Mitä olet oppinut matkustelusta?
Moni joka matkustelee paljon sanoo, että on oppinut paljon matkustelusta.
Mitä siitä sitten oppii?
Se on jäänyt vähän hämäräksi.
Kommentit (496)
Vierailija kirjoitti:
Haluat mennä ulkomaille syömään juuri tietynlaista ruokaa?
Tuo on ainakin itselle erittäin hyvä syy matkustella, monia herkkuja kun ei Suomesta saa. Ja jos jotain samankaltaista saakin, niin ovat jotain "paikalliseen makuun" viritettyjä versioita (=mauttomia). Esim. korealaisesta ja japanilaisesta ruoasta pitävien kannattaa ehdottomasti matkustaa paikan päälle (mm. japanilainen ruokakulttuuri on -paljon- muutakin kuin sushia, jota sitäkään ei Suomesta saa kunnollista).
Oppinut ymmärtämään miten ankea maa suomi on. Suomalaiset kylmiä ja epäempaattisia ihmisiä. Lisäksi täällä todella karu meininki. Suomalaiset yksinkertaisia maalaistolloja.
Matkustelu avartaa.
Vierailija kirjoitti:
Että paljon matkustelevat naiset eivät ole vaimomatskua.
Mä olen matkusteleva nainen ja vaimomatskua vuodesta 79:)
Vierailija kirjoitti:
Oltiin kerran Afrikassa, meidät vietiin katsomaan paikallista tanssua. Pari v myöhemmin Lapissa tuli sama idea vastaan.
Jossain maissa on ok huijata valkoista ja onhan näitä. Elintasossa iso ero.
Lapsen arvo ei ole kummonen, siksi lapsia tehdään paljon
Lapsia tehdään jossain kehitysmaissa,koska ei tiedetä/ei ole ehkäisyä saatavilla ja naisenhan on annettava miehelle. Naisella ei just ole arvoa,on miehen määräysvallan alla ja sit uskonto.
Sen,miten puhdas,siisti ja sivistynyt/kehittynyt maa meillä on. Ymmärretään kierrätys ja halutaan pitää luonto/ympäristö puhtaana. Varjopuolina ihmisten kylmyys,joidenkin ihmisten metsäläisyys,junttius.
Vierailija kirjoitti:
Sen,miten puhdas,siisti ja sivistynyt/kehittynyt maa meillä on. Ymmärretään kierrätys ja halutaan pitää luonto/ympäristö puhtaana. Varjopuolina ihmisten kylmyys,joidenkin ihmisten metsäläisyys,junttius.
Siis puhuin tässä suomalaisista. Sit matkustaessa on myös tullut tutustuttua erilaisiin herkkuihin ja ruokiin,mitä ei Suomesta saa. Ja onhan hienoa luontoa muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ainakin itselle erittäin hyvä syy matkustella, monia herkkuja kun ei Suomesta saa. Ja jos jotain samankaltaista saakin, niin ovat jotain "paikalliseen makuun" viritettyjä versioita (=mauttomia). Esim. korealaisesta ja japanilaisesta ruoasta pitävien kannattaa ehdottomasti matkustaa paikan päälle (mm. japanilainen ruokakulttuuri on -paljon- muutakin kuin sushia, jota sitäkään ei Suomesta saa kunnollista).
Näin juuri. Suomesta on myös erittäin hankalaa löytää aitoa kiinalaista ruokaa. Lähes kaikkialla se on juuri tuota paikalliseen makuun laimennettua niin aineksien kuin mausteiden osalta.
Vierailija kirjoitti:
Intiaan verrattuna kyllä.
Mutta en ole koskaan nähnyt että kauppiaat pesisivät kauppojen edustoja Suomessa?? Etelä-Euroopassa tuo tehdään (lähes) joka päivä.
Suomessa on räkää, kusta, roskia ja tupakannatsoja joka paikassa!
Muualla Euroopassa on kierrätetty vuosia ennen Suomea!
Esim. Intian matka avartaisi jokaisen maailmankuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intiaan verrattuna kyllä.
Mutta en ole koskaan nähnyt että kauppiaat pesisivät kauppojen edustoja Suomessa?? Etelä-Euroopassa tuo tehdään (lähes) joka päivä.
Suomessa on räkää, kusta, roskia ja tupakannatsoja joka paikassa!
