Isän naisystävän passiivis-aggressiiviset "lahjat"
En vain enää tiedä mitä sanoa. Aikuisenakin saan sietää ihmistä johon en ole yhteydessä ja jolle en ole tehnyt ikinä mitään.
Kaikki alkoi siitä kun olin 12-vuotias, ja vanhempieni erottua tämä nainen muutti kotiimme muutaman kuukauden jälkeen. Olin joo ujo ja vetäytyvä mutta en ikinä mitenkään epäystävällinen tai ikävä, on opetettu jo pienestä tavoille. Siitä huolimatta tämä ihminen otti mut hampaisiin, kävi läpi tavarani, pyykkini, tarkisti jos olin jättänyt johonkin kohtaan märän läiskän lattiaan suihkun jälkeen (osasin kyllä kuivata lattian), tarkisti mitä olen syönyt jääkaapista, etsi eteisestä jälkiä siltä varalta että olen "pilannut lattian" jne. Kaikki tämä vaiva jotta vain pystyi raportoimaan isälleni mitä olen hänen mielestään tehnyt väärin. Olin jo valmiiksi varovainen ja siisti, mutta hänen tultuaan rupesin "näkymättömäksi".
Niihin lahjoihin.
Tutkimusretkillään hän huomasi että minulla oli omassa pyyhkeessäni jälki ripsiväristä jota olin n. 13-vuotiaana alkanut kokeilla. Teki siitä valtavan numeron ja sai isänikin ihan raivoihinsa että olen pilannut pyyhkeen. Lopetin meikin kanssa kokeilun jotta mitään vastaavaa ei enää seuraisi. Sain sinä vuonna jouluna lahjaksi meikinpoistolappuja ja uuden pyyhkeen. Lahjaa avatessa tämä nauroi "leikkimielisesti" sukulaisteni edessä miten minä olen sottainen ja meikkaan niin paljon että pyyhkeet on pilalla.
Seuraavana jouluna sain alushousuja ja sukkia, ja saman nolaamisen siitä miten minun housuissani ja sukissani on reikiä. (Jännä että sellaisia tulee kun kukaan ei kustanna uusia).
Sittemmin sain samalla kaavalla tyynyliinoja (hiusväriä oli ollut yhdessä), muotimerkkipaidan (koska pukeuduin kuin "hampuusi"), deodoranttia (koska olin haissut jollain mökkireissulla) ja hajuveden koska hän oli hukannut omansa mutta epäili minua sen varastamisesta. En ollut tietoinen koko hajuvedestä enkä sellaisia käytä, mutta edelleen inhoan Tommy Hilfigerin tuoksua tuon ihanan lahjan takia.
Syy miksi puran tällaista vanhaa asiaa nyt on se, että tänään syntymäpäivänäni sain uuden ihanan eleen. Oven taakse jätettiin purkki ryppyvoidetta. Olen kai asunut liian kauan poissa herrain kartanolta eikä ole ollut ketään kiusattavana, joten hän on laittanut oikein rahaa palamaan kalliiseen naamarasvaan. Voi täten vaikuttaa avokätiseltä ja samalla kettuilla. :D
Tästä ihmisestä olisi NIIN monta ihmeellistä tarinaa mutta jätetään tämä lätinä näihin lahjoihin. Onko vinkkejä miten jaksaa? Vai jatkanko vain ottamatta kantaa, kiittäen ja kumartaen?
Kommentit (106)
Kenen sukulaisia teillä oli silloin jouluisin läsnä? Puuttuivatko he mitenkään asiaan?
Onko teillä jotain suvun yhteistä vietintäryhmää? Sinne voit laittaa "kiitoksen" ryppyvoiteesta. Ja samalla voit kiittää niistä kauniista joululahjoista, joista annat esimerkin esim. niistä sukista ja pikkuhousuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aikuinen. Voit vaikka muuttaa antamatta uutta osoitettasi.
Onko sinulla suhetta omaan ätiisi? Oleko saanut siltä taholta tukea?
Muutoin olen sitä mieltä, että lapsia nolaavat aikuiset pitäisi lukita pimeään komeroonriittävän pitkäksi ajaksi.
Äiti kuoli pari vuotta eron jälkeen. Olen ollut isääni hyvin vähällä yhteydellä mutta tämä nainen viestittelee ja on ottanut asiakseen muistuttaa että minun olisi hyvä näyttäytyä edes sukujuhlissa. Sen velvollisuuden suoritankin, mutta ainoastaan vanhan isoäitini vuoksi. Hän ei tiedä mistään minuun kohdistuneesta eikä hänen tarvitsekaan.
Kerro tämä kaikki sille isällesi. Ei se mitään muuta, mutta josko sen naikkosen yhteydenotot loppuisivat. Ja muutenkin, minä blokkaisin koko tyypin, jos isälläni on mulle asiaa, sen kun on yhteydessä. Ventovieraalla naisella ei voi mitään asiaa mulle edes olla.
Vierailija kirjoitti:
Minä menisin mielinkielin kylään ja ostaisin jonkun kalliin ryppyvoiteen sekä tukisukat hänelle. Saatesanoin, että ajattelin sun olevan jo sen verran iäkäs että tälle on tarvetta *oikein ystävällinen ja lämmin hymy*. Lisäksi voisin vielä laittaa mukaan jotain lämmin kuppi -keittoja "kun sulla varmaan alkaa jo tuo pureminen olla vaikeaa tuossa iässä ^__^
Estä sen viestittely. Esitä täysin tietämätöntä asiasta.
Ei mitään tukisukkia vaan virtsankarkailusuojia. Seuraavalla kerralla vaippoja ja sängynsuojia. Ja todellakin annat ne kuuluvaan ääneen muiden ollessa paikalla: " Tässä näitä nyt on. Kun et itse löytänyt kaupasta.Voidaan tulevaisuudessa ruveta yhdessä käymään kaupassa, jos se alkaa tuottaa ongelmia."
entä jos isän tyttöystävä on tyttären kavereita, hyvä vai huono?
Olet ihana ihminen, kun haluat suojella isoäitiäsi pahalta mieleltä. Muista kuitenkin suojella myös itseäsi! Isoäitiä voi tavata sukujuhliin ulkopuolella.
Jos oven taakse jätetään ”lahjoja”, kanna suoraan ulkoroskikseen ja unohda! Älä lähde nälvimään takaisin, muista, että jos painit sian kanssa, olette kohta molemmat mutaisia ja sika vaan tykkää siitä. Ole siis, kuin tuota ilkeää ihmistä ei olisi olemassakaan, älä vastaa viesteihin, älä reagoi ”lahjoihin”.
Jos kuitenkin haluat käydä sukujuhlissa, tee mielikuvaharjoituksia etukäteen siitä, miten käyttäydyt äitipuolen lähellä, miten vedät rajat ja suojelet itseäsi. Ja tapaamisen jälkeen anna itsellesi aikaa palautua.
Vastalahjaksi, vaikka jouluna, lahjapaperiin kääritty paketti vagisania.
Antaisin isän puolisoineen olla keskenään. Isoäitiä voit kai halutessasi tavata kahden kesken ilman mitään juhliakin?
Jos taas isäsi haluaa olla yhteydessä kanssasi, hän osannee aikuisena miehenä ottaa puhelimen ja soittaa. Ei hän siihen vaimoaan tarvitse välikädeksi.
Miksi te ihmiset siedätte tuollaista?
Vierailija kirjoitti:
Et ole ilmeisesti puhunut isäsikään kanssa aiheesta? Olisi ehkä aika. Isoäitiä voi nähdä muuallakin kun suvun pakkojuhlissa.
Lämpimät välit onneksi isoäidin kanssa, soitan hänelle viikoittain. Ihana ihminen mutta ei tiedä mitään siitä mitä tapahtui vanhempieni aikana, tai heidän eronsa jälkeen. Jos siitä avautuisin niin minut nähtäisiin sopankeittäjänä. Niistä aiheista ei saanut puhua silloinkaan, enkä usko että sitä pidettäisiin hyödyllisenä nytkään heidän puoleltaan.
Isäni on aina ollut hieman erikoinen, uskon näin vanhemmiten että hän oli oikeastaan syypää äitini tilaan ja lopulta siihen mitä hänelle kävi. En halua alkaa diagnosoimaan sitä n-sanaa kun ei ole pätevyyksiä, mutta ihan normaali hän ei ole. Kaikki "henkilökohtainen" on sellaista mitä pitää karttaa, muuten joutuu itse tulilinjalle. Olen kai pitänyt sellaista hiljaisuuden tasapainoa, vaikka oma mielenterveys on kaikkia salaisuuksia pidellessä horjunut.
Kiitos ihan valtavasti teille jotka olette vastanneet, olen kai itse menettänyt suhteellisuudentajun täysin. Saatte tajuamaan että ei tämä niin kepeä juttu olekaan, ja että on OK olla pahoilla mielin aiheesta. Mulla on aina tapana heittää mustaksi huumoriksi, mutta tosiasiassa ei ole tervettä.
-ap
Tämmöisiin narsisseihin miehet sitten huumaantuvat, kun temppuilu kohdistuu johonkuhun muuhun kuin heihin. Varmaan pelkäävät, että kuuma ja kiehtova manipuloija jättää. Kukkua puhutaan ja kuunnellaan, joten sitä on suhteen perusta täynnä.
Mietin miksi lapsen pitää suojella ikävää äiti puolta vielä aikuisenakin? Miksei sukulaiset saa tietää millainen hirviö tuo nainen on? Pelkäätkö ettei sua uskota? Olisiko kuitenkin mahdollista, että pitäisit sukulaisiin yhteyttä muuten, sukujuhlien ulkopuolella? Voisit kertoa, että haluat olla yhteyksissä mutta et tule paikalle, kun nainen on siellä? Sanot, että lapsena et voinut valita mutta nyt aikuisena en enää suostu kiusattavaksi. Jos kerrot sukulaisille asioiden oikean laidan, osaavat he kiinnittää huomiota myös siihen paskapuheeseen, mitä nainen taatusti sun selän takana harrastaa. Todennäköisesti sukulaiset ovat kuitenkin jo huomanneet että jotain on pielessä tuollaisten piikittelevien lahjojen ja kommenttien takia.
