Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olet oppinut matkustelusta?

Vierailija
03.02.2022 |

Moni joka matkustelee paljon sanoo, että on oppinut paljon matkustelusta.

Mitä siitä sitten oppii?

Se on jäänyt vähän hämäräksi.

Kommentit (496)

Vierailija
1/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen että se on yliarvostettua. Nyt koronan aikaan on saanut olla rauhassa kotona, eikä ole tarvinnut lähteä paahtumaan +40 asteen helteeseen Kreikkaan vuosittain, kuten aiemmin. Inhosin sitä, koko ajan paha olo ja halua olla ilmastointilaitteen alla.

Vierailija
2/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että se jos joku on turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. saanut hyviä vinkkejä omaankin ruuanlaittoon, tutustunut uusiin ihmisiin , oppinut arvostamaan monia asioita mitä täällä kotimaassa pidän aina itsestäänselvyytenä ( esim. se , että yleiseen vessaan mennessäsi voit melko varmasti tietää sen olevan siisti, ja vessa , eikä esim. pelkkä reikä lattiassa) olen reissujen takia myös kehittänyt kielitaitoani ( joka ei kyllä edelleenkään ole mikään hyvä)

Tykkään myös ottaa paljon selvää kohdemaastani- paikasta , joten myös yleistieto on lisääntynyt. 

Toki lähes kaikkea näitä voisi tehdä ihan vain lukemallakin , mutta sitten taas ovat olleet perheellemme kokemuksia, joita on mukava muistella.

Vierailija
4/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin avarakatseisuutta ja sitä että suomi on todellinen impivaara. Viinit saa ostettua ihan lähi lidlistä sivistysmaissa. Tykkään rupatella erilaisten ihmisten kanssa.

Vierailija
5/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen että se on yliarvostettua. Nyt koronan aikaan on saanut olla rauhassa kotona, eikä ole tarvinnut lähteä paahtumaan +40 asteen helteeseen Kreikkaan vuosittain, kuten aiemmin. Inhosin sitä, koko ajan paha olo ja halua olla ilmastointilaitteen alla.

Kreikkaan vuosittain... ja silti inhosit sitä!?

Miksi ihmeessä pakottauduit sitten sinne, +40 asteeseen ,ilmastointilaitteen alle...?

Kuka pakotti?

Vierailija
6/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on hyvä maa mutta ihmiset on 95% todella omituisia, ei puhuta tuntemattomien kanssa ja sosiaaliset taidot on olemattomat.

Vierailija
7/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava ja tärkeä aloitus! 

Olen matkustellut aikoinaan jonkin verran Briteissä , Skotlannissa ja Jenkeissä.

Olen oppinut että ihmiset ainakin länsimaissa ovat hyvin samanlaisia vain oikeataan kieli erottaa meitä. olen oppinut toivottavasti avarakatseisuutta, ja arvostamaan niin kyseistä maata kuin kotimaatakin. Kotimaan arvostus on tullut vasta iän myötä. Meillä on täällä todella rauhallista, hyvässä ja pahassa. Yksinäisyys on Suomessa huonoimpia puolia ja välitön kanssakäyminen ns vieraiden kanssa. ulkomailla on helpompi ottaa kontaktia uusiin ihmisiin ja tutustua heihin. jopa suomalaisten! olen pohtinut paljon, että mistä tämä juontaa ja miten olisi helpompi kysyä uusia ihmisiä kahville kahvilaan ja tutustua ihan kavereina. toivotaan että siihen tulee muutos.

Arvoisa ap, oletko sinä matkustellut? mitä Sinä olet oppinut matkoistasi?

Vierailija
8/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin avarakatseisuutta ja sitä että suomi on todellinen impivaara. Viinit saa ostettua ihan lähi lidlistä sivistysmaissa. Tykkään rupatella erilaisten ihmisten kanssa.

Hah, katsoin eka että tämä on mun viestini, niin tutulta kuulosti. missä päin sä olet matkustellut? mä olen kiertänyt jenkeissä ihan turistina joskus 20vuotta sitten. mentiin Greyhound-dösällä mantereen läpi Losista Nykiin. oltiin kahdestaan frendin kanssa. ihana reissu. nyt mietin miten uskalsin lähteä aikoinaan 19vuotiaana sinne asti. hyvin meni eikä mitään pahaa tapahtunut. ainoa kämmi oli kun jäi hiusharja hostellille! ja jouduttiinhan me Meksikon rajalla keskiyöllä poliisin huumeratsiaan, ratsasivat koirien kanssa koko bussin, ulkona odoteltiin kun työ oli saatu tehtyä ja eikun eteeenpäin. sanoi tytöt San Antoniossa. oi mikä reissu!

Vierailija
9/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rantalomilla en kauheasti mitään, mutta pidemmilläbreissuilla kyllä, esim. 5 kk Uudessa-Seelannissa ja 11 kk Etelä-Amerikkaa kiertäen. Englantia ja espanjaa osasin ennen reissuja, mutta kovasti parani silti kielitaito. Portugalia opin vain vähän, ehkä A2-tasolle. Eniten opettivat tapaamani ihmiset. Vaikea sitå on selittää, mutta kyllä se ihmistä muuttaa, kun on pitkään eri ympäristöissä.

Vierailija
10/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella matkallani olen oppinut aina jotakin uutta.

Matkakohteesta, tapaamisistani ihmisistä ja myöskin minusta itsestäni. Matkoista voit saada paljonkin irti; riippuu omasta kyvystäsi/ halustasi jne.; kuinka reissusi suunnittelet/ toteututat.

Vierailija
11/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina tarvitse ”oppia”jotain- ei matkoillakaan!

Joskus jo pelkkä irtiotto arjesta riittää......

Vierailija
12/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siellä oppinut vaikka mitä, paikallista kulttuuria, upeita nähtävyyksiä... Paras matka on kuitenkin olla kotona ja katsella jonkun muun matkustelua esim. telkkarista. Kaikki matkusteluun liittyvä stressi jää näin pois.

Vierailija
13/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mitä edellisetkin ovat kirjoittaneet - oppinut uutta ihmisistä - sekä paikallisista että muista ko maassa oleskelevista. Historiasta paikan päällä saa ihan eri kuvan kuin tv:stä tai kirjoista. Ruuat joita saa maistella autenttisina niin tietää miltä niiden pitää maistua kun kotona tekee. Nauttinut lämmöstä mikä merkitsee minulle kivuttomuutta. 

Seuraavaksi opin remontointia ja puutarhanhoitoa poissa Suomesta. Eri kasvit, eri kasvuolosuhteet, eri rakennusmateriaalit ja erilainen tapa työskennellä, uusi yhteisö mihin liittyä. Oma koti etelässä<3

Vierailija
14/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukava ja tärkeä aloitus! 

Olen matkustellut aikoinaan jonkin verran Briteissä , Skotlannissa ja Jenkeissä.

Olen oppinut että ihmiset ainakin länsimaissa ovat hyvin samanlaisia vain oikeataan kieli erottaa meitä. olen oppinut toivottavasti avarakatseisuutta, ja arvostamaan niin kyseistä maata kuin kotimaatakin. Kotimaan arvostus on tullut vasta iän myötä. Meillä on täällä todella rauhallista, hyvässä ja pahassa. Yksinäisyys on Suomessa huonoimpia puolia ja välitön kanssakäyminen ns vieraiden kanssa. ulkomailla on helpompi ottaa kontaktia uusiin ihmisiin ja tutustua heihin. jopa suomalaisten! olen pohtinut paljon, että mistä tämä juontaa ja miten olisi helpompi kysyä uusia ihmisiä kahville kahvilaan ja tutustua ihan kavereina. toivotaan että siihen tulee muutos.

Arvoisa ap, oletko sinä matkustellut? mitä Sinä olet oppinut matkoistasi?

En ole matkustellut muualla kuin kotimaassa ja sitten nämä perus Ruotsin ja Tallinnan risteilyt ja yksi lyhyt kaupunkiloma oli muualla Euroopassa parikymmentä vuotta sitten.

Mua ei kiinnosta niin paljon, että haluaisin laittaa siihen rahaa. Yleensä lomalla teen omia juttujani joihin ei työelämässä riitä aika ja energia. Hyvin lyhyet reissut on mulle ok, viikkokausia tai kuukausia en haluaisi olla poissa kotoa. Tulis stressiä siitä, että kotona hommat seisoo. En myöskään kestä kuumaa ilmaa.

Olen jo valmiiksi avarakatseinen ja ymmärrän, että me ihmiset ollaan kaikki erilaisia mutta jokaisella on ihmisarvo.

Lisäksi tiedostan, että Suomessa asiat ovat hyvin. Olen nähnyt myös kurjuutta Suomessa, mutta täällä se on silti eri asia kuin jossain vaikkapa Intian slummissa.

Jostain syystä mun ei ole tarvinnut lähteä sitä asiaa sinne asti toteamaan.

Tykkään jonkin verran katsoa matkailuohjelmia ja vlogeja. Yleisestikin lukemalla ja nettiä sekä tv:tä katsomalla koen että olen saanut riittävästi tietoa. Selviytymistaitoja olen joutunut elämässäni myös oppimaan yli tarpeen ihan täällä kotimaassakin.

Jään odottamaan lisää vastauksia. Tähän mennessä en koe mitään suurta ahaa-elämystä.

Vierailija
15/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella matkallani olen oppinut aina jotakin uutta.

Matkakohteesta, tapaamisistani ihmisistä ja myöskin minusta itsestäni. Matkoista voit saada paljonkin irti; riippuu omasta kyvystäsi/ halustasi jne.; kuinka reissusi suunnittelet/ toteututat.

Tää on just tällainen tyypillinen vastaus, jossa ei kuitenkaan kerrota että MITÄ on opittu itsestä. Siihen nimenomaan etsin vastausta. Itsestäänselvää, että nähtävyyksistä ja kohdemaasta oppii.

Vierailija
16/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman rahaa maailmalla saa kylmää kyytiä. Hyväksikäyttäjiä ja ahneita huijareita paljon enemmän suomen ulkopuolella.

Vierailija
17/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakin sen, että asiat voi todellakin tehdä todella monella eri tavalla. Eikä se suomalainen tapa ole aina välttämättä se paras.

Omatoimisuutta on ollut pakko opetella, kun kukaan muu ei puolestani hoitanutkaan asioita.

Suomalainen tekniikan ja hygienian ihannointi saa aikamoisen kolauksen, kun näkee autokorjaamon tienlevikkeellä tai eläinteurastamon torilla. Ja silti ne autot tulee vaan korjatuiksi ja asiakkaat ruokituiksi noissakin maissa.

Vierailija
18/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäminen on pahinta pskaa mitä on

Vierailija
19/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinisilmäisyydellä ei pärjää maailmalla. Joojoo ihmisiä kusetetaan

Vierailija
20/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aina tarvitse ”oppia”jotain- ei matkoillakaan!

Joskus jo pelkkä irtiotto arjesta riittää......

Nimenomaan. On toki kiva kiertää nähtävyyksiä ja opiskella paikkaa missä on, mutta välillä se matka saa rehellisesti olla puhdasta elämästä nauttimista. Hyvä ruoka, kaunis paikka ja vaikka ihanaa uimista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan