Juhlissa käyttäytymisen vaikeus
Taas sai ihmetellä lauantaisissa syntymäpäiväjuhlissa ihmisten alkeellisia käytöstapoja. En väitä itse olevani mikään kävelevä kultaisen käytöksen käsikirja, mutta kyllä nyt sentään perusasiat ovat hallussa (toki oli monella muullakin, mutta käsittämätön määrä epäkohteliaita möllejäkin juhliin mahtui).
Ensinnäkin, kuinka haastavaa on tervehtiä jo aiemmin paikalle ennättäneitä vieraita ja esitellä itseään. Tässä huomasi selkeästi löytyvän kaksi koulukuntaa - valtaosa saapuneista kiersi omatoimisesti isäntäväen tervehtimisen jälkeen muut vieraat tervehtien tuttuja ja esitellen itsensä vieraille. Toinen puoli luikki nopeasti jonkun jo ennalta tutun luokse turviin ja hädintuskin sai itsensä esiteltyä, kun joku tuli esittäytymään ja tervehtimään. Ja ne lahnakädet, ei kenenkään kämmenen luut murru, vaikka vähän puristaisikin.
Toisena, pulisijat. Olisiko mahdollista olla puhumatta vieruskaverin kanssa silloin, kun joku pitää päivänsankarille puhetta? Voisiko sen äärimmäisen tärkeän asian sanoa vasta, kun musiikkiesitys on päättynyt?
Kolmantena, kiusalliset puheenaiheet. Kun ympärillä on vieraitakin ihmisiä, ei ehkä osoita kovin suurta sosiaalista älykkyyttä päivitellä "mamujen hyysäämistä", salkkareiden pilaamista homoilla, rättipäiden ja räsästen kiihkouskovaisuutta. Esimerkiksi siinä pöytäseurueessa, jossa kovin sanankääntein kuulemma arvosteltiin homoseksuaalien kasvatustaitoja, istuivat tuoreet tyttövauvan isovanhemmat. Heistä oli varmasti miellyttävää kuunnella lapsensa ja tämän kumppanin elämää koskevaa kauhistelua iloisissa syntymäpäiväjuhlissa.
Neljäntenä, ronkkijat. Kyllä varmasti kaikista olisi mukava saada omaan annokseensa mahdollisimman paljon herkkuja buffetpöydästä, mutta kieltämättä aika juntin kuvan saa ihmisestä, joka haalii rapusalaatin pinnalta valtaosan koristeluista, mansikkakakusta leikkaa kärjellään seisovan kolmion mallisen palan päällisen maksimoimiseksi tai ottaa koko jäljelle jääneen suurehkon osuuden lohifileestä, vaikka takana on vielä pitkä jono ja tarjoilijaa ei juuri sillä hetkellä tuomassa täydennystä.
Viimeisenä, juhlista poistuminen. Ei ollut yksi eikä kaksi vierasta, joiden katoamista isäntävä ihmetteli. Juhlista kiittäminen ja ainakin isäntäväen hyvästeleminen tuntuivat olevan liian henkilökohtaisia tekoja - parempi kadota kuin pieru saharaan.
Näitä olisi varmasti paljon, paljon lisää, eli omia kokemuksia saa mielellään jakaa :) Eikä nyt mennä millään aivan lynkkausmeiningillä, ehkä joku voi oppia tästä jotain uutta, jonka ei ole ennen tajunnut olevan epäkohteliasta :D Itsellänikin on varmasti aukkoja sivistyksessä juhlaetiketin osalta :)
Kommentit (52)
Olen itse erikoistunut kolmoskohtaan: kiusalliset puheenaiheet. Taannoittain eräillä kekkereillä manasin suurperheiden itsekkyyttä: maailma hukkuu ihmisiin ja jotkut luupäät silti vastuuttomasti lisääntyvät laumoittain! Kävi ilmi, että molemmilla keskustelukumppaneillani oli itsellään neljä lasta... upsistakeikkaa.
Toisissa pippaloissa ihmettelin, miksi keski-ikäiset miehet ovat yleensä jotenkin kireitä ja kärttyisiä, liekö syynä heidän alentunut testosteronitasonsa tai yleinen pettyneisyytensä elämään. Minua oli huomaamattani kerääntynyt kuuntelemaan lauma keski-ikäisiä miehiä... upsis jälleen.
t. urpo
Tai se ettei keskustella ruokapöydässä mitään. Mätetään vaan ruokaa mahdollisimman paljon mahdollisimman nopeasti ja toljotetaan sitä lautasta. Otetaan ruokaa aina juuri niin paljon kuin itse haluaa täysin piittaamatta siitä, riittääkö sitä kaikille (tietysti pitäisi riittää, mutta aina ei laskelmat ole osuneet oikeaan).
