80-vuotiaalla äidilläni on enemmän rahaa kuin minulla
Joka olen tilastollisesti iässä jolloin tienataan kaikkein eniten.
Kommentit (129)
Jännä että ihmisillä jotka on olleet työelämässä pidempään, on myös enemmän varallisuutta🤦
Siinä iässä kuuluu ollakin jo jotain tienattua ja säästettyä.
Vanhemmalla ikäluokalla on enemmän säästäväisyyttä, nuoremmilla kaikki kurkusta alas ja velkaa päälle.
En pääse teoreettisena elinaikanani velattomaan asuntoon. Saati että minulla olisi kesämökki joka lähes jokaiselta 80-vuotiaalta löytyy. Palkkani on kuitenkin ylemmän keskiluokan tasolla, joten ei pitäisi olla näin.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että ihmisillä jotka on olleet työelämässä pidempään, on myös enemmän varallisuutta🤦
Äiti on ollut matalapalkka-alalla koko ikänsä.
Ap, jos koko palkkansa pistää sileäksi, niin onko yllätys että 80-vuotiaalla on enemmän rahaa? Nykypäivän nuoret matkustavat ja wolttaavat ihan eri malliin kuin vanhempi sukupolvi.
Minun eläkkeeni tulee olemaan vain 300 euroa kuussa enemmän kuin äidilläni. Äitini palkka oli 3000 €, minun n. 4000 €. Ihan järkyttävän väärin.
Äitisi tuskin on yksin hommannut kaikkea omaisuuttaan ja on tod.näk.säästänyt kymmeniä vuosia ehkä jopa sinun eliniän ajan. Ennen oli helpompi saada lainoja ja korot oli pienempiä ja töitä sai paremmin ja mahdollisesti parempipalkkaisia joten älä murehdi. Nyt on nyt ja sille ei voi mitään. Ja etköhän saa osasi äitisi omaisuudesta. Pää pystyyn kyllä se siitä. Siunausta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on ollut matalapalkka-alalla koko ikänsä.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Koskee ihan kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmalla ikäluokalla on enemmän säästäväisyyttä, nuoremmilla kaikki kurkusta alas ja velkaa päälle.
Työssä juon käsidesiä, kestän paremmin sekopääasiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
En pääse teoreettisena elinaikanani velattomaan asuntoon. Saati että minulla olisi kesämökki joka lähes jokaiselta 80-vuotiaalta löytyy. Palkkani on kuitenkin ylemmän keskiluokan tasolla, joten ei pitäisi olla näin.
Sittenpä sinä olet tärvännyt palkkasi turhuuksiin, ostanut liian paljon sellaista roinaa, jota et oikeasti tarvitse. Oletko lisäksi myös syömäköyhä?
Vanhemmat ei enää kuluta rahaa ja usein nuukia. 75 vuotiaalla äidilläni on 50k€ rahaa vaikka käteenjäävä eläke on 1300€/kk. Olen äidin kanssa sijoittanut rahat kuluttomiin indeksirahastoihin ettei vain käyttötilillä makaa tuo summa.
Hyvällä tuurilla sinulla on vielä enemmän rahaa tuossa iässä, jos äitisi jätti perinnön sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenpä sinä olet tärvännyt palkkasi turhuuksiin, ostanut liian paljon sellaista roinaa, jota et oikeasti tarvitse. Oletko lisäksi myös syömäköyhä?
Taas yksi eläkeläinen joka on saanut kaiken ilmaiseksi antaa sijoitusvinkkejä.
Kas kun tiedät noin tarkkaan hänen raha-asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi tuskin on yksin hommannut kaikkea omaisuuttaan ja on tod.näk.säästänyt kymmeniä vuosia ehkä jopa sinun eliniän ajan. Ennen oli helpompi saada lainoja ja korot oli pienempiä ja töitä sai paremmin ja mahdollisesti parempipalkkaisia joten älä murehdi. Nyt on nyt ja sille ei voi mitään. Ja etköhän saa osasi äitisi omaisuudesta. Pää pystyyn kyllä se siitä. Siunausta!
Kommentoin tuota "helpompaa" lainansaantia:
Jotta oli mahdollista saada asuntolainaa, piti tehdä pankin kanssa asuntosäästösopimus ja säästää ennen lainan myöntämistä n. kolmasosa tulevan asunnon hinnasta.
Meillä oli lyhyt takaisinmaksuaika lainalla (7,5 vuotta), joten mikä nyt sitten on helppoa ja mikä ei. Sitten tulivat pitkät laina-ajat ja kauhistelimme, miten paljon pitkästä lainan maksuajasta nauttiva naapuri joutuu maksamaan korkoja.
Sama täällä, mutta mä olen ihan itse asiani sössinyt ja oon luuseri, niin ei se mikään ihme ole. Äidillä kuin myös muilla läheisillä rahaa on, kun ovat asiansa hoitaneet kunnolla. Tämmöistä tämä on, ei tässä voi puolustella mitenkään omia mokia.
Vierailija kirjoitti:
Kas kun tiedät noin tarkkaan hänen raha-asiansa.
Tuon ikäisen raha-asiat kannattaa tietää koska lähtö voi tulla milloin tahansa. Olisi harvinaisen tyhmää olla tietämättä.
Sama juttu mulla. Vanhemmillani on velaton asunto, autoja ja vähintään viisinumeroinen summa rahaa tileillä. Mulla ei ole näistä yhtään mitään, pelkkää velkaa vaan.