Ensimmäisenä vuonna uudessa työpaikassa ei saisi lomia ollenkaan?
Ulkomainen tuttuni aloittamassa uudessa ravintolassa, ja kertoi että ei kerry lomaa ollenkaan ekana vuonna. Kuulostaa oudolta. Eikö se ole lainvastaista?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tämä lähtöoletus että työnantaja suhtautuisi aina myönteisesti siihen, että pitää paussia uuden ja vanhan työn välissä? Ei kaikissa paikoissa ole suhtautuminen tuollaista. Joissain paikoissa vaaditaan heti lennosta vanhan työn päätyttyä aloittamaan uusi työ. Ellei se käy, menee paikka jollekin toiselle.
Ihmeellinen ajatusvirhe sulla.
Ei kai kenellekään kuulu yksityisen henkilön vapaa-aikaa.
Jos minä lopetan työt työpaikassa joulukuun 31., ja sovin seuraavan työnantajan kanssa että aloitan työt siellä helmikuun 1., niin enhän siinä välissä ole kenenkään työnantajan leivissä eikä kellään ole mitään nokan koputtamista mun asioihin.
Pätkätyöläisenä tuolla tavalla löytää itsensä pian työttömien joukosta. Minulle ilmoitettiin että ellen siirry uuteen työhön heti edellisen päätyttyä, siihen valitaan joku muu. Karenssi ei varsinaisesti houkutellut.
Ei määräaikaisen päättyessä tule karenssia.
Mäkin teen noin, olen touko-syyskuun poissa. Työvoimapula-ala.Työtarjouksesta kieltäytyessä tulee. Paikkoja on myös pakko hakea ettei tule karenssia. Neuvottele siinä sitten hyvät ehdot :/
Etkö osaa olla tulematta valituksi? Työnantajallesihan on aivan sama, onko uudessa työssä sinä vai se joku toinen.
En halua työttömänä stressata toimeentulosta. Silti haluaisin mieluusti hiukan lomailla ennen uuden työn aloittamista + mielellään sopia myös palkan kohtuulliselle tasolle. Työtön voidaan kiristää töihin ihan naurettavan huonolla palkalla, kun työnantaja tietää kieltäytymisen tarkoittavan karenssia.
Jos et tule valituksi, et kieltäydy. Edellisen työsuhteen jälkeen alkaa ansiosidonnainen, olettaen että työssäoloehto täyttyy. Omavastuu on 5 pv. Etsisin kyllä muuta työtä, jos neuvotteluvaraa ei ole, orjuus ei ole nykypäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tämä lähtöoletus että työnantaja suhtautuisi aina myönteisesti siihen, että pitää paussia uuden ja vanhan työn välissä? Ei kaikissa paikoissa ole suhtautuminen tuollaista. Joissain paikoissa vaaditaan heti lennosta vanhan työn päätyttyä aloittamaan uusi työ. Ellei se käy, menee paikka jollekin toiselle.
Jos minä lopetan työt työpaikassa joulukuun 31., ja sovin seuraavan työnantajan kanssa että aloitan työt siellä helmikuun 1., niin enhän siinä välissä ole kenenkään työnantajan leivissä eikä kellään ole mitään nokan koputtamista mun asioihin.
Pätkätyöläisenä tuolla tavalla löytää itsensä pian työttömien joukosta. Minulle ilmoitettiin että ellen siirry uuteen työhön heti edellisen päätyttyä, siihen valitaan joku muu. Karenssi ei varsinaisesti houkutellut.
Mäkin teen noin, olen touko-syyskuun poissa. Työvoimapula-ala.Työtarjouksesta kieltäytyessä tulee. Paikkoja on myös pakko hakea ettei tule karenssia. Neuvottele siinä sitten hyvät ehdot :/
Etkö osaa olla tulematta valituksi? Työnantajallesihan on aivan sama, onko uudessa työssä sinä vai se joku toinen.
En halua työttömänä stressata toimeentulosta. Silti haluaisin mieluusti hiukan lomailla ennen uuden työn aloittamista + mielellään sopia myös palkan kohtuulliselle tasolle. Työtön voidaan kiristää töihin ihan naurettavan huonolla palkalla, kun työnantaja tietää kieltäytymisen tarkoittavan karenssia.
Jos et tule valituksi, et kieltäydy. Edellisen työsuhteen jälkeen alkaa ansiosidonnainen, olettaen että työssäoloehto täyttyy. Omavastuu on 5 pv. Etsisin kyllä muuta työtä, jos neuvotteluvaraa ei ole, orjuus ei ole nykypäivää.
Etsisit varmasti juu. Uutispommi: Joka alalla tai seudulla ei ole työpaikkoja valittavaksi asti. Voi olla oikeasti tosi hyvä silloin löytää edes jotain työtä.
Tanskassa tämäkin asia on hoidettu paremmin. Siellä työntekijälle kertyneet lomat siirtyvät työntekijän mukana työpaikkaa vaihtaessa.
Siellä on joku työaikapankki tyylinen järjestelmä, jolloin ansaitut lomat työpaikkaa vaihtaessa eivät nollaannu vaan siirtyvät uuteen työpaikkaan.
Miksi näitä hyviä ideoita ei ikinä kopioida Suomeen?
