Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juhlissa käyttäytymisen vaikeus

Vierailija
07.06.2015 |

Taas sai ihmetellä lauantaisissa syntymäpäiväjuhlissa ihmisten alkeellisia käytöstapoja. En väitä itse olevani mikään kävelevä kultaisen käytöksen käsikirja, mutta kyllä nyt sentään perusasiat ovat hallussa (toki oli monella muullakin, mutta käsittämätön määrä epäkohteliaita möllejäkin juhliin mahtui). 

Ensinnäkin, kuinka haastavaa on tervehtiä jo aiemmin paikalle ennättäneitä vieraita ja esitellä itseään. Tässä huomasi selkeästi löytyvän kaksi koulukuntaa - valtaosa saapuneista kiersi omatoimisesti isäntäväen tervehtimisen jälkeen muut vieraat tervehtien tuttuja ja esitellen itsensä vieraille. Toinen puoli luikki nopeasti jonkun jo ennalta tutun luokse turviin ja hädintuskin sai itsensä esiteltyä, kun joku tuli esittäytymään ja tervehtimään. Ja ne lahnakädet, ei kenenkään kämmenen luut murru, vaikka vähän puristaisikin. 

Toisena, pulisijat. Olisiko mahdollista olla puhumatta vieruskaverin kanssa silloin, kun joku pitää päivänsankarille puhetta? Voisiko sen äärimmäisen tärkeän asian sanoa vasta, kun musiikkiesitys on päättynyt?

Kolmantena, kiusalliset puheenaiheet. Kun ympärillä on vieraitakin ihmisiä, ei ehkä osoita kovin suurta sosiaalista älykkyyttä päivitellä "mamujen hyysäämistä", salkkareiden pilaamista homoilla, rättipäiden ja räsästen kiihkouskovaisuutta. Esimerkiksi siinä pöytäseurueessa, jossa kovin sanankääntein kuulemma arvosteltiin homoseksuaalien kasvatustaitoja, istuivat tuoreet tyttövauvan isovanhemmat. Heistä oli varmasti miellyttävää kuunnella lapsensa ja tämän kumppanin elämää koskevaa kauhistelua iloisissa syntymäpäiväjuhlissa. 

Neljäntenä, ronkkijat. Kyllä varmasti kaikista olisi mukava saada omaan annokseensa mahdollisimman paljon herkkuja buffetpöydästä, mutta kieltämättä aika juntin kuvan saa ihmisestä, joka haalii rapusalaatin pinnalta valtaosan koristeluista, mansikkakakusta leikkaa kärjellään seisovan kolmion mallisen palan päällisen maksimoimiseksi tai ottaa koko jäljelle jääneen suurehkon osuuden lohifileestä, vaikka takana on vielä pitkä jono ja tarjoilijaa ei juuri sillä hetkellä tuomassa täydennystä.

Viimeisenä, juhlista poistuminen. Ei ollut yksi eikä kaksi vierasta, joiden katoamista isäntävä ihmetteli. Juhlista kiittäminen ja ainakin isäntäväen hyvästeleminen tuntuivat olevan liian henkilökohtaisia tekoja - parempi kadota kuin pieru saharaan.

Näitä olisi varmasti paljon, paljon lisää, eli omia kokemuksia saa mielellään jakaa :) Eikä nyt mennä millään aivan lynkkausmeiningillä, ehkä joku voi oppia tästä jotain uutta, jonka ei ole ennen tajunnut olevan epäkohteliasta :D Itsellänikin on varmasti aukkoja sivistyksessä juhlaetiketin osalta :)

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä tullessaan vaikka tervehtiäkin vain, yksissä juhlissa viikko sitten olohyoneeseen tupsahti perhe, eivät vilkaissetkaan huoneessa jo olevia vaan kiirehtivät takaoven kautta pihalle. Luulisi että olisivat edes nyökänneet ja jatkaneet sitten matkaa, huh huh.

