Itsekkäät hajuvesihirmut :(
Istun juuri päivystyksessä, koska päätäni särkee jo viidettä päivää. Sitten tulee näitä laitettuja vanhoja naisia, jotka pukeutuu lääkäriä varten kuin juhliin ja ajaa puoli pulloa yves rocheria kauluksesta sisään :S Mitä mä nyt teen?? Mä en kestä tätä enää :'(
Kommentit (142)
Työpaikoilla kyllä kärkkäästi huomautetaan hajuveden käytöstä, mutta jos joku haisee hielle, likaiselle tai perseelle (niitäkin on ollut) ei kukaan sano mitään. Itsekkin olen huudellut takanpäin, mutten kuitenkaan kehdannut mennä suoraan sanomaan, että hygian hoito kuuluu sivistykseen. Minä olen parfyymi "riipuvainen" on pakko suihkun jälkeen suihkauttaa. Tosin en käytä mitään vahvoja tuoksuja. Minä olen näihin vanhoihin ämmiin kuuluva, joka on koko ikänsä käyttänyt tuoksuja......
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:42"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:04"]No hö, mee vaikka vessaan istuun evakkoon. Tai av-mammamaisesti saat dramaattisesti hengenahdistuskohtauksen. Mulkoilet vielä pahasti leyhyttäen kättäsi naamasi edessä yrittäessäsi haukkoa happea [/quote] Ei muuten oo kivaa, kun oikeasti henki salpautuu jonkun liiallisesta hajuveden/partaveden käytöstä. Nimimerkillä melkein tukehduin jonkun asiakkaan partaveden takia [/quote] Ei varmasti ole kivaa. Mutten silti aio lopettaa hajuveden tai muiden hajusteiden käyttöä. Sori. [/quote] No jos et läträä sitä pullokaupalla niin mulle ok. Itsekin pystyn hajusteita käyttämään pienissä määrissä, mutta jos liikaa laittaa niin ei pysty hengittämään. [/quote] Noh, laitan sitä sellaisen määrän mikä itsestä tuntuu hyvältä ja joskus saatan lisätäkin hajuvettä päivän mittaan. Hassua, kun ei itsellä ole koskaan tullut vastaan ihmistä, jolla olisi hajusteita liikaa. Minulla ei olekaan kyllä niin yliherkkä nenä, vaikka erinomainen hajuaisti onkin. Mutta mistä sen voi edes tietää, että mikä määrä on sinulle ok?
[/quote]
Onko koskaan tullut mieleesi että hajuaistisi ei olekaan kovin hyvä. Varsinkin jos lisäät hajuvettä kesken päivää.
Minulla on hyvä hajuaisti ja haistan tupakoitsijat, kännikalat, hajustelisäilijät ja inkotenssiongelmaiset kaukaa. Ei ole mitenkään hauskaa, varsinkin omille jätöksilleen haisevat oksettaa. En saa hengenahdistusta hajuvesitä mutta tiedän astmaatikkoja jotka saavat.
[/quote]
Omasta mielestäni hajuaistini on hyvä, kun haistan sellaisia asioita, mitä muut ei yleensä haista. Haistan myös samalla tavalla nuo sinun luettelemasi asiat. Äidilläni oli ihan järjettömän hyvä hajuaisti jostain syystä ja se on ainakin osittain periytynyt minulle.
Haistan kyllä myös hajuveden itsessäni. Mutta miksi sitä ei saisi lisätä, jos itse tuntee tarvetta sille? Ei se tuoksu ikuisuuksia iholla pysy. Enkä tarkoita hajuveden lisäämisellä sitä, että lisäilisin sitä parin tunnin välein.
Hajuveteni ei sentään haise mitenkään pahalle, vaan hajuvedelle. Tietenkään kaikki eivät voi pitää samoista tuoksuista.
Onneksi astmaatikoillakin on yleensä varmasti mukana lääkeensä, jos saa hengenahdistusta jostain tuoksusta/hajusta.
Turhaan ap täällä puit ongelmaasi, kun tää älynjättiläisten poppoo joka täällä hyökkää vänkäämään koka asiasta on päättänyt, että yliherkkyyksiä ei oikeasti ole. Masennus ehkä jo nykyään hyväksytään sairaudeksi (ennen sitäkään ei ollut), mutta se on huomiohuoraamista, jos on jollekin allerginen.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:41"]
Johtuu tuo hajuherkkyys ihan vaan siitä että kun tuulipukumammat eivät käytä hajusteita, etteivät lapset altistu ja sit ongelma on sitten myöhemmässä iässä niitä hajuja ei kestä, kun ollaan eletty neutraalissa hajuissa. Ja nyt pukkaa monta alapeukkua tän jälkeen. :D
[/quote]
No minä aloitin teininä EDT:t, parfyymejä en ole juurikaan käyttänyt. Mutta sitten kolme-nelikymppisenä en enää kestänytkään edes itse omaa hajuani ja varmaan viitisen kallista pulloa on jäänyt käyttämättä. Sinnikkäästi yritin niistä paria ruiskausta silloin tällöin, mutta ei vaan enää toimi. Haluaisin voida käyttää jotain tuoksua, joka ei rasittaisi muita eikä myöskään itseäni, mutten tiedä onko sellaista olemassakaan.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:04"]No hö, mee vaikka vessaan istuun evakkoon. Tai av-mammamaisesti saat dramaattisesti hengenahdistuskohtauksen. Mulkoilet vielä pahasti leyhyttäen kättäsi naamasi edessä yrittäessäsi haukkoa happea
[/quote]
Vessassahan onkin kiva höristellä korviaan, että jokohan oma nimi sanottiin. Oletpa muutenkin empaattinen mamsseli.
[/quote]
Annoinhan sentään 3 neuvoa; kärsi hiljaa, siirry pois hajun luota TAI tee numero itsestäsi ja yritä häätää hajunlähde pois.
Kyllä mä tiedän ettei sairaalaan saa laittaa hajusteita.
MUTTA oletteko ajatelleet että kun se hajusteen laitto on tapa, ja sairaana varsinkaan ei tule ajatelleeksi toisten herkkyyksiä. Kun mä oon lähteny päivystykseen olen joko huolesta soikeana omista lapsista tai itse puolikuolleena. Ei siinä paljon hajuja mieti.
Ennemmin haistelen hyväntuoksuisia hajuja kuin ihmisten luontaisia hajuja. Se on kyllä jännä miten me suomalaiset ihmiset ollaankin niin valittavaa porukkaa. Siis ymmärrän kyllä jos valitetaan jos lääkäriin ollaan menossa ja suihkutellaa litrakaupalla, mutta en sitä että hajuveden käyttöä kielletään. Ja nykyään tuntuu että ihmiset on liian herkkiä muutenkin. Millon on maitoallergiaa ja juodaan kuitenkin laktoosimaitoa, hajuherkkyyttä, tupakansavua, lasten huutoa ja itkemistä ja kiljumiset kielletään kun ollaan liian herkkiä melulle, mutta sitten rällättään kännissä itse tuolla kiljuen ja huutaen. Meni ohi aiheen, mutta pointti siis oli että pliis, voisitteko joskus, vaikka yhden päivän nauttia elämästä valittamatta. Piristää kunmasti :)
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:04"]No hö, mee vaikka vessaan istuun evakkoon. Tai av-mammamaisesti saat dramaattisesti hengenahdistuskohtauksen. Mulkoilet vielä pahasti leyhyttäen kättäsi naamasi edessä yrittäessäsi haukkoa happea
[/quote]
Ei muuten oo kivaa, kun oikeasti henki salpautuu jonkun liiallisesta hajuveden/partaveden käytöstä.
Nimimerkillä melkein tukehduin jonkun asiakkaan partaveden takia
[/quote]
Ei varmasti ole kivaa. Mutten silti aio lopettaa hajuveden tai muiden hajusteiden käyttöä. Sori.
[/quote]
Enkä minä tupakointiani. Sori.
Kannattaa allergisten pysyä sitten kotona jos elämän tuoksut häiritsee. Kyllähän ne muutkin allergiset välttää allergisoivia juttuja niin hajuherkkäallergiset voivat myöskin välttää pysymällä kotona.Ei mulle tuu mieleenkään että jos vaikka kauppaan lähden ja haluan tuoksua hyvälle että "voi ei, jos siellä on joku allerginen"
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:15"]
Kannattaa allergisten pysyä sitten kotona jos elämän tuoksut häiritsee. Kyllähän ne muutkin allergiset välttää allergisoivia juttuja niin hajuherkkäallergiset voivat myöskin välttää pysymällä kotona.Ei mulle tuu mieleenkään että jos vaikka kauppaan lähden ja haluan tuoksua hyvälle että "voi ei, jos siellä on joku allerginen"
[/quote]
Että sitten joka kuudes jäisi kotiin sossun elätiksi?
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:15"]
[/quote]
[/quote]
No onko muuta vaihtoehtoa?
Joo se vähän syö uskottavuutta kun osa köhii niitä toisten hajuja HAISTEN ITSE jollekin hajuvedelle! Näitä tapauksia tunnen henkilökohtaisesti, se on niiin allergiaa kun ei vaan tykkää siitä toisen hajusta.