Naisystävälle ilmoitat ettet aikuisena tarvitse mitään lahjoja, ostat itse omat ryppyvoiteesi. Jos vielä jatkaa, niin vastalahjana voit antaa paketin tenoja.
Sain äidiltäni juurikin ns. tarvelahjoja ilman mitään taja-ajatuksia. Tosin ryppyvoiteita en ole saanut.
Pitäisikö sinun lähettää hänelle Tena vaippoja? 😌
Ehkä siellä suhteessa menee nyt vähän heikommin, tarvitsee kohdetta. Ei kannata suoda väärää helpotusta antamalla elonmerkkiä itsestään, sielläpähän hiovat toisiaan marinadissaan.
Säästä tuo lahja ja anna se takaisin hänelle lahjana seuraavan tilaisuuden tullen. Synttärit / joulu tms.
Tee sama muiden lahjojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aikuinen. Voit vaikka muuttaa antamatta uutta osoitettasi.
Onko sinulla suhetta omaan ätiisi? Oleko saanut siltä taholta tukea?
Muutoin olen sitä mieltä, että lapsia nolaavat aikuiset pitäisi lukita pimeään komeroonriittävän pitkäksi ajaksi.
Äiti kuoli pari vuotta eron jälkeen. Olen ollut isääni hyvin vähällä yhteydellä mutta tämä nainen viestittelee ja on ottanut asiakseen muistuttaa että minun olisi hyvä näyttäytyä edes sukujuhlissa. Sen velvollisuuden suoritankin, mutta ainoastaan vanhan isoäitini vuoksi. Hän ei tiedä mistään minuun kohdistuneesta eikä hänen tarvitsekaan.
Surullista, että menetit äitisi varhain ja jouduit "isän uuden" armoille.
Tuolle naiselle hymyilisin ivallisesti ja kertoisin, että pidän kyllä ihan itse huolta sukulaissuhteistani. - Hänhän se ei kuulu sukuun, eikä ole sellaisessa asemassa, että hänellä olisi oikeutta saati velvollisuutta opettaa sinulle yhtään mitään.
Typerästä lahjasta kiittäisin kauniisti sanomalla, että "hyvä ystäväni, rouva Virtanen, piti siitä oikein kovasti".
Jospa narsisti harmittelee omaa ryppyyntymistään ja heijastaa sen sinuun niin kuin heillä on tapana.
Kaikkein paras keino tuommoisia ihmisiä kohtaan on vaan yksinkertaisesti jättää huomiotta. Kiusaajia ja toisten alas lyttääjiä on joka paikassa ja parhaan ilon he saavat, jos huomaavat saavansa toivotun reaktion aikaan vastapuolessa.
Itse kuitenkin (toivottavasti) tiedät, että olet hyvä juuri sellaisena ihmisenä kuin olet. Toivottavasti elämässäsi on myös niitä positiivisia ihmissuhteita, joista saat voimaa <3
Ap, oletko käynyt nyt aikuisena terapiassa? Kuulostaa siltä, että lapsuudessa on ollut kipeitä tilanteita, joissa olet jäänyt yksin. Lähde rohkeasti keskustelemaan ja rakentamaan parempaa tulevaisuutta.
Äitipuolen blokkaisin kokonaan pois elämästä. Numero estoon, ovea et avaa ja lahjat laitat avaamatta roskiin. Sinun ei tarvitse perustella tai pehmentää päätöstäsi, tee se nyt heti.
Muut sukulaiset voivat olla suoraan sinuun yhteydessä, jos niin haluavat ja lähettää kutsut sinulle, ei äitipuolen kautta.
Ihanaa, että suhde isoäitiin on lämmin. toivon, että saat siitä voimaa.
Oma äiti teki tuota vaan kun ei se tajunnut loukkaavansa. Ja joo, ryppyvoidetta ja pesuaineita sain pari vuotta sitten joululahjaksi. Eipä ole sen jälkeen edes lahjoja antanut. Aina me kakarat sotkettiin kaikki paikat, vaikka minun tehtäviini kuului siivota talo heti koulun jälkeen. Ohjeistaa elämässä aina välillä kysymättä, ihan yllättäin. Esim. Nyt käski menemään kihloihin viimeistään lapsen ristiäisissä. Muuten ei sitten pidä yhteyttä. Ehkä sinunkin äitipuolesi on vaan.. ääliö..?
Aikamoinen kettuilija tuo henkilö. Itse kuitenkin neuvoisin sinua ottamaan nuo lahjat (varsinkin kalliit sellaiset) oikein ilomielin vastaan. Laitat ne vaan eteenpäin myyntiin niin kyllähän se hiukan enemmän hymyilyttää.
Lähetä sille jotain vaippoja vastalahjaksi. Josko sitten menisi perille, ettei nuo lahjat tunnu kivoilta.