Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsekkäät hajuvesihirmut :(

Vierailija
05.06.2015 |

Istun juuri päivystyksessä, koska päätäni särkee jo viidettä päivää. Sitten tulee näitä laitettuja vanhoja naisia, jotka pukeutuu lääkäriä varten kuin juhliin ja ajaa puoli pulloa yves rocheria kauluksesta sisään :S Mitä mä nyt teen?? Mä en kestä tätä enää :'(

Kommentit (142)

Vierailija
61/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:42"]

Täällä haukutaan hajuveden käyttäjiä itsekkäiksi, mutta kyllä mun mielestä myös nämä hajuttomatkin ihmiset ovat itsekkäitä. Ulkomaille kun menee niin siellä pesuaineetkin tuoksuu hajuvesille. Suomi taitaakin olla ainut maa jossa osataan valittaa kaikesta. Ei voi aina odottaa muita ihmisiä tekemään miten te haluatte. Thats it. Jotkut tykkää hajuista jotkut ei. Annetaan muiden nauttia omista mielihyvistä. Ja te allergiset voitte siirtyä kauemmas jos pahalta tuntuu.

[/quote]Mihin sitä siirtyisi? Ehdotapa jotain realistista. Kukaan tuskin on kieltämässä hajusteiden käyttöä vaan sitä yletöntä lotraamista.

Vierailija
62/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on migreeni, jonka laukaisee useimmiten hajuvedet. On erittäin mukavaa oksentaa ja itkeä kipua koko loppupäivä (joskus migreenikohtaus saattaa kestää 2-4 päivää).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha sitten minua syyttää kun esim teatterissa (yleisön joukossa) hengitykseni vinkuu ja saan järkyttäviä pitkiä yskäkohtauksia ja haukon henkeäni kovaäänisesti kun kurkkutorvi tuntuu ahtaalta - vain koska sinä hajuhirmu haluat haitsa ja lemuta monen metrin päähän.

Sinulla on oikeus haista ja minulla on oikeus reagoida siihen vaikka tukehtumalla.

Kumpikohan on helpompaa: eristäytyä yhteiskunnasta täysin vai pikkuisen pienentää sitä tuoksun määrää?

Ja voisiko joku kertoa miksi ollaan niin välinpitämättömiä muiden terveydestä ja pidetään kiinni oikeudesta lemuta, ei tuoksua?

Vierailija
64/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:21"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:16"]

Mä joskus mietin että onhan noita hajusteita naiset käyttänyt aina. Onko niihin nykyään lisätty jotakin, kun niin moni saa niistä oireita? Ihan ohiksena jätän tän vaan tähän...

[/quote]

Ei ole mitään lisätty, nykyään on vaan muodikasta olla herkkä uniikki lumihiutale joka ei kestä normaalia arkea meluineen ja hajuineen.
[/quote] minulla on astma ja ala asteen opettajani läträsi pullokaupalla hajuvettä jonka vuoksi tunnit menivät siohen että yritin saada henkeä. hänelle sanottiin moneen kertaan että en saa henkeä kunnolla tunneilla mutta ei suostunut edes vähentämään hajuvedenkäyttöä.

Vierailija
65/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä haukutaan hajuveden käyttäjiä itsekkäiksi, mutta kyllä mun mielestä myös nämä hajuttomatkin ihmiset ovat itsekkäitä. Ulkomaille kun menee niin siellä pesuaineetkin tuoksuu hajuvesille. Suomi taitaakin olla ainut maa jossa osataan valittaa kaikesta. Ei voi aina odottaa muita ihmisiä tekemään miten te haluatte. Thats it. Jotkut tykkää hajuista jotkut ei. Annetaan muiden nauttia omista mielihyvistä. Ja te allergiset voitte siirtyä kauemmas jos pahalta tuntuu.