Vierailija
42/52 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olisi paikallaan ihan jokaisen lukea jonkinmoinen kultaisen käytöksen kirja ennen juhliin lähtöä. Av:n kirjoitus kertoi paljon. Itseäni on hämmästyttänyt eniten se, miten vanhemmat eivät opeta lapsiaan käytäytymään juhlissa.

Miehelläni on monta sisarusta ja erinäisiä juhlia olemme viettäneet vuosittain. Kertaakaan - siis aidosti ei kertaakaan nuo vanhemmat ole vaatineet, että lapsensa tervehtisivät ketään. Ilmeisesti olemme kaikki niin tuttuja toisillemme, ettei tarvitse? Emme kuitenkaan näe kovinkaan usein ja vaikka näkisimmekin, niin kai silti voisi tervehtiä? Rippijuhlissa sankari on omissa oloissaan, eikä ota vieraita vastaan.

Juhliin tulessaan nämä sukulaislapset juoksevat aikuisten ohi serkkujensa luokse. Ei tervehditä edes muualta Suomesta saapuneita isovanhempia. Miten nämä lapsukaiset oppivat tapoja, ellei vanhemmat niitä opeta? Itselläni on noita serkkuja nuoremmat lapset. Olen aina vaatinut, että tervehtivät juhlissa muutkin vieraat. Vasta sitten menevät menojaan. Ja juhlasta lähtiessä kiitetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on nämä, jotka eivät tippaakaan katso lastensa perään. Juuri olin juhlissa, jossa kakarat mättivät lautaset kukkuroilleen kaikkea mahdollista herkkua ja vähän sorkkivat niitä ja poistuivat pöydästä. Roskiin meni isot määrät macaronseja, leivoksia, kakkua, taidokkaasti tehtyjä pikkuleipiä ja konvehteja.

Vierailija
44/52 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ongelmani on se, että haluaisin kyllä esim. kätellä juhlissa kaikki paikallaolijat, mutta toteutus ontuu usein kamalasti. Olen vähän ujo, enkä oikein osaa etikettiäkään ehkä tarpeeksi. Ääneni ei myöskään ole kovin kuuluva. Monesti aloitan kättelyn ja joku pari kolme ensimmäistä menee ok. Sitten tulee sähellystä, kun joku puhuu jotain kovaan ääneen tai joku keskeyttää kättelyni. No sitten arvon siinä huoneen keskellä, kun kaikki katsovat, että korotanko ääntäni kun vasta kättelijäni ei nyt huomaa, että ojennan omaa kättäni jo toista minuuttia ja yritän sönköttää nimeäni moneen kertaan. Tilanne on jäätävä ja alan ahdistua. Sitten tulee taas uusia ihmisiä' ja kaikkien katseet ja huomio kiinnitty heihin ja sitten jo huudetaankin kahvipöytään. Nyt mietin itsekseni, että huudanko tässä moikka kaikille yhteisesti vai kierränkö nyt tuon kahvipöydän kättelemässä kaikki jäljelle jääneet, joilla kyllä on jo kahvikupit edessä ja suut täynnä kakkua. Ahdistun ajatuksesta ja ajattelen, että antaa olla. Koko tilanteesta jää vaivaantunut olo minulle ja varmasti muillekin ja päätän, että ensi kerralla annan olla ja luikin vaan johonkin vapaaseen nurkkaan kättelemättä ketään.

Tämä oli nyt vaan yksi esimerkki, mutta tarvisin oikeasti apua miten tälläisissä tilanteissa kuuluu toimia? En pidä huomiosta ja keskipisteenä oleminen saa minut vaivautuneeksi.

Vierailija
45/52 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulit kutsuihin ensimmäisenä ja lähdit viimeisenä ja ehdit tarkkailla jokaisen vieraan tervehtimiset, syömiset ja hyvästit.

Hieno homma.

Vierailija
46/52 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 17:48"]

Mun ongelmani on se, että haluaisin kyllä esim. kätellä juhlissa kaikki paikallaolijat, mutta toteutus ontuu usein kamalasti. Olen vähän ujo, enkä oikein osaa etikettiäkään ehkä tarpeeksi. Ääneni ei myöskään ole kovin kuuluva. Monesti aloitan kättelyn ja joku pari kolme ensimmäistä menee ok. Sitten tulee sähellystä, kun joku puhuu jotain kovaan ääneen tai joku keskeyttää kättelyni. No sitten arvon siinä huoneen keskellä, kun kaikki katsovat, että korotanko ääntäni kun vasta kättelijäni ei nyt huomaa, että ojennan omaa kättäni jo toista minuuttia ja yritän sönköttää nimeäni moneen kertaan. Tilanne on jäätävä ja alan ahdistua. Sitten tulee taas uusia ihmisiä' ja kaikkien katseet ja huomio kiinnitty heihin ja sitten jo huudetaankin kahvipöytään. Nyt mietin itsekseni, että huudanko tässä moikka kaikille yhteisesti vai kierränkö nyt tuon kahvipöydän kättelemässä kaikki jäljelle jääneet, joilla kyllä on jo kahvikupit edessä ja suut täynnä kakkua. Ahdistun ajatuksesta ja ajattelen, että antaa olla. Koko tilanteesta jää vaivaantunut olo minulle ja varmasti muillekin ja päätän, että ensi kerralla annan olla ja luikin vaan johonkin vapaaseen nurkkaan kättelemättä ketään.

Tämä oli nyt vaan yksi esimerkki, mutta tarvisin oikeasti apua miten tälläisissä tilanteissa kuuluu toimia? En pidä huomiosta ja keskipisteenä oleminen saa minut vaivautuneeksi.

[/quote]

Kättele heidät, jotka eivät ole vielä ruokailemassa :) Myöskään ruokajonoon en lähtisi enää kättelemään, vaan lähinnä heidät, jotka seisoskelevat paikallaa, istuskelevat yms. Pöytään tullessa tervehdit jo siinä istuvat ja syövät, ei tarvitse kätellä, elleivät he itse ojenna kättään. Tervehtiminen ja nimensä esitteleminen riittää, vastapuoli voi sitten vastata haluamallaan tavalla. Usein kuitenkin juhlissa odotellaan lähinnä malja kädessä sitä, että viimeisetkin vieraat saapuvat ja tällä välin on hyvä kiertää läpi heidät, jotka ehdit. Mikäli kaikkia ei ehdi siinä hetkessä kätellä, voi mennä myöhemminkin juttelemaan ja esittäytymään, jos kokee sen kohteliaaksi. :)

Vierailija
47/52 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:01"]

Tulit kutsuihin ensimmäisenä ja lähdit viimeisenä ja ehdit tarkkailla jokaisen vieraan tervehtimiset, syömiset ja hyvästit.

Hieno homma.

[/quote]

En suinkaan, mutta jälkeeni saapui vielä lukuisia ja monet isäntäväen ihmettelyt siitä, "mihinkäs ne Virtaset ovat kadonneet?" kuulin kyllä :) 

Vierailija
48/52 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 17:48"]

[/quote]

Kättele heidät, jotka eivät ole vielä ruokailemassa :) Myöskään ruokajonoon en lähtisi enää kättelemään, vaan lähinnä heidät, jotka seisoskelevat paikallaa, istuskelevat yms. Pöytään tullessa tervehdit jo siinä istuvat ja syövät, ei tarvitse kätellä, elleivät he itse ojenna kättään. Tervehtiminen ja nimensä esitteleminen riittää, vastapuoli voi sitten vastata haluamallaan tavalla. Usein kuitenkin juhlissa odotellaan lähinnä malja kädessä sitä, että viimeisetkin vieraat saapuvat ja tällä välin on hyvä kiertää läpi heidät, jotka ehdit. Mikäli kaikkia ei ehdi siinä hetkessä kätellä, voi mennä myöhemminkin juttelemaan ja esittäytymään, jos kokee sen kohteliaaksi. :)

[/quote]

Joo näin se kuulostaa hyvältä, mutta tosi tilanteessa en pysty valitettavasti näin käyttäytymään. Esim. kahvipöytään istuessani en vain yksinkertaisesti pysty tervehtimään niin, että sanoisin nimeni. Se kuulostaa todella hullulta :) Moikat kyllä pystyn sanomaan. Ehkä oon vaan luonteeltani niin ujo.

Vierailija
49/52 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustaakseni "törppöjä" voin sanoa että osalle ihmisistä ei oikeasti ikinä opeteta noita juttuja tai he eivät ikinä ole nähneet tuommoista.Minä olin tuollainen ja olen osan noista oppinut omille päästyäni kun olen päässyt kavereiden juhliin mukaan ns.aikuisena enkä lapsena.Suvussani noita asioita ei paljoa ole ikinä näkynyt,maalta kotoisin ja supisuomalaista ujoa,hiljaista ja ei-tungettelevaa väkeä ollut aina ympärillä niin on tosi iso harppaus "normaaleihin"juhliin.Sitä ei ihan oikeasti vain ole ikinä nähty jossain päin ja ei välttämättä haluta vaivata tai ajatellaan että miksi joku tuntematon haluaisi jutella.Huonot puheenaiheet tulee helposti jos ei paljoa pääse juttelemaan,sitä sitten helposti purkaa kärkkäitä tuntemuksiaan paikasta riippumatta.

Vierailija
50/52 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaapa tilannetta perinteisissä kotijuhlissa. Kakkulautanen sylissä, kahvikuppi kädessä istut nojatuolissa. Jälkeesi tulee 60 vierasta, jotka jokainen käy kättelemässä ja esittelemässä itsensä sinulle. Siinä saa jo varoa, ettei se kakku löydy hameenhelmasta :)

Vierailija
51/52 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:48"]

Kuvitelkaapa tilannetta perinteisissä kotijuhlissa. Kakkulautanen sylissä, kahvikuppi kädessä istut nojatuolissa. Jälkeesi tulee 60 vierasta, jotka jokainen käy kättelemässä ja esittelemässä itsensä sinulle. Siinä saa jo varoa, ettei se kakku löydy hameenhelmasta :)

[/quote]

Ruokailevaa vierasta ei koskaan mennä häiritsemään kättelyllä - se kuuluu ihan perusetikettiin se. 

Vierailija
52/52 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on saanut asiallisen kasvatuksen, omaa rahtusen empatiaa sekä on vähintään normaaliälyinen, hän pystyy juhlissa ja muissa sosiaalisissa tilanteissa toimimaan fiksusti ja kohteliaasti, vaikka olisikin ujo tai muuten sosiaalisesti rajoittunut. Meillä on olemassa käyttäytymisnormit ja perinteet juuri siksi, että myös kaikki muut kuin ne sosiaalisesti kyvykkäimmät osaisivat käyttäytyä.

Allekirjoitan ap:n valitukset muilta osin, mutta tuo, että mennään esittäytymään aiemmin paikalle saapuneille on oikeasti monelle ujolle ihmiselle aivan ylivoimaista. Tässä voikin soveltaa, eli esittäydytään omalle pöytäseurueelle tms., ei tarvitse kaikkien kuullen alkaa huutamaan, kuka ja mistä on. Fiksu emäntä/isäntä osaa muuten hoitaa myös vieraiden esittelyn toisilleen.

Käytöstapojen puute on moukkamaista. Jokainen saa olla oma persoonansa, mutta jos ottaa juhlakutsun vastaan, siinä sitoutuu samalla käyttäytymään hyvin.