Mitä olet oppinut matkustelusta?
Moni joka matkustelee paljon sanoo, että on oppinut paljon matkustelusta.
Mitä siitä sitten oppii?
Se on jäänyt vähän hämäräksi.
Kommentit (496)
Vierailija kirjoitti:
Hotellien huoneiden sähkösysteemit mitä on siellä huoneen seinässä sisällä toimii millä tahansa kortilla missä on vain magneettijuova.
Ei tarvitse olla siis sen huoneen avain.
Itsellä mukana vanha ammattijärjestön jäsenkortti lompakossa, saa laittaa koko loman ajaksi siihen szydeemiin killumaan.
Eiks se idea ole säästää sähköä? Sullako on valot päällä siellä huoneessa jatkuvasti?
Olen oppinut paljonkin. Varsinkin sen että ikinä enää en mene tiettyihin maihin missä ei ole minkäänlaista hygieniaa tai käytöstapoja. Käynyt Egyptissä, Marokossa ja Jordaniassa ja joka kerta ryöstetty, huijattu sekä saanut turistiripulin.
Että Suomessa kaikki on hyvin. Vaikka kuinka sanottaisiin että metsät ovat talousmetsinä pilattuja, ikävöin aina juuri metsää Suomessa. Koulutus on paras pääoma, meillä aivan aliarvioitu asia.
Ja sen että mikään elämys ei ole elämys, ellei sitä jaa jonkun tärkeän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Se vie ajattelua pois siitä omasta todellisuudesta ja omasta kuplasta. Olin vaeltamassa Himalajalla ja siellä joku mies asui itsekseen vaikeakulkuisen reitin varrella, lumihuippuisten vuorten ympäröimänä yli 3km korkeudessa keskellä ei mitään. Piti majataloa siellä kotinsa yhteydessä. Jotenkin vetää niin sanattomaksi, niin ihmeellistä ajatella miten eri lailla ihmiset voivat olla ja elää.
Ja jossain Brasilian sademetsissä asuu vielä heimoja joilla ei ole mitään siteitä nykymaailmaan. Todellista ekoasumista jos mikä.
AatunKrokotiili kirjoitti:
Olen oppinut paljonkin. Varsinkin sen että ikinä enää en mene tiettyihin maihin missä ei ole minkäänlaista hygieniaa tai käytöstapoja. Käynyt Egyptissä, Marokossa ja Jordaniassa ja joka kerta ryöstetty, huijattu sekä saanut turistiripulin.
Mulla on jo lähes 90 matkaa (myös mm Egypti) ja ainoat ruokamyrkytykset olen saanut Helsingissä ja Espoossa.
Kertaakaan ei ole ryöstetty, yritetty huijata vain kerran taksijonossa Prahassa.
Oliskohan peiliin katsomisen paikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hotellien huoneiden sähkösysteemit mitä on siellä huoneen seinässä sisällä toimii millä tahansa kortilla missä on vain magneettijuova.
Ei tarvitse olla siis sen huoneen avain.
Itsellä mukana vanha ammattijärjestön jäsenkortti lompakossa, saa laittaa koko loman ajaksi siihen szydeemiin killumaan.Eiks se idea ole säästää sähköä? Sullako on valot päällä siellä huoneessa jatkuvasti?
Totta ihmeessä sammutan kaikki sähkölaitteet kun poistun huoneesta, eli en tuhlaa sähköä turhaan.
Tuo avainkikka on hyödyllinen, esim useampi lapsisessa perheessö saadaan kaikki avaimet siihen käyttöön mihin ne on tarkoitettu eli oven aukaisemiseen ja saat valot heti päälle kun saavut pimeään huoneeseen esim ostosten kanssa ilman, että alat etsiä sitä seinä laitetta sokkona.
Olen oppinut siitä, että oma koti kullan kallis ja muu maa juolukka ja oma maa mustikka (mustikka pesee mansikan minun makuhermoissani).
Suvaitsevaisuutta erilaisuutta kohtaan ja kuitenkin me kaikki ihmiset olemme pohjimmaltamme samalaisia.
En ole oppinut muuta kuin olemaan varovaisempi, ettei tule huijatuksi tai ryöstetyksi. Myös omatoimisuutta ja itsevarmuutta. Enemmän hyötyä näen siinä, että olen saanut kokemuksia ja nähnyt uskomattomia paikkoja! Ja tavannut ihmisiä ympäri maailman ja päässyt harjoittelemaan kielitaitoa.
390 jatkaa...
Olen oppinut myös sen, mitkä asiat on Suomessa hyvin ja mitkä taas huonosti. Erityisenä on jäänyt mieleen Suomen hyvä hygienia ja ihmisten rehellisyys. Huonoina puolina taas se, että täällä ei ole pääsääntöisesti ilmastointia missään, kaikki on järjettömän kallista ja ihmiset älyttömän sisäänpäinkääntyneitä ja värittömästi ja huonosti pukeutuvia.
Olen oppinut että Suomi todellakin on yksi parhaista ja ennen kaikkea turvallisimmista paikoista asua mitä on. Nyt Naton myötä se viimeinenkin merkittävä turvallisuusriski pieneni huomattavasti.
En tiedä kuuluuko kategoriaan "oppiminen", mutta kun viettää oman lomansa matkustellen niin ei tarvi olla tekemisissä sukulaisten tms kanssa joiden kanssa muuten olisi pakko viettää aikaa kesälomalla.
Esim mun appiukko on sellainen hapannaama että hän tietää 1001 syytä miksi ei saisi matkustaa mihinkään vaan lomat pitää vietää mökillä tai metsässä vaellellen.
Olen käynyt n. 30 maassa, useassa niistä useamman kerran.
Mun mielestä matkailu todellakin avartaa näkemään tätä pientä palloa. Olen huomannut, että mitä pohjoisemmaksi tullaan, sen rehellisempiä on ihmiset. Tarkkana saa olla joka paikassa rahojen ja korttien kanssa.
Nepal tai Intiassa Delhi, Mumbai- en kaipaa uudelleen siihen meteliin, kuumuuteen, lehmiin ja hajuun. Kuuba taas ihana paikka vaikkakin siellä on vähän neukkumeiniki mutta maisemat ja meri - ei ehkä silti tule mentyä uudelleen kun on niin kaukana.
NY niin valtava mutta turvallinen. Metroasemalla odotin koko ajan koska Bruce Willis hyppää jostain metron katolta. Klubilla vieressä istui mustaakin mustempi iso mies. Kysyi mistä ollaan ja kun sanoin, että Suomesta, hän sanoi asuvansa Tampereella ja olevansa vain käymässä kotikulmilla (suomalainen vaimo) - kas kummaa niin minäkin Tampereelta :) -aika hauskaa.
Ihan rehellinen vastaus: En koe, että hirveästi olisin matkustelemalla mitään oppinut. Olen käynyt useimmissa eurooppalaisissa pääkaupungissa, idässä, lännessä ja etelässä, työmatkoilla ja rantalomareissuilla...
Reissut ovat olleet kivoja ja kyllä sinne muutamia hienoja elämyksiä mahtuu mukaan, mutta en vuosian jälkeen muista enää kauhean tarkasti, että mitä tehtiin Milanossa ja mitä Barcelonassa. Enkä koe oppineeni erityisesti mitään noilta muutaman päivän tai viikon reissuilta. Samat asiat olisin varmaan voinut oppia telkkarin matkailuohjelmia katsomalla tai lukemalla kirjoja kyseisestä paikasta.
Sen sijaan asuin nuorena pidempään, melken kaksi vuotta, eräässä miljoonakaupungissa ja se pidempi oleskelu toisessa kulttuurissa, vieraan kielen keskellä oli todella opettavaista. Siitä kokemuksesta voi sanoa, että oikeasti maailmankuva laajeni, käsitys itsestäkin vähän muuttui, opin kielen kunnolla, opin kuinka eri tavalla ihmiset voivat elää, otin parhaita paloja vieraasta kulttuurista loppuelämäkseni mukaani.
