Lapsi saa ihan liikaa läksyä eikä opettaja tee asialle mitään. Mitä ihmettä teen? Voinko mäkin vain antaa olla?
Olen soittanut opelle ja kirjoittanut wilmassakin viestiä. Pojalla on mennyt varmaan loka tai marraskuusta asti 1.5-2h läksyihin joka ma-to ilta. Keskiviikkoisin ollaan tehty läksyjä vielä yhdeksän tai kymmenen aikaan kun harrastus on loppunut. Aiemmin läksyt meni sujuvammin, mutta silloinkin vähintään tunti tehtiin joka ilta hommia. Nyt on taitanut pojalle iskeä joku iha sama -moodi päälle kun ei senkään vertaa enää yritä. Lievä lukivaikeus on, mutta tiedän, että ei se näin paljoa vaikuta. Tuosta asenteesta se on nyt kiinni.
Lapsi itkee että ei jaksa eikä osaa ja mä yritän parhaani mukaan opettaa. Tunneilla ei pysty keskittymään ja sanoo että ei ymmärrä niitä asioita. Ope antaa tekemättömät tehtävät kotiin ja niitä on sitten paljon. Kuten mä jo sanoin niin oon yrittänyt open kanssa tästä puhua, mutta sanoo että ei voi tehdä mitään, koska jossain se harjoittelun ja oppimisen on tapahduttava. Koska koulussa ei onnistu niin kotona pitäisi onnistua. Ymmärrän opeakin, mutta ei mulla ole joka ilta aikaa istua 2h opettamassa kutosluokan asioita joita mä en itsekään aina hallitse. Voi että kun olisi pokkaa vain lopettaa tämä äitiyden suorittaminen. Mulla on tunne, että pitää vaan jaksaa olla lapsen tukena ja tehdä apuna tehtäviä tai oon paska äiti joka ei välitä lapsestaan. Kyllä mä välitän, mutta onko tämä tehtävistä taistelu sen arvosta että riidellään melkein joka ilta ja itketän lastani. Totta kai haluaisin tukea lapseni opiskelua, mutta jos se on näin haastavaa niin kannattaako se? Lapsella menee 2h kotitehtävien tekemiseen joka ilta ja sen takia ei ehdi olla niin paljon kavereiden kanssa. Ope ei voi asialle mitään, mutta minunko pitää voida? Lapseni kaverisuhteiden ja vapaa-ajan hinnalla? Tuhoamalla meidän välit joka iltaisella riitelyllä? Tänään annoin lähteä kaverille. Haluan että munkin poika saa nauttia elämästä. Kateeksi käy perheitä, joissa läksyt sujuu 10-20 minuutissa.. Oon niin väsynyt tähän.
Kommentit (48)
Minkä ikäinen lapsi? Eipä sitä vaan voi antaa olla. Mä olen aina yrittänyt auttaa ja tukea lastani läksyissä ja kokeisiin luvuissa, vaikka helppoa se ei ole ollut. Vanhemmuus vaan ei ole aina helppoa ja kivaa. Kysy jotain tukiopetusta tai jos pääsisi johonkin pienryhmään niissä aineissa, joissa eniten on vaikeuksia. Tsemppiä!. Valis
Muita tukitoimia koululta? Miksi koululla opiskelu ei suju? Siis mitä siellä tunnilla sitten tehdään ettei ymmärrä. Tukiopetus käytössä?
Heitetään vielä läksyparkki vaihtoehdoksi
Kauan harrastukset kestää, tai monelta pääsee koulusta, kun vielä 22.00 tehdään läksyjä? Tuleeko vain läksyä niin paljon, kun tunnin tehtävätkin jää tekemättä ja ne tehdään kotona?
Tarkkaavaisuuden säätelyn haasteet, lukivaikeus, ehkä matemaattinen oppimisvaikeus, heikko motivaatio ja itsetunto yhdessä on ihan merkittävästi koulusuoriutumista heikentävä setti. Onko tehostettu tuki? Käykö erityisopetuksessa? Onko kokoonnuttu selvittämään tilanne moniammatillisesti? Kutosluokkalaisella on aika pitkä koulupolku jo takana, joka on johdattanut tähän. Vai onko kyse kutosen kapinointivaiheesta joka menee ohi. Onko luokassa käytössä sermenä, kuulosuojaimia, ohjaajan tukea, tukkaria, rauhallista työskentelypistettä?
Kuulostaa raskaalta ja ymmärrän että tunnet itsesi väsyneeksi. Omilla lapsilla kotitehtävien teko on aina sujunut itsenäisesti ja jouhevasti, joten en varmasti osaa sua mitenkään auttaa. Jos tehtävien määrää ei voi mitenkään karsia tai tehdä muita yksilöllisiä järjestelyjä, niin pakko teidän on antaa olla. (kysy vielä opelta. Sano, että olet oikeasti uupunut tähän) Teette vain ihan tärkeimmiksi kokemanne tehtävät. Kokonaan ei kuitenkaan kannata luovuttaa, mutta priorisointia on hyvä opettaa lapsellekin. Omaa terveyttä ei kannata suorittamisen takia tuhota.
Pyydä aloittamaan koulun huoltoryhmän keskustelu tuen tarpeesta. Tehostettu tuki ainakin. Pienryhmään jos mahdollista. Jos luokanope ei reagoi, ota yhteys erityisopettajaan.
Kuudennella tosiaan on, kun joku sitä kysyi. Pojalla on lievä lukivaikeus ja käy sen vuoksi joitain kielten ja äikän tunteja erityisopen luona tekemässä jotain harjoituksia. Ja torstai-iltapäivisin olisi tukiopetusta ja sitä kokeiltiin tuossa loppusyksystä mutta kun pojan asenne on tuo, että ei ota kirjoja esiin tai avaa niitä niin ei siitä mitään erityistä apua ollut. Asenne on tuo että ei jaksa ja halua tehdä siellä koulussa ja opella ei tietenkään ole aikaa siihen, että tekisi pojan kanssa kaksin. Koulunkäynninohjaajaa ei luokkaan saa kun muissa luokissa on enemmän tarvetta. Tätä yritin ehdottaa, koska tiedän että se auttaisi. Kyllä poika tekee kun joku on tukena. Ilman mun tukea ei varmasti saisi edes aloitettua mutta yhdessä saadaan tehtyä. Tuntuu vaan että ei tässä touhussa oo mitään järkeä. Mä en jaksa eikä lapsi jaksa. Ja yleensä aletaan tekemään kuuden aikoja läksyjä kun ollaan syöty, mutta keskiviikkona ei ehditä ennen treenejä ja tehdään ne sitten harrastuksen jälkeen ja siksi menee myöhään. Tämä siis vastauksena sulle joka ihmettelit, miksi menee noin myöhään. Ap
Opettajana sanoisin, että lapsi tarvitsee lisää tukea koulussa. Tuo ei ole normaalia. Tehostettuun tukeen, tarvittaessa erityiseen. Opettaja kuulostaa väsyneeltä, taitaa olla kova kuormitus hänelläkin.
Eli et saa poikaasi kuriin ja keskittymään läksyihin, vaan poikasi tekee kaikkea muuta kuin läksyjä.
Meillä oli koulussa ihan samanlainen tapaus. Pistettiin rinnakkaisluokan tunnille tekemään läksyjä koulun jälkeen. Yhtäkkiä läksyt alkoivat onnistua puolessa tunnissa luokassa.
Onko ADD? Tai joku toiminnanohjauksen ongelma lisäksi? Onko jotain konstia parantaa motivaatiota? Esim. joku systeemi, että kun koulussa tehdään kouluhommat ja läksyt otetaan kotona ajoissa työn alle ja tehdään reippaasti, tulee rasti taulukkoon ja viikonloppuna jotain kivaa, jos ainakin neljä rastia kasassa. Vaikka elokuvareissu, uimahallireissu tms. Miksi muuten aloitetaan läksyjä vasta kuuden jälkeen? Pojan pitäisi aloittaa ne itse kun on tullut koulusta ja syönyt välipalan. Vai onko 3-4 h pelikoneella koulun jälkeen ja sen jälkeen ei koulujutut enää kiinnosta? Koneesta voi ottaa piuhat aamulla irti ja antaa ne illalla takaisin kun kouluhommat on tehty. Näin meilläkin on toimittu välillä eikä lapset ole vtutukseen kuolleet.
Läksyt tehdään ensin ja sitten harrastetaan niissä puitteissa mitä aikaa jää.
Lievä lukihöiriö tai ei. Pistäisin tekemään edes osan helpoimmista läksyistä jo heti kotiin tultua.
Lapsellani oli myös läksyjä joita ei osannut, enkä osannut auttaa. Sanoin, että jättää tekemättä ja pyytää opettajalta apua.
Voin vain tukea, mutta lapsi saa tehdä läksyt yksin.
Tekee hyvää auttaa lasta läksyissä. Kannattaa kerrata ainakin äidinkielen pilkkusäännöt, niin ehkä opit ne itsekin.
Jos niitä läksyjä ei muutenkaan jakseta tehdä niin onhan tuo tosi myöhäinen aika alkaa vääntää niitä riidan kanssa. Omanikaan ei jaksaisi kuuden jälkeen enää. Onko koululla läksyparkkia johon jäisi koulun jälkeen heti tekemään ainakin osan?
Osta kotiopettaja eli joka ilta 2-3tuntia koulutetun opettajan tukea lapsellesi. Ai niin, ilmaiseksi pitäisi saada tuommoinen.
Vierailija kirjoitti:
Yritä takoa sille penskallesi kalloon että mitä enemmän se tekee tehtäviä eikä härdää koulussa sen enemmän sillä on iltaisin vapaa -aikaa. Kyllä ton ikäinen normaali jo ymmärtää syyn ja seurauksen. Lisäksi koulussa on se opettaja jolta voi kysyä jos ei ymmärrä
Jotkut opettajat antavat läksyjä niin valtavan paljon, että lapselta menee koko ilta läksyjen tekoon ja lapsen "työpäiväksi" tulee 12-16h/pv.
Meillä lapsi vaihtoi koulua toissa vuoden jouluna ja sitä ennen läksyjä tehtiin iltamyöhään, eikä vapaa-aikaa juuri ollut.
Nyt uudessa koulussa lapsi saa läksyjä puolta vähemmän, viikonlopuksi ei lainkaan ja koulumenestys on paljon parempi, kuin vanhassa koulussa.
Ihan samaa mietin, mistä tämä johtuu? Onko se opettajasta vai mistä kiinni.
Vai onko opettajat ulkoistaneet koulun opetuksen vanhemmille?
Tsemppiä ap. tiedän tuskan.
Poika tekee läksyt, jos haluaa. Tärkeintä on koemenestys. Hyvä menestys kokeissa -> läksyjen tekemättä jättäminen = keksitty ongelma.
Mikä on riittävän hyvä, realistinen menestys hänelle?
Jos läksyjä on oikeasti liikaa, kaiki luokalla ovat samaa mieltä ja valittavat läksyistä. Jos kukaan muu ei valita, niitä on joko tälle lapselle liikaa tai ongelma on siinä, että hän laiskottelee/siirtää vaikeita tai tylsiä asioita ja tekee mukavat jutut ensin (pelaaminen, kaverit, harrastukset) ja vedättää äitiä. Tarvitaan ns. Piiskaa ja porkkanaa sopivasti.
Yritä takoa sille penskallesi kalloon että mitä enemmän se tekee tehtäviä eikä härdää koulussa sen enemmän sillä on iltaisin vapaa -aikaa. Kyllä ton ikäinen normaali jo ymmärtää syyn ja seurauksen. Lisäksi koulussa on se opettaja jolta voi kysyä jos ei ymmärrä