Jotenkin naurattaa tämä sukupuolierojen kiistäminen..
On ihan totta, että on olemassa miehekkäämpiä naisia, ja naisellisempia miehiä, ja heidän täytyy saada olla juuri sellaisia kuin ovat, mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa, että ihmisiä nyt keskimäärin on kahta sukupuolta, ja näissä sukupuolissa on tiettyjä erityispiirteitä. Mikä tässä on niin kamalaa? Naiselliset ominaisuudet ovat aivan yhtä arvostettavia kuin miehisetkin, mutta minkä takia näiden ominaisuuksien ilmeneminen täytyisi jollain lailla kiistää? Mies- ja naissukupuoliset ihmiset nyt yleensä ovat hieman erilaisia, ja suurimmasta osasta ihmisiä näkee heti, ovatko he miehiä vai naisia. Sukupuolet voivat joissain yksilöissä sekoittua, mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa, että niitä on kaksi: mies ja nainen. Mikä tässä tosiasiassa häiritsee joitain ihmisiä?
Kommentit (160)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:16"]AP komppaan täysin!!!Minä olen nainen ja minun mieheni on mies.Meillä mies tekee miesten hommat ja minä naisten hommat ja pirun hyvin on mennyt.Osaan tehdä myös noita miesten töitä ja käyttää työkaluja ja mies hoitaa lapsia ja tekee ruokaa jos pakko.
Mutta kyllä miehen tehtävä on pitää naistaan hyvin ja naisen tehtävä on pitää miestään hyvin ja siihen ei päästä sillä että koitetaan olla samanlaisia.
Ehkä toi me ollaan tasa-arvoisia ja kaikki muu paska onnistuu kaupungissa vuokra-asunnossa lapsettomalata pariskunnalta mutta ei muilta kja jos sen kiistää tulee ongelmia ja avioero.
[/quote]
Tasa-arvo on susta paskaa? Lastesi isä hoitaa lapsiaan vain jos on pakko? Ei helvetti, terveisiä vaan täältä sivistyksestä sinne hellan äärelle!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:16"] AP komppaan täysin!!!Minä olen nainen ja minun mieheni on mies.Meillä mies tekee miesten hommat ja minä naisten hommat ja pirun hyvin on mennyt.Osaan tehdä myös noita miesten töitä ja käyttää työkaluja ja mies hoitaa lapsia ja tekee ruokaa jos pakko. Mutta kyllä miehen tehtävä on pitää naistaan hyvin ja naisen tehtävä on pitää miestään hyvin ja siihen ei päästä sillä että koitetaan olla samanlaisia. Ehkä toi me ollaan tasa-arvoisia ja kaikki muu paska onnistuu kaupungissa vuokra-asunnossa lapsettomalata pariskunnalta mutta ei muilta kja jos sen kiistää tulee ongelmia ja avioero. [/quote] Mutta miksi toisten puolesta pitää yrittää päättää, millaisia heidän pitäisi olla? Omassa elämässään asiat saa toki järjestää miten haluaa, mutta miksi jonkun toisen pitää olla jotain, mikä ei tunnu luontevalta? [/quote] Se ei usein mene enää nykyään niin, että joku yrittäisi päättää. Tämä harhakuvitelma syntyy usein ihan siellä erilaisen omassa päässä. Ihminenkin on tosiaan vain eläin, kuten tälläkin palstalla hoetaan ja enemmistö meidän lajistamme kokee kiinnostusta nimen omaan vastakkaiseen sukupuoleen, koska pohjalla on lisääntymisen tarve ja "parittelu". Tämä taas johtaa miehisiin ja naisellisiin piirteisiin ja siihen, että ko piirteet alkavat kukoistaa jo hyvin varhain. Mies ei halua miehistä naista ja nainen naismaista miestä. (nyt jätämme homot ja lesbot kokonaan ulkopuolelle)
[/quote]
No ehkä sitten ei kannata kirjoittaa siihen sävyyn, millainen pitää olla, eikä myöskään toitottaa niitä arvoja kovin voimakkaasti. Yllättäen vaikka omassa perheessä saattaa kasvaa sellainen ihmisentaimi, joka kokeekin suurta ahdistusta siitä, että häntä pakotetaan muottiin, johon hän ei koe mahtuvansa. Esimerkiksi en itse koe olevani mitenkään "erilainen" (sinun sanavalintaasi käyttäen), vaikka koinkin varsinkin lapsena sen tyttömuotin aivan äärimmäisen ahdistavana ja se heijastuu vieläkin elämääni, vaikka olenkin jo lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä.
[/quote] Yritä nyt ymmärtää, ettei ole mitään hiton muottia. Ei se ole tyttöjen ja heidän tyypillisten piirteiden vika, jos sinä olet siitä poikkeava. Olet ihan yhtä arvokas, vaikka haluatkin olla miesmäinen, mutta et sinä voi muita tyttöjä ja poikia pakottaa omaan ajattelutapaasi. Se menee niin, että markkinamiesten tuotteet eivät ole luoneet prinsessatyttöjä ja supersankaripoikia, vaan prinsessatytöt ja supersankaripojat ovat luoneet markkinamiesten tuotteet.
[/quote]
Miten niin ei ole muottia? Jos suoraan ja eksplisiittisesti sanotaan, että nämä ja nämä asiat ovat tytöille ja nämä ja nämä asiat ovat pojille, niin totta helvetissä se on muotti. Kyllä lapset oppivat, kun aikuiset niin sanovat. Markkinoiden tavoitteena on luoda ihmisille tarpeita, eivät ne ohjaudu itsestään, kuten tunnut kuvittelevan.
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että monet tai vaikka enemmistö valitsee toisenlaisia asioita kuin minä, mutta valintojen tuputtamista ja niiden muuttamista säännöiksi on. Kyse onkin juuri siitä, että kukaan ei pakota ketään, vaan lasten annetaan ohjautua sinne minne ohjautuvat. Ei lapsi tiedä, että joku väri on tytölle/pojalle, jos sitä ei hänelle kerrota. Esim. minun poikani tykkää vaaleanpunaisesta, mutta niin vain ihan aikuiset ihmisetkin sanovat, että ei vaaleanpunainen ole poikien väri. Miksi pitää sanoa niin, jos kyseessä ei ole muotti? Et vain huomaa sen muotin olemassaoloa, koska itse asut siinä ja tykkäät toiminnallasi vahvistaa sitä, etkä edes tajua, miten se muotti on ahdas monelle.
[/quote] Älä kuule tule minulle selittämään, mitä minä vahvistan ja mitä en. Itselläni on poika ja meillä ei tasan tarkkaan ole ollut mitään tyttöjen ja poikien värejä. Kummasti se vaan sininen, musta ja autot ym ovat valikoituneen ihan parhaiksi ja hänelle ostetut nukenrattaat ja nukke lojuvat nurkassa.
Jospa sinun poikasi pitää vaaleanpunaisesta, koska äiti on noin helvetin aggressiivinen, että jos et saatana pidä vaaleanpunaisesta, niin olet olet luopio, kun äitisikin on kerran miesmäinen. Pue oikein kukkamekko tästä päällesi, jotta et ainakaan ole missään muotissa! (siinä vähän itsellesi omaa kielenkäyttöäsi ja tyyliäsi)
Ei ole muottia. Se on omaa keksintöäsi ja kyllä se on kysyntä, joka luo tarjonnan.
[/quote]
Mä en nyt pysty jatkamaan sun kanssasi tätä keskustelua, koska jostain syystä suutuit ja aloit haukkua. Kirjoitat minusta asioita, jotka olet keksinyt itse, ja niiden oikominen veisi keskustelun sellaiselle sivuraiteelle, että siitä ei ole mitään hyötyä.
En tiedä, mistä keksit sen, että olen aggressiivinen, paremminkin kutsuisin sinun kirjoitustasi aggressiiviseksi. Ja olen edelleen sitä mieltä, että et näe muotin olemassaoloa, koska et ole joutunut tuntemaan ahdistusta siitä, eikä kellekään olisi pahaksi, jos yksilö saisi tehdä omia valintojansa ilman painostusta. Yksilön tulkinta siitä, mitä on olla tyttö ja mitä on olla poika, ei ainakaan minun mielestäni ole vahingollista kenellekään, vaikka selvästi tunnut niin kokevan (esim. kun nimittelet minua miesmäiseksi ja kuvittelet, että pakotan poikaani tekemään jotain, mitä hän on itse valinnut).
Suosittelen, että rauhoitut ja mietit tykönäsi, miksi se, että kaikki eivät ole kuin sinä, herättää sinussa noin suurta suuttumusta.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 16:43"]
Sukupuoli ei ole todellakaan selkeä "valitse näistä kahdesta" -asia, vaikka ilmeisesti jotkut oppimattomat niin haluavat ajatella. Kai sellainen ajattelu tuo joillekin turvaa.
[/quote]
Niitä nyt vaan on ainoastaan kaksi sukupuolta. Mies ja nainen.
[/quote]
Kromosomitasolla tämä ei muuten todellakaan ole näin!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 16:59"]Sellaista tilannetta ei koskaan tule, että nämä heterot feminiinimiehet ja maskuliininaiset alkaisivat yleistyä, koska ne blokkautuvat luonnostaan parisuhderintamalla. En minäkään kertakaikkiaan voisi koskaan, missään tilanteessa seurustella miehen kanssa, jolla olisi joku röyhelökukkapusero ja huulipunaa, koska se yksinkertaisesti tappaisi saman tien intohimoni. Puhumattamaan joistain Contsiittoista (vai mikä se partakaiffari oli), että sellainen "nainen" jotenkin kiihottaisi normaalia (siis geeneiltään) miestä. Huom sana normaali viittaa normiin eli enemmistöön.
[/quote]
Minua ovat aina viehättäneet korut miehillä ja kiinnostus vaatteisiin, tosin huulipuna alkaa jo olla liikaa. Samoin herkkyys viehättää. Sellaisiin herkkiin taiteilijoihin varmaan monet naiset ihastuvat, joten pitää varmaan olla tosi "feminiiminen", ennen kuin parisuhdemarkkinoilta blokkaantuisi. Ja sitten on niitäkin, joihin juuri sellainen vetoaa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:44"]
"supersankarikirjan päähenkilö ei saa olla poika"
Tutustukaa ensin niihin supersankareihin. Kreikan jumalista lähtien nykyajan Marvelin supersankareihin - supersankareissa on aina ollut ja on myös naisia.
[/quote]
On ollut mutta ne on ollut aina sivuhenkilöitä ja tulee aina olemaan. Marvel ja DC on yrittänyt nostaa naishahmoja parrasvaloihin mutta ihmiset ei vaan niitä osta. Jo niinkin kaukaa kuin Supermanille yritettiin löytää naispuolinen vastine Supergirl mutta sen menestys jäi surkeaksi ja siitä tule sivuhahmo.
[/quote]
Kaksi sanaa. Wonder Woman.
[/quote] X-menissä Storm, Feenix, Lilandra, Kitty Pryde, Rogue...
[/quote]
Kaikki ovat sivuhahmoja. Feenixinkin tarina keskittyi enemmänkin sen ympärillä oleviin ihmisiin kuin itse Jeaniin. Lilandra nyt on ö luokan hahmo eikä sillä juuri ole nimeä.
Rogue, Kitty ja Storm ovat vanhoja hahmoja mutta eivät koskaan oikeastaan ole loistaneet. Osana X-meniä ne ovat olleet vuosikymmeniä mutta eipä juuri parrasvaloissa. Tietenkin esim. Storm on suhteellisen tunnettu koska on vanha hahmo ja on ollut niin useassa pelissä, piirrossarjassa ja myös leffoissa mukana. Onhan Rogue ja Kittykin mutta ne eivät ole saaneet samanlaista julkisuutta kuin Storm. Varmaankin siksi kun ihmiset pitää Stormin voimista paljon enemmän ja se on sitä kautta suositumpi.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:16"] AP komppaan täysin!!!Minä olen nainen ja minun mieheni on mies.Meillä mies tekee miesten hommat ja minä naisten hommat ja pirun hyvin on mennyt.Osaan tehdä myös noita miesten töitä ja käyttää työkaluja ja mies hoitaa lapsia ja tekee ruokaa jos pakko. Mutta kyllä miehen tehtävä on pitää naistaan hyvin ja naisen tehtävä on pitää miestään hyvin ja siihen ei päästä sillä että koitetaan olla samanlaisia. Ehkä toi me ollaan tasa-arvoisia ja kaikki muu paska onnistuu kaupungissa vuokra-asunnossa lapsettomalata pariskunnalta mutta ei muilta kja jos sen kiistää tulee ongelmia ja avioero. [/quote] Mutta miksi toisten puolesta pitää yrittää päättää, millaisia heidän pitäisi olla? Omassa elämässään asiat saa toki järjestää miten haluaa, mutta miksi jonkun toisen pitää olla jotain, mikä ei tunnu luontevalta? [/quote] Se ei usein mene enää nykyään niin, että joku yrittäisi päättää. Tämä harhakuvitelma syntyy usein ihan siellä erilaisen omassa päässä. Ihminenkin on tosiaan vain eläin, kuten tälläkin palstalla hoetaan ja enemmistö meidän lajistamme kokee kiinnostusta nimen omaan vastakkaiseen sukupuoleen, koska pohjalla on lisääntymisen tarve ja "parittelu". Tämä taas johtaa miehisiin ja naisellisiin piirteisiin ja siihen, että ko piirteet alkavat kukoistaa jo hyvin varhain. Mies ei halua miehistä naista ja nainen naismaista miestä. (nyt jätämme homot ja lesbot kokonaan ulkopuolelle)
[/quote]
No ehkä sitten ei kannata kirjoittaa siihen sävyyn, millainen pitää olla, eikä myöskään toitottaa niitä arvoja kovin voimakkaasti. Yllättäen vaikka omassa perheessä saattaa kasvaa sellainen ihmisentaimi, joka kokeekin suurta ahdistusta siitä, että häntä pakotetaan muottiin, johon hän ei koe mahtuvansa. Esimerkiksi en itse koe olevani mitenkään "erilainen" (sinun sanavalintaasi käyttäen), vaikka koinkin varsinkin lapsena sen tyttömuotin aivan äärimmäisen ahdistavana ja se heijastuu vieläkin elämääni, vaikka olenkin jo lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä.
[/quote] Yritä nyt ymmärtää, ettei ole mitään hiton muottia. Ei se ole tyttöjen ja heidän tyypillisten piirteiden vika, jos sinä olet siitä poikkeava. Olet ihan yhtä arvokas, vaikka haluatkin olla miesmäinen, mutta et sinä voi muita tyttöjä ja poikia pakottaa omaan ajattelutapaasi. Se menee niin, että markkinamiesten tuotteet eivät ole luoneet prinsessatyttöjä ja supersankaripoikia, vaan prinsessatytöt ja supersankaripojat ovat luoneet markkinamiesten tuotteet.
[/quote]
Miten niin ei ole muottia? Jos suoraan ja eksplisiittisesti sanotaan, että nämä ja nämä asiat ovat tytöille ja nämä ja nämä asiat ovat pojille, niin totta helvetissä se on muotti. Kyllä lapset oppivat, kun aikuiset niin sanovat. Markkinoiden tavoitteena on luoda ihmisille tarpeita, eivät ne ohjaudu itsestään, kuten tunnut kuvittelevan.
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että monet tai vaikka enemmistö valitsee toisenlaisia asioita kuin minä, mutta valintojen tuputtamista ja niiden muuttamista säännöiksi on. Kyse onkin juuri siitä, että kukaan ei pakota ketään, vaan lasten annetaan ohjautua sinne minne ohjautuvat. Ei lapsi tiedä, että joku väri on tytölle/pojalle, jos sitä ei hänelle kerrota. Esim. minun poikani tykkää vaaleanpunaisesta, mutta niin vain ihan aikuiset ihmisetkin sanovat, että ei vaaleanpunainen ole poikien väri. Miksi pitää sanoa niin, jos kyseessä ei ole muotti? Et vain huomaa sen muotin olemassaoloa, koska itse asut siinä ja tykkäät toiminnallasi vahvistaa sitä, etkä edes tajua, miten se muotti on ahdas monelle.
[/quote] Älä kuule tule minulle selittämään, mitä minä vahvistan ja mitä en. Itselläni on poika ja meillä ei tasan tarkkaan ole ollut mitään tyttöjen ja poikien värejä. Kummasti se vaan sininen, musta ja autot ym ovat valikoituneen ihan parhaiksi ja hänelle ostetut nukenrattaat ja nukke lojuvat nurkassa.
Jospa sinun poikasi pitää vaaleanpunaisesta, koska äiti on noin helvetin aggressiivinen, että jos et saatana pidä vaaleanpunaisesta, niin olet olet luopio, kun äitisikin on kerran miesmäinen. Pue oikein kukkamekko tästä päällesi, jotta et ainakaan ole missään muotissa! (siinä vähän itsellesi omaa kielenkäyttöäsi ja tyyliäsi)
Ei ole muottia. Se on omaa keksintöäsi ja kyllä se on kysyntä, joka luo tarjonnan.
[/quote]
Mä en nyt pysty jatkamaan sun kanssasi tätä keskustelua, koska jostain syystä suutuit ja aloit haukkua. Kirjoitat minusta asioita, jotka olet keksinyt itse, ja niiden oikominen veisi keskustelun sellaiselle sivuraiteelle, että siitä ei ole mitään hyötyä.
En tiedä, mistä keksit sen, että olen aggressiivinen, paremminkin kutsuisin sinun kirjoitustasi aggressiiviseksi. Ja olen edelleen sitä mieltä, että et näe muotin olemassaoloa, koska et ole joutunut tuntemaan ahdistusta siitä, eikä kellekään olisi pahaksi, jos yksilö saisi tehdä omia valintojansa ilman painostusta. Yksilön tulkinta siitä, mitä on olla tyttö ja mitä on olla poika, ei ainakaan minun mielestäni ole vahingollista kenellekään, vaikka selvästi tunnut niin kokevan (esim. kun nimittelet minua miesmäiseksi ja kuvittelet, että pakotan poikaani tekemään jotain, mitä hän on itse valinnut).
Suosittelen, että rauhoitut ja mietit tykönäsi, miksi se, että kaikki eivät ole kuin sinä, herättää sinussa noin suurta suuttumusta.
[/quote] Hah, itsehän aloit väittää minusta asioita, kuinka minä pidän muottia yllä ja aloit kiroilla ym. Tämä on aggressiivista, joten katso itse peiliin vain. Ja tietenkään et voi jatkaa keskustelua, koska kuulut niihin, jotka eivät osaakaan sanoa enää mitään järkevää ja aukovat vain päätään, kunnes joku argumentoi paremmin. Terve menoa vaan.
Ehkä sinä vain kuvittelet antaneesi pojan valita, vaikka todellisuudessa olet vain syöttänyt omaa näkökulmaasi hänelle. Samalla logiikalla väitit minun toimineen. Ei ole edelleenkään mitään minun tai yhteiskunnan ylläpitämää muotitusta, vaan sinua ahdistaa itseä se, kun et ole niinkuin muut(tai poikasi), joten kuvittelet muidenkin olevan tyypillisiä tyttöjä ja poikia jotenkin pakotettuna ja alistettuna. Olet arvokas ja poikasi, mutta se ei poista sitä, että evoluutio on se sinun hirviösi, joka on luonut tyypillisen miehen ja naisen.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 16:43"]
Sukupuoli ei ole todellakaan selkeä "valitse näistä kahdesta" -asia, vaikka ilmeisesti jotkut oppimattomat niin haluavat ajatella. Kai sellainen ajattelu tuo joillekin turvaa.
[/quote]
Niitä nyt vaan on ainoastaan kaksi sukupuolta. Mies ja nainen.
[/quote]
Kromosomitasolla tämä ei muuten todellakaan ole näin!
[/quote]
Kun nyt näytät sen kolmannen sukupuolen niin tiedemaailma on varmasti ihmeissään. Sillä tiede ei sellaista tunne.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:51"]Kyllä minua vituttaa, että kaupassa on taaperoille Pikkuprinsessan pottakirja ja Supersankarin pottakirja! (Eilen bongattu) Nämä on ne kapeat raamit, joihin pitää tytön ja pojan mahtua. Eikö voisi olla yksi pottakirja (jos sellainen ylipäätään tarvitaan..)? Pitääkö tuossakin korostaa, että sinä olet tyttö/poika? [/quote] Mikä siinä häiritsee? On olemassa tyttöjä ja poikia, kummatkaan eivät ole huonompia.
[/quote] No en ole se kenelle vastasit, mutta itsestään selväähän tuossa on se, että tytöstä tehdään prinsessaa ja pojasta supersankaria. Ja se vituttaa, koska sama ajattelu tunkee läpi kaikkialla.
[/quote]
Miksi tyttö ei saisi olla "prinsessa"? Sukupuolten keskimääräiset erot taitavat olla yhtä vanhat kuin ihmislaji. Prinsessa voi olla mahtava tyyppi myös.
Minusta ne, jotka luonnostaan nauttivat sellaisista perinteisen naisstereotypian mukaisista asioista saavat tottakai olla sellaisia. Mutta aivan älytöntä jos joku yrittäisi vaatia sitä, että minun tulisi nauttia ruuanlaitosta ja siivoamisesta. Ne nyt vain ovat tylsiä asioita, joita jokaisen tulee kuitenkin tehdä elämässään. Mutta ymmärrän, että jotkut voivat mieltää ne liittyvän jotenkin sukupuoli identiteettiinsä. Ja sehän on vain hyvä asia, jos he saavat tällaisista tekemisistä jotain itselleen. Ja kokevat vaikka ylpeyttä ja taidokkuutta naiseudestaan.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 21:41"]
Täyttä paskaa koko juttu. Beauty fades,cooking dosentti not. LOL.
[/quote]
LOL. Sinä trollaat tai sitten sinä et osaa englantia hyvin. "Dosentti" ja "Does not" ovat aivan eri asioita.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:51"]Kyllä minua vituttaa, että kaupassa on taaperoille Pikkuprinsessan pottakirja ja Supersankarin pottakirja! (Eilen bongattu) Nämä on ne kapeat raamit, joihin pitää tytön ja pojan mahtua. Eikö voisi olla yksi pottakirja (jos sellainen ylipäätään tarvitaan..)? Pitääkö tuossakin korostaa, että sinä olet tyttö/poika? [/quote] Mikä siinä häiritsee? On olemassa tyttöjä ja poikia, kummatkaan eivät ole huonompia.
[/quote] No en ole se kenelle vastasit, mutta itsestään selväähän tuossa on se, että tytöstä tehdään prinsessaa ja pojasta supersankaria. Ja se vituttaa, koska sama ajattelu tunkee läpi kaikkialla.
[/quote]
Miksi tyttö ei saisi olla "prinsessa"? Sukupuolten keskimääräiset erot taitavat olla yhtä vanhat kuin ihmislaji. Prinsessa voi olla mahtava tyyppi myös.
[/quote]
Oikeasti näissä asioisssa on tosi paljon variaatiota kulttuurien välillä, jos ei katso pelkästään kapeasta länsimaisesta perspektiivistä. Mutta en jaksa enää jankata kanssasi, kun ei tämä etene minnekään.
Minä olen nainen, ja minun naiseuteeni kuuluu se, että en välitä meikata enkä juurikaan panosta vaatteisiin ja ulkonäköön. Tykkään autoista, ja konehommista. Minulla on moottoripyörä. Olen matemaattisesti lahjakas. Remontoin paljon.
Monen stereotypisen naisen mielestä en ole nainen alkuunkaan edellämainittujen asioiden takia. Mutta: Teen myöskin käsitöitä. Virkkaan ja neulon. Soitan pianoa. Minulla on viisi lasta, jotka olen kantanut, synnyttänyt ja imettänyt.
Siksi inhoan sukupuolierottelua, koska se ei anna ihmisen olla oma itsensä. Se ahtaa ihmisen liian ahtaaeen sukupuolimuottiin leluista,kirjoista ja pukeutumisesta lähtien.
Kromosomeista.
XX = nainen. X0 = Turnerin oireyhtymää sairastava nainen.
XY = mies. XXY = Klinefelterin oireyhtymää sairastava mies.
Eli on vain naisia ja miehiä kromosomitasolla. Vaikka sukupuolikromosomeissa olisi häikkää (esim. Klinefelter, joka on aika yleinen), luokittelee lääketiede silti nämä henkilöt jompaan kumpaan kahdesta sukupuolesta. Klinefeltereilläkin kun on penis, kivekset ja eturauhanen, ja Turnereilla on vagina ja emätin (kohtu ja munasarjat saattavat olla alikehittyneet).
Mikä se "kolmas sukupuoli" ihan oikeasti on? Ainoa järkevä tarve ko. määreelle, joka itselleni tulee mieleen, on intersukupuolinen vauva, jolle ei vielä haluta määrittää mies/nainen-identiteettiä ennen kuin aika ja lääketieteelliset tutkimukset kertovat tarpeeksi luotettavasti, kumpaan sukupuoleen henkilö kuuluu.
Sukupuolistereotypiat voivat toimia ryhmissä, mutta yksilöstä on aika tyhmää olettaa jotain hänen sukupuolensa perusteella. Mua ihmetyttää enemmän sukupuolierojen korostaminen. En ole keksinyt siitä mitään hyödöyllisiä puolia. Keksiikö joku muu?
Mun kokemuksen mukaan todella monet ihmiset kokevat, etteivät he ole ihan "perinteisiä" tai "perus-" miehiä tai naisia. Ehkä tämä kertoo siitä, että sukupuolistereotypiat ovat monille liian ahtaita? Siksi en ymmärräkään, mitä hyötyä niiden ylläpitämisestä on. Toki esim. sellaisia helposti todistettavissa olevia tosiasioita, kuten että naiset hakeutuvat huomattavasti miehiä useammin hoitoalalle, kun taas suuri osa automekaanikoista on miehiä, voi todeta, mutta mitä järkeä on esittää, että esim. kaikki naiset olisivat miehiä lahjakkaampia tunneasioissa tai että miehet ovat tunteettomia jöröttäjiä?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 16:59"]
Sellaista tilannetta ei koskaan tule, että nämä heterot feminiinimiehet ja maskuliininaiset alkaisivat yleistyä, koska ne blokkautuvat luonnostaan parisuhderintamalla. En minäkään kertakaikkiaan voisi koskaan, missään tilanteessa seurustella miehen kanssa, jolla olisi joku röyhelökukkapusero ja huulipunaa, koska se yksinkertaisesti tappaisi saman tien intohimoni. Puhumattamaan joistain Contsiittoista (vai mikä se partakaiffari oli), että sellainen "nainen" jotenkin kiihottaisi normaalia (siis geeneiltään) miestä. Huom sana normaali viittaa normiin eli enemmistöön.
[/quote]
Ei tarvitse mennä kuin muutama vuosisata taaksepäin ja ne juuri naisten mielestä halutuimmat miehet pukutuivat röyhelöihin, meikkeihin ja korkokenkiin. Ja lisääntyivätkin vielä. Melkein kaikissa vanhoissa merkittävissä kulttuureissa miehet ovat tälläytyneet siinä missä naisetkin. Se, että juuri nyt on muotia mies "luonnollisena", ei tarkoita näin tulee olemaan ikuisesti.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:49"]
Sellaista tilannetta ei koskaan tule, että nämä heterot feminiinimiehet ja maskuliininaiset alkaisivat yleistyä, koska ne blokkautuvat luonnostaan parisuhderintamalla. En minäkään kertakaikkiaan voisi koskaan, missään tilanteessa seurustella miehen kanssa, jolla olisi joku röyhelökukkapusero ja huulipunaa, koska se yksinkertaisesti tappaisi saman tien intohimoni. Puhumattamaan joistain Contsiittoista (vai mikä se partakaiffari oli), että sellainen "nainen" jotenkin kiihottaisi normaalia (siis geeneiltään) miestä. Huom sana normaali viittaa normiin eli enemmistöön.
[/quote]
Ei tarvitse mennä kuin muutama vuosisata taaksepäin ja ne juuri naisten mielestä halutuimmat miehet pukutuivat röyhelöihin, meikkeihin ja korkokenkiin. Ja lisääntyivätkin vielä. Melkein kaikissa vanhoissa merkittävissä kulttuureissa miehet ovat tälläytyneet siinä missä naisetkin. Se, että juuri nyt on muotia mies "luonnollisena", ei tarkoita näin tulee olemaan ikuisesti.
[/quote] Mutta silloinkin niitä pidettiin miehekkäinä piirteinä. Ei ole kyse siitä, mikä kulloinkin on miehekäs piirre, vaan siitä, että miehet erottuvat selkeästi naisista. Sen ajan mies olisi mestattu, mikäli hän olisi pukenut sen ajan naisten vermeet päälleen.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:08"]
Ap,
vaikka se että meillä asuu 8-vuotias poikatyttö, joka kuuntelee heviä ja pitää "poikien vaatteita". Itse olen rakennusinsinööri ja teen töitä miehisellä alalla naisena. Meillä mies kokkaa ja hallitsee sisustuksen. Olemme kieltämättä perhe, jossa roolit ovat erikoiset, mutta meillä on oikeus olla tällaisia. En näe mitään syytä, miksi minun tai sinun pitäisi saarnata naisen ja miehen erityisominaisuuksista ja sukupuolittuneista ominaisuuksista.
Se että sinun elinpiirisi on suppea ei merkitse, että muuta ei olisi. Tosiasiassa lapseni puolesta harmittaa ajattelusi siitä ettei tyttäreni sovi johonkin absurdiin normaalin muottiin, on mielestäsi normista poikkeava, epänormaali. En ymmärrä!
[/quote]
Musta sä olet aika epäreilu ap:ta kohtaan. Itse olet (toisessa kappaleessa) sitä mieltä, että teillä on erikoiset roolit perheessä ja samaan hengenvetoon puhut jostain normaalista muotista. Eli hyvin ristiriitaista. Taidat olla niitä, jotka joka käänteessä korostaa perheen erikoisuutta ja jos joku muu kommentoi siitä yhtään mitään, ni johan iskee defenssit päälle
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 16:19"]
Ja miksei nainen/tyttö voi olla prinsessasankari? Miksei nainen ole supersankari, kun hän haluaa jääda kotiin hoitamaan lapsia? Miksi hän on sankari vain, kun hän on samanlainen kuin mies on aina ollut ja menee töihin suoraan synnäriltä? Miksi nainen ei koskaan ole sankari, ellei hän tee miesmäisiä juttuja?
[/quote]
Minkä perkeleen takia kenenkään pitäisi olla sankari tuollaisilla perusteilla??? Sankari on sellainen joka tekee jotain joka suurimmalta osalta porukkaa jää tekemättä, kuten pelastaa jonkun vaikka hukkumasta. Toki jokainen saa leikkiä ihan millaista oman elämänsä supersankaria tahansa, mutta turha vaatia muita ihmisiä leikkimään mukana.
[/quote] Ja miksiköhän vain sellaine saa olla sankari? Miksei sankari ole äiti, joka hoitaa hyvin lapsensa ja isä, joka vaalii perhettään jne? Kuule semmoinen hyvinkin on sellaista, mikä jää suurimmalta osalta nykyisin tekemättä.
[/quote]
Ketä kiinnostaa lukea tarinaa supersankarista, jonka kyky on hoitaa hyvin lapsensa tai vaalia perhettään?
Kolmas sukupuoli: interseksuaalit. On naisen ha miehen biologisia ominaisuuksia sekaisin. Ei aina tarkoita em. oireyhtymiä.
On se mielenkiintoista, miten näistä postauksista näkee heti, ketkä kirjoittajat ovat lukeneet muutakin kuin 7 päivää-lehteä.