Jotenkin naurattaa tämä sukupuolierojen kiistäminen..
On ihan totta, että on olemassa miehekkäämpiä naisia, ja naisellisempia miehiä, ja heidän täytyy saada olla juuri sellaisia kuin ovat, mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa, että ihmisiä nyt keskimäärin on kahta sukupuolta, ja näissä sukupuolissa on tiettyjä erityispiirteitä. Mikä tässä on niin kamalaa? Naiselliset ominaisuudet ovat aivan yhtä arvostettavia kuin miehisetkin, mutta minkä takia näiden ominaisuuksien ilmeneminen täytyisi jollain lailla kiistää? Mies- ja naissukupuoliset ihmiset nyt yleensä ovat hieman erilaisia, ja suurimmasta osasta ihmisiä näkee heti, ovatko he miehiä vai naisia. Sukupuolet voivat joissain yksilöissä sekoittua, mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa, että niitä on kaksi: mies ja nainen. Mikä tässä tosiasiassa häiritsee joitain ihmisiä?
Kommentit (160)
Ap, avaisitko vähän tarkemmin minkälaisista eroista tässä puhut. Ja missä yhteydessä niitä yritetään kiistää.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:51"]Kyllä minua vituttaa, että kaupassa on taaperoille Pikkuprinsessan pottakirja ja Supersankarin pottakirja! (Eilen bongattu) Nämä on ne kapeat raamit, joihin pitää tytön ja pojan mahtua. Eikö voisi olla yksi pottakirja (jos sellainen ylipäätään tarvitaan..)? Pitääkö tuossakin korostaa, että sinä olet tyttö/poika? [/quote] Mikä siinä häiritsee? On olemassa tyttöjä ja poikia, kummatkaan eivät ole huonompia.
[/quote] No en ole se kenelle vastasit, mutta itsestään selväähän tuossa on se, että tytöstä tehdään prinsessaa ja pojasta supersankaria. Ja se vituttaa, koska sama ajattelu tunkee läpi kaikkialla.
Sukupuolierojen kiistäminen on aivan yhtä paha asia kuin niiden korostaminen. "Kulttuurin mukana opitut piirteet" on periaatteessa ok, sillä kyllä kulttuuriin liittyviä käytösmalleja on muitakin kuin sukupuolisidonnaiset. Onhan muinaisina aikoina kaikki pienet lapset puettu sukupuolesta riippumatta mekkoon, nyt kaikilla - tai ainakin suurimmalla osalla Suomessakin - on housut ja mekko vain juhlissa.
Lapsista osa haluaa olla rimpsumekkoprinsessoja, osa supersankareita. Näin sukupuolesta riippumatta. Omien havaintojen perusteella ympäristö vaikuttaa aika paljon lapsen suhtautumiseen suuntaan jos toiseenkin. Esimerkiksi perheen ainoa tyttö saattaa olla olevinaan poika niin kuin kaikki muutkin, tai tyttöjoukossa ei tunne olevansa omillaan ja päättää olla poika juuri siksi. Siinäpä olisikin jollekin sukupuolen tutkijalle miettimistä, mikä määrittää sosiaalista sukupuolta.
Sitä on jo vissiin selvitettykin, miten biologinen sukupuoli voi rajoittaa elämää. Pieni poika ei saa pukeutua mekkoon eikä edes vaaleanpunaiseen, ja tyttö ei saa leikkiä autoilla eikä aseilla. Kuinka moni poika lähtee autonasentajalinjalle kun ei uskalla mennä ompelukurssille? Tytöillä on ehkä helpompi valita miesvaltainen ala kuin pojilla naisvaltainen.
Fyysisesti raskaita töitä ajatellen: miksi perushoitajat liikuntakyvyttömien vanhusten osastoillakin ovat naisia, vaikka siellä ei todellakaan ole koneita eikä edes apuvälineitä potilaitten nostamiseen? Työsuojelurajat ylittyvät varmaan aika reippaasti, vaikka olisi kaksikin nostajaa.
Ap,
vaikka se että meillä asuu 8-vuotias poikatyttö, joka kuuntelee heviä ja pitää "poikien vaatteita". Itse olen rakennusinsinööri ja teen töitä miehisellä alalla naisena. Meillä mies kokkaa ja hallitsee sisustuksen. Olemme kieltämättä perhe, jossa roolit ovat erikoiset, mutta meillä on oikeus olla tällaisia. En näe mitään syytä, miksi minun tai sinun pitäisi saarnata naisen ja miehen erityisominaisuuksista ja sukupuolittuneista ominaisuuksista.
Se että sinun elinpiirisi on suppea ei merkitse, että muuta ei olisi. Tosiasiassa lapseni puolesta harmittaa ajattelusi siitä ettei tyttäreni sovi johonkin absurdiin normaalin muottiin, on mielestäsi normista poikkeava, epänormaali. En ymmärrä!
Minua taas vituttaa, jos minusta tehdään (vääriä) oletuksia sukupuolen ja ulkonäön perusteella. Ei sen puoleen, nykyään naisella saa olla miehisiä piirteitä/ kiinnostuksen kohteita, mutta naiselliset piirteet miehillä eivät edelleenkään ole kovin suvaittuja.
Prinsessan pottakirjan päähenkilö on tyttö, kirja on vaaleanpunainen ja kliseisen tyttömäinen. Supersankari on poika ja kirja on sinisävyinen. Jos ja kun sukupuolierot ovat luonnollinen asia ja biologinen fakta, miksi erija täytyy korostaa ja tuottaa jakamalla kaikki asiat tyttöjen ja poikien asioihin, leluihin, kirjoihin ja vaatteisiin? Ja vielä niin, että roolit ovat aina näin päin. Miksi suoersankarikirjan päähenkilö ei voi olla ikinä tyttö?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:51"]Kyllä minua vituttaa, että kaupassa on taaperoille Pikkuprinsessan pottakirja ja Supersankarin pottakirja! (Eilen bongattu) Nämä on ne kapeat raamit, joihin pitää tytön ja pojan mahtua. Eikö voisi olla yksi pottakirja (jos sellainen ylipäätään tarvitaan..)? Pitääkö tuossakin korostaa, että sinä olet tyttö/poika? [/quote] Mikä siinä häiritsee? On olemassa tyttöjä ja poikia, kummatkaan eivät ole huonompia.
[/quote] No en ole se kenelle vastasit, mutta itsestään selväähän tuossa on se, että tytöstä tehdään prinsessaa ja pojasta supersankaria. Ja se vituttaa, koska sama ajattelu tunkee läpi kaikkialla.
[/quote] No eikä tunge. Ja usein se kyllä menee niin päin, että lapset itse luonnostaan hakeutuvat rooleihinsa. Tytöt haluavat usein olla prinsessoja ja mitä lie keijuja ja pojat taas supersankareita ym. Näille tuotteille on KYSYNTÄÄ koska näin se vaan menee. On ihan petosta ja naurettavaa alkaa taivuttaa väkisin lapsia toisenlaisiksi. Antaa olla erilaisia, jos ovat, mutta toisaalta antaa olla tyypillisissä raameissa jos ovat.
Naisten ja miesten hormonitasapaino on jo lapsena erilainen, joka itsessään saa lapsille luonnostaan sukupuolisia piirteitä ja kiinnostuksenkohteita. Koska lisäksi lisääntyminen perustuu nimen omaan kahteen eri sukupuoleen, niin luonto on hoitanut näin, että esim ihmisillä on tyypillisesti luontainen taipumus kuulua selkeästi omaan sukupuoleensa maksimoidakseen vastapuolen kiinnostuksen.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:12"]
Prinsessan pottakirjan päähenkilö on tyttö, kirja on vaaleanpunainen ja kliseisen tyttömäinen. Supersankari on poika ja kirja on sinisävyinen. Jos ja kun sukupuolierot ovat luonnollinen asia ja biologinen fakta, miksi erija täytyy korostaa ja tuottaa jakamalla kaikki asiat tyttöjen ja poikien asioihin, leluihin, kirjoihin ja vaatteisiin? Ja vielä niin, että roolit ovat aina näin päin. Miksi suoersankarikirjan päähenkilö ei voi olla ikinä tyttö?
[/quote]
Sinustako vaaleanpunaista prinsessakirjaa ei voi tarjota pojalle tai sinistä supersankarikirjaa tytölle? Sinä itse omassa päässäsi luokittelet vaaleanpunaisen tyttöjen kirjaksi.
hulluintahan on, että juuri ne jotka haluavat hälventää eron puhuvat eniten millaisia on miehet ja millaisia naiset.
Suurin ongelma on , että kouluissa puhutaan pojista ja tytöistä jolloin samaistuminene tulee väkisin omaan sukupuoleen sen sijaan , että oppilaille annettaisiin vaikka tietyn väriset paidat ja puhuteltaisiin värien mukaan
AP komppaan täysin!!!Minä olen nainen ja minun mieheni on mies.Meillä mies tekee miesten hommat ja minä naisten hommat ja pirun hyvin on mennyt.Osaan tehdä myös noita miesten töitä ja käyttää työkaluja ja mies hoitaa lapsia ja tekee ruokaa jos pakko.
Mutta kyllä miehen tehtävä on pitää naistaan hyvin ja naisen tehtävä on pitää miestään hyvin ja siihen ei päästä sillä että koitetaan olla samanlaisia.
Ehkä toi me ollaan tasa-arvoisia ja kaikki muu paska onnistuu kaupungissa vuokra-asunnossa lapsettomalata pariskunnalta mutta ei muilta kja jos sen kiistää tulee ongelmia ja avioero.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:12"]Prinsessan pottakirjan päähenkilö on tyttö, kirja on vaaleanpunainen ja kliseisen tyttömäinen. Supersankari on poika ja kirja on sinisävyinen. Jos ja kun sukupuolierot ovat luonnollinen asia ja biologinen fakta, miksi erija täytyy korostaa ja tuottaa jakamalla kaikki asiat tyttöjen ja poikien asioihin, leluihin, kirjoihin ja vaatteisiin? Ja vielä niin, että roolit ovat aina näin päin. Miksi suoersankarikirjan päähenkilö ei voi olla ikinä tyttö?
[/quote] Eli alkaako tämä mennä niin pitkälle, että supersankarikirjan päähenkilö ei saa olla poika, kun sillä loukataan niitä, jotka haluaisivat, että mies ja nainen näyttäisivät ihan samalta sukupuoleen katsomatta ja eron huomaisi vasta, kun kurkkaisi jalkojen väliin?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:16"]
AP komppaan täysin!!!Minä olen nainen ja minun mieheni on mies.Meillä mies tekee miesten hommat ja minä naisten hommat ja pirun hyvin on mennyt.Osaan tehdä myös noita miesten töitä ja käyttää työkaluja ja mies hoitaa lapsia ja tekee ruokaa jos pakko.
Mutta kyllä miehen tehtävä on pitää naistaan hyvin ja naisen tehtävä on pitää miestään hyvin ja siihen ei päästä sillä että koitetaan olla samanlaisia.
Ehkä toi me ollaan tasa-arvoisia ja kaikki muu paska onnistuu kaupungissa vuokra-asunnossa lapsettomalata pariskunnalta mutta ei muilta kja jos sen kiistää tulee ongelmia ja avioero.
[/quote]
Mutta miksi toisten puolesta pitää yrittää päättää, millaisia heidän pitäisi olla? Omassa elämässään asiat saa toki järjestää miten haluaa, mutta miksi jonkun toisen pitää olla jotain, mikä ei tunnu luontevalta?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:08"]
Ap,
vaikka se että meillä asuu 8-vuotias poikatyttö, joka kuuntelee heviä ja pitää "poikien vaatteita". Itse olen rakennusinsinööri ja teen töitä miehisellä alalla naisena. Meillä mies kokkaa ja hallitsee sisustuksen. Olemme kieltämättä perhe, jossa roolit ovat erikoiset, mutta meillä on oikeus olla tällaisia. En näe mitään syytä, miksi minun tai sinun pitäisi saarnata naisen ja miehen erityisominaisuuksista ja sukupuolittuneista ominaisuuksista.
Se että sinun elinpiirisi on suppea ei merkitse, että muuta ei olisi. Tosiasiassa lapseni puolesta harmittaa ajattelusi siitä ettei tyttäreni sovi johonkin absurdiin normaalin muottiin, on mielestäsi normista poikkeava, epänormaali. En ymmärrä!
[/quote]
En ole ap, mutta ap:n viestin voi tulkita myös niin, että hänen mielestään teidän perheenne tilanteessa ei nimenomaan olisi mitään erityistä korostettavaa. Että siitä ei tarvitse tehdä numeroa tai pitää erikoisena, että lapsenne on "poikatyttö" ja sinä rakennusinsinööri ja ettei sinun itsesikään tarvitsisi ajatella, että "perheenne roolit ovat kieltämättä erikoiset". Koska aivan samalla lailla kuin ei pitäisi olla ihmeellistä, että mies- ja naissukupuolilla on usein tiettyjä (biologisia tai sosiaalisia) mieltymyksiä, pitäisi olla ei-ihmeellistä myös jos jonkun yksilön kohdalla näin ei olekaan.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:12"]
[/quote]
Sinustako vaaleanpunaista prinsessakirjaa ei voi tarjota pojalle tai sinistä supersankarikirjaa tytölle? Sinä itse omassa päässäsi luokittelet vaaleanpunaisen tyttöjen kirjaksi.
[/quote]
Voi tarjota, mutta moni poika varmaan tarttuisi helpommin prinsessan pottakirjaan helpommin, jos samaistumiskohteena päähenkilönä olisi poika. Juurikin, koska biologinen sukupuoli! En kiistä, etteikö se olisi merkittävä osa jokaisen lapsen identiteettiä. Äläkä ole naurettava, ikäänkuin markkinamiehet ja kirjankustantajat ihan sattumalta olisivat keksineet kaksi erilaista pottakirjaa. Kyllä niille oli varmaan aika selkeät kohderyhmät, ja ne syntyivät jonkun muun kuin minun päässäni.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:16"]
[/quote]
Mutta miksi toisten puolesta pitää yrittää päättää, millaisia heidän pitäisi olla? Omassa elämässään asiat saa toki järjestää miten haluaa, mutta miksi jonkun toisen pitää olla jotain, mikä ei tunnu luontevalta?
[/quote] Se ei usein mene enää nykyään niin, että joku yrittäisi päättää. Tämä harhakuvitelma syntyy usein ihan siellä erilaisen omassa päässä. Ihminenkin on tosiaan vain eläin, kuten tälläkin palstalla hoetaan ja enemmistö meidän lajistamme kokee kiinnostusta nimen omaan vastakkaiseen sukupuoleen, koska pohjalla on lisääntymisen tarve ja "parittelu". Tämä taas johtaa miehisiin ja naisellisiin piirteisiin ja siihen, että ko piirteet alkavat kukoistaa jo hyvin varhain. Mies ei halua miehistä naista ja nainen naismaista miestä. (nyt jätämme homot ja lesbot kokonaan ulkopuolelle)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:57"]
[/quote]
No mitkä ovat supersankarin omainaisuudet: Suuri voima ja nopeus noin yleensä. Miksi luulet että supersankareina esiintyy lihaksikkaita miehiä eikä laihoja ruikkuja? Koska kukaan ei ottaisi tosissaan sellaista laihaa ruikkua.
Supersankari edustaa voimaa ja mahtia. Iso mies nyt vaan on biologisista syistä siihen sopivampi kuin pieni nainen.
Supersankareita seuraa niin pojat kuin tytöt. Mutta ne on aina komeita, lihaksikkaita ja viisaita. Miksi? Koska ne edustaa jotain mitä kukaan ei ole. Lähes täydellistä sankaria.
On niitä kokeiltu tyttöinä ja nörttipoikina jne, mutta kukaan ei niitä jaksa katsoa. Ihmiset pitävät eniten vahvoista isoista miehistä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:16"] AP komppaan täysin!!!Minä olen nainen ja minun mieheni on mies.Meillä mies tekee miesten hommat ja minä naisten hommat ja pirun hyvin on mennyt.Osaan tehdä myös noita miesten töitä ja käyttää työkaluja ja mies hoitaa lapsia ja tekee ruokaa jos pakko. Mutta kyllä miehen tehtävä on pitää naistaan hyvin ja naisen tehtävä on pitää miestään hyvin ja siihen ei päästä sillä että koitetaan olla samanlaisia. Ehkä toi me ollaan tasa-arvoisia ja kaikki muu paska onnistuu kaupungissa vuokra-asunnossa lapsettomalata pariskunnalta mutta ei muilta kja jos sen kiistää tulee ongelmia ja avioero. [/quote] Mutta miksi toisten puolesta pitää yrittää päättää, millaisia heidän pitäisi olla? Omassa elämässään asiat saa toki järjestää miten haluaa, mutta miksi jonkun toisen pitää olla jotain, mikä ei tunnu luontevalta? [/quote] Se ei usein mene enää nykyään niin, että joku yrittäisi päättää. Tämä harhakuvitelma syntyy usein ihan siellä erilaisen omassa päässä. Ihminenkin on tosiaan vain eläin, kuten tälläkin palstalla hoetaan ja enemmistö meidän lajistamme kokee kiinnostusta nimen omaan vastakkaiseen sukupuoleen, koska pohjalla on lisääntymisen tarve ja "parittelu". Tämä taas johtaa miehisiin ja naisellisiin piirteisiin ja siihen, että ko piirteet alkavat kukoistaa jo hyvin varhain. Mies ei halua miehistä naista ja nainen naismaista miestä. (nyt jätämme homot ja lesbot kokonaan ulkopuolelle)
[/quote]
No ehkä sitten ei kannata kirjoittaa siihen sävyyn, millainen pitää olla, eikä myöskään toitottaa niitä arvoja kovin voimakkaasti. Yllättäen vaikka omassa perheessä saattaa kasvaa sellainen ihmisentaimi, joka kokeekin suurta ahdistusta siitä, että häntä pakotetaan muottiin, johon hän ei koe mahtuvansa. Esimerkiksi en itse koe olevani mitenkään "erilainen" (sinun sanavalintaasi käyttäen), vaikka koinkin varsinkin lapsena sen tyttömuotin aivan äärimmäisen ahdistavana ja se heijastuu vieläkin elämääni, vaikka olenkin jo lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:12"] Prinsessan pottakirjan päähenkilö on tyttö, kirja on vaaleanpunainen ja kliseisen tyttömäinen. Supersankari on poika ja kirja on sinisävyinen. Jos ja kun sukupuolierot ovat luonnollinen asia ja biologinen fakta, miksi erija täytyy korostaa ja tuottaa jakamalla kaikki asiat tyttöjen ja poikien asioihin, leluihin, kirjoihin ja vaatteisiin? Ja vielä niin, että roolit ovat aina näin päin. Miksi suoersankarikirjan päähenkilö ei voi olla ikinä tyttö? [/quote] Sinustako vaaleanpunaista prinsessakirjaa ei voi tarjota pojalle tai sinistä supersankarikirjaa tytölle? Sinä itse omassa päässäsi luokittelet vaaleanpunaisen tyttöjen kirjaksi. [/quote] Voi tarjota, mutta moni poika varmaan tarttuisi helpommin prinsessan pottakirjaan helpommin, jos samaistumiskohteena päähenkilönä olisi poika. Juurikin, koska biologinen sukupuoli! En kiistä, etteikö se olisi merkittävä osa jokaisen lapsen identiteettiä. Äläkä ole naurettava, ikäänkuin markkinamiehet ja kirjankustantajat ihan sattumalta olisivat keksineet kaksi erilaista pottakirjaa. Kyllä niille oli varmaan aika selkeät kohderyhmät, ja ne syntyivät jonkun muun kuin minun päässäni.
[/quote]
Miksi pojan tulisi saada samaistua juuri poikaan, jos ajatellaan, että sukupuolella ei ole mitään väliä?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:06"]
Sukupuolierojen kiistäminen on aivan yhtä paha asia kuin niiden korostaminen. "Kulttuurin mukana opitut piirteet" on periaatteessa ok, sillä kyllä kulttuuriin liittyviä käytösmalleja on muitakin kuin sukupuolisidonnaiset. Onhan muinaisina aikoina kaikki pienet lapset puettu sukupuolesta riippumatta mekkoon, nyt kaikilla - tai ainakin suurimmalla osalla Suomessakin - on housut ja mekko vain juhlissa.
Lapsista osa haluaa olla rimpsumekkoprinsessoja, osa supersankareita. Näin sukupuolesta riippumatta. Omien havaintojen perusteella ympäristö vaikuttaa aika paljon lapsen suhtautumiseen suuntaan jos toiseenkin. Esimerkiksi perheen ainoa tyttö saattaa olla olevinaan poika niin kuin kaikki muutkin, tai tyttöjoukossa ei tunne olevansa omillaan ja päättää olla poika juuri siksi. Siinäpä olisikin jollekin sukupuolen tutkijalle miettimistä, mikä määrittää sosiaalista sukupuolta.
Sitä on jo vissiin selvitettykin, miten biologinen sukupuoli voi rajoittaa elämää. Pieni poika ei saa pukeutua mekkoon eikä edes vaaleanpunaiseen, ja tyttö ei saa leikkiä autoilla eikä aseilla. Kuinka moni poika lähtee autonasentajalinjalle kun ei uskalla mennä ompelukurssille? Tytöillä on ehkä helpompi valita miesvaltainen ala kuin pojilla naisvaltainen.
Fyysisesti raskaita töitä ajatellen: miksi perushoitajat liikuntakyvyttömien vanhusten osastoillakin ovat naisia, vaikka siellä ei todellakaan ole koneita eikä edes apuvälineitä potilaitten nostamiseen? Työsuojelurajat ylittyvät varmaan aika reippaasti, vaikka olisi kaksikin nostajaa.
[/quote]
Koska miehiä ei kiinnosta tuollainen työ
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:51"]Kyllä minua vituttaa, että kaupassa on taaperoille Pikkuprinsessan pottakirja ja Supersankarin pottakirja! (Eilen bongattu) Nämä on ne kapeat raamit, joihin pitää tytön ja pojan mahtua. Eikö voisi olla yksi pottakirja (jos sellainen ylipäätään tarvitaan..)? Pitääkö tuossakin korostaa, että sinä olet tyttö/poika? [/quote] Mutta voihan tyttö ottaa supersankarin pottakirjan jos haluaa!? Kun ei moni kuitenkaan halua ihan luonnostaan. Ei ne ole mitään kapeita raameja vaan raamit, joihin aivan selkeä enemmistö lapsistakin kuuluu. Miksi sinä yrität änkeä kaikki niihin raameihin, että ei saa sanoa tytöksi tai pojaksi? Mitä pahaa tai väärää on olla juuri tyttö tai poika tyttömäisine ja poikamaisine juttuineen? Sinun kaltaisesi demonisoivat sukupuolet muka eri arvoisiksi.
[/quote]
No niin. Tässä ollaan nyt asian ytimessä (ilman ymmärrystä siitä). *heittää korkkarilla viatonta vesilintua ja nilkuttaa entistä enemmän*