Mieheni on tällainen. Hän on sitä mieltä, että ruokaillessa ei sovi puhua. Ensin syödään, sitten jutellaan kun on syöty. Ei minustakaan pidä puhua ruoka suussa, mutta juhlissa seurustelun pitäisi olla tärkeämpää kuin ahmimimisen. Mieheni osaa jutella oikein mukavasti ihmisten kanssa, mutta ruoan himoa hän ei voi - eikä edes yritä - vastustaa.
En myöskään pidä ihmisistä, jotka sosiaalisissa tilanteissa jättävät kaiken vastuun puheenaiheista toisille. Mielestäni juuri ruokapöydässä kuuluu kevyesti ja leppoisasti jutustella, eikä istua tuppusuuna ja vaan mättää sitä ruokaa. Vaikka olisi kuinka ujo, voi silti opetella sitä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 17:20"]
Ohis 20:lle
Yleensä ihmiset varaavat ns. oikean määrän ruokaa, mutta jos joku törppö ottaa ns. "enemmän mitä kuuluu" niin muille jää vähemmän. Esim. ns. normaalit annoskoot ovat joillekkin aivan liian pieniä, vaikka kotona söisi neljä pihviä, kilon perunoita saavillisin salaattia per kattaus, niin normaali älyllä varustettu ymmärtää että juhlissa ei noin paljon oteta vaan se ns. "normaali annos" ja sitten kun KAIKKI ovat saaneet voi santsata.
...
[/quote]
Tätä periaatetta olen komentanut jo lastenkutsuilla. Synttärivieraista ensimmäinen meinasi tyhjentää macarons-kulhon ennenkuin muut olivat edes ehtineet ekaa ottaa. Sanoin, että tästä laitetaan nyt tämä kulho kiertämään ja jokainen saa ottaa yhden. Sitten kun edellinen keksi/karkki/muffini on syöty, voi ottaa seuraavan. Kumma että vanhemmat eivät tälläistä opeta lapsille kotonaan.
Itse en kyllä ravaa jokaista huonetta ja seuruetta läpi siksi, että voisin esitellä itseni. Esittelen itseni jos minut on plaseerattu vieraiden ihmisten viereen (esimerkiksi häät) tai jos esittelylle tulee jokin luonteva hetki. Väen vängällä en mene ihmisten keskusteluita keskeyttämään... Itse pidän myös siitä, jos vieraiden emäntä tai isäntä esittelee vieraita ohimennen toisilleen tyyliin: "Hei Kari, tässä onkin Anne-tädin siskontytär, ette ole varmaankaan tavanneet". Kaikki eivät vaan ole niin social butterflyita ja se on enemmän kuin ok, kunhan ei nyt juntiksi heittäydy.
Muut aloituksessa mainitut jutut allekirjoitan kyllä.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 17:20"]
Yleensä ihmiset varaavat ns. oikean määrän ruokaa, mutta jos joku törppö ottaa ns. "enemmän mitä kuuluu" niin muille jää vähemmän. Esim. ns. normaalit annoskoot ovat joillekkin aivan liian pieniä, vaikka kotona söisi neljä pihviä, kilon perunoita saavillisin salaattia per kattaus, niin normaali älyllä varustettu ymmärtää että juhlissa ei noin paljon oteta vaan se ns. "normaali annos" ja sitten kun KAIKKI ovat saaneet voi santsata.
...
[/quote]
Tätä periaatetta olen komentanut jo lastenkutsuilla. Synttärivieraista ensimmäinen meinasi tyhjentää macarons-kulhon ennenkuin muut olivat edes ehtineet ekaa ottaa. Sanoin, että tästä laitetaan nyt tämä kulho kiertämään ja jokainen saa ottaa yhden. Sitten kun edellinen keksi/karkki/muffini on syöty, voi ottaa seuraavan. Kumma että vanhemmat eivät tälläistä opeta lapsille kotonaan.
Nykylapsilla on viikossa yksi herkkupäivä, jolloin saa rohmuta karkkia ja makeaa. Synttäreillä luullaan, että sama tapa on käytössä sielläkin eli eniten rohmuava saa syödä eniten herkkuja.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:48"]
Kuvitelkaapa tilannetta perinteisissä kotijuhlissa. Kakkulautanen sylissä, kahvikuppi kädessä istut nojatuolissa. Jälkeesi tulee 60 vierasta, jotka jokainen käy kättelemässä ja esittelemässä itsensä sinulle. Siinä saa jo varoa, ettei se kakku löydy hameenhelmasta :)
[/quote]
Ruokailevaa vierasta ei koskaan mennä häiritsemään kättelyllä - se kuuluu ihan perusetikettiin se.
[/quote]
Eli Sylvi-tätiä ei tervehditä, koska hänellä on kakkua ja kahvia, muita kyllä, koska heillä on kupit tyhjänä?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:14"]En ymmärrä sitä, että juhlissa ei saa ottaa haluamaansa ruokaa, vaan pitää ajatella muitakin. Jos minut on kutsuttu vaikka synttäreille, niin totta helvetissä oletan, että kutsuja tajuaa varata ruokaa muutenkin kuin instagram-kuvan ottamista varten. Pari kertaa olen ollut noin 40 hengen juhlissa, joissa emäntä on tullut supisemaan, että kaikki tarjottava on pöydässä, perunoita saa ottaa vain yhden. Noloa. Toisella kertaa totesin, että ei hätää, meillä on autossa omat eväät, käynkö hakemassa?
[/quote]
Toki isäntäväen kuuluu varautua, mutta on itsestään selvää, että vieraskin ymmärtää jotakin. Esim katkaravuilla ei täytetä koko lautasta, jos tarjolla on 20 sorttia muutakin. Samoin mätiä laitetaan se lusikallinen leivälle, ei kolmen sentin kerrosta koko lautaselle. Perunat/riisi, perussalaatti ja pääruokaliha/kala eivät saa loppua kesken.... Erityisemmät lisukkeet on taas vaikeammat miettiä määrän suhteen.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 22:42"]
Onhan noita kaiken maailman törppöjä juhlissa. Toiset esimerkiksi keskittyvät kyttäämään mitä mokia muut tekevät juhlissa ja keräävät listaa vääristä toimintatavoista kertoakseen niistä kaikille joita kiinnostaa tai ei edes kiinnosta, eivä ehdi viettämään mukavaa aikaa kun pitää vahtia muita ja keskittyvät etsimään ärsyyntymisen aiheita.
[/quote]
Eli taisi osua omaan nilkkaan :) Mikään yllämainituista ei ainakaan minun mielestäni poikennut peruskohteliaisuuksista - ei tuollaisten tietämiseen mitään etikettejä tarvi tuntea. Yleensä he, jotka käyttäytyvät juhlissa moukkamaisesti, ovat niitä, joiden mielestä se ei ole niin justiinsa ja muut ovat tiukkapipoisia virheidenetsijöitä. Mikään ei lannista yleistä tunnelmaan niin, kuin kiusalliset puheenaiheet, epäkohtelias käytös, ahneus ja kiittämättömyys. Mutta tietysti aina mukaan mahtuu se yksi, jolla tulee olla oikeus toitottaa epäkorrekteja mielipiteitään, olla välittämättä muista juhlavieraista saati juhlan järjestäjistä, rohmuta itselleen ns. kirsikat kakunpäältä ja poistua paikalta ilman kiitoksen sanaa. Onhan hän saanut kutsun ja siten oikeutettu olemaan kunnianarvoisa vieras, jonka ei tarvitse itse tehdä elettäkään juhlatunnelman luomiseen, päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:44"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 22:42"]
Onhan noita kaiken maailman törppöjä juhlissa. Toiset esimerkiksi keskittyvät kyttäämään mitä mokia muut tekevät juhlissa ja keräävät listaa vääristä toimintatavoista kertoakseen niistä kaikille joita kiinnostaa tai ei edes kiinnosta, eivä ehdi viettämään mukavaa aikaa kun pitää vahtia muita ja keskittyvät etsimään ärsyyntymisen aiheita.
[/quote]
Eli taisi osua omaan nilkkaan :) Mikään yllämainituista ei ainakaan minun mielestäni poikennut peruskohteliaisuuksista - ei tuollaisten tietämiseen mitään etikettejä tarvi tuntea. Yleensä he, jotka käyttäytyvät juhlissa moukkamaisesti, ovat niitä, joiden mielestä se ei ole niin justiinsa ja muut ovat tiukkapipoisia virheidenetsijöitä. Mikään ei lannista yleistä tunnelmaan niin, kuin kiusalliset puheenaiheet, epäkohtelias käytös, ahneus ja kiittämättömyys. Mutta tietysti aina mukaan mahtuu se yksi, jolla tulee olla oikeus toitottaa epäkorrekteja mielipiteitään, olla välittämättä muista juhlavieraista saati juhlan järjestäjistä, rohmuta itselleen ns. kirsikat kakunpäältä ja poistua paikalta ilman kiitoksen sanaa. Onhan hän saanut kutsun ja siten oikeutettu olemaan kunnianarvoisa vieras, jonka ei tarvitse itse tehdä elettäkään juhlatunnelman luomiseen, päinvastoin.
[/quote]
Amen.
Eräs sukuun kuuluva ns. paimentaessaan pieniä lapsia juhlissa usutti ne kaivelemaan isäntäväen kaappeja kun oli itse niin utelias tonkimaan toisten tavaroita. Lukittuun huoneeseenkin olisi pitänyt päästä kun muka lapset halusivat...
Isäntäväki voisi opetella päivystämään ovella. On äärettömän kiusallista etsiä pitkin juhlapaikkaa isäntäväkeä, joka sitten onki keittiössä rupattelemassa keskenään, kun noin 40 vierasta juhlii itsekseen. Hyvästeleminen on taitolaji, jos isäntä on koeajamassa langon uutta autoa ja emäntä esittelemässä viinikellaria.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 20:04"]Olin juhlissa tänään ja yksi vieras käyttäytyi typerästi. Jutteli vain sukulaisilleen ja tutuilleen. Aina, kun se joutui vieraiden ihmisten ympäröimäksi, niin meni mykäksi ja alkoi tuijottaa kenkiään. Sitten kun vieraat oli menneet, niin juttua riitti kyllä omille sukulaisille. Mikä törppö! Alkeellisimpiin käyttäytymissääntöihin kuuluu, että edes yritetään jutella ihmisten kanssa ja ollaan heistä kiinnostuneita. Mikään ujous ei voi olla niin iso este, että suutansa ei saa auki. PS. Tuo törppö olin minä.
[/quote]
Ihana
Itsensä esitteleminen ei ole mikään selviö. Jos on 150 hengen häät, niin eihän siitä mitään tulisi, että jokainen kiertäisi esittelemässä itsensä muille yksitellen. Ja jos joku tuollaisessa porukassa sen tekee, niin aika outo vaikutelm tulee.
En ymmärrä sitä, että juhlissa ei saa ottaa haluamaansa ruokaa, vaan pitää ajatella muitakin. Jos minut on kutsuttu vaikka synttäreille, niin totta helvetissä oletan, että kutsuja tajuaa varata ruokaa muutenkin kuin instagram-kuvan ottamista varten. Pari kertaa olen ollut noin 40 hengen juhlissa, joissa emäntä on tullut supisemaan, että kaikki tarjottava on pöydässä, perunoita saa ottaa vain yhden. Noloa. Toisella kertaa totesin, että ei hätää, meillä on autossa omat eväät, käynkö hakemassa?
Onko muuten etiketissä mainittu jotain "maksimivierasmäärää", jolle voi vielä hyvin ja sujuvasti esitellä itsensä ja kätellä? Vai onko isommissa juhlissa tapana lähinnä kätellä esim. oma pöytäseurue tai seurue, jonka kanssa päätyy keskustelemaan?
.
Ajattelin hankkia kyllä itselleni jonkun etikettikirjan, kun tuntuu, että mulla on etiketti valitettavan hukassa. :/
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:26"]
Tai se ettei keskustella ruokapöydässä mitään. Mätetään vaan ruokaa mahdollisimman paljon mahdollisimman nopeasti ja toljotetaan sitä lautasta. Otetaan ruokaa aina juuri niin paljon kuin itse haluaa täysin piittaamatta siitä, riittääkö sitä kaikille (tietysti pitäisi riittää, mutta aina ei laskelmat ole osuneet oikeaan). Mieheni on tällainen. Hän on sitä mieltä, että ruokaillessa ei sovi puhua. Ensin syödään, sitten jutellaan kun on syöty. Ei minustakaan pidä puhua ruoka suussa, mutta juhlissa seurustelun pitäisi olla tärkeämpää kuin ahmimimisen. Mieheni osaa jutella oikein mukavasti ihmisten kanssa, mutta ruoan himoa hän ei voi - eikä edes yritä - vastustaa. En myöskään pidä ihmisistä, jotka sosiaalisissa tilanteissa jättävät kaiken vastuun puheenaiheista toisille. Mielestäni juuri ruokapöydässä kuuluu kevyesti ja leppoisasti jutustella, eikä istua tuppusuuna ja vaan mättää sitä ruokaa. Vaikka olisi kuinka ujo, voi silti opetella sitä.
[/quote]
Ymmärrän tietämättömyytesi ja siksi haluan kertoa sinulle ja muille hieman asiaa avartavaa faktaa. Ujous on eri asia kuin sosiaalisten tilanteiden pelko. Sosiaalisten tilanteiden pelko voi ilmetä todella vakavasti normaalia elämää haittaavana asiana. Se on noille ihmisille aika paljon tuskallisempi asia kuin se, että sinä et saa vieraasta juttuseuraa. Moni voi olla todella tsempannut itseään häitä varten ja käynyt pitkään terapiassa. Asiaa ei varmasti ollenkaan helpota se, että ladellaan vaatimuksia ventovieraiden kanssa "kevyestä seurustelusta". Ymmärrän että vieraiden kanssa seurustelu on kevyttä kivaa sinulle ja usein minullekin, mutta ymmärrän myös että joillekin se on todella raskasta tai liki mahdotonta. Toivottavasti sinäkin ymmärrät sen jatkossa. Ihmisten kuuluu olla terveitä, hyvinvoivia ja tasapainoisia niin henkisesti kuin fyysisestikin, mutta ei viitsitä tuomita niitä, jotka eivät sellaisia juuri nyt ole. He todennäköisesti kärsivät jo ihan tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:22"]
Onko muuten etiketissä mainittu jotain "maksimivierasmäärää", jolle voi vielä hyvin ja sujuvasti esitellä itsensä ja kätellä? Vai onko isommissa juhlissa tapana lähinnä kätellä esim. oma pöytäseurue tai seurue, jonka kanssa päätyy keskustelemaan? . Ajattelin hankkia kyllä itselleni jonkun etikettikirjan, kun tuntuu, että mulla on etiketti valitettavan hukassa. :/
[/quote]
Mä kättelen yleensä juhlissa joissa on noin 50-60 tai alle. Esim. lakkiaiset, rippijuhlat, ristiäiset, pienet häät, maltillisen kokoiset syntymäpäivät yms. Esimerkiksi, jos juhlat ovat jonkun kotona tai muussa vastaavankokoisessa tilassa, eikä vieraille esittäytymiseen mene juuri kymmentä minuuttia kauempaa, kierrän kaikki paikallaolijat. Sitten isommat häät/syntymäpäivät ym. juuri ehkä pöytäseurue ja ennestään tutut - illan mittaan sitten ehtii esittäytymään niille, joiden kanssa on tekemisissä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:06"]
Itsensä esitteleminen ei ole mikään selviö. Jos on 150 hengen häät, niin eihän siitä mitään tulisi, että jokainen kiertäisi esittelemässä itsensä muille yksitellen. Ja jos joku tuollaisessa porukassa sen tekee, niin aika outo vaikutelm tulee.
[/quote]
Ei noin isoissa juhlissa useinkaan esittäydytä jokaiselle...
Olen todistanut sellaistakin että yksi perhe soi lähes kokonaisen (ison!) täytekakun keskenään juhlissa (onneksi oli toinenkin kakku) minusta sellainen "kakkulapion" kokonein pala alkaa olla maksimi mitä ottaa siinä ns. "kunnes kaikki ovat saaneet" vaiheessa, tuon jälkeen voi toki hakea lisää jos jäljellä on.
Ei siinäkään ole mitään järkeä että juhlien emäntä/isäntä varaa jokaiselle vieraalle "viisi kiloa ruokaa" jota ei sitten tule syödyksi. Fiksua on toki varautua esim. jäätelöllä tmv. hyvin säilyvällä jos käy niin että tulee kuokkavieraita (on toki moukkamaista tulla kutsumatta paikalla) tmv. syystä alkavat tarjottavat loppua.
Ette taida ihan aikuisia olla vielä