OAJ on surkein ammattijärjestö
Kaikki opettajat sen tietää. Saa toki tähän myös perustella.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Järjestön anti: otetaan kaikki Opettaja-lehti käteen ja luetaan joku voimaantumistarina ja halataan puita yhdessä.
Tämä! Voi luoja, tuota "ammattilehteä". Siitä saa todelliset naurut, kun sitä lukee, se hyvä puoli siinä on.
Ja miettikää, mikä raha tuohon lehteen menee, kun se kirjoitetaan, painetaan ja kannetaan opettajien koteihin. Voisiko sen rahan käyttää oikeasti johonkin hyödylliseen?
Mitään kantaa ei ole kuulunut esimerkiksi siihen, että opettajilta on alettu odottaa yhtäaikaista lähi- ja etäopetusta jopa silloin, kun oppilas on murtanut jalkansa tai on flunssassa.
Huoltajat ovat keksineet, että opettaja voi teamsissa opettaa samaan aikaan sinne kotiin kuin luokkaankin. Voin kertoa, että ei ole todellakaan niin yksinkertaista kuin voisi luulla. Tunnit ovat muutenkin hektisiä, eikä tuntisuunnitelma välttämättä noin vain taivu etäopetukseen.
Oaj:n pitäisi olla opettajien tukena ja ottaa kantaa asiaan. Opettajia ei voi velvoittaa pitämään kahta oppituntia yhtä aikaa, ja tätä tosiasiassa hybridiopetus tarkoittaa. Opettajat eivät voi venyä loputtomiin.
Olen ollut opettajana 20 vuotta ja kuulunut OAJ:öön koko ajan. Ja koko ajan olen miettinyt, että pitäisi erota.
Tietääkö joku, onko joku opettaja joskus hyötynyt tai saanut jotain apua OAJ:lta? En itse ole kyllä kuullut...
Ammattiliitto, joka ei pidä jäseniensä puolta eikä uskalla ottaa kantaa mihinkään.
Jos peruskoulun opettajat siirretään vuosityöaikaan, lopetan nämä hommat. Kituuttelen ennenmin vaikka työttömyyskorvauksella.
Vierailija kirjoitti:
Mitään kantaa ei ole kuulunut esimerkiksi siihen, että opettajilta on alettu odottaa yhtäaikaista lähi- ja etäopetusta jopa silloin, kun oppilas on murtanut jalkansa tai on flunssassa.
Huoltajat ovat keksineet, että opettaja voi teamsissa opettaa samaan aikaan sinne kotiin kuin luokkaankin. Voin kertoa, että ei ole todellakaan niin yksinkertaista kuin voisi luulla. Tunnit ovat muutenkin hektisiä, eikä tuntisuunnitelma välttämättä noin vain taivu etäopetukseen.
Oaj:n pitäisi olla opettajien tukena ja ottaa kantaa asiaan. Opettajia ei voi velvoittaa pitämään kahta oppituntia yhtä aikaa, ja tätä tosiasiassa hybridiopetus tarkoittaa. Opettajat eivät voi venyä loputtomiin.
Niinpä. Kun toisaalta pitäisi kiertää luokassa antamassa yksilöllistä opetusta ja huolehtimassa, että kaikki pääsevät työssä eteenpäin. Ja toisaalta pitäisi nököttääkoneen ääressä antamassa etäopetusta.
Molemmat käyvät kyllä. Annan mielelläni etäopetusta. Annan mielelläni lähiopetusta. MUTTA niitä ei pysty antamaan samanaikaisesti ilman että jompi kumpi kärsii.
En saanut apua OAJ:stä, kun 6 vuotta katkeamattomasti jatkunut työni katkesi lapsen saamiseen. Minulle sanottiin suoraan, että OAJ ajaa vain vakituisessa virassa olevien asioita. Minä en kuulunut tähän ryhmään.
Nykyään en ole enää liiton jäsen. Minulle tuli selväksi, että minua ei siellä kaivata.
Minä taas näkisin vuosityöajan ratkaisuna. imenomaan tähän kaikkeen muuhun työhön, joita opettajalla teetetään. Opettajia kuitenkin pelotellaan koko ajan jollaan ammattikoulupuolen vuosityöaikamallilla, mutta se nyt ei vaan sovi perusopetukseen. Vuosityöaikamalli toisi kaiken työn näkyväksi. Nyt on helppo vetää vanhaan malliin kaikki työt ja nurista opehuoneessa, kun ei saa palkkaa…
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut opettajana 20 vuotta ja kuulunut OAJ:öön koko ajan. Ja koko ajan olen miettinyt, että pitäisi erota.
Tietääkö joku, onko joku opettaja joskus hyötynyt tai saanut jotain apua OAJ:lta? En itse ole kyllä kuullut...
Ammattiliitto, joka ei pidä jäseniensä puolta eikä uskalla ottaa kantaa mihinkään.
