Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15v, JA MUUTTO POIS KOTOA.

Vierailija
03.06.2015 |

Olen 15v, eli -00 ja muutan pois kotoa. En pysty olemaan kotona, joten muutan poikaystävän luokse asumaan. Minut periaatteessa "häädettiin" kotoa. Isäni on narkomaani ja äitini on aina vihannut minua. Aina kaikki on minun syytä, ja on monta kertaa sanonut että minun pitää painua helvettiin.

Nyt sanoi että kun seurustelen jne, niin minun täytyy pysyä poissa kotoa. Mietin kauan että mistä hommaan kämpän, mutta sitten poikaystävän äiti sanoi että voin asua heidän luona. Äitini laittaa minun tilille joka kuukausi lapsilisän, jolla minun pitää sitten myös pärjätä. Paljonko se lapsilisä on? Autan tietysti sitten kodintöissä jne. Että en mene vaan chillailemaan poikaystävän luoksi. Menen nyt kesätöihin viikoksi, jotta saan edes vähän rahaa.

Muutan parin päivän päästä, ja posti osoitteeni on vaihdettu poikaystävän luokse. Tai siis näin äiti sanoi, että se olisi nyt vaihdettu. Mutta siis...tekisi mieli maksaa jotain asumisestani siellä, siis muutenkin kuin vain kotitöillä...mutta eihän minulla varmaan ole rahaa sellaiseen? Paljonko se lapsilisä on..?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
N15

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulkukkaa

Vierailija
22/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:41"]Tollasten ihmisten kuten äitisi, ei pitäis hankkii lapsii
[/quote]

Olin vahinko..äiti sai mut kun oli 17v. Mummo painosti pitämään mut..
ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisän määrä kasvaa lapsiluvun mukaan. Määrään vaikuttavat ne lapset, joista on oikeus saada lapsilisää. Korotukset voidaan laskea vain silloin, kun kaikki lapsilisät myönnetään samalle henkilölle.

Lapsilisään saa korotusta, jos huoltaja ei ole avoliitossa tai avioliitossa. Korotus on 48,55 euroa kuukaudessa jokaisesta huoltajan luona asuvasta, lapsilisään oikeutetusta lapsesta. Korotuksen saa, vaikka lasten vanhemmilla olisi yhteishuoltajuus. Lapsilisän korotus myönnetään muutosta seuraavan kuukauden alusta tai enintään 6 kuukautta takautuen.

Ensimmäisestä ja yhdestä lapsesta ilman korotuksia lapsilisä on 95,75e/kk.

Tuo kaikki selvisi alle minuutin googlauksella. Meni ehkä 15s.

N16

Vierailija
24/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:40"]No älkää sit ainakaa erotko
[/quote]

No onneks meillä menee hyvin, ainakin tällä hetkellä. Ollaan nyt seurusteltu vähän yli vuosi.
ap

Vierailija
25/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi lol. Pennut leikkii kotia kun muuttaa yhteen.
M-96

Vierailija
26/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla, mut onko nyt siis tää koko av- palsta kesän ajan teinien temmellyskenttä?? 15v kannattais hakea apua ja neuvoa ihan muualta kuin täältä. Mä taidan poistua kesäksi ja palaan syksyllä kun lapset menee takaisin kouluun. Moi, hyvää kesää kaikille:).

Vierailija
27/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ja voimia sinulle, ap. Myös poikaystäväsi äiti vaikuttaa hyvälle ihmiselle:)
Tarvitset tuon lapsilisän hygieniatarvikkeisiin ja vaatteisiin. Vanhemmillasi on lisäksi velvollisuus elättää sinua, osaako joku neuvoa miten elatusmaksut tällaisessa tilanteessa?

Vierailija
28/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:44"]No voi lol. Pennut leikkii kotia kun muuttaa yhteen.
M-96
[/quote]

No ei kuule nyt ole muuta mahdollisuutta. Luuletko että haluaisin vapaaehtoisesti olla vaivaksi kenellekkään? Olen tottunut ajattelemaan että minusta on vain harmia.
ap

Vierailija
29/118 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 09:41"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 23:31"]Miksi toiset nuoret saa sossusta kaiken (asunto+toimeentulotuki+harkinnanvaraista+huonekalurahat+tv-rahat+ajokortit jne) ja toiset lukitaan laitoksiin? Pärstäkerroin? [/quote] Ehkä ihan kunta kohtaista. Lue, jos kiinnostaa, Mari Syvälän Hukassa huostassa.

[/quote]

t. aloittaja
[/quote]

Ei kyllä ollut ap:n kommentti :D ja kuka edes kirjoittaa "t. aloittaja"? Se on ap.

Vierailija
30/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:44"]No voi lol. Pennut leikkii kotia kun muuttaa yhteen.
M-96
[/quote]

Sanoo ysikutonen. .. :D

Vierailija
31/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:45"]Ei millään pahalla, mut onko nyt siis tää koko av- palsta kesän ajan teinien temmellyskenttä?? 15v kannattais hakea apua ja neuvoa ihan muualta kuin täältä. Mä taidan poistua kesäksi ja palaan syksyllä kun lapset menee takaisin kouluun. Moi, hyvää kesää kaikille:).
[/quote]

Ai demistäkö minä löydän vastauksia? Ajattelin että täällä olevat ihmiset osaisi auttaa.
ap

Vierailija
32/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa yjteyttä sosiaalitoimistoon lastensuojelutyöntekijään. Äitisi on velvollinen elättämään sinut siihen asti, kun täytät 18 vuotta, eikä 100 e lapsilisä siihen riitä. 

Vierailija
33/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, kuulostaa siltä että äidilläsi ja isälläsi on erittäin paljon ongelmia. Harmi että olet saanut huonot vanhemmat. Toiseksi, kiva jos pääset poikakaverin luo asumaam, mutta entä jos suhde loppuu? Olette kuitenkin niin nuoria. Toki voi olla että seurustelette koko loppuelämänne, mutta mikä on suuntasi sitten jos rakkaus loppuu? Koita hakea kesätöitä ja olla ahkera. Tsemppiä

Vierailija
34/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-96
[/quote]
Olet vain häntä 4 vuotta vanhempi, itsekin olet siis aika pentu.

Vierailija
35/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit saada peruskoulun jälkeen opintorahaa ja sen asumislisää, mutta sulla taitaa olla siihen vuosi ? Entä toimeentulotuki, sitä ei taideta antaa koululaiselle, tietääkö joku?

Vierailija
36/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin sossun puheille ja kertoisin siellä, missä mennään. Jos se poikaystävän äiti on oikeasti aikuinen (ja tuntuu olevan) niin hän voisi tulla mukaan ja siellä sovittaisiin, miten jatkossa edetään. Vanhemmillasi on elatusvelvollisuus, mutta jos asuminen kotona on mahdotonta, niin siellä ei ole pakko olla.

Olit sitten provo tai ei, niin täältä iso voimahalaus. Jos se sossu tuntuu mahdottomalta ajatukselta, niin istu sen poikaystävän äidin kanssa juttelemaan siitä, mitä hän sinulta odottaa eli onko oikeasti OK, että asut siellä maksamatta euroakaan. Voi olla, että hän ei ihan oikeasti halua muuta kuin auttaa sinua eli vuokra on sivuseikka.

Vierailija
37/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:48"] Ensinnäkin, kuulostaa siltä että äidilläsi ja isälläsi on erittäin paljon ongelmia. Harmi että olet saanut huonot vanhemmat. Toiseksi, kiva jos pääset poikakaverin luo asumaam, mutta entä jos suhde loppuu? Olette kuitenkin niin nuoria. Toki voi olla että seurustelette koko loppuelämänne, mutta mikä on suuntasi sitten jos rakkaus loppuu? Koita hakea kesätöitä ja olla ahkera. Tsemppiä
[/quote]

No sitten pitää etsiä joku oma pieni yksiö, jos tulee ero. Puhuttiin tästä poikaystävän kanssa ja poikaystävä sanoi että en minä lennä välittömästi ulos jos erotaan. Kumpikaan ei halua erota riidoissa, _jos_ erotaan.
ap

Vierailija
38/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-96
[/quote]

Lol vanhukset ei ymmärrä. Itse oon asunut jo vuoden yhdessä poikaystävän (-95) kanssa ja seurusteltu kolme vuotta.

N-97

Vierailija
39/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:51"]Minä menisin sossun puheille ja kertoisin siellä, missä mennään. Jos se poikaystävän äiti on oikeasti aikuinen (ja tuntuu olevan) niin hän voisi tulla mukaan ja siellä sovittaisiin, miten jatkossa edetään. Vanhemmillasi on elatusvelvollisuus, mutta jos asuminen kotona on mahdotonta, niin siellä ei ole pakko olla.

Olit sitten provo tai ei, niin täältä iso voimahalaus. Jos se sossu tuntuu mahdottomalta ajatukselta, niin istu sen poikaystävän äidin kanssa juttelemaan siitä, mitä hän sinulta odottaa eli onko oikeasti OK, että asut siellä maksamatta euroakaan. Voi olla, että hän ei ihan oikeasti halua muuta kuin auttaa sinua eli vuokra on sivuseikka.
[/quote]

Poikaystävän äiti on sanonut että ei vaadi rahaa minulta, koska haluaa vaan auttaa. Mutta tietysti teen kotitöitä jne.
ap

Vierailija
40/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsestäsi lastensuojeluilmoitus. Voit päästä tuettuun asumiseen koska oot jo ton ikäinem