[/quote]Ei hyvänen aika! Tuoksun määrää voi säännöstellä. Yliherkkä ei voi estää oireita -joskus vakaviakin- tulemasta. Ei ole kyse itsekkyydestä tai vallankäytöstä, ainakaan yliherkkien puolelta.

En vaadi hajusteiden poistoa pesuaineista yms, mutta välttelen parhaani mukaan, esim marketissa en mene pesuainehyllyjen väliin lainkaan jne. On kuitenkin paikkoja ja tilanteita joihin on pakko mennä ja silloin toivoisi kanssaihmisiltä muiden huomioimista ja tervettä järjenkäyttöä.

Vierailija
66/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:15"]Kannattaa allergisten pysyä sitten kotona jos elämän tuoksut häiritsee. Kyllähän ne muutkin allergiset välttää allergisoivia juttuja niin hajuherkkäallergiset voivat myöskin välttää pysymällä kotona.Ei mulle tuu mieleenkään että jos vaikka kauppaan lähden ja haluan tuoksua hyvälle että "voi ei, jos siellä on joku allerginen" [/quote] no voi älyn jättiläiset taas, tuleeko se lääkäri ap:n kotiin myös? Päivystyksestä oli kyse, stokkan kosmetiikkaosastot varmaan jo jättääkin väliin. [/quote] Me emme voi auttaa aptä tässä asiassa.

[/quote]Tässähän se asenne näkyy. Voittepa auttaa. Älkää liioitelko niiden hajujenne kanssa.

Vierailija
67/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:56"]

Voi kun minä niin mieleni pahotin kun joku hajuvettä käytti.

[/quote]Voi kun keksitkin tuoreen ja omaperäisen lohkaisun :)

Onko osa ihmisistä oikeasti jotenkin älyllisesti yksinkertaisia vai onko kyse tahallisesta väärinymmärtämisestä jotta voidaan "riidellä" ja mollata heitä jotka oikeasti kärsivät liioitellusta hajusteiden käytöstä?
[/quote]

No kuule, olikin oikein tarkoitus keksiä jotain omaperäistä :) ole vaan hajusteherkkä, laadi vaikka joku kieltolista eduskuntaan että hajuvesien ja tuoksu huuhteluaineiden käyttö kielletty.
[/quote] ei kukaan ole sitä kieltämässä vaan onko tarvetta laittaa sitä hajuvettä puolta pulloa?

Vierailija
68/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:42"]Täällä haukutaan hajuveden käyttäjiä itsekkäiksi, mutta kyllä mun mielestä myös nämä hajuttomatkin ihmiset ovat itsekkäitä. Ulkomaille kun menee niin siellä pesuaineetkin tuoksuu hajuvesille. Suomi taitaakin olla ainut maa jossa osataan valittaa kaikesta. Ei voi aina odottaa muita ihmisiä tekemään miten te haluatte. Thats it. Jotkut tykkää hajuista jotkut ei. Annetaan muiden nauttia omista mielihyvistä. Ja te allergiset voitte siirtyä kauemmas jos pahalta tuntuu.
[/quote] miksi hajuttomat ihmiset ovat itsekkäitä? Sama kuin sanoisit pyöräilykypärien käyttäjien olevan itsekkäitä.

Vierailija
69/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:25"]

Minä en ainakaan lopeta hajusteiden käyttöä vain siksi, että kassajonossa taakse sattuu tulemaan henkilö, joka ei kestä mitään vahvoja hajuja. Anteeksi vain, mutta sen oman herkkyyden ei pitäisi rajoittaa muiden elämää. Ja siitä vielä oikein isoon ääneen valitetaan. Ja turha kirjoittaa mitään oirelistaa, sillä en aio lukea tai noteerata sitä millään tavalla. Kiitos ja anteeksi.

