Miksi oi miksi apteekissa EI KOSKAAN saa asioida rauhassa?
Olisin halunnut ihan rauhassa valita hiivalääkkeeni ja rasvat peppureiän kutinaan.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa valittaa palvelusta! Osta netistä, saat olla itseksesi.
Netissäkin chattibotti tulee aina täyttään ruudun. Pitää jatkuvasti olla ruksaamassa pois.
Sitten kun kysyy jotain chatti-ihmiseltä, niin vastaus on että odota hetki, pyydän farmaseutin paikalle. Kosmetologitko siellä on vastailemassa?
Viimeksi hain ihan apteekista Bepanthenia. Myyjä näytti missä ne on. Sanoin että otan sitä uudelleen pakattua, samaa tavaraa. ” ei oo” vastasi.
Näytin kännystä kuvan että tämmöistä. Kassalta sitten farmaseutti huuteli tälle myyjälle että siellä laatikossa. Eli yritti narrata mut ostaan kolme euroa kalliimman putkilon. Kaivoi sieltä alalaatikosta sitten sen halvemman.
Miestäni jymäytetään joka kerta ostamaan kalliimpi lääke, vaikka reseptillä hakee. Apteeekin on AINA kerrottava jos on vaihtoehtoinen tarjolla. Asiakas päättää kumman haluaa. Joskus harvoin
lääkäri on kirjoittanut että ei saa vaihtaa.Vähän Ohis, Sorry.
Farmaseutti ei todellakaan yritä myydä kalleinta tavaraa, sillä hän ei apteekkia omista. Hänelle palkka tulee samanlaisena myi minkähintaista tavaraa tahansa.
Nää geneettiset tuotteet piilotetaan muuten vain sinne piiloon?
Farmaseuteille on apteekkari (proviisori) itse antanut ohjeet.
Farmaseutti myy sitä, mitä asiakas tarvitsee, ei sitä, mitä apteekkari haluaa. Niin vaatii ammattietiikka.
DXTR kirjoitti:
En muista, olenko käynyt apteekissa esmes koronan aikaan. Kun kävin, kuusikymppiset ämmät tuijottivat minua syystä, jota en tarkkaan tunne. Luulen, että se johtui siitä, että he tunsivat minut tai epäilivät tuntevansa.
Eihän apteekeissa välttämättä saa puhua rauhassa.
Mutta mitä tulee apteekkareihin, Suomesta on vaikea keksiä etuoikeutetumpaa suojatyötä tai suoja-ammattia tai oikeastaan yhtä hyvin suojattua yrittäjän asemaa.
Tuo ei enää nykyisin pidä paikkaansa. Apteekkareita menee nykyisin konkurssiin siinä missä muitakin yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen mikseivät voi häiriköidä jotain puolisokeita mummeleita, jotka eivät ole syntyneet internetin aikakaudella eli eivät tiedä asioista niin paljon ja muutenkin tarvitsevat apua. Minä kolmekymppinen osaan kyllä lukea etikettejä ja vertailla tuotteita ihan itsekseni. Ja osaan avata suuni ja kysyä apua tarvittaessa.
Taas yksi google-lääkiksestä valmistunut. Lääkkeissä on paljon sellaisia puolia, joita ei etiketeistä lukemalla tajua edes kysyä.
Osaan myös lukea paketin mukana tulevan pakkausselosteen. Ei ole niin vaikeaa. Mitä siellä käsikauppalääkkeissä on muutenkaan niin hengenvaarallista, että sitä ei voi käyttää ohjeiden mukaan turvallisesti?
Onko tämä tuttu tuote, vastaan vaan joo, vaikka ei olisi kun en jaksa kuunnella selittelyjä. Ohjeita onneksi löytyy vielä sieltä paketin sisältä.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin onneksi lääkkeitä tarvin. Mutta ihan kätevänä muistinvirkistyksenä silloin otan esim.burana/panadol-opastuksen. Kipeänä ollessa ei jaksa eikä pysty alkaan itse opiskella minikokoista tekstiä lipareesta, kuuntelen ohjeet mieluusti apteekissa. Mikä hiton riiviö teitä palvelusta valittavia vaivaa? Sano kohteliaasti vain, et kiitos, mutta kysyt jos tarve tulee.
Ettei vaan olisi niin, että valittajilla on omat näkemyksensä lääkkeistä ja niiden käytöstä. Laksatiivia laihdutukseen jne. Varmasti ahdistaa, jos henkiläkunta tulee tuollaiselta ihmiseltä mitään kyselemään ja apua tarjoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on meille apteekin työntekijöillekin epämiellyttävää, mutta apteekkari pakottaa, joten siksi tiedustellaan kaikilta avun tarvetta.
ETTEKÖ TE TUNARIT Osaa laittaa palautetta apteekkarille mitä mieltä asiakkaat on??
Huh onneksi ei itsellä tarvetta ollu intiimituotteisiin. Kovasti halutaan neuvoa vaikka hei jos lapsella kova päänsärky ja kuumetta, niin kyllä mä nyt lasten särkylääkkeet tiedän ja tiedän mitä omat lapset pystyy ottamaan ja mitä ei. Jos en tietäisi mitä tarjolla kysyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on meille apteekin työntekijöillekin epämiellyttävää, mutta apteekkari pakottaa, joten siksi tiedustellaan kaikilta avun tarvetta.
ETTEKÖ TE TUNARIT Osaa laittaa palautetta apteekkarille mitä mieltä asiakkaat on??
Ei tarvetta antaa palautetta. Vaan käden heilautuksella ja hymyillen ei kiitos karkottaa ne pois ennenkun ehtivät runoilla.
Te ette usko millaisia mulkvisteja iso osa apteekkareista on työnantajina. Farmaseutteja todellakin painostetaan siihen, että palvelua on tyrkytettävä, vaikka asiakkaasta näkee kilometrin päähän, että tämä haluaisi katsoa rauhassa.
Tähän on mielestäni kaksi syytä. Toinen on se, että apteekkari haluaa lisätuloja siitä lisämyynnistä, jota farmaseutti onnistuu tekemään palvellessaan asiakasta.
Toinen syy on monimutkaisempi. Sitä, ettei käsikauppalääkkeitä voida siirtää tavallisiin kauppoihin perustellaan sillä, että ihmiset tarvitsevat lääkeneuvontaa, jotta osaavat käyttää lääkkeitä oikein ja oikeilla annoksilla. Ja tätä lääkeneuvontaa voidaan antaa vain apteekissa farmaseuttisen henkilökunnan toimesta. Tämähän on osittain tottakin. Mutta suurin vaikutin tähän on kuitenkin, että apteekkarit haluavat säilyttää monopoliasemansa lääkkeiden myynnissä. Apteekille on tärkeää pyrkiä osoittamaan palvelua tyrkyttämällä, että heidän antamaansa neuvontaa tarvitaan, eikä edes tavallisimpia käsikauppalääkkeitä voi siksi siirtää muualle myyntiin. Tästähän väännetään aina vaalien alla, mutta apteekkariliitto on vahva ja he, jos ketkä hallitsevat lobbaamisen.
Kuten ehkä voi arvata, olen itse alalla.
En käy shoppailemassa apteekissa. Tiedän mitä tarvitsen ja jos farmaseutti on vapaana, kysyn mistä löytyy. Ikinä eivät tyrkytä mitään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin onneksi lääkkeitä tarvin. Mutta ihan kätevänä muistinvirkistyksenä silloin otan esim.burana/panadol-opastuksen. Kipeänä ollessa ei jaksa eikä pysty alkaan itse opiskella minikokoista tekstiä lipareesta, kuuntelen ohjeet mieluusti apteekissa. Mikä hiton riiviö teitä palvelusta valittavia vaivaa? Sano kohteliaasti vain, et kiitos, mutta kysyt jos tarve tulee.
