Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15v, JA MUUTTO POIS KOTOA.

Vierailija
03.06.2015 |

Olen 15v, eli -00 ja muutan pois kotoa. En pysty olemaan kotona, joten muutan poikaystävän luokse asumaan. Minut periaatteessa "häädettiin" kotoa. Isäni on narkomaani ja äitini on aina vihannut minua. Aina kaikki on minun syytä, ja on monta kertaa sanonut että minun pitää painua helvettiin.

Nyt sanoi että kun seurustelen jne, niin minun täytyy pysyä poissa kotoa. Mietin kauan että mistä hommaan kämpän, mutta sitten poikaystävän äiti sanoi että voin asua heidän luona. Äitini laittaa minun tilille joka kuukausi lapsilisän, jolla minun pitää sitten myös pärjätä. Paljonko se lapsilisä on? Autan tietysti sitten kodintöissä jne. Että en mene vaan chillailemaan poikaystävän luoksi. Menen nyt kesätöihin viikoksi, jotta saan edes vähän rahaa.

Muutan parin päivän päästä, ja posti osoitteeni on vaihdettu poikaystävän luokse. Tai siis näin äiti sanoi, että se olisi nyt vaihdettu. Mutta siis...tekisi mieli maksaa jotain asumisestani siellä, siis muutenkin kuin vain kotitöillä...mutta eihän minulla varmaan ole rahaa sellaiseen? Paljonko se lapsilisä on..?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
N15

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:23"]Ihana äiti poikaystävälläsi!
[/quote]

Niin on :) Olisipa minullakin noin sydämmellinen äiti.
ap

Vierailija
62/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi äitisi piti sinut? Hänen oma äitinsä pakotti? Säälin sinua ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:29"]Miksi äitisi piti sinut? Hänen oma äitinsä pakotti? Säälin sinua ap.
[/quote]

Siis en oikeastaan tiedä miksi piti minut. Kuulemma mummoni painosti. On aina sanonut että olen täysin hyödytön ja minun pitäisi lähteä vittuun kotoa..no nyt lähden.
ap

Vierailija
64/118 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapsi hyvä. Et sinä sillä 100 euron lapsilisällä tai vastaavalla summalla opintotukea pysty asumaan yksiössä. 

Otetaanpa nyt esimerkiksi oman 15 000 asukkaan kotikaupunkini. Yksiön vuokra -70-luvun kerrostaloasunnossa on 360 euroa kuukaudessa. Siihen päälle ruoka- yms. kulut, opiskelukulut, bussikortti. Haaveesi kaatuu mahdottomuuteensa. 

Kyllä sinun olisi parasta ajatella sitä lastensuojelun mukaantuloa.

Vierailija
65/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä pääse lastenkotiin? Sieltä saat oman huoneen, merkkivaatteita joka lähtöön ja 70 viikkorahaa. 

Vierailija
66/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:32"]Etkö sä pääse lastenkotiin? Sieltä saat oman huoneen, merkkivaatteita joka lähtöön ja 70 viikkorahaa. 
[/quote]

En todellakaan halua lastenkotiin!
ap

Vierailija
67/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin monet suosittelee että ap menisi johonkin laitokseen. Itse muutin 15-vuotiaana kotoa, kun menin lukioon.  Tarkalleen olin siis 15 vuotta ja 8kk. Ap on varmaan muutaman kuukauden nuorempi tällä hetkellä. Miksei siis ihan hyvin voisi asua poikakaverinsa kanssa?

Vierailija
68/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:39"]Miksi niin monet suosittelee että ap menisi johonkin laitokseen. Itse muutin 15-vuotiaana kotoa, kun menin lukioon.  Tarkalleen olin siis 15 vuotta ja 8kk. Ap on varmaan muutaman kuukauden nuorempi tällä hetkellä. Miksei siis ihan hyvin voisi asua poikakaverinsa kanssa?
[/quote]

Niin, koska vuoden päästä alan saada opintotukea jne. Eli pystyn sitten hoitamaan asiani paremmin.
ap

Vierailija
69/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala äiti! Asuuko vanhempasi yhdessä?

Vierailija
70/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:46"]Kamala äiti! Asuuko vanhempasi yhdessä?
[/quote]

Ei asu, viimeksi tapasin isäni kirjaimellisesti sillan alla kun kävelin koulusta kotiin. Oli aika kamalaa katsottavaa.
ap

Vierailija
71/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat itse hyvin kypsältä ja nöyrältä ikäiseksesi. Poikaystäväsi äiti kuulostaa myös hyvin sympaattiselta ihmiseltä, toivon teille kaikille kaikkea hyvää!
Kiva kuulla myös että olet saanut edes viikon verran kesätöitä, tiedän ettei se ole helppoa sinun ikäisenäsi :)
Sinulle ei tosiaan toistaiseksi mitään muita valtion tukia taideta myöntää.. Antaisipa vanhempasi tai mummosi edes jonkun pienen ruokarahan lisäksi, jottei kaikki kulut tule poikaystäväsi äidin kontolle. Itse voisin kuvitella olevani myös poikaystäväsi äidin kaltainen, äidinvaistoni olisi niin voimakas että en pistäisi edes pahaksi hoitaa kulujasi. Erityisesti kun vaikutat siltä että arvostaisit sitä, etkä vain käytä hyväksesi siipeilyä.
Itse menisin ehkä kuitenkin sossuun vähän juttelemaan asiasta, vaikka poikaystävän äidin kanssa.

Pidän sinulle peukkuja, kaikki järjestyy varmasti tavalla tai toisella, ota vastoinkäymiset opetuksena tulevaisuudelle :)

Vierailija
72/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:39"]Miksi niin monet suosittelee että ap menisi johonkin laitokseen. Itse muutin 15-vuotiaana kotoa, kun menin lukioon.  Tarkalleen olin siis 15 vuotta ja 8kk. Ap on varmaan muutaman kuukauden nuorempi tällä hetkellä. Miksei siis ihan hyvin voisi asua poikakaverinsa kanssa? [/quote] Niin, koska vuoden päästä alan saada opintotukea jne. Eli pystyn sitten hoitamaan asiani paremmin. ap

[/quote]Opintotuki 17-vuotiaalle 2. asteen koulutuksessa on n. 100 e / kk. Korkeakoulussa 160 e. Et sinä sillä elä. Toimeentulotukea et saa, koska vanhempasi ovat elatusvelvollisia .

Vierailija
73/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voimia <3 Olen ollut samassa tilanteessa. Vaihtoehtona oli lastenkoti tai omilleen muutto. Valitsin jälkimmäisen enkä katunut. Katkera olen ollut kun en saanut turvallista kotia. Mutta elämän on tapana järjestyä jostain kumman syystä niin kuin se järjestyy.
T. nyt 20v

Vierailija
74/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy sääliksi sinua :( Ole onnellinen että sinulla on edes poikaystävä ja hänen äiti! Tuollaisia ihania ihmisiä pitäisi olla enemmän.

Vierailija
75/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:39"]Miksi niin monet suosittelee että ap menisi johonkin laitokseen. Itse muutin 15-vuotiaana kotoa, kun menin lukioon.  Tarkalleen olin siis 15 vuotta ja 8kk. Ap on varmaan muutaman kuukauden nuorempi tällä hetkellä. Miksei siis ihan hyvin voisi asua poikakaverinsa kanssa? [/quote] Niin, koska vuoden päästä alan saada opintotukea jne. Eli pystyn sitten hoitamaan asiani paremmin. ap

[/quote]Opintotuki 17-vuotiaalle 2. asteen koulutuksessa on n. 100 e / kk. Korkeakoulussa 160 e. Et sinä sillä elä. Toimeentulotukea et saa, koska vanhempasi ovat elatusvelvollisia .
[/quote]

Olen kyllä vasta 16v kun lähden opiskelemaan.
ap

Vierailija
76/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:53"]Ap voimia <3 Olen ollut samassa tilanteessa. Vaihtoehtona oli lastenkoti tai omilleen muutto. Valitsin jälkimmäisen enkä katunut. Katkera olen ollut kun en saanut turvallista kotia. Mutta elämän on tapana järjestyä jostain kumman syystä niin kuin se järjestyy.
T. nyt 20v
[/quote]

Kiitos :) Kyllä tämä tästä.
ap

Vierailija
77/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:52"]Vaikutat itse hyvin kypsältä ja nöyrältä ikäiseksesi. Poikaystäväsi äiti kuulostaa myös hyvin sympaattiselta ihmiseltä, toivon teille kaikille kaikkea hyvää!
Kiva kuulla myös että olet saanut edes viikon verran kesätöitä, tiedän ettei se ole helppoa sinun ikäisenäsi :)
Sinulle ei tosiaan toistaiseksi mitään muita valtion tukia taideta myöntää.. Antaisipa vanhempasi tai mummosi edes jonkun pienen ruokarahan lisäksi, jottei kaikki kulut tule poikaystäväsi äidin kontolle. Itse voisin kuvitella olevani myös poikaystäväsi äidin kaltainen, äidinvaistoni olisi niin voimakas että en pistäisi edes pahaksi hoitaa kulujasi. Erityisesti kun vaikutat siltä että arvostaisit sitä, etkä vain käytä hyväksesi siipeilyä.
Itse menisin ehkä kuitenkin sossuun vähän juttelemaan asiasta, vaikka poikaystävän äidin kanssa.

Pidän sinulle peukkuja, kaikki järjestyy varmasti tavalla tai toisella, ota vastoinkäymiset opetuksena tulevaisuudelle :)
[/quote]

Uskon että äiti suostuu maksamaan poikaystävän äidille jonkun korvauksen minun ruokakuluista jne. Pitää sanoa äitille että en halua mennä ilmaiseksi toisen luokse...Tai sitten äiti on samanlainen kusipää kun aina, eikä maksa mitään muuta kun vaan lapsilisän.
ap

Vierailija
78/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pääset ammattikouluun tai lukioon, tiedän että on mahdollista hakea stipendejä. Ystäväni haki (tosin jo ylemmän asteen koulutuksessa)
Jonkin järjestön kautta joka vuosi stipendiä opiskeluun, lähetti hakemuksen ja sai aika monena vuonna pari tuhatta stipendirahaa. Ymmärtääkseni häntä tuki joku yksityinen henkilö, joka halusi tukea reipasta opiskelijaa :) en tiedä asiasta sen enempää, mutta suosittelisin että tutkit asiaa tarkemmin :)
T. -57

Vierailija
79/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:11"]sosiaalitoimistoon yhteyttä VÄLITTÖMÄSTI! pyydä poikaystäväsi äitiä lähtemään mukaan, hän ymmärtää mitä puhutte ja jos ok että asut heillä niin voi kertoa myös siitä. Pääset lastensuojelun asiakkaaksi tuon sosku käynnin jälkeen ja jos elo kotona ei tosiaan onnistu niin sinut sijoitetaan parhaaksi katsomalla tavalla omaan/laitokseen sen mukaan mikä on sinulle sopivaa.
[/quote]

En minä halua minnekkään laitokseen!! Ettekö te ymmärrä että minun elämästäni tulisi vielä huonompaa sen jälkeen!? Kaveri joutui melkein samoista syistä lastensuojelu asiakkaaksi, ja sanoi että elämä on yhtä helvettiä.
ap
[/quote]
Laitos voi olla väliaikainen ratkaisu jonne sinut sijoitetaan siksi aikaa kunnes saat oman asunnon.

Vierailija
80/118 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:11"]sosiaalitoimistoon yhteyttä VÄLITTÖMÄSTI! pyydä poikaystäväsi äitiä lähtemään mukaan, hän ymmärtää mitä puhutte ja jos ok että asut heillä niin voi kertoa myös siitä. Pääset lastensuojelun asiakkaaksi tuon sosku käynnin jälkeen ja jos elo kotona ei tosiaan onnistu niin sinut sijoitetaan parhaaksi katsomalla tavalla omaan/laitokseen sen mukaan mikä on sinulle sopivaa.
[/quote]

En minä halua minnekkään laitokseen!! Ettekö te ymmärrä että minun elämästäni tulisi vielä huonompaa sen jälkeen!? Kaveri joutui melkein samoista syistä lastensuojelu asiakkaaksi, ja sanoi että elämä on yhtä helvettiä.
ap
[/quote]
Laitos voi olla väliaikainen ratkaisu jonne sinut sijoitetaan siksi aikaa kunnes saat oman asunnon.
[/quote]

Se ei kuule mene noin. Kerran olet lastensuojelun asiakas, niin se on riesana koko loppu nuoruuden. Tämä on todistettu.
ap