[/quote]Niin. Muiden (hajupommien) itsekkyyden pitää kuitenkin rajoittaa niiden toisten elämää :)

Vierailija
70/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en lotraa. Jos on voimakas tuoksuinen hju suihkautan kerran ja neutraalin tuoksuista max. Kahdesti. Luulin että tällä tarkoitettiin kaikkia hajuvesikäyttäjiä.itsellenikin tulee migreeniä joskus voimakas tuoksuisista hajuista. ymmärsin väärin. Anteeksi. Itse en ole koskaan törmännyt henkilöön joka ui siinä hajusteessaan, joten ajattelin apn tarkoittavan että niitä ei sais käyttää.

Vierailija
71/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä et monesti ne pienten lasten äidit haisee ihan puklulle, ummehtuneelle ja jotkut sipuliselle hielle.

Vierailija
72/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatkohan jotkut turruttaneet hajuaistinsa lähes totaalisesti kun käyttävät hajustettua pyykinpesuainetta, erituoksuista huuhteluainetta, hajustettua vartalovoidetta, shampoota, hoitoainetta, hajuvettä, hiuslakkaa jne eivätkä huomaa mikä järkyttävä sekamelskacoctail siitä syntyy?

Puhtaus tuoksuu hyvälle. Lisäksi hillitysti joku viehkeä hajuste niin ihanaahan se on. Mutta se ylettömyys, sitä en ymmärrä.

Vierailija
73/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valikoin pesuaineet niiden tuoksun mukaan. Käytin hiuksiini Tigin tuotteita, kun ne tuoksuivat niin ihanalle ja voimakkaalle. Käytin paljon hajuvesiä jne. Silti mulle puhkesi allergia.
Saan migreeniä, vatsan kipeäksi, ripulia, rähisevää yskää, kurkku kipua, pään täyteen räkää jne. Ihmisten kovista hajuveden tuoksuista.
Mä niin mieluusti käyttäisin edelleen tuoksuja, mutta se ei ole mahdollista. Ympäri vuoden antihistamiinit käytössä ja sekä voidemaista että suihkutettavaa kortisonia nenään. Silti olen migreenilääkkeiden suurkuluttaja ja nekin maksavat 6 pilleriä/15 euroa.
Hajusteita voi tosiaan laittaa sopivasti, mutta kun osa ihmisistä tuntuu kylpeneen pullossa, määrä on ihan liikaa. Ja oman hajuveden tuoksuun voi tottua, vaikka olisi muuten hyvä hajuaisti.

Vierailija
74/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:25"]Minä en ainakaan lopeta hajusteiden käyttöä vain siksi, että kassajonossa taakse sattuu tulemaan henkilö, joka ei kestä mitään vahvoja hajuja. Anteeksi vain, mutta sen oman herkkyyden ei pitäisi rajoittaa muiden elämää. Ja siitä vielä oikein isoon ääneen valitetaan. Ja turha kirjoittaa mitään oirelistaa, sillä en aio lukea tai noteerata sitä millään tavalla. Kiitos ja anteeksi.
[/quote] ymmärrätkö että sinun löyhkäämisesi on se, mikä rajoittaa muiden elämää? En käytä nykyään juuri muuta hajustetta kuin dödöä ja shampoota, allerginen en varsinaisesti ole, joidenkin keinotekoisistta tuoksuista tykkään, vahvat hajuvedet haisevat vain pahalle. Minä väistän, mm. yhtäkin mummoa, jonka hajuvesi haisi ULKONA TOISELLE PUOLELLE KATUA. Kukahan siinä tekee itsestään numeron? Jotkut ei pysty väistämään, ja joidekin olo on jotain paljon pahempaa, kuin "hyi, haiseva ja pöljä ihminen". Ja turha kirjoittaa mitään puolustelulistaa, sillä en aio lukea tai noteerata selittelijäsi millään lailla.

Vierailija
75/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYÖNNÄ HAARUKKA PERSEESEES

Vierailija
76/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin turha keskustelu. Hajut nyt vain kuuluvat maailmaan. Yliherkät ja hajuherkät, valitettavasti se on teidän tehtävä siirtyä odotustilassa tai liikennevälineessä tai esim teatterissa kauemmaksi parfyymipilvestä. Ette voi olettaa että koko maailma toimii tiedän nenänne mukaan. Jokaisella on oikeus suihkauttaa parfyymia sen verran kuin itse tykkää, meillä ei ole kontrollia toisten ihmisten peseytymiseen tai kemikaalien käytttöön. Kaiken lisäksi hajun voimakkuuden mittaaminen on täysin mahdotonta, joka tuoksu on toiselle vastenmielinen ja voimaksa ja toisen nenä ei sitä edes tunnista. Kanssaihmiset eivät voi tietää muiden ihmisten sairauksia, eikä niiden hoito tai oireiden helpotus kuulu ventovieraiden tehtäviin. Hankkikaa apua lääkäriltänne ja järjestelkää oma elämänne vapaaksi hajuhaitoista.

Vierailija
77/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee numeroa "kärsimyksestäni" muiden hajusteiden takia, mutta onko todella oikein että esim bussista minä joudun poistumaan monta pysäkkiä liian aikaisin kun kurkkuun pistää ja en voi hillitä yskää ja veden valumista silmistä ja juuri sitä haukkomista minkä joku jo mainitsi, kun en kehtaa tehdä sitä muiden nähden? Myöhästyn töistä mistä on omat seurauksensa jne?

Kun se olisi vältettävissä ihan pienellä teolla niiltä hajuihin hullaantuneilta. Jos haluaa työpaikalla "tuoksua" hyvälle niin voisiko sen suihakuksen tai oikeammin puoli pulloa lorauttaa vasta siellä töissä ja säästää ulkopuoliset seurauksilta?

Te märisette ettei saa rajoittaa oikeuksianne ja tehän teette mitä tahdotte, ettekö tajua että käytännössä te olette niitä jotka rajoitatte muiden elämää ja oikeuksia? Joillekuille saatatte aiheuttaa jopa vakavan tyerveysriskin.

Ja ei, vastaus ja ratkaisu siihen EI ole että herkkikset pysykööt kotonaan.

Vierailija
78/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 12:04"]

Mä valikoin pesuaineet niiden tuoksun mukaan. Käytin hiuksiini Tigin tuotteita, kun ne tuoksuivat niin ihanalle ja voimakkaalle. Käytin paljon hajuvesiä jne. Silti mulle puhkesi allergia. Saan migreeniä, vatsan kipeäksi, ripulia, rähisevää yskää, kurkku kipua, pään täyteen räkää jne. Ihmisten kovista hajuveden tuoksuista. Mä niin mieluusti käyttäisin edelleen tuoksuja, mutta se ei ole mahdollista. Ympäri vuoden antihistamiinit käytössä ja sekä voidemaista että suihkutettavaa kortisonia nenään. Silti olen migreenilääkkeiden suurkuluttaja ja nekin maksavat 6 pilleriä/15 euroa. Hajusteita voi tosiaan laittaa sopivasti, mutta kun osa ihmisistä tuntuu kylpeneen pullossa, määrä on ihan liikaa. Ja oman hajuveden tuoksuun voi tottua, vaikka olisi muuten hyvä hajuaisti.

[/quote]

Tykkäisin Tigin tuotteista muuten, mutta ne karkkihajusteet on kyllä ihan tolkuttomia. Joitain vuosia sitten lanseerasivat myös koirien tuotesarjan ja säälin sydämestäni koiria, jotka eivät pääse sitä karkinhajua pakoon vaan joutuvat kantamaan hattaranhajuista turkkia. 

Vierailija
79/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 12:06"]

TYÖNNÄ HAARUKKA PERSEESEES

[/quote]

Auttaako se hajusteyliherkkyyteen? Vai onko vain uskomushoito?

Vierailija
80/142 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Oletko aikuinen? Toivottavasti et, niin lapsellinen ja kehittymätön ajatuksesi on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän