Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15v, JA MUUTTO POIS KOTOA.

Vierailija
03.06.2015 |

Olen 15v, eli -00 ja muutan pois kotoa. En pysty olemaan kotona, joten muutan poikaystävän luokse asumaan. Minut periaatteessa "häädettiin" kotoa. Isäni on narkomaani ja äitini on aina vihannut minua. Aina kaikki on minun syytä, ja on monta kertaa sanonut että minun pitää painua helvettiin.

Nyt sanoi että kun seurustelen jne, niin minun täytyy pysyä poissa kotoa. Mietin kauan että mistä hommaan kämpän, mutta sitten poikaystävän äiti sanoi että voin asua heidän luona. Äitini laittaa minun tilille joka kuukausi lapsilisän, jolla minun pitää sitten myös pärjätä. Paljonko se lapsilisä on? Autan tietysti sitten kodintöissä jne. Että en mene vaan chillailemaan poikaystävän luoksi. Menen nyt kesätöihin viikoksi, jotta saan edes vähän rahaa.

Muutan parin päivän päästä, ja posti osoitteeni on vaihdettu poikaystävän luokse. Tai siis näin äiti sanoi, että se olisi nyt vaihdettu. Mutta siis...tekisi mieli maksaa jotain asumisestani siellä, siis muutenkin kuin vain kotitöillä...mutta eihän minulla varmaan ole rahaa sellaiseen? Paljonko se lapsilisä on..?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
N15

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:06"]Ikävä tilanne.. Voin sanoa että tulee olemaan vaikeaa. Mene sossuun juttelemaan tilanteestasi! Rahallisesti et tule pärjäämään. Itse olen kaksikymppinen ja aloitin syksyllä opiskelut. Tilanteeni on siitä hyvä että voin asua kotona, eikä vuokraa tarvitse maksaa. Lainaa en halua ottaa asumiseen/elämiseen, joten kitkuttelen 160e/kk. Onneksi vanhempani lainaavat hätätilanteessa kympin tai pari jos tarvitsee. Joten mene sossuun!
[/quote]

En mene! Eikö saatana mene jakeluun!! Anteeksi, mutta alkaa jo kiehua! Miksi hommaisin itselleni lastensuojelun riesaksi hengittämään niskaan aikuisuuteen asti, kun voin elää rauhassa poikaystävän luona?!
ap
[/quote]

Et voi. Äitisi ei välttämättä edes maksa sitä lapsilisää. Et pärjää.
Mene sossuun. Voit saada tukea poikaystävän luona asumiseen ja myöhemmin tukiasunnon.
[/quote]

Kyllä minä pärjään. Lastensuojeluun en suostu.
ap

Vierailija
102/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua mennä sossuun tai omalla nimelläsi esiintyä, niin voithan soittaa tuntemattomasta numerosta sossuun, kertoisit tilanteesi ja kysyisit neuvoa. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin pois kotoa 16-vuotiaana eri kaupunkiin. Äitini oli työtön yksinhuoltaja ja vaikka olisi ollut elatusvelvollinen niin sain toimeentulotukea (sekä opintotukea sillä opiskelin). Äidillä ei siis olisi ollut varaa kustantaa minun vuokraani ja muita kuluja. Olisin voinut asua äitini luona mutta halusin koulukiusaamisen ja muun takia muuttaa pois, perheen kanssa siis ei ollut ongelmia. Ehkä sinullakin olisi mahdollisuus muuttaa pois kotoa ja saada toimeentulotukea?

Vierailija
104/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:17"]Se, jolle vastasin, olet ensimmäinen tapaus, mistä kuulen, että jollain on asiat menny oikeasti hyvin. Ensimmäinen ja ainoa. Ja minä tunnen paljon laitosnuoria.

Esim. Kuopiossa on yhtä sossua kohden lähes sata nuorta ja Vantaalla tai Espoossa tai jossain luku taisi olla 120-130. Voiko kukaan väittää, että kaikki nuo lähes sata nuorta/sossu saavat oikeasti tarvitsemaansa hoitoa ja apua? Että heillä on oikeasti hyvät oltavat? Kun sossulla on noin sadan muunkin nuoren asiat hoidettavana?

- 80 -
[/quote]

Aha. Aloitus olikin tämän agendan ajamiseen tehty
[/quote]

Minä taas luulin, että tämä aloutus on abortin puolesta tehty = kuvataan miten paha olo voi ei-halutulla lapsella olla, jos ei tehdä aborttia sen takia, että se olisi "väärin".

Vierailija
105/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:17"]Se, jolle vastasin, olet ensimmäinen tapaus, mistä kuulen, että jollain on asiat menny oikeasti hyvin. Ensimmäinen ja ainoa. Ja minä tunnen paljon laitosnuoria.

Esim. Kuopiossa on yhtä sossua kohden lähes sata nuorta ja Vantaalla tai Espoossa tai jossain luku taisi olla 120-130. Voiko kukaan väittää, että kaikki nuo lähes sata nuorta/sossu saavat oikeasti tarvitsemaansa hoitoa ja apua? Että heillä on oikeasti hyvät oltavat? Kun sossulla on noin sadan muunkin nuoren asiat hoidettavana?

- 80 -
[/quote]

[/quote]

Minä taas luulin, että tämä aloutus on abortin puolesta tehty = kuvataan miten paha olo voi ei-halutulla lapsella olla, jos ei tehdä aborttia sen takia, että se olisi "väärin".
[/quote]

Tai sitten ap on oikeasti 15-vuotias tyttö ja tarvitsee neuvoja ja apua?

Vierailija
106/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:17"]Se, jolle vastasin, olet ensimmäinen tapaus, mistä kuulen, että jollain on asiat menny oikeasti hyvin. Ensimmäinen ja ainoa. Ja minä tunnen paljon laitosnuoria.

- 80 -
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olen kyllä ihan 15v.
ap

Vierailija
107/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:17"]Se, jolle vastasin, olet ensimmäinen tapaus, mistä kuulen, että jollain on asiat menny oikeasti hyvin...* *... Kun sossulla on noin sadan muunkin nuoren asiat hoidettavana?

- 80 -
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olen kyllä ihan 15v.
ap
[/quote]

Lyhensin vähän lainausta, mutta niin.

Eiköhän kaikkien kanta lasuun ole tullut jo selväksi ja ap ei aijo turvautua lasuun. Tietää kuitenkin sen mahdollisuuden. Kaikki ok. Jatketaanko?

Vierailija
108/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:27"]

Niin, Opintotukea alat saamaan vasta täytettyäsi 17 vuotta. 

[/quote]

tätä on alapeukutettu koska?? En ole viestin kirjoittaja, mutta tää on kyllä ihan oikeeta tietoa. Lapsilisät loppuu kun täyttää 17 ja sitten voi saada vasta opintorahaa. Alle 17-vuotias voi saada opintolainaa ja opintotuen asumislisää, mutta ap ei voi sitä saada koska ei maksa vuokraa. Opintoraha alkaa kuitenkin rullaamaan vasta 17-vuotiaana ja se oli ainakin mun aikana sen 90e/kk vaikka oli pienituloiset vanhemmat.

Vierailija
109/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitäpä mietin, että miksi sosku/lastensuojelu sijoittais laitokseen, jos sulla on hyvä paikka missä asua? En yhtään tiedä näistä jutuista, mutta lastenvalvojalla vois elatussopparin käydä tekemässä. Jos äitees ei maksa elaria, niin Kela maksais. 

Olen käsittänyt, että kunnalle on kallista nuo sijoittamiset. Eiks tuo olisi omaehtoista muuttamista. Mutta äidin täytyy osallistua elättämiseen. Ja tosiaan, jos hänellä ei ole varaa, niin Kela maksaa. Muuttaha sitä moni 15-vuotias(16 v. täyttävä toiseen kaupunkiin solukämpään opiskelujen takia.

Vierailija
110/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:47"]

Otapa yjteyttä sosiaalitoimistoon lastensuojelutyöntekijään. Äitisi on velvollinen elättämään sinut siihen asti, kun täytät 18 vuotta, eikä 100 e lapsilisä siihen riitä. 

[/quote]

Ei riitä, mutta ei tarvi myöskään elättää kuten lapsi haluaa. Takaisin äidin helmoihin sanoo sossu.

Vierailija
111/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko oli lastensuojelun asiakas 22 ikävuoteen asti. Vaikka oli rankkaa-> hänellä oli turvalliset aikuiset ympärillään ja apu aina saatavilla.

Harmi, että sosiaalihuollosta on pahoja ennakkoluuloja.

Vierailija
112/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:53"] No sitten pitää etsiä joku oma pieni yksiö, jos tulee ero. Puhuttiin tästä poikaystävän kanssa ja poikaystävä sanoi että en minä lennä välittömästi ulos jos erotaan. Kumpikaan ei halua erota riidoissa, _jos_ erotaan. ap

[/quote]

Mistähän sinä sen oman pienen yksiön saat, kun et lain mukaan saa tehdä sopimuksia, eikä sinulla ole mitään tuloja? Jonku kivan setämiehen alivuoralaiseksi? Kai sinä edes tajuat että olet täysin poikaystäväsi ja hänen äitisi armoilla?

Vierailija
113/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:53"] No sitten pitää etsiä joku oma pieni yksiö, jos tulee ero. Puhuttiin tästä poikaystävän kanssa ja poikaystävä sanoi että en minä lennä välittömästi ulos jos erotaan. Kumpikaan ei halua erota riidoissa, _jos_ erotaan. ap

[/quote]

Mistähän sinä sen oman pienen yksiön saat, kun et lain mukaan saa tehdä sopimuksia, eikä sinulla ole mitään tuloja? Jonku kivan setämiehen alivuoralaiseksi? Kai sinä edes tajuat että olet täysin poikaystäväsi ja hänen äitisi armoilla?
[/quote]

16 vuotiaana moni muuttaa omaan opiskeluboxiin. Kyllä ap pärjää vuoden poikaystävällään.

Vierailija
114/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:24"]

Lastensuojelu ei ainakaan minua tukenut paskan vertaa kun jouduin muuttamaan väkivaltaisesta kodista omilleni alaikäisenä! Nuorisokotia ehdottivat ja kun en suostunut niin mitään apuja ei herunut omilleen muuttoon. Paska maku jäi niistä ämmistä.

[/quote]

Et ollut sitten manne etkä mamu...

Vierailija
115/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toiset nuoret saa sossusta kaiken (asunto+toimeentulotuki+harkinnanvaraista+huonekalurahat+tv-rahat+ajokortit jne) ja toiset lukitaan laitoksiin? Pärstäkerroin?

Vierailija
116/118 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en suosittele ensisijaisesti tuota sossua. Missäpäin mahdat asua? Onko siellä mitään ns kolmannen sektorin toimijoita? Neuvoja sinä kyllä tarvitset. Onko sinulla sukulaisia?

Vierailija
117/118 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut omillani 15-vuotiaasta. Sossu ei ottanut kantaa. Ja syynä oli, että jäin orvoksi. Tosin isä eli, eli olin puoliorpo, mutta juoppoluuseri oli. . Kyllä sä selviät! 

Vierailija
118/118 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on siis vasta 32 vuotias?