Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15v, JA MUUTTO POIS KOTOA.

Vierailija
03.06.2015 |

Olen 15v, eli -00 ja muutan pois kotoa. En pysty olemaan kotona, joten muutan poikaystävän luokse asumaan. Minut periaatteessa "häädettiin" kotoa. Isäni on narkomaani ja äitini on aina vihannut minua. Aina kaikki on minun syytä, ja on monta kertaa sanonut että minun pitää painua helvettiin.

Nyt sanoi että kun seurustelen jne, niin minun täytyy pysyä poissa kotoa. Mietin kauan että mistä hommaan kämpän, mutta sitten poikaystävän äiti sanoi että voin asua heidän luona. Äitini laittaa minun tilille joka kuukausi lapsilisän, jolla minun pitää sitten myös pärjätä. Paljonko se lapsilisä on? Autan tietysti sitten kodintöissä jne. Että en mene vaan chillailemaan poikaystävän luoksi. Menen nyt kesätöihin viikoksi, jotta saan edes vähän rahaa.

Muutan parin päivän päästä, ja posti osoitteeni on vaihdettu poikaystävän luokse. Tai siis näin äiti sanoi, että se olisi nyt vaihdettu. Mutta siis...tekisi mieli maksaa jotain asumisestani siellä, siis muutenkin kuin vain kotitöillä...mutta eihän minulla varmaan ole rahaa sellaiseen? Paljonko se lapsilisä on..?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
N15

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset apua, mutta et halua vastaanottaa sitä? Voit muuttaa kotoa pois milloin haluat, mutta todellisuus on ettei äitisi tai isäsi tule kustantamaan elämääsi. Satasella kuussa ei paljoa juhlita! Tee itsellesi palvelus ja tee itsestäsi lastensuojeluilmoitus heti, voit päästä ehkäisevän lastensuojelun piiriin jossa asumista ja opiskelua tuetaan.

Vierailija
82/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tilanne.. Voin sanoa että tulee olemaan vaikeaa. Mene sossuun juttelemaan tilanteestasi! Rahallisesti et tule pärjäämään. Itse olen kaksikymppinen ja aloitin syksyllä opiskelut. Tilanteeni on siitä hyvä että voin asua kotona, eikä vuokraa tarvitse maksaa. Lainaa en halua ottaa asumiseen/elämiseen, joten kitkuttelen 160e/kk. Onneksi vanhempani lainaavat hätätilanteessa kympin tai pari jos tarvitsee. Joten mene sossuun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:06"]Ikävä tilanne.. Voin sanoa että tulee olemaan vaikeaa. Mene sossuun juttelemaan tilanteestasi! Rahallisesti et tule pärjäämään. Itse olen kaksikymppinen ja aloitin syksyllä opiskelut. Tilanteeni on siitä hyvä että voin asua kotona, eikä vuokraa tarvitse maksaa. Lainaa en halua ottaa asumiseen/elämiseen, joten kitkuttelen 160e/kk. Onneksi vanhempani lainaavat hätätilanteessa kympin tai pari jos tarvitsee. Joten mene sossuun!
[/quote]

En mene! Eikö saatana mene jakeluun!! Anteeksi, mutta alkaa jo kiehua! Miksi hommaisin itselleni lastensuojelun riesaksi hengittämään niskaan aikuisuuteen asti, kun voin elää rauhassa poikaystävän luona?!
ap

Vierailija
84/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:06"]Ikävä tilanne.. Voin sanoa että tulee olemaan vaikeaa. Mene sossuun juttelemaan tilanteestasi! Rahallisesti et tule pärjäämään. Itse olen kaksikymppinen ja aloitin syksyllä opiskelut. Tilanteeni on siitä hyvä että voin asua kotona, eikä vuokraa tarvitse maksaa. Lainaa en halua ottaa asumiseen/elämiseen, joten kitkuttelen 160e/kk. Onneksi vanhempani lainaavat hätätilanteessa kympin tai pari jos tarvitsee. Joten mene sossuun!
[/quote]

En mene! Eikö saatana mene jakeluun!! Anteeksi, mutta alkaa jo kiehua! Miksi hommaisin itselleni lastensuojelun riesaksi hengittämään niskaan aikuisuuteen asti, kun voin elää rauhassa poikaystävän luona?!
ap
[/quote] Asiat ei ole aina noin mustavalkoisia :) Sinuna menisin juttelemaan, ja kyllä he jotain keksivät. Heille varmaan on ok että asut siellä (otat poikaystävän äidin mukaan), ja saattavat auttaa rahallisesti. Muuta vaihtoehtoa sinulla ei oikein ole. Älä ole noin teini "JOUDUN LASTENKOTIIN", vaan jos koet olevasi aikuinen että voit hoitaa asiasi, niin hoida ne!

Vierailija
85/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:06"]Ikävä tilanne.. Voin sanoa että tulee olemaan vaikeaa. Mene sossuun juttelemaan tilanteestasi! Rahallisesti et tule pärjäämään. Itse olen kaksikymppinen ja aloitin syksyllä opiskelut. Tilanteeni on siitä hyvä että voin asua kotona, eikä vuokraa tarvitse maksaa. Lainaa en halua ottaa asumiseen/elämiseen, joten kitkuttelen 160e/kk. Onneksi vanhempani lainaavat hätätilanteessa kympin tai pari jos tarvitsee. Joten mene sossuun!
[/quote]

ap
[/quote] Asiat ei ole aina noin mustavalkoisia :) Sinuna menisin juttelemaan, ja kyllä he jotain keksivät. Heille varmaan on ok että asut siellä (otat poikaystävän äidin mukaan), ja saattavat auttaa rahallisesti. Muuta vaihtoehtoa sinulla ei oikein ole. Älä ole noin teini "JOUDUN LASTENKOTIIN", vaan jos koet olevasi aikuinen että voit hoitaa asiasi, niin hoida ne!
[/quote]

En halua ottaa riskiä että joudun jonnekkin muualle. Täälläpäin jokatoinen meinaa joutua laitoksiin ja koulukoteihin ihan naurettavistakin syistä.
ap

Vierailija
86/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu ei ole vain "ongelmanuoria" varten. Lastensuojelu haluaa edistää lapsen oikeuksia mm. turvalliseen elinympäristöön. Huomaa ettet ole vielä muuta kuin lapsi, kun et ymmärrä omaa parastasi. Lastensuojelu ei aina ole riesaksi 'loppuelämäksi' terkuin ex - lastensuojelun asiakas, joka sai sitä kautta oman asunnon ja tuetun opiskelun ja asumisen ja odotin laitoksessa kuukauden tuota asuntoa. Laitoksessa aikuiset oli mukavia ja aidosti kiinnostuneita miten mulla menee... Jos itse olet hyvä käytöksinen ja toimelias etkä ongelmanuori niin sulla ei ole mitään hätää kun otat yhteyttä lastensuojeluun.

Vierailija
87/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:14"]Lastensuojelu ei ole vain "ongelmanuoria" varten. Lastensuojelu haluaa edistää lapsen oikeuksia mm. turvalliseen elinympäristöön. Huomaa ettet ole vielä muuta kuin lapsi, kun et ymmärrä omaa parastasi. Lastensuojelu ei aina ole riesaksi 'loppuelämäksi' terkuin ex - lastensuojelun asiakas, joka sai sitä kautta oman asunnon ja tuetun opiskelun ja asumisen ja odotin laitoksessa kuukauden tuota asuntoa. Laitoksessa aikuiset oli mukavia ja aidosti kiinnostuneita miten mulla menee... Jos itse olet hyvä käytöksinen ja toimelias etkä ongelmanuori niin sulla ei ole mitään hätää kun otat yhteyttä lastensuojeluun.
[/quote]

Pärjään kyllä ilman lastensuojeluakin. Liika nähnyt huostaanottoja, vaikka eivät ole edes olleet ongelmanuoria.
ap

Vierailija
88/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:06"]Ikävä tilanne.. Voin sanoa että tulee olemaan vaikeaa. Mene sossuun juttelemaan tilanteestasi! Rahallisesti et tule pärjäämään. Itse olen kaksikymppinen ja aloitin syksyllä opiskelut. Tilanteeni on siitä hyvä että voin asua kotona, eikä vuokraa tarvitse maksaa. Lainaa en halua ottaa asumiseen/elämiseen, joten kitkuttelen 160e/kk. Onneksi vanhempani lainaavat hätätilanteessa kympin tai pari jos tarvitsee. Joten mene sossuun!
[/quote]

ap
[/quote]

En halua ottaa riskiä että joudun jonnekkin muualle. Täälläpäin jokatoinen meinaa joutua laitoksiin ja koulukoteihin ihan naurettavistakin syistä.
ap
[/quote] Luulen että tilanteesi on vähän eri kuin muiden. Käy poikaystäväsi äidin kanssa sossussa keskustelemassa.

Vierailija
89/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu ei ainakaan minua tukenut paskan vertaa kun jouduin muuttamaan väkivaltaisesta kodista omilleni alaikäisenä! Nuorisokotia ehdottivat ja kun en suostunut niin mitään apuja ei herunut omilleen muuttoon. Paska maku jäi niistä ämmistä.

Vierailija
90/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:42"] [quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:39"]Miksi niin monet suosittelee että ap menisi johonkin laitokseen. Itse muutin 15-vuotiaana kotoa, kun menin lukioon.  Tarkalleen olin siis 15 vuotta ja 8kk. Ap on varmaan muutaman kuukauden nuorempi tällä hetkellä. Miksei siis ihan hyvin voisi asua poikakaverinsa kanssa? [/quote] Niin, koska vuoden päästä alan saada opintotukea jne. Eli pystyn sitten hoitamaan asiani paremmin. ap [/quote]Opintotuki 17-vuotiaalle 2. asteen koulutuksessa on n. 100 e / kk. Korkeakoulussa 160 e. Et sinä sillä elä. Toimeentulotukea et saa, koska vanhempasi ovat elatusvelvollisia . [/quote] Olen kyllä vasta 16v kun lähden opiskelemaan. ap

[/quote]Opintotukea alat saamaan vasta täytettyäsi 17 vuotta. 

Vierailija
91/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat oli alkoholisteja. 14 vuotiaana asuin poikakaverin vanhemmilla (epävirallisesti), siis nukuin siellä melkein kaikki yöt. Poikakaverin äiti ei oikein tykännyt siitä ja 9 luokalla muutin siskon luokse asumaan. 16 vuotiaana muutin poikakaverin luokse, kun hän muutti omilleen. Mun poikakaveri oli mua 5 vuotta vanhempi. Tänä päivänä varmaan hysteeriset teis ties mitä ilmoituksia, mut meillä oli hyvä suhde. Tosin me erottiin 5 vuoden yhdessäolon jälkeen. Onneks mulle kävi, niin en olis kestänyt varmaan aikuiseksi saakka järjissäni sitä perhehelvettiä...
Joten en ymmärrä miksi jotkut täällä kehtaa mollata ap:ta. Ole ap onnellinen, että pääset sieltä helvetistä ja narkomaanin seurasta pois. Tsemppiä tulevaisuuteen <3 olet arvokas, vaikka vanhempasi ei sitä ole julki tuoneet! Olet hyvä ja tärkeä ihminen.

Vierailija
92/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:32"]Etkö sä pääse lastenkotiin? Sieltä saat oman huoneen, merkkivaatteita joka lähtöön ja 70 viikkorahaa. 
[/quote]

Laissa määrätty viikkoraha taitaa olla 12,50e/vk ja siitä pitää yleensä ostaa meikit itse. Minä olen siitä ostanut myös vaatteita ja ruokaa ja vuoden verran minulle maksettiin 10e/vk, eli 10e/kk liian vähän mikä oli iso raha, koska sain kuukaudessa vain 40e/kk.

Minun paikassani ei ole vaaterahaa (vaikka siihenkin on kai joku määräys, ohjaajia ei kiinnosta) ja minulle on tämän kahden vuoden ajalta ostettu kahdet kengät (halvimmat mahdolliset, sossut käskivät ohjaajia ostamaan uudet, kun pohjat repeytyivät pois), yhdet 9,95e maksavat farkut ja paitoihin on mennyt n.10e (2x toppi ja paita). Ei todellakaan saada mitään merkkivaatteita. Jos omat vanhemmat eivät maksa liittymää, niin olet ilman puhelinta. Jei.

t. laitosnuori

Vierailija
93/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:32"]Mun vanhemmat oli alkoholisteja. 14 vuotiaana asuin poikakaverin vanhemmilla (epävirallisesti), siis nukuin siellä melkein kaikki yöt. Poikakaverin äiti ei oikein tykännyt siitä ja 9 luokalla muutin siskon luokse asumaan. 16 vuotiaana muutin poikakaverin luokse, kun hän muutti omilleen. Mun poikakaveri oli mua 5 vuotta vanhempi. Tänä päivänä varmaan hysteeriset teis ties mitä ilmoituksia, mut meillä oli hyvä suhde. Tosin me erottiin 5 vuoden yhdessäolon jälkeen. Onneks mulle kävi, niin en olis kestänyt varmaan aikuiseksi saakka järjissäni sitä perhehelvettiä...
Joten en ymmärrä miksi jotkut täällä kehtaa mollata ap:ta. Ole ap onnellinen, että pääset sieltä helvetistä ja narkomaanin seurasta pois. Tsemppiä tulevaisuuteen <3 olet arvokas, vaikka vanhempasi ei sitä ole julki tuoneet! Olet hyvä ja tärkeä ihminen.
[/quote]

Kiitos! :) Kaikkea hyvää sinullekkin!
ap

Vierailija
94/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:14"]Lastensuojelu ei ole vain "ongelmanuoria" varten. Lastensuojelu haluaa edistää lapsen oikeuksia mm. turvalliseen elinympäristöön. Huomaa ettet ole vielä muuta kuin lapsi, kun et ymmärrä omaa parastasi. Lastensuojelu ei aina ole riesaksi 'loppuelämäksi' terkuin ex - lastensuojelun asiakas, joka sai sitä kautta oman asunnon ja tuetun opiskelun ja asumisen ja odotin laitoksessa kuukauden tuota asuntoa. Laitoksessa aikuiset oli mukavia ja aidosti kiinnostuneita miten mulla menee... Jos itse olet hyvä käytöksinen ja toimelias etkä ongelmanuori niin sulla ei ole mitään hätää kun otat yhteyttä lastensuojeluun.
[/quote]

Huoh. Vilkaise tätä http://huostaanotettu.blogspot.fi . Nuoria otetaan huostaan todella pienillä syillä ja jopa ilman huostaanottoon riittäviä syitä. Blogin pitäjä kuuluu noihin hyväkäytöksisiin nuoriin ja on silti ollut jo vuosia laitoskierteessä. Aika avata silmät.

Pysy ap kaukana lastenkodeista! Totta kai voit pyytää päästä sellaiseen, jos itse haluat, mutta jos et, niin pysy kaukana.

Mitään "väliaikaisia" laitosasumista ei ole. Jos muutat "väliaikaisesti" laitokseen "odottamaan omaa asuntoa" niin olet huostaanotettu ennen kuin huomaatkaan. Tämän olen nähnyt omin silmin. Se "väliaikainen" asuminen laitoksessa on kestänyt jo 2,5v.

Vierailija
95/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:14"]Lastensuojelu ei ole vain "ongelmanuoria" varten. Lastensuojelu haluaa edistää lapsen oikeuksia mm. turvalliseen elinympäristöön. Huomaa ettet ole vielä muuta kuin lapsi, kun et ymmärrä omaa parastasi. Lastensuojelu ei aina ole riesaksi 'loppuelämäksi' terkuin ex - lastensuojelun asiakas, joka sai sitä kautta oman asunnon ja tuetun opiskelun ja asumisen ja odotin laitoksessa kuukauden tuota asuntoa. Laitoksessa aikuiset oli mukavia ja aidosti kiinnostuneita miten mulla menee... Jos itse olet hyvä käytöksinen ja toimelias etkä ongelmanuori niin sulla ei ole mitään hätää kun otat yhteyttä lastensuojeluun.
[/quote]

Huoh. Vilkaise tätä http://huostaanotettu.blogspot.fi . Nuoria otetaan huostaan todella pienillä syillä ja jopa ilman huostaanottoon riittäviä syitä. Blogin pitäjä kuuluu noihin hyväkäytöksisiin nuoriin ja on silti ollut jo vuosia laitoskierteessä. Aika avata silmät.

Pysy ap kaukana lastenkodeista! Totta kai voit pyytää päästä sellaiseen, jos itse haluat, mutta jos et, niin pysy kaukana.

Mitään "väliaikaisia" laitosasumista ei ole. Jos muutat "väliaikaisesti" laitokseen "odottamaan omaa asuntoa" niin olet huostaanotettu ennen kuin huomaatkaan. Tämän olen nähnyt omin silmin. Se "väliaikainen" asuminen laitoksessa on kestänyt jo 2,5v.
[/quote]

No niin. Tätähän minä sanoin.
ap

Vierailija
96/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, jolle vastasin, olet ensimmäinen tapaus, mistä kuulen, että jollain on asiat menny oikeasti hyvin. Ensimmäinen ja ainoa. Ja minä tunnen paljon laitosnuoria.

Esim. Kuopiossa on yhtä sossua kohden lähes sata nuorta ja Vantaalla tai Espoossa tai jossain luku taisi olla 120-130. Voiko kukaan väittää, että kaikki nuo lähes sata nuorta/sossu saavat oikeasti tarvitsemaansa hoitoa ja apua? Että heillä on oikeasti hyvät oltavat? Kun sossulla on noin sadan muunkin nuoren asiat hoidettavana?

- 80 -

Vierailija
97/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:06"]Ikävä tilanne.. Voin sanoa että tulee olemaan vaikeaa. Mene sossuun juttelemaan tilanteestasi! Rahallisesti et tule pärjäämään. Itse olen kaksikymppinen ja aloitin syksyllä opiskelut. Tilanteeni on siitä hyvä että voin asua kotona, eikä vuokraa tarvitse maksaa. Lainaa en halua ottaa asumiseen/elämiseen, joten kitkuttelen 160e/kk. Onneksi vanhempani lainaavat hätätilanteessa kympin tai pari jos tarvitsee. Joten mene sossuun!
[/quote]

ap
[/quote]

Et voi. Äitisi ei välttämättä edes maksa sitä lapsilisää. Et pärjää.
Mene sossuun. Voit saada tukea poikaystävän luona asumiseen ja myöhemmin tukiasunnon.

Vierailija
98/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kunnassasi vastaanottokotia? Sinne voi mennä mihin kellonaikaan tahansa, sieltä saa katon pään päälle, pedin pedattuna ja apua/neuvoa miten jatkaa tästä eteenpäin.
Ota kaikki apu vastaan avoimin mielin. Jos kaverillesi on käynyt niin tai näin niin se ei ole sama kuin sinun tilanteesi.

Itse neuvoisin myös ottamaan yhteyttä sosiaalitoimeen, mutta jos et halua niin eihän sitä ole mikään pakko. Kun jätät ilmoittamatta millaisissa oloissa joudut elämään, ja ottamatta avun vastaan jota sinulle voitaisiin tarjota tilanteessasi, kuset täysin omille reisillesi.

Kuitenkin toivotan hyvää jatkoa, nuku yön yli ja mieti uudelleen lastensuojelu ilmoitusta, se on oikeasti vain ja ainoastaan sinun etusi ja oikeutesi nyt.

Vierailija
99/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:17"]Se, jolle vastasin, olet ensimmäinen tapaus, mistä kuulen, että jollain on asiat menny oikeasti hyvin. Ensimmäinen ja ainoa. Ja minä tunnen paljon laitosnuoria.

Esim. Kuopiossa on yhtä sossua kohden lähes sata nuorta ja Vantaalla tai Espoossa tai jossain luku taisi olla 120-130. Voiko kukaan väittää, että kaikki nuo lähes sata nuorta/sossu saavat oikeasti tarvitsemaansa hoitoa ja apua? Että heillä on oikeasti hyvät oltavat? Kun sossulla on noin sadan muunkin nuoren asiat hoidettavana?

- 80 -
[/quote]

Niin, ei se lastensuojelu ole oikeasti hyvä vaihtoehto.

Vierailija
100/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:17"]Se, jolle vastasin, olet ensimmäinen tapaus, mistä kuulen, että jollain on asiat menny oikeasti hyvin. Ensimmäinen ja ainoa. Ja minä tunnen paljon laitosnuoria.

- 80 -
[/quote]

Aha. Aloitus olikin tämän agendan ajamiseen tehty