Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olet oppinut matkustelusta?

Vierailija
03.02.2022 |

Moni joka matkustelee paljon sanoo, että on oppinut paljon matkustelusta.

Mitä siitä sitten oppii?

Se on jäänyt vähän hämäräksi.

Kommentit (496)

Vierailija
401/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin kehitysmaissa on paksu kokolattiamatto vessassa kylpyammeen vieressä.

Vierailija
402/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämällä 46 ikävuodestani n. 38 vuotta ulkomailla, useammassa eri maassa; se on se, mikä on opettanut paljon; suvaitsevaisuutta, kärsivällisyyttä, erilaisuutta jne.jne.

Kielitaitoni on tietysti hyvä.

Maailmankuvani on myöskin mielestäni laaja.

Olen oppinut, että ihmiset ovat aika samanlaisia kaikkialla, vaikka elinolosuhteet tms olisivatkin jollain lailla eriäviä.

Olen paljon matkustellut; työmatkoja, lomamatkoja; kyllä niistä matkoista on aina jotain jäänyt mieleeni; tosi mukaviakin muistoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon nähtävyyksiä, kun on mennyt, on saanut suun auki.

Naisena olen huomannut väheksynnän. Esim olen viettänyt kesät merellä.

Pystyin tosta vaan oppimaan kopin veneessä, kun apulaisilla oli vähemmän ( huomattavasti ) kokemusta.

7 vrk purjehduksella jopa minut jätettiin ruoriin hetkeksi, helpotti tilannetta.

Pelasin yli 10 v jalkapalloa ja tämä on ihmetyttänyt usein.

Tavallisia ihmisiä asuu ympäri maailmaa, samoja perusongelmia on monissa maissa.

Vierailija
404/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaillaan reissussa.

Tälläkertaa mm oppinut useita erilaisuuksia mm italialaisesta ja suomalaisesta rakentamisesta. Sanastoa, erilaisia teknisiä ratkaisuja, käsityön kauneutta remontoimassamme talossa. Pitkämielisyyttä koska kaikki ei mene kuten Strömsössä.

Viikonloppuna opin uutta 20 viinistä. Ensi viikonloppuna tutustumme uusiin ihmisiin 1 illallisella, yhdellä lounaalla ja viikonlopun tryffelijuhlissa.

Tänään menemme uuteen kylään joten opimme jotain sen historiasta yms.

Joka päivä jotakin:)

Vierailija
405/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista on elämä pohjoismaisen hyvinvoinnin ulkopuolella. Kun kadulla näkyi mies jolla oli näkyvä syöpäkasvain selässä, tajusi miten hyvin Suomessa on. (Orlando)

Miten ihmiset voi olla iloisia, vaikka heillä ei ole rahaa juuri lainkaan (Egyptin maaseutu).

Millainen on pelottava maa (Venäjä).

Mitä tarkoittaa luokkayhteiskunta (Lontoo).

Jokaisen pitäisi tehdä kiertomatka jo nuorena, ettei luule että Suomessa on mm köyhiä.

Vierailija
406/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on hyvä ja olen oppinut paljonkin. Tosin muutama huomio on tehtävä. Ensinnäkin kysymys on vähän samantyyppinen kuin että "mitä olet oppinut elämässä". On erittäin vaikea eritellä ja yhtäkkiä kysyttäessä muistaa, minkä asian olen oppinut juuri matkustaessa. Toisaalta hyvin paljon on kiinni siitä, missä ja miten matkustaa. Itse tapaan matkustaa pääosin Euroopassa (koska siinäkin on nähtävää ja koska kauemmas matkustaessa esimerkiksi ilmastohaitat vaan kasvavat). Lisäksi matkustan niin, että vietän pääasiassa aikani turistien kansoittamien paikkojen ulkopuolella niin maantieteellisesti kuin ajallisesti. Käyn ruokakaupoissa- ja muissa paikallisten käyttämissa palveluissa, käytän julkisia, käyn hautausmailla, kävelen asuinalueilla, asun asunnoissa (en hotelleissa) jne. ja liikun paljon luonnossa.

Mitä olen oppinut? No ainakin sen, että on monta tapaa elää hyvää elämää ja Suomessa moni asia on valtavan hyvin. Silti se, että asiat ovat todella hyvin, ei tee ihmisestä välttämättä onnellista saati tyytyväistä vaan yhteisöllä on tärkeä rooli ihmselle. Työtä voi tehdä monella tavalla ja se voi täyttää enemmän elämää kuin vaikkapa Suomessa, mutta olla vähemmän ihmisen arvon mittari. Uskonto ja hengellisyys voi olla kiinteästi ihmisen ja yhteisön elämässä mukana ja tämä voi olla monella tapaa arvokasta ja kaunista. Kuolemaa ja kuolleen ihmisen roolia tänne vielä jääneiden elämässä voidaan käsitellä hyvin eri tavoin. Euroopassa ja sellaisissakin kohteissa, joissa ajattelisi ihmisten elintason olevan lähellä suomalaisten elintasoa, elinolot saattavat osalla ihmisistä olla hyvin vaatimattomat ja vaikkapa matkustaminen tavalla, jolla itse matkustan voi olla täysin mahdotonta ja saavuttamatonta (koetan aina muistaa tämän). Senkin olen oppinut, miten mahtavia ja helppokulkuisia suomalaiset metsät ovat ja miten hienot meidän jokamiehenoikeutemme ovat. Toisaalta olen oppinut käsinkosketeltavasti, miten monimuotoista luontoa Euroopasta löytyy ja miten tärkeää sitä on suojella - josta näkökulmasta olen paljon miettinyt, miten muutan elintapojani ja miten haluan matkustamistani jatkaa ja miten matkustaessani käyttäytyä ja kuluttaa. Esteettinen silmäni ja laadun tajuni on kehittynyt paljon. Kieliäkin olen oppinut ja sen, miten käteviä ovat juustohöylä ja kunnon tiskiharja.

Tällaista tuli nyt äkkisältään mieleen, mutta luulen, että aika pitkästi voisin jatkaa.

Vierailija
407/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat joka paikassa samanlaisia.

Vierailija
408/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on hyvä ja olen oppinut paljonkin. Tosin muutama huomio on tehtävä. Ensinnäkin kysymys on vähän samantyyppinen kuin että "mitä olet oppinut elämässä". On erittäin vaikea eritellä ja yhtäkkiä kysyttäessä muistaa, minkä asian olen oppinut juuri matkustaessa. Toisaalta hyvin paljon on kiinni siitä, missä ja miten matkustaa. Itse tapaan matkustaa pääosin Euroopassa (koska siinäkin on nähtävää ja koska kauemmas matkustaessa esimerkiksi ilmastohaitat vaan kasvavat). Lisäksi matkustan niin, että vietän pääasiassa aikani turistien kansoittamien paikkojen ulkopuolella niin maantieteellisesti kuin ajallisesti. Käyn ruokakaupoissa- ja muissa paikallisten käyttämissa palveluissa, käytän julkisia, käyn hautausmailla, kävelen asuinalueilla, asun asunnoissa (en hotelleissa) jne. ja liikun paljon luonnossa.

Mitä olen oppinut? No ainakin sen, että on monta tapaa elää hyvää elämää ja Suomessa moni asia on valtavan hyvin. Silti se, että asiat ovat todella hyvin, ei tee ihmisestä välttämättä onnellista saati tyytyväistä vaan yhteisöllä on tärkeä rooli ihmselle. Työtä voi tehdä monella tavalla ja se voi täyttää enemmän elämää kuin vaikkapa Suomessa, mutta olla vähemmän ihmisen arvon mittari. Uskonto ja hengellisyys voi olla kiinteästi ihmisen ja yhteisön elämässä mukana ja tämä voi olla monella tapaa arvokasta ja kaunista. Kuolemaa ja kuolleen ihmisen roolia tänne vielä jääneiden elämässä voidaan käsitellä hyvin eri tavoin. Euroopassa ja sellaisissakin kohteissa, joissa ajattelisi ihmisten elintason olevan lähellä suomalaisten elintasoa, elinolot saattavat osalla ihmisistä olla hyvin vaatimattomat ja vaikkapa matkustaminen tavalla, jolla itse matkustan voi olla täysin mahdotonta ja saavuttamatonta (koetan aina muistaa tämän). Senkin olen oppinut, miten mahtavia ja helppokulkuisia suomalaiset metsät ovat ja miten hienot meidän jokamiehenoikeutemme ovat. Toisaalta olen oppinut käsinkosketeltavasti, miten monimuotoista luontoa Euroopasta löytyy ja miten tärkeää sitä on suojella - josta näkökulmasta olen paljon miettinyt, miten muutan elintapojani ja miten haluan matkustamistani jatkaa ja miten matkustaessani käyttäytyä ja kuluttaa. Esteettinen silmäni ja laadun tajuni on kehittynyt paljon. Kieliäkin olen oppinut ja sen, miten käteviä ovat juustohöylä ja kunnon tiskiharja.

Tällaista tuli nyt äkkisältään mieleen, mutta luulen, että aika pitkästi voisin jatkaa.

Onneksi juustohöylän, tiskiharjan ja perunankuorimaveitsen löytää nyt Italiastakin tavallisista kaupoista. Ja mistä tahansa päin maailmaa jos on Ikea lähellä

Vierailija
409/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että on olemassa "naistennaurattajia" jotka tekevät jotain ihme temppuja jollain aukiolla ja sit naiset nauraa ja laittaa rahaa niiden koriin / myssyyn. 🥱

Vierailija
410/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten erilaisia ihmiset ovat eri maissa ja miten eri tavoilla he ajattelevat. Moni sanoo oppineensa matkoilla että ihmiset ovat kaikkialla maailmassa samanlaisia ja se on minusta outoa.

Vierailija
411/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Hymyllä ihmisten kohtaamisen

- Aina ei tarvitse puhua samaa kieltä jotta ymmärtäisi vaan kehonkielellä pääsee pitkälle

- Kärsivällisyyttä (tosi huono olen siinä vieläkin)

- Itseluottamusta että erilaisissa tilanteissa pärjää

- Aurinko tekee ihmeitä mielialalle

- Samanlaisia - erilaisia keskusteluun olen sitä mieltä että olemme aika samanlaisia perusasetuksilta. Kohteliaasti hymyllä kohtaamalla ja hyvää tarkoittamalla saa samanlaista vastakaikua oli kulttuuritausta mikä tahansa.

M38

Vierailija
412/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miten matkustaa. Jos on panomatkoja etelään kuten naisilla niin tuksin mitään oppii, katkeroituu vaan. Jos menee muualle kuin rantaryyppylomille niin voi jotain oppiakin. Kun tutustuu muihin kkulttuureihin paikanpäällä huomaa suomen huonot puolet ja on vaikea niitä enää hyväksyä. Toisaalta hyvä nähdä että muualla ohmiset on tietyllä tavalla samallaisia murheineen, mutta erilaisia. On helpottavaa että oppii omillaan tulemaan toimeen ulkomailla että on poispääsy tästä sosialistisesta helvetin esikartanosta.

Sä et ole edes käynyt missään :D

Vierailija
413/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nyt sen, että Suomesta voitaisi yrittää tehdä bisnestä Skotlannin hotelleihin ja myydä sinne lämmitysputkia ja kuivatusjärjestelmiä. Siellä kun ihmiset patikoivat ja menevät sitten hotelleihin, niin eihän niissä ole mitään missä saa likomärät Skotlannin sateessa kastuneet roippeet kuivattua! Yksi pieni irtopatteri, jota ei saa peittää, ei auta asiaa.

Jordaniassa voisi elättää itsensä puhtaanapitobisneksellä. Voi oikeasti sitä roskan määrää, jota saatetaan siis heittää ikkunastakin ulos. Ja ne isojen teiden varret. Jonkun ne sieltä on kerättävä jossain vaiheessa.

Pariisi ei ole niin elegantti, kuin sen imago on. Siellä asuu paljon ihmisiä keskellä kaupunkia teltoissa. (Pidin Lontoosta enemmän).

Vierailija
414/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen oppinut sen, että Italiaan ei lomalle kannata mennä. Aina kun menet ulos ravintolaan syömään, niin tulee joku h3mm...tin kaupustelija yrittämään pakottamaan myymään rojua. Ihan sek0p...stä porukkaa. Ja henkilökunta on siellä niin nössöä, etteivät tee asialle mitäään. Antavat vain häiritä. Tämä siis Roomassa. Sieltä ei myöskään löytynyt yhtään pubia tms., vaan ainoastaan ruokaravintoloita, jäätelöbaareja, ulkk1...sten ravintoloita (ei alkoholia sielläkään) yms. Elikä siis sinkkumiehille huonoakin huonompi lomakohde. Esim. Praha on ihan toista maata: Löytyy paljon pubeja, nähtävyyksiä, ei kerj...läisiä ja kaupustelijoita ym. r0sk...väkeä ja saa nauttia elämästä. Italiassa tuo ei onnistu.

Italia ei ollut sun juttu. Mulle se on oikea aarreaitta. Tykkään ruoasta ja historiasta ja kielestä. Olen ihan liekeissä siellä.

No sinä varmaan oletkin nainen. Ei Italia ole maa miehille.

Roomaan nyt ei kannata turistina mennä ollenkaan. Itse käyn Firenzessä ja lähiympäristössä ja siellä on ihania lomia tullut vietettyä. 

Vierailija
415/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin maailmalla mm,

Suomen puistot eivät ole kovin puhtaita

Köyhässä espanjassa on parempi terv.huolto

Suomen ylihintaisuus, aivan kaikessa

Suomalaisten heikko ostovoima

Suomessa istutukset ovat vaatimattomia

Suomen verotus on keskiluokkaa riistävä

Aurinko piristää

Kylmä ja kostea masentaa ja väsyttää

Moni köyhäkin maa on hauskempi

Pienyrittäjyyttä arvostetaan muualla

Suomen järvivesi ei ole sinistä

Yleisesti maailmalla aina hauskempaa olla kuin suomessa.

Vierailija
416/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ei ole lottovoitto syntyä Suomeen. Suomessa liikaa sääntelyä.

Totta.

Suomen ongelma onkin riistoverotus, holhous, byrokratia ja sääntely.

Joka asiaan on pykälä ja kielto.

Sekö vero ja maksu.

Suomi onkin ikävä, harmaa DDR MAA.

näin asian on juntanneet eduskunnan sosialistipuolueet. Ne haluaa vain holhota ja verottaa. Ja 2022 yhä vain kiristyy tämä kansan kyykytys...

Vierailija
417/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jokaisesta maasta löytyy hyviä ja huonoja puolia. 

Vierailija
418/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi juustohöylän, tiskiharjan ja perunankuorimaveitsen löytää nyt Italiastakin tavallisista kaupoista. Ja mistä tahansa päin maailmaa jos on Ikea lähellä[/quot

]

Eikä tarvitse mennä edes IKEAAN; omassa ruokakaupassakin myydään juustohöyliä ja tiskiharjoja.

Vierailija
419/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Borta bra, hemma bäst

Vierailija
420/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuma ilma sopii silloin kun on ilmastointi, silloin kun pääsee helteestä suorasta auringosta sisälle viilentymään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan