Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun keskiluokkaisella kaupunkialueella ja täällä kukaan ei ilmeisesti käy töissä

Vierailija
01.02.2022 |

Olen sairaslomalla pari kuukautta kun kaaduin ja mursin käteni. Nyt minulla on ollut aikaa käydä ulkona arkipäivisin ja olen ollut ihan ihmeissäni, miten paljon ihmisiä tuolla puistoissa ja lenkkipoluilla on keskellä viikkoa. 30/40- vuotiaita hengailee siellä ja ei ole kiire minnekään. Keskellä viikkoa. Asuin aiemmin duunarialueella, jossa oli päivisin ihan hiljaista, kun kaikki oli töissä. Täällä on koko ajan ihmisiä liikkeellä ja hengailemassa kahviloissa tai ystävien kanssa puistossa. Perinnölläkö nuo elää vai millä? Ja miten etätyö onnistuu lenkkeillessä ja kahvilassa pullaa syöden?

Kommentit (157)

Vierailija
121/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa etätyöläisistä käy jumpassa ja hiihtämässä päivällä. Ei juuri tarvitse pelätä koronaakaan, kun kontakteja voi itse kontrolloida.

Onko etätyössä siis vähemmän tunteja? Harva kai tekee klo 18 jälkeen enää duunia. Tuntuu oudolle, että jos duunit alkaa siinä 9-10 välillä, välillä käydään jumpassa ja lenkillä, sitten jatketaan ja hommat loppuu klo 16. Niin että eikös tuosta tule joku 5-6 tunnin päivä? Varmaan asiantuntijoilla voi olla näin, tai en tiedä. En ole koskaan tehnyt etätyötä.

Esimerkiksi it-insinöörit tekevät usein töitä illalla ja öisin. Muu tiimi voi olla vaikka toisella puolella maapalloa. Miitteihin voi ottaa osaa myös ulkoillen. Napit vaan korville.

Oletko IT-insinöörien esimies, joka luulee että alaisilla on mahdollisuus toimia samoin kuin itselläsi?

Minä en ole mutta mieheni on. Yli 20 vuotta samassa firmassa ollut töissä. Hänen alaisensa toimivat samalla aikataululla. Mun mies toimii siis sen mukaan että aikataulu sopii kaikille. Hän on aina kiinni saatavissa. 

Eli et tiedä mitään siitä, millainen kokemus etätyö on todellisuudessa miehesi alaisille. ( paitsi miehesi mahdolliset välinpitämättömät luulottelut ja yliolkaiset väitteet)

Vierailija
122/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen työn välillä 06.00-23.00. Keskimäärin 9-10 tuntia päivässä. Rytmitän sen pakollisia palavereja lukuunottamatta oman tahtoni mukaan ja pidän välissä taukoa lenkkeilyä, kaupassa käyntiä, harrastuksia  tai ystävien tapaamista varten. Siksi olen hoikka ja on Audi pihassa. Tervetuloa naapurustoon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavia kyllä nämä reaktiot, kun pöyristytään, että "työpäivän aikana lenkkeillään" ja "ei kai kukaan tee töitä klo 18 jälkeen".

"Työpäivä" ei ole koko maailmalla klo 8-16. Työpäivä on silloin, kun töitä tehdään. Omassa asuinmaassani aika tyypillinen aikataulu on klo 9/10-17/18 tai klo 10-14 + 17-21.

Itse olen tehnyt melkein 100 % etätöitä jo noin kuusi vuotta. Palverit ovat sopimuksen ja tarpeen mukaan, eli harvoin. Viikossa on yksi tiimitapaaminen eikä sekään ole täysin pakollinen. Oleellisinta on, että tulosta tulee. Kun tehtävänä on tuottaa esim. tutkimus aiheesta X, niin kyllä sen näkee, onko se tehty vai ei ilman työajanseurantajärjestelmiäkin.

Useinkin lopetan työt klo 18 jälkeen. Ja joskus pidän vapaata keskiviikkona ja teen töitä sunnuntaina. Kivaa, kun pääsee ulos keskellä päivää valoisalla, tai vaikka museoon arkena, kun on väljempää. 

Täällä valitetaan, että etätyöntekijät ovat agressiivisia, mutta itse olen kyllä saanut agressiivisia kommentteja lähinnä ihmisiltä, joiden päähän ei millään sovi, että jonkun muun työt voivat tapahtua muulloin kuin klo 8-16.

Ja jos nyt puhutaan keisarin vaatteettomuudesta, niin etätöitä enemmän mua epäilyttää työt, joissa pitää olla toimistolla/koneen äärellä 8-16, koska kaikki on yhtä palveria. Tuotetaanko niissä palvereissa oikeasti jotain? Toki ymmärrän, että ammattijohtajilla voi oikeasti olla työ lähinnä päätösten tekoa eri kokouksissa, mutta tarkoitan nyt työntekijätason ihmisiä, joiden työpäivät koostuvat lähinnä palvereista.

Vierailija
124/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisätäkseni selkeästi aloittaja väheksyy kaikkea muuta työtä paitsi fyysistä ja 8-16 välillä tehtyä... Nää on näitä ihmisiä jotka ei todellakaan elä 2022

Vierailija
125/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palvelualoilla työajat ovat myös muuta kuin 8-16.

En usko että nämä ovat mitään palvelualan työntekijöitä. Kunnon mersut ja audit pihassa, viimeisen päälle vaatteet ynnä muuta. Hyvin hoidettuja, hoikkia ja sporttisia ihmisiä. Voihan se toki olla, että tekevät jotakin etätyötä, mutta ei nuo kyllä tuossa lenkillä varmaan tavoitettavissa ole. Vai tekevätkö pari tuntia päivässä, en tiedä. 

ap

Mitä pahempaa käsienheiluttelua ja hyödytöntä jaapajaa tason keskipäällikön hommaa tai jonkun myyntimarkkinointihuijarin, niin sitä vähemmän tarvitsee tehdä etätöissä yhtään mitään.

Esimerkiksi meillä firmassa koodarit ja suunnittelijat ja muut vastaavat tekniset asiantuntijat joutuvat kirjaamaan jatkuvasti mitä tekevät etätöissä, ja samaan aikaan keskijohdon huijarit ja myyntimarkkinointimyyjät ilmoittaa järjestelmään kerran viikossa, että joo olin töissä ja tein tosi kovasti töitä.

t. suomalaisen suuryrityksen työntekijä

Jos ei niitä firman tuotteita kukaan markkinoi ja myy niin aika nopeasti loppuu koodareilta ja suunnittelijoilta duunit. 

Jos jotain tuotetta pitää aivan tajuttomasti markkinoida niin se ei ole tarpeeksi hyvä tuote. Ainoastaan trendituotteita (muoti ruoka viihde) pitää markkinoida jatkuvasti.

Kuka sanoi mitään mistään tajuttomasta markkinoinnista? Mutta myynti ja markkinointi on esim teollisuudessa pitkäjänteistä puuhaa kun jonkun tehdaskoneiston myynti voi kestää vuosia.  Vaikka sulla olisi maailman paras tuote niin jos ei kukaan sen olemassaolosta tiedä niin ei se kaupaksi mene. 

Vierailija
126/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatan aloittaa jo klo 7.00 työt, jos herään aikaisin. Silloin ehdin hyvin käydä ulkona tai kaupassa keskellä päivää. Joskus teen vain 5 tunnin päivän, joskus taas 10 tunnin. Työt hoituu ja olen ajallaan palavereissa, joita osuu aikaeron vuoksi joskus myös iltoihin. Minä joustan ja työnantaja joustaa. Työtunnit kirjaan ylös. Tykkään tästä systeemistä.

Vierailija
127/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että nämä ovat mitään palvelualan työntekijöitä. Kunnon mersut ja audit pihassa, viimeisen päälle vaatteet ynnä muuta. Hyvin hoidettuja, hoikkia ja sporttisia ihmisiä. Voihan se toki olla, että tekevät jotakin etätyötä, mutta ei nuo kyllä tuossa lenkillä varmaan tavoitettavissa ole. Vai tekevätkö pari tuntia päivässä, en tiedä. 

ap

Mitä pahempaa käsienheiluttelua ja hyödytöntä jaapajaa tason keskipäällikön hommaa tai jonkun myyntimarkkinointihuijarin, niin sitä vähemmän tarvitsee tehdä etätöissä yhtään mitään.

Esimerkiksi meillä firmassa koodarit ja suunnittelijat ja muut vastaavat tekniset asiantuntijat joutuvat kirjaamaan jatkuvasti mitä tekevät etätöissä, ja samaan aikaan keskijohdon huijarit ja myyntimarkkinointimyyjät ilmoittaa järjestelmään kerran viikossa, että joo olin töissä ja tein tosi kovasti töitä.

t. suomalaisen suuryrityksen työntekijä

Jos ei niitä firman tuotteita kukaan markkinoi ja myy niin aika nopeasti loppuu koodareilta ja suunnittelijoilta duunit. 

Jos jotain tuotetta pitää aivan tajuttomasti markkinoida niin se ei ole tarpeeksi hyvä tuote. Ainoastaan trendituotteita (muoti ruoka viihde) pitää markkinoida jatkuvasti.

Kuka sanoi mitään mistään tajuttomasta markkinoinnista? Mutta myynti ja markkinointi on esim teollisuudessa pitkäjänteistä puuhaa kun jonkun tehdaskoneiston myynti voi kestää vuosia.  Vaikka sulla olisi maailman paras tuote niin jos ei kukaan sen olemassaolosta tiedä niin ei se kaupaksi mene. 

Tiedottaminen ja markkinointi eivät ole sama asia. Monen tuotteen markkinointi on ainoastaan häiritsevää ja jopa saastuttavaa.

Vierailija
128/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etänä töissä. Avaan koneen 7.30, ruokis 11-13 välillä. Käyn joskus siinä lenkillä tai kaupassa, ja syön nopeasti. Lopetan tavallisena päivänä klo 16.

Illalla on kokouksia 17-22 välillä. Niistä kertyy ylitunteja, joten joskus lopetan jo klo 15 tai pidän vapaan perjantain.

Vierailija
129/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Hoitolasten kanssa tullut kierreltyä pitkin maita ja mantuja ja olen ihmetellyt aina, että miten joka talon pihalla on Mersut ja audit parkissa. Tyypit pihalla kuopsuttamassa kukkapenkkiä tai lenkillä. Eikö kukaan käy töissä? Ja tämä siis jo vuosia ennen koronaa.

Etätyö on ollut monille arkipäivää jo vuosia. Kuopsuttelijat ja lenkkeilijät saattavat myös pitää ylityövapaita tai istua illalla töissä etäpalavereissa aikaeron vuoksi. Itse kuljen julkisilla töihin vaikka auto onkin, koska meillä ei ole toimistolla autopaikkoja. PS Ilahduttaa tämä mielikuva maita ja mantuja pitkin vaeltavasta, ihmettelevästä perhepäivähoitajasta lapsilaumoineen, voi Nuuskamuikkunen

Vierailija
130/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä lisätäkseni selkeästi aloittaja väheksyy kaikkea muuta työtä paitsi fyysistä ja 8-16 välillä tehtyä... Nää on näitä ihmisiä jotka ei todellakaan elä 2022

Ottipas sinua koville.

-ohis

Vierailija
131/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tekee etätyötä, on aikaa ulkoilla kun pitää taukoa työstä. Monella on myös mahdollisuus päättää työskentelyajankohta.

Itse työskentelen mieluiten myöhään illalla, sillä silloin on helpointa keskittyä.

Vierailija
132/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat näitä hyväpalkkaisissa suojatöissä olevia.. etätöissä.. on oltava tavoitettavissa puhelimitse, mutta juuri muita hommia ei ole. Ehkä joku sähköposti lukea pari kertaa päivässä. Palkka yli 5k/kk.

Vierailija
133/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpönlöpö. Olen yksityisellä sektorilla pääkaupunkiseudulla, ja suljen koneen klo 16, koska jos en sulje, lapsi jää hakematta päiväkodista ennen sulkemisaikaa. Kaikki perheelliset kollegani (eli suurin osa) toimivat samoin. Päivän tunneille n klo 10-16 aikataulutetaan palaverit, ja omasta vuorokausirytmistä riippuen loput työt tehdään joko aamulla aikaisin, tai illalla myöhään.

Itse olen iltaihminen, joten herään n 7.30, aamutoimet ja lapsi päiväkotiin, koneen äärellä n 9.00, lounas 12.00-12.30, töitä 12.30-16 kone kiinni 16.00 lapsi päiväkodista, loput työt lapsen kukkumaanmenon jälkeen n 21.30-23.00.

Asiantuntijatehtävissä itse kirjoitti:

Harvassa asiantuntijatyössä ainakaan Helsingissä pidetään sopivana, että sulkee koneen klo 16.00. Vähintään viiteen, mielellään kuuteen tulee olla tavoitettavissa. Eka palaveri kuitenkin usein jo klo 8.00.

Vierailija
134/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallio-efekti. Porukka on sellaista hyvätuloisen ja akateemisen oloista, mutta kaikki luuhaavat kotona päivät ja heräilevät puoleltapäivin ja menevät nukkumaan neljältä aamulla.

lauluntekijät nukkuu tekijänoikeus tuloilla puoleen päivään ja muut taiteilijat Taiken apurahoilla!!

Vierailija
135/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varakas mies. Hän tekee työnsä kotona, ei ole työaikoja. Toisaalta ei ole usein täysin vapaatakaan. Minulle hän suo vapauden olla kotirouvana. Naapureissa on taiteilijaa ja lentokapteenia.

Yksikään nainen ei ikinä kirjoittaisi itsestään ja asemastaan noin.

Mitä 😂 Saa kai mieheni itse valita, elättääkö minua. Avioehtokin on tehty (sisältöä en kyllä tällä palstalla avaa). En voi tituulerata itseäni kotiäidiksi, koska lapset ovat isoja koululaisia. Kodinhoitaja ei myöskään sovi, koska minulla ei ole velvollisuuksia. Pääosan kotitöistä teen, mutta sehän on vain reilua. Jos en halua päivän aikana tehdä kotona mitään, vaan keskityn harrastuksiini tai ihan vaikka vaan olemiseen, niin sekin sopii. Kotirouva on ainoa suunnilleen sopiva nimike minulle. Tosin se naurattaa, kun kuulostaa tärkeilevältä.

Jos tilallesi laitettaisiin mies ja kumppaniksi nainen, niin naiset yhteen kuoroon täällä huutaisivat, että minkälainen mieslapsi, vätys, minä en tuollaista katselisi.

Vierailija
136/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunarin ja hyväpalkkaisen erottaa se, että duunarilta vaaditaan enemmän entistä enemmän hupenevalla liksalla, kun eliitti kiskoo enemmän liksaa sillä että tekee vähemmän.

Vierailija
137/157 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varakas mies. Hän tekee työnsä kotona, ei ole työaikoja. Toisaalta ei ole usein täysin vapaatakaan. Minulle hän suo vapauden olla kotirouvana. Naapureissa on taiteilijaa ja lentokapteenia.

Mitä 😂 Saa kai mieheni itse valita, elättääkö minua. Avioehtokin on tehty (sisältöä en kyllä tällä palstalla avaa). En voi tituulerata itseäni kotiäidiksi, koska lapset ovat isoja koululaisia. Kodinhoitaja ei myöskään sovi, koska minulla ei ole velvollisuuksia. Pääosan kotitöistä teen, mutta sehän on vain reilua. Jos en halua päivän aikana tehdä kotona mitään, vaan keskityn harrastuksiini tai ihan vaikka vaan olemiseen, niin sekin sopii. Kotirouva on ainoa suunnilleen sopiva nimike minulle. Tosin se naurattaa, kun kuulostaa tärkeilevältä.

Jos tilallesi laitettaisiin mies ja kumppaniksi nainen, niin naiset yhteen kuoroon täällä huutaisivat, että minkälainen mieslapsi, vätys, minä en tuollaista katselisi.

Taidat tahallasi ymmärtää väärin. Se, että ihminen ei käy ansiotyössä tai tee kaikkia kotitöitä joka päivä ei ole sama asia kuin että makaa tekemättä mitään koskaan.

Kun lapset olivat pieniä, tein vuorotyötä. Nettosin pari tonnia ja pinna oli kireällä. Miehen kanssa mietittiin, voisiko elämä olla toisenlaista. Päätettiin kokeilla ja kas, hyvin pärjätään. Hulluinta tässä on se, että meillä on nykyään eräs tulonlähde, joka vastaa suunnilleen sitä minun entistä palkkaani.

Kaikille tämä ei sovi. Meille sopii. Palstalaiset saavat olla, mitä mieltä ovat (ja halutessaan myös ulista kuorossa). Emme me muiden mukaan elä.

Vierailija
138/157 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että armollisuudessaan "..hän SUO [sinulle] vapauden olla kotirouvana."?? 🤮 Kyseessä on oltava joko provo tai sitten fetistinen domme/sub/bdsm suhde, koska muuten tuollainen miehen SUOMA kotirouvuus on suoraan jostain 1800-luvun alusta tai kauempaakin historiasta.

Vierailija
139/157 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Hgin halutuimmalla alueella ja taloyhtiössämme asuu nelikymppisiä jotka myös hengailee kotona. En tiedä miten saavat elantonsa kun pihalla joka toisella on joku range tai maasturi Audi.. ehkä ovat perineet rahaa. Aamuisin kun lähden töihin niin tuntuu että kaikki vielä nukkuu.

Vierailija
140/157 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että nämä ovat mitään palvelualan työntekijöitä. Kunnon mersut ja audit pihassa, viimeisen päälle vaatteet ynnä muuta. Hyvin hoidettuja, hoikkia ja sporttisia ihmisiä.

ap

Jännää stereotypiointia, meillä on pihassa bemari ja Mersu, tallissa harrikka. Mä olen työtön kahdeksatta vuotta (logistiikka-alalta) ja mies keikkatyöläinen kuljetusalalla. Vaatteet varmaan ei ole viimeisen päälle tässä kotipihalla mutta ei kai tarvitsekaan.

Ehkä tässä tapauksessa vuosimalli ratkaisee. Mutta ei sulla sit kahdeksan vuoden aikana ole tullut mieleen mennä vaikka takaisin koulun penkille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän