Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä jolla on skolioosi selässä, aiheuttaako se kipuja?

Vierailija
13.04.2026 |

Mulla on murrosikäisenä diagnosoitu skolioosi jota ei ole koskaan hoidettu mitenkään. Mulla on välillä vain lihasjännitystä enkä voi seisoa enkä istua kovalla alustalla pitkään ettei tule lihasjännityksen takia kipua alaselkään ja koko selkään toiselle puolelle. Istun kotona aina pehmeällä ja vaihdan asentoa usein. En esim. ole joutunut käyttämään särkylääkkeitä skolioosin takia.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos rasittuu liikaa.

Vierailija
2/14 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hyvin lievä. Pitkään paikallaan seisominen, ilman selkänojaa, vääränlaisessa tuolissa istuminen aiheuttaa lihasjännitystä ja kipua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli skolioosi. Menin hyvälle jäsenkorjaajalle ja ei ole sen jälkeen skolioosia ollut. Aiheutti kipuja ja epämukavuutta, kun selkä saatiin suoraan, kivut katosivat.

Vierailija
4/14 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on skolioosi mutta kiitos säännöllisen treenin se ei häntä onneksi häiritse.

Vierailija
5/14 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skolioosi voi olla hyvin monenasteinen ja sijaita eri tasoilla, ja vaivat voivat olla hyvin vähäisiä tai erittäin merkittäviä. Kun jotain vaivaa on, hakeudu fysioterapeutille saadaksesi arvion ja ohjeita.

Vierailija
6/14 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläni on skolioosi mutta kiitos säännöllisen treenin se ei häntä onneksi häiritse.

Kysymys oli

Sinä, Jolla On Skolioosi

Olet oksettava. Seisooko teillä.

Kirjoitat hänestä kuin lapsesta.

Vierailija
7/14 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle asennettiin selkään tuet kun olin teini-iässä, ja ilmeisesti siinä meni jotain vikaan, koska on ollut todella kovat kivut sen jälkeen, eli viimeiset 12 vuotta. Olen nyt sairaseläkkeellä. Kipuja on kokeiltu poistaa leikkauksilla, mutta ei ole auttanut. Käytännössä nukun vain vahvoilla lääkkeillä ja päivät kärsin. Olen harkinnut muuttamista jonnekin eutanasian sallivaan maahan tämän vuoksi. 

Vierailija
8/14 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle asennettiin selkään tuet kun olin teini-iässä, ja ilmeisesti siinä meni jotain vikaan, koska on ollut todella kovat kivut sen jälkeen, eli viimeiset 12 vuotta. Olen nyt sairaseläkkeellä. Kipuja on kokeiltu poistaa leikkauksilla, mutta ei ole auttanut. Käytännössä nukun vain vahvoilla lääkkeillä ja päivät kärsin. Olen harkinnut muuttamista jonnekin eutanasian sallivaan maahan tämän vuoksi. 

Hirveää. Olen pahoillani puolestasi. Toivottavasti saat kuitenkin vielä jotain oikeaa apua (etkä eutanasiaa) ja kivut poistuvat. Olet vielä nuori.

ap

Vierailija
9/14 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 asteen skolioosini häiritsee elämää lähinnä vain makuuasennossa. Nukkuminen on katkonaista ja sopivaa asentoa pitää etsiä jatkuvasti. Käytän erilaisia tukityynyjä ym. mutta lihasjännityksen takia yöt ovat aika hankalia.

Vierailija
10/14 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iäkäs ja nuorena diagnosoitu lievä skolioosi ja todettu että toinen jalka hieman pidempi kuin toinen. 

Lyhyesti sanottuna kipuja oli jo lukioiässä, sain vaan kipulääkkeitä ja ohjeet selän lepoasentoon. Myöhemmin aikuisena kipuja ja erilaisia vaivoja selkään ja jalkoihin on tullut lisää, olen joutunut kuntoutukseen, fysioterapiaan, jne.. 

Yhteenvetona voi sanoa, että skolioosi ja jalkojen eripituisuus ovat aiheuttaneet nyt tilanteen, joka on aiheuttanut lihasjäykkyyttä, kipua ja kulumia selkään. Niihin olen saanut apua tavallaan jälkikäteen. Ja nyt 65-vuotiaana ei ole kovin paljon enää tehtävissä vaan selkä on ns. loppu ja joudun kulkemaan keppien avulla.

Avun saaminen ei ollut aikoinaan helppoa, joten nyt jos olisin nuori, menisin ehdottomasti lääkärille ja pyrkisin varhain kuntoutukseen, fysioterapiaan, jne... Tutkituttaisin myös onko jalkojen pituudessa eroa, koska sitäkin voidaan hoitaa mm. tukipohjallisilla. Tukipohjallisista oli itselleeni apua, tosin nyt kaikesta leikkattiin sotessa, joten en saa enää niitäkään teveyskeskuksesta. Nykyään on kaikenlaisia apuvälineitä, selkätukia ja niskatukia ynnä muita. Jos työpaikalla on työfysioterapeutti, pitäisi aina pyytää apua häneltä työpisteen oikeaanlaiseen laitteistoon ja työasentoihin. Ennaltaehkäiseminen on todella tärkeää. 

Kun kipu kehossa kroonistuu, siihen ei yleensä ole kovinkaan paljon apua niistä peruskipulääkkeistä, joita terveysasemalla määrätään. Pitäisi olla vahvempia eivätkä ne ole hyviä mm. maha-suolikanavalle. Lääkeettömiä kivunhoitoa on, mutta niitä on vaikea saada julkiselta. Itse sain eräässä vaiheessa fysoterapiassa ultraäänihoitoa ja TNS-hoitoa, joista sain apua. Minulla on kotona TNS-laite, jota käytän selän kipuihin. 

Itselleni todella tärkeitä selän hoidossa ovat olleet kunnollinen sänky (ei pehmeä) ja hyvät kengät, laadukkaat rintaliivit, yms. Paras vaste liikunnassa on tullut mielestäni vesijumpasta ja selkää hoitavista joogaliikkeistä. 

Vierailija
11/14 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena yleisurheilin, ei ehkä siksi sitä huomattu, aikuisena huomattiin yllättäen. Mutta eipä tuo haittaa, ilmeisesti liikunta auttaa vieläkin siihen 

Vierailija
12/14 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aiheuta, liikun paljon. 

Vierailija
13/14 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisiällä todettu skolioosi. Jatkuva paine alaselässä ja väsyy istuessa nopeasti. 

Vierailija
14/14 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkouluikäisenä löytyi skolioosi ja joskus lukiossa kuvattiin uudelleen, todettiin että ei etene niin ei tehty mitään. On lievä eikä aiheuta vaivoja. Pitkään ei pysty istumaan mutta ei se välttämättä skolioosista johdu. Ikää nyt 46v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi