Onko sinullekin välimeren suositut rantalomakohteet ehdoton no-go?
Lapsena käytiin vuosittain läpi kaikki roodokset, mallorcat, kreetat, gran canaria jne. Enää mua ei saisi noihin mistään hinnasta. En hae mitään vastakkainasettelua kaupunkiloma vs rantaloma, vaan kommentteja kaltaisiltani, joiden mielestä nuo ovat tylsin tapa viettää ulkomaanlomaa.
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 16:57"]
En minä niissä itseni takia kävisi, mutta lasten ja isovanhempien takia kyllä. Ja joka reissulla on jotain mielenkiintoista ja kivaakin. En tietysti menisi mihinkään nuorison ryyppäyspaikkaan, mutta muuten turistikohde on se eettisin ja ekologisin tapa matkustaa.
[/quote]
Perustuen mihin?
[/quote]
No tästähän on ollut paljon keskustelua mediassa. Turistikohteet ovat joka tapauksessa rakennettu sellaisiksi, miksi ovat. Siellä on olemassa turismin vaatima infrastruktuuri, eikä turisti siellä tallo koskematonta luontoa. Jokainen egomatkailija, jonka pitää nähdä paikka, jossa ei käy 'turisteja', uhkaa paljon koskemattomampaa luontoa. Lennotkin ovat näillä monesti pitkiä, ja uusiin muodikkaampiin paikkoihin infrastruktuurin rakentaminen muuttaa taas luontoa peruuttamattomasti.
Omassa lapsuudessani emme käyneet rantalomilla, vaan kaupunki-ja autolomilla Keski-Euroopassa. Nyt lasten kanssa mieheni toiveesta olemme käyneet joillakin rantalomilla, juuri Italiassa, Kreetalla jne. Ja vaikka minä en niistä rannoista ja uima-altaista niin välitäkään, olisi minusta hieman tyhmää väittää, ettei noissa upeissa antiikin historiallisissa paikoissa olisi mitään nähtävää. Kahdessa Kreikan kohteessa olen ollut, molemmat täynnä antiikin historiaa. Voi olla, että jossain on se historiaton kohde Välimerellä, jossa ei sadan kilometrin säteellä ole mielenkiintoista historiallista kohdetta. Mutta en tiedä sellaista. Kertokaapa, mikä se voisi olla?
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 15:57"]
Lapsena käytiin vuosittain läpi kaikki roodokset, mallorcat, kreetat, gran canaria jne. Enää mua ei saisi noihin mistään hinnasta. En hae mitään vastakkainasettelua kaupunkiloma vs rantaloma, vaan kommentteja kaltaisiltani, joiden mielestä nuo ovat tylsin tapa viettää ulkomaanlomaa.
[/quote]
Kyllä on. En sanottavammin tykkää maata rannalla, joten en todellakaan käytä rajallista reissubudjettiani tällaisiin kohteisiin. Veden ääreen pääsee Suomessakin, eikä tarvitse jakaa rantaa turistilauman kanssa. Menen ulkomaille ihmettelemään mieluummin jotakin, mitä täällä ei ole: toisenlaista kulttuuritarjontaa, nähtävyyksiä, ostosmahdollisuuksia, ruokaa ja niin edelleen. All inclusive -lomista tulee mieleen lähinnä jokin hermoparantola. :)
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 15:57"]
[/quote]
Kyllä on. En sanottavammin tykkää maata rannalla, joten en todellakaan käytä rajallista reissubudjettiani tällaisiin kohteisiin. Veden ääreen pääsee Suomessakin, eikä tarvitse jakaa rantaa turistilauman kanssa. Menen ulkomaille ihmettelemään mieluummin jotakin, mitä täällä ei ole: toisenlaista kulttuuritarjontaa, nähtävyyksiä, ostosmahdollisuuksia, ruokaa ja niin edelleen. All inclusive -lomista tulee mieleen lähinnä jokin hermoparantola. :)
[/quote]mistä olet tykännyt eniten?
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 18:17"]
Mitkä ovat noita ranta, uima-allas ja baaritiski paikkoja, en ole eksynyt yhteenkään vaikka olen kiertänyt Välimeren ja Kanarian? Jos ei hotellialueelta lähde pois ei tietenkään mitään muuta näe. Minusta nämä "kaupunkilomailijat" ovat omaa muka erinomaisuuttaan korostavia juntteja.
[/quote]
Menee todella mustavalkoiseksi jaotella ihmiset rantalomailijoiksi ja kaupunkilomailijoiksi. Euroopassa on todella makeita kaupunkikohteita, mutta löytyy noiden lisäksi paljon muutakin. Esim. Itävallan ja Ranskan laskettelukohteet muuttuvat kesällä aivan mahtaviksi paratiiseiksi.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 15:57"]
[/quote]
Jo on typerää! Haluat vain kommentteja, joissa me toot toistavat kirjoittamaasi.
Muutenkin ajatusmaailmasi on köyhä, jos kuvittelet turistikohteissa viikon pari pyörittyäsi tuntevasi jonkun tietyn saaren. Se, että joku saari on MYÖS lomasaari, ei poista sitä tosiasiaa, että kulttuuri, luonto ja historia voi olla huomattavasti monipuolisempaa kuin Suomessa.
Hotellin uima-altaalla ja turisteja varten pystytetyissä lomakylissä pyöriminen ei ole minullekaan se loman sisältö, jota lähden ulkomailta hakemaan, en silti tyrmää kokonaisia saaria vain lomakylien olemassaolon vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 18:08"]
En ole koskaan käynyt rantalomilla enkä aio käydäkään. Vaikuttaa kuvien perusteella tylsältä ja kuulemieni juttujen perusteella myös. Minusta ei myöskään ole mitään järkeä matkustaa jonnekin hengailemaan vain muiden turistien kanssa tarkoitusta varten rakennettuihin kohteisiin.
[/quote]
Tässä on juuri oikea asenne elämään. Uutta ei kannata oppia, kun näkee jo kuvasta, että on tylsää. Välimeren rannoilla sijaitsee eurooppalaisen sivistyksen kehto, mutta mitäpä sitä laajentamaan näkökulmiaan.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 15:57"]
[/quote]
[/quote]mistä olet tykännyt eniten?
[/quote] tai millaisista. Mitkä ovat top 3.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 16:57"]
En minä niissä itseni takia kävisi, mutta lasten ja isovanhempien takia kyllä. Ja joka reissulla on jotain mielenkiintoista ja kivaakin. En tietysti menisi mihinkään nuorison ryyppäyspaikkaan, mutta muuten turistikohde on se eettisin ja ekologisin tapa matkustaa.
[/quote]
Perustuen mihin?
[/quote]
No tästähän on ollut paljon keskustelua mediassa. Turistikohteet ovat joka tapauksessa rakennettu sellaisiksi, miksi ovat. Siellä on olemassa turismin vaatima infrastruktuuri, eikä turisti siellä tallo koskematonta luontoa. Jokainen egomatkailija, jonka pitää nähdä paikka, jossa ei käy 'turisteja', uhkaa paljon koskemattomampaa luontoa. Lennotkin ovat näillä monesti pitkiä, ja uusiin muodikkaampiin paikkoihin infrastruktuurin rakentaminen muuttaa taas luontoa peruuttamattomasti.
Omassa lapsuudessani emme käyneet rantalomilla, vaan kaupunki-ja autolomilla Keski-Euroopassa. Nyt lasten kanssa mieheni toiveesta olemme käyneet joillakin rantalomilla, juuri Italiassa, Kreetalla jne. Ja vaikka minä en niistä rannoista ja uima-altaista niin välitäkään, olisi minusta hieman tyhmää väittää, ettei noissa upeissa antiikin historiallisissa paikoissa olisi mitään nähtävää. Kahdessa Kreikan kohteessa olen ollut, molemmat täynnä antiikin historiaa. Voi olla, että jossain on se historiaton kohde Välimerellä, jossa ei sadan kilometrin säteellä ole mielenkiintoista historiallista kohdetta. Mutta en tiedä sellaista. Kertokaapa, mikä se voisi olla?
[/quote]
Ja nämäkö ovat ne ainoat matkailun muodot, turistikohteisiin meneminen tai "egomatkailu" koskemattomille alueille? Eipä ollut kovin kattava tutkimus sitten.
Kukaan ei tässä väittänyt ettei antiikin historiallisissa paikoissa ole mitään nähtävää, mutta eiköhän kaikki tiedä että niiden näkeminen on vain harvoin rantalomien pääteema. Turistihotellien, uimarantojen, uima-altaiden ja golfkenttien rakentaminen noiden antiikin muinaismuistojen lähelle taas on vähintääkin kyseenalaista ja hyvin on tiedossa että monien turistikohteiden työtekijöiden työsuhteessa olisi parantamisenvaraa. Ja se luonto kärsii menee pilalle turistirantakohteen rakentamisesta ihan yhtä lailla Välimerellä kuin jossain eksoottisemmassa paikassa.
ON NIIN IHANAA MENNÄ VÄLIMEREN SUOSITTUIHIN RANTALOMAKOHTEISIIN! Kun saa löllötellä auringossa lassten leikkiessä rantavedessä. Kiva täti heti lentokentällä vastassa (tai iloinen gay-heppuli) ja bussikuljetus suoraan hotellille. All Inclusivea ei välttis tarvita. Lentoaika Kreikkaan vaivaiset 3,5 tuntia. Hurraa pakettimatkat!
Tervisin, Tiibet ja Meksiko yms muut käyty läpi aikana ennen naperoita. Ja sitä ei kaipaa yhtään