Ja en osoittanut tätä kommenttia niille joilla on ihan todettu tää hajuherkkyys.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:04"]No hö, mee vaikka vessaan istuun evakkoon. Tai av-mammamaisesti saat dramaattisesti hengenahdistuskohtauksen. Mulkoilet vielä pahasti leyhyttäen kättäsi naamasi edessä yrittäessäsi haukkoa happea
[/quote]
Ei muuten oo kivaa, kun oikeasti henki salpautuu jonkun liiallisesta hajuveden/partaveden käytöstä.
[/quote]
Ei varmasti ole kivaa. Mutten silti aio lopettaa hajuveden tai muiden hajusteiden käyttöä. Sori.
[/quote]
[/quote]
Miten se tupakointi tähän liittyy? Ei mua haittaa muiden ihmisten tupakointi. Sori.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:16"]
Mä joskus mietin että onhan noita hajusteita naiset käyttänyt aina. Onko niihin nykyään lisätty jotakin, kun niin moni saa niistä oireita? Ihan ohiksena jätän tän vaan tähän...
[/quote]Entisaikoihin hajuvesissä käytettiin paljon luonnollisia aineita, kuten eri eläimistä saatavia myskiä ja ambraa. Nykyään ne on korvattu keinotekoisilla aineille. Moni joka ei saa mitään oireita näistä luonnontuotteista reagoi sen sijaan kemikaaleihin. (Ja toki entisajan kosmetiikka aiheutti paljonkin terveysongelmia.) Parfyymit olivat myös entisaikoina niin kalliita, että joka mamma ei voinut marinoida itseään niissä.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:04"]No hö, mee vaikka vessaan istuun evakkoon. Tai av-mammamaisesti saat dramaattisesti hengenahdistuskohtauksen. Mulkoilet vielä pahasti leyhyttäen kättäsi naamasi edessä yrittäessäsi haukkoa happea
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miten se tupakointi tähän liittyy? Ei mua haittaa muiden ihmisten tupakointi. Sori.
[/quote]
Ei muakaan :D
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:15"]
[/quote]
[/quote]
Jos ei millään pysty sietämään minkäänlaisia tuoksuja ja siihen ongelmaan ei ole mitään hoitokeinoa niin kai se on pakko. Mitä muutakaan siinä tilanteessa voi tehdä, jos hajuyliherkkyys on niin vakava? Niitä tuoksuja kun voi tulla vastaan ihan missä vaan ulkona.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:15"]Kannattaa allergisten pysyä sitten kotona jos elämän tuoksut häiritsee. Kyllähän ne muutkin allergiset välttää allergisoivia juttuja niin hajuherkkäallergiset voivat myöskin välttää pysymällä kotona.Ei mulle tuu mieleenkään että jos vaikka kauppaan lähden ja haluan tuoksua hyvälle että "voi ei, jos siellä on joku allerginen"
[/quote] no voi älyn jättiläiset taas, tuleeko se lääkäri ap:n kotiin myös? Päivystyksestä oli kyse, stokkan kosmetiikkaosastot varmaan jo jättääkin väliin.
Aika moni osaa käyttää hajusteita sopivasti. Tarkoitushan on, että se tuoksuu vain omalla reviirillä. sitten on näitä jotka HAISEVAT hajuvedelle. Joskus useammalle yhtäaikaa. Kaverit voisi joskus vihjata hajuvesien liikakäytöstä. Ja jos joku vihjaa tai aina ympärillä ryitään ja yskitään, niin siitä voi ottaa vihjeen.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:15"]Kannattaa allergisten pysyä sitten kotona jos elämän tuoksut häiritsee. Kyllähän ne muutkin allergiset välttää allergisoivia juttuja niin hajuherkkäallergiset voivat myöskin välttää pysymällä kotona.Ei mulle tuu mieleenkään että jos vaikka kauppaan lähden ja haluan tuoksua hyvälle että "voi ei, jos siellä on joku allerginen"
[/quote] no voi älyn jättiläiset taas, tuleeko se lääkäri ap:n kotiin myös? Päivystyksestä oli kyse, stokkan kosmetiikkaosastot varmaan jo jättääkin väliin.
[/quote]
Me emme voi auttaa aptä tässä asiassa.
Ymmärrän. En itse saa hengenahdistuskohtausta, mutta esimerkiksi joutuminen samaan hissiin röökiltä lemuavan ihmisen kanssa tekee huonon olon.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:21"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:16"]
Mä joskus mietin että onhan noita hajusteita naiset käyttänyt aina. Onko niihin nykyään lisätty jotakin, kun niin moni saa niistä oireita? Ihan ohiksena jätän tän vaan tähän...
[/quote]
Ei ole mitään lisätty, nykyään on vaan muodikasta olla herkkä uniikki lumihiutale joka ei kestä normaalia arkea meluineen ja hajuineen.
[/quote]
!!