Aina vedotaan ja verrataan johonkin Jenkkilään tms, jossa jo muutenkin työelämä ja verotus erilaista kuin Suomessa.
Niin mahtavaa aina kun joku tarjoaa ratkaisuksi, että vetäkää työnantaja oikeuteen. No tokihan se tästä järjestyy, hetki pieni vain.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja laittaa työsuhteen esimerkiksi joka vuosi viikoksi tauolle jatkaakseen laitonta ketjuttamista, kertyy lomaa ainoastaan 2 pv / kk. Vakkarina oleva kollega sen sijaan kerryttää lomaa 2,5 pv / kk. Onko tämä sinusta kohtuullista?
Ei ketjuttamiseen mitään taukoja tarvita. Voi jatkua ketjutus yhtäjaksoisena vuosia, aina vain uusilla pätkillä. Kas kun löytyy se syy, eli esim. projekti, kiireapu, sijaisuus... aina vaan samaa työtä tehden.
Vierailija kirjoitti:
Näin ohimennen, kun ravintola-alalla ihmiset vaihtaa usein työpaikkaa, tarkoittaako tämä siis että joka kerta nollautuu kerrytetyt lomat? Joten jos vaihtaa vaikka joka vuosi työpaikkaa niin ei ehdi kunnon pitkää lomaa koskaan pitää? Aika hullua.
Joka kerta nollautuu, mutta yleensä kertyneet lomat saa pitää työsuhteen lopuksi.
Itse tein joskus pätkätöitä niin, että maksettiin lomakorvaukset eikä ollut lomaa, mutta työttömänä olin ollut 28 päivää. Olihan se "loma" sekin.
Nämä asiat opetettiin yläasteella ainakin vielä 80-luvun lopulla. Ehkä ei nykyään, kun tuntuu kolmekymppisetkin olevan täysin pihalla työelämän perusasioista.
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat opetettiin yläasteella ainakin vielä 80-luvun lopulla. Ehkä ei nykyään, kun tuntuu kolmekymppisetkin olevan täysin pihalla työelämän perusasioista.
Tosiaan, ei minullekaan (-85 syntynyt) näitä koulussa opetettu. Pitäisi ehdottomasti opettaa, kuten myös perusasiat taloudesta (sekä omasta että kansan). Mutta parempi kai että suurin osa ihmisistä pihalla niin helpompi jallittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsisit varmasti juu. Uutispommi: Joka alalla tai seudulla ei ole työpaikkoja valittavaksi asti. Voi olla oikeasti tosi hyvä silloin löytää edes jotain työtä.
Niin, siksi oli pakko aikanaan jättää se pikkukaupunki ja vaihtaa alaakin. Asuntolaina on kyllä yksi perkele, sen päätyttyä ei ole enää orja.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena sitä ketjutti pätkätyöt ja säästi rahaa. Opiskellessa paahtoi kesätöissä ja joskus myös työn ohella. Siispä yläasteen jälkeen ensimmäiset vuosilomani pidin yli kolmekymppisenä. Sitä ennen en ollut edes palkattomalla koskaan. Enkä äitiys- ym. vapailla, kun en ehtinyt sitä miestäkään hommaamaan. Kun sain vakiduunin, niin voi sitä juhlaa sen ekan vuoden jälkeen! Lomaa! Kaksi viikkoa! Putkeen!
Sittemmin kun vaihdoin työnantajaa, neuvottelin ihan kohtuullisen palkan ja täydet lomat heti alkuun. En ole ravintola-alalla.
Lapseni valmistui 18 vuotiaana lähihoitajaksi. On nyt 27 ja ei ole saanut lomia, kun hups aina keväällä katkeaa työsuhde.
Tätä on kyseinen työpaikka harrastanut vuosikymmeniä ja nyt ovat ihmeissään, kun eivät saa työntekijöitä, kun paikalla niin huono maine tämän vuoksi. Lapseni kun vaihtoi onneksi työpaikkaa, kun sai vakituisen paikan muualle.
Ensi kesänä saa ensimmäisen loman, 10 päivää ja odottaa niitä jo innoissaan
Monilla ongelma on myös siinä, ettei yhtään osata ”pelata” siinä työnhakuvaiheessa, vaan mielistellään tulevaa työnantajaa tekemällä itselle epäedullisia paljastuksia ja lupauksia.
Sitten voivotellaan, että näin ”piti” tehdä.
Esimerkiksi ei ole pakko sanoa, että nykyinen työ loppuu heinäkuun lopussa. Voi sanoa, että pystyn aloittamaan syyskuun alusta, mutta elokuu on valitettavasti hankala - ja sitten voi suurieleisesti joustaa viikon (muttei kuukautta) jos on ihan pakko. Ei edellisen työsuhteen asioista tarvitse niin tarkkaan kertoa.
Jos pätkää tarjotaan heti edellisen perään, voi pahoitella, kun juuri on varannut siihen matkan tai lupautunut sukulaisten johonkin juttuun kaukana kotoa ”kun ei ollut mitään tietoa että työt jatkuvat ja aattelin sitten että nyt mä kerrankin pääsen” 🤷♀️ Seuraavalla kerralla jatko taatusti kerrotaan ajoissa.
Onko sinusta lomaa hakea töitä hiki hatussa ja stressata toimeentulosta? Työttömyyskorvaukset ovat pieniä.