Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinullekin välimeren suositut rantalomakohteet ehdoton no-go?

Vierailija
05.06.2015 |

Lapsena käytiin vuosittain läpi kaikki roodokset, mallorcat, kreetat, gran canaria jne. Enää mua ei saisi noihin mistään hinnasta. En hae mitään vastakkainasettelua kaupunkiloma vs rantaloma, vaan kommentteja kaltaisiltani, joiden mielestä nuo ovat tylsin tapa viettää ulkomaanlomaa.

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 17:11"]

Ei ole. Olen käynyt muutamassa Kreikan suositussa kohteessa ja muutamassa Espanjan suositussa rantakohteessa, Kroatiassa, Montenegrossa ja Italiassa myös.

Monessa paikassa on pienempiä kyliä ja ihania pieniä hotelleja kun lähtee hotellialueilta kauemmaksi. Kreetalla on paljon historiaa ja monta pientä, rauhallista kylää ja rantaa. Kroatia on ihan helmi, samoin sen naapurimaa Montenegro jonne aion mennä uudestaankin. Albaniaa on suositellut muutama ystävä, joten täytyy kokeilla. Teneriffalla meidän perhe viihtyi, kun meillä oli vuokra-auto käytössä viikon ja autoiltiin ympäri saarta. 

Mallorcalle en toista kertaa mene. Viime syksyn parin päivän varoitusajalla otettu äkkilähtö oli kyllä irtiotto arjesta, ja Palman kaupunki oli ihan ok, mutta muuten ... ei kiitos. 

Nyt olemme lähdössä Italiaan, Toscanan maakuntaan josta olemme vuokranneet talon kahdeksi viikoksi. Aion osallistua kokkauskurssille, aion pyöräillä ympäri maaseutua ja rentoutua omalla uima-altaalla. Ensin olemme kaksi päivää Milanossa ja sitten suuntaamme maalle. Voi olla, etten enää ihan pahimpiin rantarysiin tämän jälkeen lähde, mutta katsotaan :) 

Avoimin mielin, sitä suosittelen kaikille oli matkakohde mikä tahansa!

[/quote]

Piti vielä kirjoittaa, että esim. Rodoksella olen ollut itse lapsena ja sitten myöhemmin lasten kanssa. Sen huomaa, mikä niissä viehättää osaa ihmisiä, kun lasten kanssa on turvallinen ranta, leikkipuistoja, mukavia ravintoloita ja kivoja ihmisiä :)

Kaupunkikohteisiin emme aikaisemmin ole lasten kanssa menty (Tallinna ja Tukholma nähty tosin), ja nyt Milano on ensimmäinen iso kaupunki jossa olemme yötä. Lapset on 4 ja 6v. Myös Lontoon pikareissua suunnitellaan elokuuksi, mutta katsotaan nyt. Voi olla, ettemme ehtiä joten jää ensi vuoteen. 

Ja ensi keväänä on tarkoitus koko perheen suunnata Floridaan, jolloin meidän matkassamme tulee olemaan myös puoli vuotias vauva. Joidenkin tuttujen mielestä olemme hulluja, omasta mielestäni olemme vain ihmisiä joita kiinnostaa maailma. 

Vierailija
82/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta rantalomat, ihan sama onko rantakohde suosittu vai ei. Ja toisin päin: kiinnostavia kohteita miettiessä en välitä siitä onko se suosittu vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon aina lapsena ja nuorena, että perhe olisi matkustanut talvella vanhempien mielestä mauttomille Kanarian saarille. Aina piti mennä Lappiin hiihtämään ja palelemaan...

Kävisin mielelläni Kroatian Rivieralla. Pidin Santorinista, joka ei mielestäni ollut juoppoörkkisaari, kuten Kos. Korfu oli hyvin kaunis, mutta olisi pitänyt asua kaupungissa.

Pidän uimisesta, mutta en halua kärventää vaaleaa ihoani rannalla. Käyn mielelläni katsomassa muitakin nähtävyyksiä kuin rantakojujen kukalliset varvastossut ja hassunhauskat kuviopyyhkeet.

Ideaalitilanteessa asuisin jossain mielenkiintoisessa kaupungissa Etelä-Euroopassa ainakin talvet. Suomessa on kylmä 360 päivää vuodessa. Hyvin moni suomalainen lämmittelee ryyppäämällä, mutta olen absolutisti, koska alkoholi on pahaa.

Vierailija
84/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkisästi voisi ajatella, että Aurinkomatkat tms matkatoimisto puffaa täällä kohteidensa hienoutta :) Jotenkin turhan hohtoisan kuvan nämä kommentit antavat noista rantalomakohteista. Siellä kuitenkin enemmän tai vähemmän jokainen päivä on samanlainen. Rantalomakohteissa tökkii juuri se kun ei ole mitään nähtävää. Pelkkä ranta, hotellin uima-allas, rantabaareja, ruokaravintoloiden tarjonta keskittyy pizzaan, rannalla myydään varvastossuja ja pyyhkeitä, kylässä voi ainoastaan ihmetellä vaatimattomasti rakennettuja paikallisten taloja.

Onhan ne helppoja paikkoja lasten kanssa, mutta niin tylsiä - ekan päivän jälkeen tiedät millainen loppureissu tulee olemaan.

Vierailija
85/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 17:34"]

Leikkisästi voisi ajatella, että Aurinkomatkat tms matkatoimisto puffaa täällä kohteidensa hienoutta :) Jotenkin turhan hohtoisan kuvan nämä kommentit antavat noista rantalomakohteista. Siellä kuitenkin enemmän tai vähemmän jokainen päivä on samanlainen. Rantalomakohteissa tökkii juuri se kun ei ole mitään nähtävää. Pelkkä ranta, hotellin uima-allas, rantabaareja, ruokaravintoloiden tarjonta keskittyy pizzaan, rannalla myydään varvastossuja ja pyyhkeitä, kylässä voi ainoastaan ihmetellä vaatimattomasti rakennettuja paikallisten taloja.

Onhan ne helppoja paikkoja lasten kanssa, mutta niin tylsiä - ekan päivän jälkeen tiedät millainen loppureissu tulee olemaan.

[/quote]

Oletko oikeasti käynyt noilla matkoilla? Ei kai kukaan pyöri vain sen oman hotellin nurkilla? Kaikilla rantalomilla minä minä olen ollut, on ollut joku historiallinen kaupunki kävelymatkan tai bussimatkan päässä. Ja niissä on ollut museoita, taidetta, historiallisia raunioita, kauniita puutarhoja (geokatköjen etsiminen auttaa löytämään parhaat näistä) ja vaikka mitä muuta. Italiassa aivan rakastuin rantakaupunkiin, missä olimme, samoin jopa sieltä Rodokselta löytyi kivaa nähtävää. Ei ole pakko olla avuton, vaikka olisi rantalomalla.

Vierailija
86/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 17:40"]

Oletko oikeasti käynyt noilla matkoilla? Ei kai kukaan pyöri vain sen oman hotellin nurkilla? Kaikilla rantalomilla minä minä olen ollut, on ollut joku historiallinen kaupunki kävelymatkan tai bussimatkan päässä. Ja niissä on ollut museoita, taidetta, historiallisia raunioita, kauniita puutarhoja (geokatköjen etsiminen auttaa löytämään parhaat näistä) ja vaikka mitä muuta. Italiassa aivan rakastuin rantakaupunkiin, missä olimme, samoin jopa sieltä Rodokselta löytyi kivaa nähtävää. Ei ole pakko olla avuton, vaikka olisi rantalomalla.

[/quote]

Olen käynyt ja esimerkiksi tutkinut Kanarian saaria sieltä sun täältä, mitään mielenkiintoista en löytänyt.

Vierailija
87/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos välimeren suosittuihin kohteisiin lasketaan esimerkiksi ranskan ja italian riviera, olen täysin eri mieltä.

..mutta jos puhutaan pelkästä kanariansaarten tyyppisistä kohteista, eivät ne kuulu omiin suosikkeihini.

Ota kuitenkin huomioon, että esimerkiksi ihmiselle, joka ei paljon matkustele, ovat nämä varmasti elämyksiä. Täälläkin varmasti ihmisiä, jotka ovat pitkään säästäneet rahaa harvinaiselle lomamatkalle, ja nyt haluat lyödä heidät lyttyyn. Ihmeellistä oman egon kohottamista.

Vierailija
88/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. En noihin koskaan lapsena päässyt. Käyn kyllä kaupunkilomillakin

Vierailija
89/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkki!! Sinne en enää mene.

Meillä ei kyllä pakettimatkat ja omatoimimatkat suuremmin toisistaan erotu, emme kummassakaan hengaile juurikaan hotellialueella/asunnolla vaan kiertelimme paikkoja, nähtävyyksiä, maisemia, rakennuksia, shoppailemme jne. Ihme yleistys liitetään aina pakettimatkoihin. Riippuu paljon kokoonpanosta, mitä reissuilla tehdään. Jos on suurempi porukka kasassa, ns. hengailua ja olemista, seurustelua ja chillailua on enemmän. Ei se matkanjärjestäjästä ole kiinni, mistä reissu koostuu tai mihin.

Vierailija
90/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi. En ihmettele miksi ovat suosittuja kohteita, mutta mulle niillä vaan ei ole mitään mitä tarjota :) tykkään urbaanimmasta matkustelusta, en voi sietää rannalla grillaantumista ihan jo mun syöpäalttiin ihon vuoksi, ja kulttuurellisestikin pohjois-mannereuroopan tarjonta tai vaikka aasian isommat kaupungit on mielenkiintoisempaa (minulle).

Vierailija
91/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa on kylmä 360 päivää vuodessa."

Reps... Niin totta!!! Kesäkuu ja mulla villatakki ja -sukat... :D

Vierailija
92/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 17:48"]

Jos välimeren suosittuihin kohteisiin lasketaan esimerkiksi ranskan ja italian riviera, olen täysin eri mieltä.

..mutta jos puhutaan pelkästä kanariansaarten tyyppisistä kohteista, eivät ne kuulu omiin suosikkeihini.

Ota kuitenkin huomioon, että esimerkiksi ihmiselle, joka ei paljon matkustele, ovat nämä varmasti elämyksiä. Täälläkin varmasti ihmisiä, jotka ovat pitkään säästäneet rahaa harvinaiselle lomamatkalle, ja nyt haluat lyödä heidät lyttyyn. Ihmeellistä oman egon kohottamista.

[/quote]

En todellakaan tarkoittanut tässä ketjussa mitään ranskan rivieraa, vaan nimenomaan noita suosituimpia äkkilähtöjen peruskohteita, joihin jo Onnenpyörä-ohjelmassa saattoi voittaa matkan. Ja sen mitä varmaan kymmenessä olen käynyt, niin ainakin niitä leimaa se, että ainoat virikkeet ovat ranta, uima-allas ja baaritiski.

Mulla itselläni ei ole riittävästi rahaa matkustaa välttämättä edes kerran vuodessa jonnekin Roomaan tai Venetsiaan, mutta mieluummin yksi kunnollinen matka harvoin kuin jatkuva ravaaminen noihin rantakohteisiin. Se on arvo- ja makuvalinta, josta tällaisella keskustelupalstalla on ihan hedelmällistä käydä keskustelua. AP

Vierailija
93/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 16:57"]

En minä niissä itseni takia kävisi, mutta lasten ja isovanhempien takia kyllä. Ja joka reissulla on jotain mielenkiintoista ja kivaakin. En tietysti menisi mihinkään nuorison ryyppäyspaikkaan, mutta muuten turistikohde on se eettisin ja ekologisin tapa matkustaa.

[/quote]

Perustuen mihin?

Vierailija
94/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt rantalomilla enkä aio käydäkään. Vaikuttaa kuvien perusteella tylsältä ja kuulemieni juttujen perusteella myös. Minusta ei myöskään ole mitään järkeä matkustaa jonnekin hengailemaan vain muiden turistien kanssa tarkoitusta varten rakennettuihin kohteisiin. 

Vierailija
95/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa perusjutuissa en ole käynyt ,mutta viikon Nataniassa Israelissa oon ollut. Eilatissa myös vaik eihän se sovi tähän ko.kategoriaan.

Vierailija
96/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole no-go vaan YES-please ;)

Mahtavia todellisia relax aurinkolomia on vietetty koko perheen kanssa välimeren rantalomakohteissa.

Ja monet vanhat kaupungit, rauniot ja basaarit on koluttu siinä samalla. Minulle kelpaa kaikki reissut :) Ensi viikollakin "vain" Tallinna ja Helsinki mutta aion nauttia joka minuutista kun ei tarvitse kotona arkea pyörittää!

Vierailija
97/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen rivieran erottaa vaikka aurinkorannikosta? Paitsi puuttuuvat rantakaupat.

Ollaan taas menossa kesällä rivieralle ja mielelläni kuulisin niistä paikan superjutuista.

Vierailija
98/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suvussa eläkeläispariskunta, joka on lähestulkoon käynyt kaikkialla - myös välimeren suosituissa rantakohteissa. Kun alkoivat tosissaan harrastaa matkailua, jäivät rantakohteet hyvin nopeasti pois kokonaan laskuista. Niistä kun ei useamman kerran käytynä saa enää mitään uutta.

Vierailija
99/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 15:57"]Lapsena käytiin vuosittain läpi kaikki roodokset, mallorcat, kreetat, gran canaria jne. Enää mua ei saisi noihin mistään hinnasta. En hae mitään vastakkainasettelua kaupunkiloma vs rantaloma, vaan kommentteja kaltaisiltani, joiden mielestä nuo ovat tylsin tapa viettää ulkomaanlomaa.
[/quote]

Yep, ei ikinä. Liian wt- ja redneck-meininkiä...

Vierailija
100/109 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 18:00"]

En todellakaan tarkoittanut tässä ketjussa mitään ranskan rivieraa, vaan nimenomaan noita suosituimpia äkkilähtöjen peruskohteita, joihin jo Onnenpyörä-ohjelmassa saattoi voittaa matkan. Ja sen mitä varmaan kymmenessä olen käynyt, niin ainakin niitä leimaa se, että ainoat virikkeet ovat ranta, uima-allas ja baaritiski.

[/quote]

Mitkä ovat noita ranta, uima-allas ja baaritiski paikkoja, en ole eksynyt yhteenkään vaikka olen kiertänyt Välimeren ja Kanarian? Jos ei hotellialueelta lähde pois ei tietenkään mitään muuta näe. Minusta nämä "kaupunkilomailijat" ovat omaa muka erinomaisuuttaan korostavia juntteja.