Muualla Euroopassa on kierrätetty vuosia ennen Suomea!
Roskaisuus on lisääntynyt Suomessa. Kreikassa käydessäni oli katuja, joille roskat oli vaan heitetty.
win-win kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että paljon matkustelevat naiset eivät ole vaimomatskua.
Mä olen oppinut, että tällaisia kommentteja kirjoittelevat miehet eivät ole aviomiesmatskua.
Heh, tämä! Ei se matkusteleva nainen välitä pätkääkään, että tämän kaltaiset miehet eivät pidä häntä vaimomatskuna, koska matkusteleva nainen ei kiinnostu peräkammarinpojista vaan etsii rinnalle sellaista miestä, joka itsekin matkustelee ja suhtautuu naisen matkustamiseen positiivisena asiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ruoka on yksi suuri syy muiden joukossa miksi matkustelen. Yleensä varaan paikan paikan jonkinmoiselle paikalliselle food tourille tai käyn paikallisen ruuan kokkauskurssilla. Tripadvisorilta ja muilta matkailupalstoilta etsin ravintolasuosituksia. Tuon myös tuliaisena paikallisia herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Sen opin että ulkomailla juna-asemilta pääsee yleensä kävellen/ratikalla keskustaan esim. syömään heti jos on nälkä ja usein on lähellä jotain. Suomessa paljon jopa kaupunkeja joista täytyy mennä taxilla/omalla autolla eteenpäin, koska asemalla ei myydä yhtään mitään, kaikki kiinni ja ei mitään missään paitsi kilometrien päässä, tästä poikkeus helsinki ja tampere jossa on asemien lähellä ruokakauppa. Aina ei ole edes ärrää tai lippuautomaattia, jota ihmettelen, etelässä pikkukylissäkin oli lipunmyyntipisteet ja yleensä myös jonkunlainen ravintola josta sai syötävää. Täällä on siis se oletus että lippu ostettava ennakkoon ja eväät haisemaan reppuun(?) täällä oletus että oltava kaikki valmiina, kun palvelua ei ole eikä edes lipunmyyntipisteitä. Kävisin mieluummin syömässä ennakkoon, kun että eväät haisemaan reppuun. Monet muutkin lipunmyyntipisteet on lakkautettu kuten laivalippumyymälät. Kaikki täytyy olla itsepalvelua
Olen asunut vuosikausia ulkomailla ja tämä oli kyllä järkytys kun tulin Suomeen ja juna-asemalla ei ollut enää lipunmyyntiä eikä neuvontaa. Ymmärrän, että yöaikaan suljettu, mutta päiväsaikaan tuntuu aivan hullulta, että vilkkaalla asemalla ei saa palvelua. Vanhemmille ihmisille tuo on varmaan älyttömän vaikeaa kun eivät välttämättä osaa käyttää nettiä lipun varaukseen ja samoin turisteille, jotka eivät tiedät mitä lippua ostaa ja miten toimia Suomen julkisissa.
Olen oppinut vihaamaan paikallisia varsinkin niissä paikoissa missä olen asunut pitkään. Joka maassa, euroopassakin ja niissä suvaitsevaisuuden tyyssijoissakin on ollut homofobiaa ja joka maassa paikalliset laittaa itsensä ulkomaisten edelle. Ei suomi tässä asiassa jotenkin erilainen ole. Matkustelu on muuten uuvuttavaa.
Olen opiskellut kieltä ja kulttuuria, jo ennen matkaa ja ehkä hieman naapuri maistakin. Olen tutustunut paikallisiin ihmisiin ja nähtävyyksiin. Olen myös nuorena ollut töissä arabimaassa, siellä sodittiin jo silloinkin.
Uusia ruokia on tullut paljon vastaan ja vanhoja esim: appelsiini tuodaan suomeen myrkytettynä, tuoreena maistuu aivan uskomattoman herkulliselta.
Olen oppinut ettei vesi tai turvallisuus ole niin kovin itsestään selviä juttuja. Sen että Suomessa käytös on alkeellisen eläimen tasolla ja toisia ihmisiä tulee auttaa aina kun pystyy.
Läheiset merkitys myös korostuu.
Aina tarttuu jotain mukaan. Se voi olla vaikka vain rusketus ja hyvä mieli.