Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olet oppinut matkustelusta?

Vierailija
03.02.2022 |

Moni joka matkustelee paljon sanoo, että on oppinut paljon matkustelusta.

Mitä siitä sitten oppii?

Se on jäänyt vähän hämäräksi.

Kommentit (496)

Vierailija
421/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes joka paikassa on todella kauniita kukkapuistoja esim. Italiassa, jopa Saksassa. Suomessa suositaan enemmän tavallisia metsiä ja nykyään myös graffittipuistoja ja vastaavia jotka ei anna kaunista kuvaa, eikä niissä ole mitään kuvaamisen arvoista. Edes ruusuja ei viitsitä/raaskita enää istuttaa puistoihin, jopa etelä-Ruotsissakin ymmärretään ruusujen ja jasmiinien arvo, täällä ei. Suomessa monet hienot puutarhat ovat yksityisten, eikä ole asiaa kuvata sellaisia. Myös palmukadut on hienoja ja niitä ei tietenkään pohjoisessa näe. Hyväntuoksuiset kukat puuttuu lähes kokonaan Suomesta puistoista ja jotain kukkalajeja on alettu jopa kieltämään, tai jossain kukkaniityllä voi olla mutta niitä ei kaupungeissa näe. Ellei mene varta vasten autolla etsimään, muualla riittää kun ulkomailla kävelee ja näkee hienoja maisemia ja kukkapuistoja. Magnoliat ei Suomessa kasva, kirksikkapuita kyllä on mutta kukat haihtuvat niistä melkein hetkessä. 

Vierailija
422/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ON turvallinen: koira voi olla pihalla, lapset voi kulkea suht. vapaasti ja voi toi viime vuoden mallia oleva henkilöauto olla lukitsematta pihalla yön yli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen että Suomi on todellinen sarvikuonojen maa. Valitettavasti. Edelleen.

Vierailija
424/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen opin että ulkomailla juna-asemilta pääsee yleensä kävellen/ratikalla keskustaan esim. syömään heti jos on nälkä ja usein on lähellä jotain. Suomessa paljon jopa kaupunkeja joista täytyy mennä taxilla/omalla autolla eteenpäin, koska asemalla ei myydä yhtään mitään, kaikki kiinni ja ei mitään missään paitsi kilometrien päässä, tästä poikkeus helsinki ja tampere jossa on asemien lähellä ruokakauppa. Aina ei ole edes ärrää tai lippuautomaattia, jota ihmettelen, etelässä pikkukylissäkin oli lipunmyyntipisteet ja yleensä myös jonkunlainen ravintola josta sai syötävää. Täällä on siis se oletus että lippu ostettava ennakkoon ja eväät haisemaan reppuun(?) täällä oletus että oltava kaikki valmiina, kun palvelua ei ole eikä edes lipunmyyntipisteitä. Kävisin mieluummin syömässä ennakkoon, kun että eväät haisemaan reppuun. Monet muutkin lipunmyyntipisteet on lakkautettu kuten laivalippumyymälät. Kaikki täytyy olla itsepalvelua Suomessa ja oletus että kaikki löytää mistä ostaa mitäkin. Ilmeisesti oma tulostinkin täytyisi olla. On myös kieltoja kuten käteisen käytön kieltäminen bussissa "koronaan" vedoten, sen sijaan yskiä kyllä saa, mutta käteistä ei saisi käyttää.

Vierailija
425/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ei ole lottovoitto syntyä Suomeen. Suomessa liikaa sääntelyä.

Totta.

Suomen ongelma onkin riistoverotus, holhous, byrokratia ja sääntely.

Joka asiaan on pykälä ja kielto.

Sekö vero ja maksu.

Suomi onkin ikävä, harmaa DDR MAA.

näin asian on juntanneet eduskunnan sosialistipuolueet. Ne haluaa vain holhota ja verottaa. Ja 2022 yhä vain kiristyy tämä kansan kyykytys...

No mutta jos teet Euroopan maihin läpikulkumatkan maasta toiseen, niin huomaat, että saat vaivattomasti ylittää rajat ilman tulleja ja passin näyttöä ja saat huomata, että matkustaminen on tosi vaivatonta. Toivottavasti näin tulee jatkumaan. Ihmiset ovat perusteiltaan samanlaisia kaikkialla arkisissa toimissaan. Perheittensä kanssa jokapäiväistä elämäänsä elävät aivan kuin mekin. En sen enemmän maitten eri vivahteisiin nyt puutu.  

Vierailija
426/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä olen oppinut matkustelemaan itselleni sopivimmilla tavoilla.

Ei enää täyteen ahdettua minuuttiaikataulua, jotta ehtii mahdollisimman moneen nähtävyyteen. Ei jatkuvaa valokuvaamista. Ei tuliaisia. Pieni pakaasi riittää. Jos jotain puuttuu, sen pystyy ostamaan perilläkin. 

Nykyään lähinnä vain oleilen matkakohteessa. Istun puiston penkillä ja pällistelen tavallista elämää. Matkustan maan sisällä bussilla tai junalla, voin oleilla pikkupaikkakunnallakin, jos vain jotain majoitusta on tarjolla.

Vierailija
427/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes joka paikassa on todella kauniita kukkapuistoja esim. Italiassa, jopa Saksassa. Suomessa suositaan enemmän tavallisia metsiä ja nykyään myös graffittipuistoja ja vastaavia jotka ei anna kaunista kuvaa, eikä niissä ole mitään kuvaamisen arvoista. Edes ruusuja ei viitsitä/raaskita enää istuttaa puistoihin, jopa etelä-Ruotsissakin ymmärretään ruusujen ja jasmiinien arvo, täällä ei. Suomessa monet hienot puutarhat ovat yksityisten, eikä ole asiaa kuvata sellaisia. Myös palmukadut on hienoja ja niitä ei tietenkään pohjoisessa näe. Hyväntuoksuiset kukat puuttuu lähes kokonaan Suomesta puistoista ja jotain kukkalajeja on alettu jopa kieltämään, tai jossain kukkaniityllä voi olla mutta niitä ei kaupungeissa näe. Ellei mene varta vasten autolla etsimään, muualla riittää kun ulkomailla kävelee ja näkee hienoja maisemia ja kukkapuistoja. Magnoliat ei Suomessa kasva, kirksikkapuita kyllä on mutta kukat haihtuvat niistä melkein hetkessä. 

Mene käymään Kotkassa. 

Vierailija
428/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Sekö vero ja maksu.

näin asian on juntanneet eduskunnan sosialistipuolueet. Ne haluaa vain holhota ja verottaa. Ja 2022 yhä vain kiristyy tämä kansan kyykytys...

Vaikka Suomessa on valtavan suuri julkinen sektori sotkemassa asioita, siellä asiat kuitenkin toimivat. Tutustuhan esimerkiksi johonkin Espanjan tai Italian byrokratiaan, niin näet, mitä se oikeasti voi olla.

Suomessa asiat on pääsääntöisesti todella hyvin. On juomakelpoinen ja raikas hanavesi, puhdas ilma, toimiva jätehuolto, puhdas ympäristö, jokamiehen oikeudet, hyvin rakennetut asunnot ja säännöistä pidetään kiinni melko hyvin. 

Siltikin, päivääkään maailmalla en vaihtaisi pois. Vastaavasti muut asiat vie voiton. Jos ikinä palataan Suomeen, se tapahtuu ehkä viiden vuoden päästä. 

429/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän voisi kirjoittaa satoja eri kokemuksia.

Kerron yhden asian, joka tuli itselleni yllätyksenä.

Olin päiväntasaajalla, Liberiassa. Vietin muutaman päivän viidakkokylässä, jossa ei ollut sähköjä. Lähin kaupunki oli kaukana, ei ollut valosaastetta.

Ekana yönä minulle tuli hätä, ja kävelin mökistä ulos, kylän keskiaukealle. Siellä näin jotain, joka sai kylmät väreet kulkemaan.

Näin ekaa kertaa eläissäni LINNUNRADAN. Eli taivaankannen ylitse, suoraan yläpuolellani, kulki galaksimme. Miljoonien tähtien voimalla. Horisontista horisonttiin. Se valaisi kylän ja ympäröivän metsän, kuin voimakas kuunvalo.

Suomessa linnunrataa ei pysty näkemään kunnolla, olin aina luullut että että se nyt vain ei näy kunnolla planeetallamme.

Tuollaisia asioita tulee vastaan, kun matkustaa. Saa nähdä taianomaisia asioita, joita ei osaa odottaa.

Vierailija
430/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen käynyt jossain kohteessa kunnolla, havainnoin paikkaan liittyvää uutisointia ja faktoja myöhemminkin. Omakohtaisuus auttaa siinä, että opin ja ymmärrän jotain aluetta tai maata paremmin. Joku tuntematon perähikiä ei niin paljon kiinnosta ennen kuin siellä on käynyt ja hahmottaa vähän meininkiä. Itselleni täysi banko on esim. Etelä-Amerikka, koska en ole siellä käynyt. 

Vierailija
431/496 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut immuuniksi tietyille rikollisuuden tyypeille. Taskuvaras ei vie minulta mitään enkä usko asioita jotka kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta. Kysyn taksimatkan hinnan tai hinnoitteluperusteen ennen kuin nousen kyytiin. Olen parempi tinkimään kuin useimmat suomalaiset.

Vierailija
432/496 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielettömän silmät halajaa taivaanrantaan

Vierailija
433/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten olen varmaan oppinut itsestäni. Että pärjään missä vain. Löydän sen bussin, ehdin sille vaihtolennolle, pärjään kielitaidollani, tiedän miten löytää kiva ja edullinen majoitus. Että olen ihminen joka pystyy ja uskaltaa tehdä asioita. Se on ihan hiton vapauttavaa huomata.

Vierailija
434/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bazooka kirjoitti:

Tähän voisi kirjoittaa satoja eri kokemuksia.

Kerron yhden asian, joka tuli itselleni yllätyksenä.

Olin päiväntasaajalla, Liberiassa. Vietin muutaman päivän viidakkokylässä, jossa ei ollut sähköjä. Lähin kaupunki oli kaukana, ei ollut valosaastetta.

Ekana yönä minulle tuli hätä, ja kävelin mökistä ulos, kylän keskiaukealle. Siellä näin jotain, joka sai kylmät väreet kulkemaan.

Näin ekaa kertaa eläissäni LINNUNRADAN. Eli taivaankannen ylitse, suoraan yläpuolellani, kulki galaksimme. Miljoonien tähtien voimalla. Horisontista horisonttiin. Se valaisi kylän ja ympäröivän metsän, kuin voimakas kuunvalo.

Suomessa linnunrataa ei pysty näkemään kunnolla, olin aina luullut että että se nyt vain ei näy kunnolla planeetallamme.

Tuollaisia asioita tulee vastaan, kun matkustaa. Saa nähdä taianomaisia asioita, joita ei osaa odottaa.

Nämä kokemukset on kyllä upeita. 😊 ja miten paljon tällä planeetallakin on kaikkea mistä ei puhuta missään luontodokkareissa. Erikoisia eläimiä ja lintuja ja kaloja. Tai kasveja. Tai miltä tuoksuu jossain. Tai miltä kuulostaa miljoonat laulukaskaat.

Yksi mieleen painuvimmista kokemuksista on kun matkustin ensimmäisen kerran Australiaan. Saavuin sinne yöllä pimeässä, niin etten nähnyt ympäristöä mihin tulimme. Se tunne kun aamulla heräät ja avaat ulko-oven ja olet kuin toisella planeetalla. Ilma jota hengität tuntuu erilaiselta, linnut kuulostaa erilaiselta, tuoksuu erilaiselta. Se on ihan uskomaton tunne.

Vierailija
435/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sen, että minulle apartment on paljon parempi majoituksena kuin hotelli. Monestakin syystä. Jääkaappi on niistä yksi. Lisäksi olen oppinut hyväksymään, että lomalla en ole parhaimmillani, koska väsyn matkustamisesta, nukun huonosti vieraissa paikoissa. Tämän kun on oppinut huomioimaan jo etukäteen, niin ei ahnehdi liikaa tekemisiä reissulle ja pysyy paremmalla tuulella. Ehkä olen oppinut myös sietämään pettymyksiä, odotukset ovat realistisemmat, en lähde kokemaan mitään erityisen upeaa, vaan ymmärrän, että aika harvoin kokee mitään ihmeellistä. Erilaista kylläkin ja se riittää. Sitten on oppinut sietämään jonottamista, pitkiä kävelymatkoja kohtesiin, hellettä, kipeitä jalkoja. Niin ja on oppinut laittamaan jalkaan kunnon lenkkarit, kun lähtee kaupungille ja kohteisiin. Jalkani eivät kestä muuten. On oppinut arvostamaan ihmisten ystävällisyyttä monissa maissa ja sitä, miten se tarttuu itseenkin. On oppinut, että yleensä lähes kaikkialla on turvallista syödä ja olla vapaasti ja apua löytyy aina tarvittaessa.

Vierailija
436/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole niin ruma kuin luulin.

Vierailija
437/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut ainakin sen, että Suomessa ymmärretään/puhutaan kattavimmin englantia Eurooppalaisessa vertailussa (poislukien englanninkieliset maat toki). Esim. saksalaiset tai ranskalaiset keski-ikäisistä ylöspäin eivät osaa juurikaan englantia, elleivät ole jossain keskustassa myyjänä (esim. saksalaisessa rengasliikkeessä ei osattu sanakaan englantia, vain saksaa). Ironista sinänsä, koska täällä Suomessa on varmaan vähiten turisteja.

Vierailija
438/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut pitämään entistä paremmin huolta matkatavaroistani sen jälkeen , kun kerran 90-luvulla reissusta palattuani ja junaa odotellessani osa matkatavaroistani varastettiin Helsingin rautatieasemalla. Osan sain joskus parin kuukauden jälkeen takaisin. Suututti, mutta myös huvitti, kun kuvittelin miten kiva varkaalla oli penkoa isoa matkakassia täynnä likapyykkiä. 

Vierailija
439/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Expat 22 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Sekö vero ja maksu.

Vaikka Suomessa on valtavan suuri julkinen sektori sotkemassa asioita, siellä asiat kuitenkin toimivat. Tutustuhan esimerkiksi johonkin Espanjan tai Italian byrokratiaan, niin näet, mitä se oikeasti voi olla.

Suomessa asiat on pääsääntöisesti todella hyvin. On juomakelpoinen ja raikas hanavesi, puhdas ilma, toimiva jätehuolto, puhdas ympäristö, jokamiehen oikeudet, hyvin rakennetut asunnot ja säännöistä pidetään kiinni melko hyvin. 

Siltikin, päivääkään maailmalla en vaihtaisi pois. Vastaavasti muut asiat vie voiton. Jos ikinä palataan Suomeen, se tapahtuu ehkä viiden vuoden päästä. 

Tämä on minusta ihan myytti. Päinvastoin minusta ainakaan Italiassa ei ole mitään huonosti toimivaa byrokratiaa. Päinvastoin osataan olla joustavia ja virkailijat auttavat mielellään. Olen ostanut asunnon, ei mitään vaikeuksia. Hakenut oleskelulupaa ei ongelmaa. Jopa remonttiluvan hakeminen oli helppoa.

Vaihtanut nimen, ei ongelmaa. Jopa katumme nimi muutettiin ja sekin sujui ongelmitta. Veroilmoitus, ei mitään ongelmaa.

Eli en oikein ymmärrä missä tämä vaikea ja hankala byrokratia tulee esille?

Italia on muutakin kuin Rooman, Napolin tai Milanon keskusta. Jotka ovat turvallisempia kuin Helsinki nykyisin.

Vierailija
440/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen oppinut ainakin sen, että Suomessa ymmärretään/puhutaan kattavimmin englantia Eurooppalaisessa vertailussa (poislukien englanninkieliset maat toki). Esim. saksalaiset tai ranskalaiset keski-ikäisistä ylöspäin eivät osaa juurikaan englantia, elleivät ole jossain keskustassa myyjänä (esim. saksalaisessa rengasliikkeessä ei osattu sanakaan englantia, vain saksaa). Ironista sinänsä, koska täällä Suomessa on varmaan vähiten turisteja.

Minä olen oppinut, että maailmassa pystyy todella hyvin asumaan, vaikkei osaakaan englantia, kunhan puhuu paikallista kieltä.

Englanti on lähinnä turisteille ja netissä pyörimiseen. Puhun sujuvasti englantia, mutta sitä tarvitsee lähinnä turistien kanssa jutellessa ja jos heihin ei törmää saattaa mennä vuosia ettei tarvitse puhua englantia kenellekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme