varma enää 90 luvulla syntyneistä. Maksumiehinä ja naisia saavat kyllä olla meidän vanhempien sukupolven eläkkeisiin.
Voin jo kuvitella kuinka hoidan rollaattorin kanssa potilaita, ainakin on tuoli joka paikassa mukana, voi vähän huilata. ✌🏻Töissä myös kylmiö valmiina jos kupsahtaa kesken kaiken.
♥️♥️♥️
Meillä on monetkin yli eläkeiän kun sen saa nykyään itse päättää kuinka pitkään on. Olen itse 63 v ja minulla on monta työkaveria, jotka on täyttäneet 60 eikä meillä ole kiire eläkkeelle. On se tietysti kiva ajatus, että jos alkaa tympiä niin voi sitten nostaa kytkintä kuukauden irtisanomisajalla koska vaan. Meillä on muutamia jäänyt vasta 68-vuotiaana. Mitä pitempään olet, sen suurempi eläke + kaikki muut työnantajan tarjoamat edut joista pienin ei ole työterveyshuolto ja kulttuurieurot, myös läppärit ja kännyt on aina viimeisen päälle, omia ei ole tarvinnut hankkia. Muistikin pysyy parempana kun sitä joutuu töissä harjoittamaan.
Minäkin teen etätöitä (jo paljon ennen koronaakin), käyn toimistolla kerran viikossa tai kahdessa, lähinnä haluan nähdä muita ihmisiä etten täysin höperry. Töitä tehdään ja tahti on ihan kova mutta kun ei tarvitse aamulla lähteä ja voi päivän aikana hoidella omiakin asioita (toki ei työajalla), se helpottaa kummasti jaksamista.
Minä olen matkustellut ja voin matkustaa koska vaan, töistä saa kyllä lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivo nuorten työllistymisen suhteen on selvästikin menetetty, sillä muutenhan panostettaisiin heidän eikä vanhojen veteraanien työllistymiseen.
Totta. Kohta eläkeläisiä patistetaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Just oli juttu 100-vuotiasta eläkeläidmiehestä ja 105-vuotiaasta naisesta.
Japanissa on nykyään varmasti yli 100 000 yli 100-vuotiasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just oli juttu 100-vuotiasta eläkeläidmiehestä ja 105-vuotiaasta naisesta.
Japanissa on nykyään varmasti yli 100 000 yli 100-vuotiasta!
Vierailija kirjoitti:
Paras työntekijä on se, joka kupsahtaa viimeisenä työpäivänä.
Eihän ole. Voi olla vaikka kuinka huonp töissään.
Toivo nuorten työllistymisen suhteen on selvästikin menetetty, sillä muutenhan panostettaisiin heidän eikä vanhojen veteraanien työllistymiseen.