Minkä helvetin takia sitä eläkeikää pitää koko ajan pyrkiä nostamaan???
Ei jaksa! On tässä jo kaikenlaista kremppaa, mutta silti pitäisi jaksaa painaa kuin joku kaksikymppinen. Ja usein, kun joku onnellinen pääsee eläkkeelle, niin hänen tilalleen ei palkatakaan ketään, vaan työt jaetaan jäljellejääneille työntekijöille. Siis niiden kaikkien JO entuudestaan olevien työtehtävien päälle. Mutta päättäjät ne vaan jaksaa mainostaa, kuinka työhyvinvointi on tärkeää. HE EIVÄT TAJUA MISTÄÄN MITÄÄN!!!
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin kova työtarmoni lamaantui, kun firman henkilöstöpäällikkö ei ottanut kuuleviin korviinkaan vaivojani: sanoi vain, että niska- ja hartia- ym. kivut johtuvat vääristä työasennoista. Sen jälkeen olen ollut saikulla hyvinkin vähästä. N57
Mitä ihmettä HENKILÖSTÖPÄÄLLIKKÖ sinun niskakivuillesi voi?! Hän voi ainoastaan auttaa ergonomisen työpisteen hankkimisessa, joten hän teki työnsä aivan oikein. Mene lääkäriin valittamaan.
Ja sitten vielä luulet kostavasi hänelle saikuttamalla? :DD Luultavasti hän on vain iloinen, kun et ole näyttämässä nyrpeää naamaasi työpaikalla.
Olet äärettömään idiotismiin taipuvainen ihminen.
Ottaako koville, kun tajusit olevasi väärässä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin kova työtarmoni lamaantui, kun firman henkilöstöpäällikkö ei ottanut kuuleviin korviinkaan vaivojani: sanoi vain, että niska- ja hartia- ym. kivut johtuvat vääristä työasennoista. Sen jälkeen olen ollut saikulla hyvinkin vähästä. N57
Mitä ihmettä HENKILÖSTÖPÄÄLLIKKÖ sinun niskakivuillesi voi?! Hän voi ainoastaan auttaa ergonomisen työpisteen hankkimisessa, joten hän teki työnsä aivan oikein. Mene lääkäriin valittamaan.
Ja sitten vielä luulet kostavasi hänelle saikuttamalla? :DD Luultavasti hän on vain iloinen, kun et ole näyttämässä nyrpeää naamaasi työpaikalla.
Olet äärettömään idiotismiin taipuvainen ihminen.
Ottaako koville, kun tajusit olevasi väärässä. :)
Ottaako koville, kun tajusit sittenkin olevasi imbesilli?
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos leskeneläkkeetkin ollaan muuttamassa määräaikaisiksi: ei ole varaa maksaa eläkkeitä.
Ei olla muuttamassa, vaan muutettiin jo. Niitä saa enää vain 10 vuotta. Ei koske tietenkään nykyisiä boomermummeleita, he saavat hautaan saakka. Voivat pitää mökit ja kodit itsellään.
Eläkeiän noston takana on että sillä tavalla saadaan eläkkeitä pienennettyä reilusti. Samaan tähtää moni muukin toimi. Esimerkiksi eläkeputken leikkaus ja ansiosidonnaisen työttömyysturvan lyhentäminen ja tason asteittainen pienentäminen.
Tarkoitus ei ole siis ketään pitää töissä vanhemmaksi kuin nytkään, eikä firmat ketään vanhoja palkkaa nytkään. Turha kuvitella, että 60-vuotias kelpaa 20 vuoden päästä sen kummemmin töihin kuin nytkään. 50 vuotiaalla on jo toivotonta. Tulevaisuudessa työpaikat vähenevät ja tämä on se perisyy, ettei eläkerahat riitä, koska ei ole töitä. Syy ei ole se, että väki elää pitempään ja olisi muka työkykyisempää.
Työpaikkakato tulee olemaan valtava. Tuotantoteollisuus katoaa tyystin. Sen suhteen olemme kierteessä, joka ruokkii itse itseään. Myös logistiikka automatisoituu, eikä tarvita esimerkiksi kuljetushenkilökuntaa, varastoväkeä läheskään sitä määrää, kuin nyt. Kun rahoituspohja kutistuu, joudutaan lopettamaan myös urheilua, taidetta ja kulttuuria aika ronskisti. Nämä kaikki lisäävät työttömyyttä niin, että meillä on miljoona työtöntä jo 2030 luvulla.
Mutta heureka! Eläkeiän nostolla saadaan kansa pidettyä kortistossa 20-25 vuotta, jolloin eläke on pienentynyt sinne takuueläkkeen luokkaan ja eläkeraha riittää taas jotenkin. Kaikkein halvinta on tietysti jatkaa työmarkkinatuella hautaa asti.
Helppohan on hallituksen sitä nostaa kun itse pääsevät aina vaan aikaisemmin eläkkeelle jos haluavat.Tienaavat suuret rahat eri kokouspalkkioista ja ehtivät olla eri hommissa päivän aikana kun avustajat tekevät heidän työnsä.Tuskinpa he mitään maksavat syömisistään ollessaan töissä sen kun venyttävät mahojaan niin kuin se yksikin huutava kepulainen.
Kuuntelin vanhan radio-ohjelman ja v. 1991 mietittiin että eläkeikää pitäisi nostaa. Siis 30 vuotta sitten mutta mitään ei tapahtunut.
Tätini jäi eläkkeelle 55-vuotiaana ja ehti olla eläkkeellä yli 35-vuotta.
Oli siis eläkkeellä kauemmin kuin töissä.
Miksei näitä asioita hoidettu kuntoon jo tuolloin?
Äitini on ollut eläkkeellä 30 vuotta. Jäi eläkkeelle 61-vuotiaana.
Nytkin kuulemma 63-vuotiailla on työkkärin Omavalmentaja.
Kannattas hakeutua kaksi vuotisten koulutukseen tuossa iässä.
Kohta varmaan sparrataan eläkeläisiä töihin.
Itse olen ajatellut jäädä pois työelämästä viimeistään tuossa 57-58 vuotiaana. Olen säästänyt sitä varten rahastoihin ja ihan tilillekin, ja voin myös myydä omakotitalon ja muuttaa halpaan pieneen yksiöön syrjemmälle. Haluan nauttia vapaudesta kun vielä on toivon mukaan kohtuullisesti voimia ja terveyttä. Mitä iloa siitä sitten enää on kun on jo ihan hoivakoti-kamaa? Työelämässä on vapaata vaan muutama kämänen viikko vuodessa, ja omassa työpaikassa vielä aika tarkkaan säädelty milloin ne viikot pidetään. Itse tykkään matkustaa, ja nyt ainoa vaihtoehto vähänkään pidemmille matkoille on kesällä kun matkat ovat kalleimmillaan. Haaveilen siitä miten sitten eläkkeellä voi ottaa koska vaan äkkilähdön kun täällä on kurjat ilmat ja matkoja saa halvalla.
Tietenkin siksi, että ihmisten elinikä nousee rajusti. Ennen kuoltiin 75-vuotiaina, nykyään 90-vuotiaina. Ei mikään yhteiskunta kestä neljännesvuosisataa eläkkeellä olevia kansalaisia. 10 vuotta on sopiva. Joten ainakin 70:een on nostettava ja vieläkin korkeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin vanhan radio-ohjelman ja v. 1991 mietittiin että eläkeikää pitäisi nostaa. Siis 30 vuotta sitten mutta mitään ei tapahtunut.
Tätini jäi eläkkeelle 55-vuotiaana ja ehti olla eläkkeellä yli 35-vuotta.
Oli siis eläkkeellä kauemmin kuin töissä.
Miksei näitä asioita hoidettu kuntoon jo tuolloin?
Äitini on ollut eläkkeellä 30 vuotta. Jäi eläkkeelle 61-vuotiaana.
Aiemmat sukupolvet päättivät, että antaa näiden tulevien ratkoa huoltosuhde, eläkkeet, ilmastonmuutos jne. .
Vierailija kirjoitti:
Nytkin kuulemma 63-vuotiailla on työkkärin Omavalmentaja.
Kannattas hakeutua kaksi vuotisten koulutukseen tuossa iässä.
Kohta varmaan sparrataan eläkeläisiä töihin.
Voi kuule turha kuvitella että eläkkeelle pääsee edes 65-vuotiaana tulevaisuudessa. Minulla alin eläkeikä on 69. Sitäkin ehditään nostaa vielä monesti. Olen nyt 26v.
Koska nykyinen poliitikkosukupolvi hoitaa asioita niin surkeasti ettei kenelläkään tule olemaan heidän jäljiltään varaa eläkkeisiin. Eli rahat menee velanottoon, siihen ettei kansalla ole töitä eli ei ole veronmaksajia eikä tulekaan, + muuhun suruttomaan tuhlaamiseen sillä periaatteella että leikatkoot tulevat hallitukset niin tää tuhlaileva vasemmistotyttöporukka pääsee sitten itkemään siitä että muut leikkaa.
Matti Vanhanen lupasi boomereille nämä supereläkkeet ja ne saivat sen.
Vierailija kirjoitti:
Miehelläni oli revetä aortta 62-vuotiaana. Onneksi hänet saatiin ajoissa Meilahden sairaalaan ja hän pelastui: leikkaus kesti yli viisi tuntia ja vaatteet revittiin päältä, niin kiire oli leikkaussaliin. (90% heistä muuten menettää henkensä.) Vaan eipä ollut puhettakaan eläkkeellepääsystä: kaksi viikkoa sairaslomaa ja sitten takaisin töihin (mieheni oli yli 40 vuotta kaivinkoneenkuljettajana). Näin se menee nykyään.
Työkaveri sai sydänkohtauksen ja pallolaajennuksesta siirryttiin välittömästi avosydänleikkaukseen. On pois töistä kuukausia.
Mä oikeasti säälin mun työkavereita, jotka jäivät töihin mun jäätyä vuosi sitten eläkkeelle.
Työtahti oli silloin jo aika hektistä, eikä mun tilalle ollutkaan palkattu ketään kokoaikaista, kuten minä olin.
Joku 4h/pv oli saatu avuksi.
Loppuunpalaminen on aika lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat tulevat elämään piiiiitkän koska pääsivät jo alle 60 v suurin osa eläkkeelle. Oli kaiken maailman osaeläkettä ym mistä tänään voi vain haaveilla.
58-vuotiaana pääsivät eläkeputkeen. Reilu meininki.
Sama systeemi takaisin, niin ei oo työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin siksi, että ihmisten elinikä nousee rajusti. Ennen kuoltiin 75-vuotiaina, nykyään 90-vuotiaina. Ei mikään yhteiskunta kestä neljännesvuosisataa eläkkeellä olevia kansalaisia. 10 vuotta on sopiva. Joten ainakin 70:een on nostettava ja vieläkin korkeammaksi.
Se kääntyy näin, että kaiken saaneet, nuorina eläkkeelle jääneet buumerit elää noin vanhaksi, mutta sitä seuraavat pahoinvoivat laman, kiristysten, heikennysten, työttömyyden, mielenterveysongelmien, ylipainon, pätkä- ja osa-aikatöiden ja kaiken
muun vastaavien elämänlaadun heikennysten keskellä elävät nuoremmat sukupolvet tulevat elämään lyhyemmän elämän. 70-vuotiaana eläkkeelle, siitä muutan vuoden päästä hautaan.
Terveydenhoito on heikentynyt merkittävästi ja se tulee näkymään kaiken muun kurjistumisen rinnalla eliniässä. Buumerit saivat oikeasti esim jäädä eläkeputkeen 53 vuotiaana. On siinä leppoisia, huolettomia eläkepäiviä edessä vs tämän päivän työelämässä aloittaneet. Siinä vaiheessa oli siivoojan tai tehdastyöläisenkin palkalla asunto tai talo maksettu jo viimeistään nelikymppisenä ja ehkä mökki kanssa ellei ollut perittynä.
Elämä pitäisi mennä niin, että koko ihmisen elämän tuottopotentiaali annettaisiin kun täyttää 20v ja kun sitten kuolee niin tilillä olisi 0e.
Eläkeikää nostetaan siksi, että väestön vanhenee. Eli eläkeläisiä on koko ajan suhteessa enemmän kuin niitä, jotka tekevät työt ja maksavat ne eläkkeet. Eläkeläiset ovat tietenkin omat maksunsa maksaneet, mutta ne eivät riitä, kun ihmiset elävät pidempään. 70-luvulla syntyneet on pienimpiä ikäluokkia, heitä ei ole tarpeeksi eläkkeitä maksamaan.
Tämän vuoksi maahan yritetään saada uutta väkeä. Tietysti tämän väen pitäisi tehdä töitä ja maksaa niitä eläkemaksuja.
Mistä sinä tiedät, onko naamani töissä nyrpeä vai ei? Et sinä ole sitä näkemässä.