Kannatan siis pidempää asumista vieraassa maassa, mutta lentely pitkäksi viikonlopuksi johonkin kohteeseen vain virkistymis- ja vaihtelumielessä ei taida enää nykypäivänä olla järkevää.
En usko että puhtaista rantalomista oppii oikein mitään. Muunlaisten reissujen ansiosta koen yleistietoni kasvaneen huomattavasti. Matkakohteista tulee otettua selvää, historiasta jne ja sitten paikan päällä ollessa tulee käytyä museoissa ym paikoissa joista myös tarttuu uutta tietoa. Toki uusien ruokien maistelu jne myös. Minusta sekin on uuden oppimista, että tietää vähän minkälaista eri kaupungeissa on. Kun on viettänyt vaikka viikon tallaillen ympäri esimerkiksi Lontoota, on kaupungista ihan eri tavalla käsitys kuin vaikka vain netistä lukemalla.
Sen että matkustaminen on perseestä. Turistia rahastetaan kaikesta mahdollisesta. Vain suomalaiset maksavat kiltisti veronsa, muualla käytetään käteistä. Miten yksinkertaisista asioista saadaan tehtyä matkailukohteita, joita Suomessa pidettäisiin noloina, esim. vesivoimala kukkulan laella. Miten espanjalaiset ovat äänekkäitä, belgialaiset jääräpäitä jotka itse tietävät parhaiten, miten eteläeurooppalaiseen johtamiskulttuuriin kuuluu huutaminen, miten kiinalaisen ryhmän tunnistaa häröpallosta, kun pitäisi jonottaa. Suomi on suomalaiselle paras.
Riippuu miten matkustaa. Jos on panomatkoja etelään kuten naisilla niin tuksin mitään oppii, katkeroituu vaan. Jos menee muualle kuin rantaryyppylomille niin voi jotain oppiakin. Kun tutustuu muihin kkulttuureihin paikanpäällä huomaa suomen huonot puolet ja on vaikea niitä enää hyväksyä. Toisaalta hyvä nähdä että muualla ohmiset on tietyllä tavalla samallaisia murheineen, mutta erilaisia. On helpottavaa että oppii omillaan tulemaan toimeen ulkomailla että on poispääsy tästä sosialistisesta helvetin esikartanosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella matkallani olen oppinut aina jotakin uutta.
Matkakohteesta, tapaamisistani ihmisistä ja myöskin minusta itsestäni. Matkoista voit saada paljonkin irti; riippuu omasta kyvystäsi/ halustasi jne.; kuinka reissusi suunnittelet/ toteututat.Tää on just tällainen tyypillinen vastaus, jossa ei kuitenkaan kerrota että MITÄ on opittu itsestä. Siihen nimenomaan etsin vastausta. Itsestäänselvää, että nähtävyyksistä ja kohdemaasta oppii.
En ole aloittaja mutta ihmettelen kysymystäsi!
Itsestään oppii huomaamaan miten hyvin/huonosti selviytyy kielipuolena eri tilanteista:
-ruoan/viinin tilaamisen ravintolassa
-jutustelun vieraiden ihmisten kanssa
-omia asenteita vieraassa kulttuurissa
-miten suhtautua maan historiaan
Tässä nyt muutama asia minkä oppii itsestään ja voi petrata esim omia asenteellisia puutteita!
Olen huomannut sellaisen asian, että Suomen elintasoon suhteutettuna meidän junat on lääviä. Ihan hirveä kusen haju paikallisjunista inter cityihin eikä juna-asemilla näe henkilökuntaa. Suomi on tee se itse valtio! Joka asiaan pitää olla ÄPPI . Paikallisen terveysaseman aulassa on hirveät määrät tulostettuja ohjeita, mm soittaa itselle ambulanssi numerosta 112 jos on sydänoireita. Henkilökuntaa ei näy missään.
Suomi on hieno maa, mutta voisimme ottaa vähän takapakkia tässä itsepalvelukulttuurissa ja alkaa arvostaa asiakaspalvelijuutta.
Arvostan jo nyt, enkä halua kokea noita.