Jos peruskoulun opettajat siirretään vuosityöaikaan, lopetan nämä hommat. Kituuttelen ennenmin vaikka työttömyyskorvauksella.
samahan se on muilla aloilla. Mieluummin työttömänä kuin tapettavana työmaalla. Liitot ei tee mistä niille maksetaan. Kapitalismi on rikki.
En ole opettaja, mutta ihmettelen opettajien kyvyttömyyttä lakkoilla tarvittaessa. Jostain luin tammikuussa uutisen, että Ranskassa opettajat olivat menneet lakkoon, koska kokivat työolonsa liian turvattomiksi lähikoulussa. Suomessa opettajat purnaavat kotonaan ja tällä palstalla ja siinä se.
Mua kiinnostaa (En ole ope) opelehteä lukeneena vaalien aikaan on aika paljon kokoomuksen porukkaa numerolleen lehden sivustolla. Onko opet menneet samaan jujuun kuin Sari sairaanhoitajat?
Vierailija kirjoitti:
En ole opettaja, mutta ihmettelen opettajien kyvyttömyyttä lakkoilla tarvittaessa. Jostain luin tammikuussa uutisen, että Ranskassa opettajat olivat menneet lakkoon, koska kokivat työolonsa liian turvattomiksi lähikoulussa. Suomessa opettajat purnaavat kotonaan ja tällä palstalla ja siinä se.
Liian kilttiä ja tunnollista väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Joukkotyöttömyys voisi olla hyvä "lakko". Siihen ei liittoja tarvita. Antaa virassa olevien puolueen jäsenten ylläpitää koulutustaan kun ovat muita parempaa sakkia
Kyllä liitto heitä siunatkoon.
Mä välillä olen miettinyt, että vuosityöaika olis hyvä. Voisi tehdä annetut tehtävät rauhassa, rauhallista tahtia ja tadaa, työnantaja näkisi, että näin se aika menee. Nythän on hirveä huoli jatkuvasti, että opettajat ei tee tarpeeksi. Muut ammattiryhmät voi koulussa rajata työnsä. Todeta vaan, ettei työtehtävä kuulu heille ja se on siinä. Opettaja ei voi koskaan sanoa näin. Siivojat ei siivoa oksennuksia, siispä opettaja siivoaa. Siivoojat ilmoittaa, ettei tuolien nostelu kuulu heille, opettaja nostelee. Ohjaajat toteaa, että ei kuulu "opettajan palvelu" työhön, joten saavat istua takapuolellaan, kun opettaja tekee kolmea hommaa samaan aikaan. Se on käsittämätöntä, miten opettajat on vajonneet konttamaan oksennuksia lattialta, koska kukaan muu ei suostu.
Nauttisin suunnattomasti, jos voisin kirjata joka päivä tuolien nostelut työaikaani. Voisin kirjata opetusväleneiden pyyhinnän jne. Ihan rauhassa tekisin niitä koulupäivän jälkeen opettajan palkalla. En tarkoita, ettei esim. siivoojillakin olisi töitä, mutta sitten pitäisi miettiä, kuka tekee mitä ja minne tarvitaan lisää porukkaa.
Ja kyllä, suunnitteluaikaa saisi mukavasti lisää, jos pitää pohtia etä- ja lähiopetus samaan aikaan suoritettavaksi. Samoin vsop:t alkaisi näkyä työaikakirjauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian kilttiä ja tunnollista väkeä.
Samanlaisia kuin nuoret pikarokaloissa töissä. Eivät uskalla vaatia vessataukoja, ruokatuntia ja palkkaa tehdystä työstä (työajan jälkeinen siivous ja kassan lasku).
Vierailija kirjoitti:
Mä välillä olen miettinyt, että vuosityöaika olis hyvä. Voisi tehdä annetut tehtävät rauhassa, rauhallista tahtia ja tadaa, työnantaja näkisi, että näin se aika menee. Nythän on hirveä huoli jatkuvasti, että opettajat ei tee tarpeeksi. Muut ammattiryhmät voi koulussa rajata työnsä. Todeta vaan, ettei työtehtävä kuulu heille ja se on siinä. Opettaja ei voi koskaan sanoa näin. Siivojat ei siivoa oksennuksia, siispä opettaja siivoaa. Siivoojat ilmoittaa, ettei tuolien nostelu kuulu heille, opettaja nostelee. Ohjaajat toteaa, että ei kuulu "opettajan palvelu" työhön, joten saavat istua takapuolellaan, kun opettaja tekee kolmea hommaa samaan aikaan. Se on käsittämätöntä, miten opettajat on vajonneet konttamaan oksennuksia lattialta, koska kukaan muu ei suostu.
Nauttisin suunnattomasti, jos voisin kirjata joka päivä tuolien nostelut työaikaani. Voisin kirjata opetusväleneiden pyyhinnän jne. Ihan rauhassa tekisin niitä koulupäivän jälkeen opettajan palkalla. En tarkoita, ettei esim. siivoojillakin olisi töitä, mutta sitten pitäisi miettiä, kuka tekee mitä ja minne tarvitaan lisää porukkaa.
Ja kyllä, suunnitteluaikaa saisi mukavasti lisää, jos pitää pohtia etä- ja lähiopetus samaan aikaan suoritettavaksi. Samoin vsop:t alkaisi näkyä työaikakirjauksissa.
Kun vuosityöajassa kirjataan ylös työtehtävät, voi ylimääräiset työt jättää tekemättä tai ne tulee korvata. Nykyinen malli ei tunne tällaista ja opettaja tekee kaikki työt. Suuremmin tätä vuosityöaikaa taitaa vastustaa äidinkielenopettajat, joilla pienin opetusvelvollisuus.
Mitä eroa on kuulua tai olla kuulumatta?
Niin, jos mitä OAJ ei ikinä hoitanut, niin sitä, että äitiyslomalainen tulee kesäksi töihin. Kahdesti kävi niin, että tein työt, joku muu sai rahat. Kyllähän tälle menettelylle perusteena on se, että kun "kunta ei maksa" tai muuta vastaavaa, mutta näin se on aina ollut ja ilmeisesti on maailman tappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestön anti: otetaan kaikki Opettaja-lehti käteen ja luetaan joku voimaantumistarina ja halataan puita yhdessä.
Tämä! Voi luoja, tuota "ammattilehteä". Siitä saa todelliset naurut, kun sitä lukee, se hyvä puoli siinä on.
Ja miettikää, mikä raha tuohon lehteen menee, kun se kirjoitetaan, painetaan ja kannetaan opettajien koteihin. Voisiko sen rahan käyttää oikeasti johonkin hyödylliseen?
Minulle se tuottaa enemmänkij vaivaa poistaa nykyiset muovikääreet ympäriltä ja vist¨kata kahteen eri roskikseen. Saisiko ne opet, jotka ei jaksa lukea enä- yhtään voimaantumistarinaa, vaikka 200 eurolla jäsenyyden? Yleinen työttömyyskassa lakietuineen kustantaa tämän.. Tuolla extralla varmaan kattaa oaj:n pomojen palkan?
Vihdoinkin opeillakin asiat huonosti kuten muillakin aloilla on. Vielä kun pääsette siivoomaan luokan tunnin jälkeen palkatta ja ette pääse taukojakaan pitämään, niin olette samassa lamassa kuin muut. Tervetuloa globaaliin markkinatalouteen.
Kyllä on hyväuskoista porukkaa keskustelussa.
Ette kai te oikeasti kuvittele, että siihen vuosityöaikaan saa sitten laittaa kaiken mitä tekee oksennuksen siivoamisesta lähtien? Kyllä siinä tullaan edelleen määrittelemään, mitä lasketaan. Omalla ajalla ne oksut edelleen pyyhitään.
Lisäksi järjestelmä luultavasti tulee rankaisemaan tehokasta opettajaa. Niissä malleissa, joista olen kuullut, välituntisin tehtävää työtä ei lasketa. Eli opettajan pitäisi jatkossa säästää Wilma-hommat ja monistus yms. tuntien jälkeen. Jos on reipas ja tekee ne välkällä, niitä ei lasketa.
Tuo kaikki työ näkyväksi - hokema on ihan huuhaata. Mistään ei ole kuitenkaan tulossa lisää rahaa. Edelleen teemme kaiken mitä nytkin ja samalla palkalla. Esimerkiksi luokanvalvojuuden hoitamiseen määritetään x tuntia. Jos menee enemmän, niin se on voivoi.
Ainoa ero tulee olemaan jatkuva kirjanpito ja raportointi työajan käytöstä. Ja se, että yhtäkkiä voikin työnantaja todeta, että eihän sinulla tule tunnit täyteen - vaikka oikeasti tulee - joten tässä on pari lisäryhmää opetettavaksi samaan rahaan.
Vuosityöaikaa ajaa ennen kaikkea työnantaja. Eikö tämä jo kerro, kenen eduksi se tulee kääntymään? Eikö yhtään ihmetytä, miksi työnantaja niin kovin haluaa vuosityöaikaa? Ihan vain saadakseen maksaa meille enemmän? Teettääkseen meillä vähemmän? Miettikää nyt vähän.
Tämä on totta. Enpä tiedä muuta alaa, jolla ylityötunneista maksettaisiin vähemmän kuin perustunneista. Mutta siis koulutetun openhan voi aina korvata Penalla, joka on kiva ja harrastaa esimerkiksi hirvien metsästystä.
Tässä nyt siksi vähän kitkerä ja katkera, kun siihen omaan opettajan työhön vaadittiin ylempi korkeakoulututkinto, pedagoginen pätevyys ja kolmen vuoden työkokemus.