Ettei vaan olisi niin, että valittajilla on omat näkemyksensä lääkkeistä ja niiden käytöstä. Laksatiivia laihdutukseen jne. Varmasti ahdistaa, jos henkiläkunta tulee tuollaiselta ihmiseltä mitään kyselemään ja apua tarjoamaan.
Ei ollenkaan ahdista jos tullaan jotain nevomaan. Mä hymyilen vaan ja katkasen neuvot nopeasti jollain ystävällisellä fraasilla. Vähän säälittää kun jollain asiakaspalvelijalla hymy hyytyy. Ei kai tarvitse loukkaantua kun en neuvoja jää kuuntelemaan?
Minua ei haittaa. Tiedän kyllä mitä olen hakemassa, mutta nopeuttaa kun neuvovat mistä löytyy. En kuitenkaan käy siellä joka päivä ja kun joka apteekissa on vähän eri tavalla järjestelyt, niin löytää nopeasti kun saa apua. Jos tiedän mitä ja mistä haen, sanon vaan että kiitos en tällä kertaa. Ei ongelmaa. Apteekissa ei kuitenkaan tyrkytetä, ainakaan siinä, missä minä käyn.
Vierailija kirjoitti:
Te ette usko millaisia mulkvisteja iso osa apteekkareista on työnantajina. Farmaseutteja todellakin painostetaan siihen, että palvelua on tyrkytettävä, vaikka asiakkaasta näkee kilometrin päähän, että tämä haluaisi katsoa rauhassa.
Tähän on mielestäni kaksi syytä. Toinen on se, että apteekkari haluaa lisätuloja siitä lisämyynnistä, jota farmaseutti onnistuu tekemään palvellessaan asiakasta.
Toinen syy on monimutkaisempi. Sitä, ettei käsikauppalääkkeitä voida siirtää tavallisiin kauppoihin perustellaan sillä, että ihmiset tarvitsevat lääkeneuvontaa, jotta osaavat käyttää lääkkeitä oikein ja oikeilla annoksilla. Ja tätä lääkeneuvontaa voidaan antaa vain apteekissa farmaseuttisen henkilökunnan toimesta. Tämähän on osittain tottakin. Mutta suurin vaikutin tähän on kuitenkin, että apteekkarit haluavat säilyttää monopoliasemansa lääkkeiden myynnissä. Apteekille on tärkeää pyrkiä osoittamaan palvelua tyrkyttämällä, että heidän antamaansa neuvontaa tarvitaan, eikä edes tavallisimpia käsikauppalääkkeitä voi siksi siirtää muualle myyntiin. Tästähän väännetään aina vaalien alla, mutta apteekkariliitto on vahva ja he, jos ketkä hallitsevat lobbaamisen.
Kuten ehkä voi arvata, olen itse alalla.
Niin jenkeissä on tylenolit sun muut ostettu ruokakaupasta jo iät ajat, mutta hui suomalainen tappaa ehkä itsensä buranaan ja panadoliin.
Vierailija kirjoitti:
DXTR kirjoitti:
En muista, olenko käynyt apteekissa esmes koronan aikaan. Kun kävin, kuusikymppiset ämmät tuijottivat minua syystä, jota en tarkkaan tunne. Luulen, että se johtui siitä, että he tunsivat minut tai epäilivät tuntevansa.
Eihän apteekeissa välttämättä saa puhua rauhassa.
Mutta mitä tulee apteekkareihin, Suomesta on vaikea keksiä etuoikeutetumpaa suojatyötä tai suoja-ammattia tai oikeastaan yhtä hyvin suojattua yrittäjän asemaa.
Tuo ei enää nykyisin pidä paikkaansa. Apteekkareita menee nykyisin konkurssiin siinä missä muitakin yrittäjiä.
Saattaa olla. Tietoni voivat olla muutamien vuosien takaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen mikseivät voi häiriköidä jotain puolisokeita mummeleita, jotka eivät ole syntyneet internetin aikakaudella eli eivät tiedä asioista niin paljon ja muutenkin tarvitsevat apua. Minä kolmekymppinen osaan kyllä lukea etikettejä ja vertailla tuotteita ihan itsekseni. Ja osaan avata suuni ja kysyä apua tarvittaessa.
Joo mulle ei voi mitään lääketyä "myydä"
millään selittelyillä tai suosituksilla. Vain jos olen leikkauksessa nukutettuna (tai kai se puudutettunakin käy jos ei kerrota mitä tehdään eikä näköyhteys leikkauskohtaan) voi ehkä tunkea jotain mitä en halua tai ole ostamassa.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on ihmisiä, jotka ovat istuneet yliopistossa opiskelemassa lääkkeiden ominaisuuksia ja he ovat siellä auttaakseen. Kannattaa kysyä ja antaa heidän auttaa.
Tämä! Minusta on hyvä kysellä asiantuntijalta, eikä yrittää itse tihrustella eri valmisteiden ominaisuuksia. Jos en tarvitse palvelua, sanon vain katselevani, kiitos! (esim. reseptilääkettä jonottaessa).
Kummallista, jos jossain Suomessa on palvelua, siitäkin valitetaan?
Kuriositeettina: Etsin kerran kreikkalaisesta apteekista maitohappobakteerivalmistetta. Koko henkilökunta tuli apuun. Lopulta joku, ehkä proviisori(?) löysi "pharmacasta" vastaavan tuotteen. Kiitin kauniisti ja me kaikki olimme tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi google-lääkiksestä valmistunut. Lääkkeissä on paljon sellaisia puolia, joita ei etiketeistä lukemalla tajua edes kysyä.
No höpsön löpsön taas. Koskee lähinnä reseptilääkkeitä. En kyllä ole tavannut asiakaspalvelijaa joka yrittäisi opastaa: ei sitten alkoholia ja buranaa. Olettavat varmaan monen tietävän sen ja sieltä tuoteselosteesta voi lukea ne kamalat haittavaikutukset. Ei niitä varmaan ole tarve siinä paikanpäällä luetella.
Ihmettelin kun mulle kerran Espanjassa myyjä sano että ei kortisoni voidetta ikinä lapsille. Myi sitten jonkun kortisonivapaan joka ei tehonnut ollenkaan. Olin siis käyttänyt lapsen ihottumaan tilapäisesti aikaisemmin joo tiedän tuotteen ja haittavaikutukset, mutta tuo "never" oli vähän outo ohje.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta hyvästäkin te ongelman ja valituksen aiheen teette. Ottakaa apu ja neuvot kiitollisena vastaan.
Mutta ei väkisin ole soveliasta tuputtaa toisaalta voi kieltäytyä kai yleensä ohjeista ja neuvoista. Ei se niin paha joko kuuntelee tai ei, oma valinta. Ei siinä sentään väkisin huumata jotain tai tungeta jonu kierukka väkisin sisään, siitä tuskin kukaan olisi kiitollinen
Tämän takia varmaan meidän apteekissa oli takavuona kokeilu jossa myyjien selän taakse ilmestyi hylly jossa oli ne noloimmat tuotteet. Ilmeisesti ihmiset juuri niitä sitten varastaa nolosteluaan? Joka tapauksessa hiivalääkkeet, ummetuslääkkeet, en muista enää kaikkia mutta joka tapauksessa noloimmat mitä löytyy. No eipä kauan pysynyt se hylly siinä kun myynti varmaan romahti. Aivan taatusti en rupea pyytämään intiimituotteita siinä kassamyyjältä kun kaksi viereistä jonoa seuraa tilannetta :D.