Minulle tuli paha mieli tänään terapeutin kommentista
Tiedän kyllä, ettei hän tarkoittanut loukata, sillä siinä ei ole mitään järkeä. Silti tuli todella paha mieli, ja en ole varma, voinko unohtaa asiaa.
Kommentit (124)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:38"]Voi elämän kevät. Teistä pitäisi nyrkillä hakata tuo herkkyys helvettiin.
Miten ihmiset pärjäsivät 200 000 vuotta ilman yhtäkään terapeuttia?
[/quote]Sinusta pitäis nyrkillä hakata tuo omahyväisyys helvettiin.Se on aina kovin arvostelija joka vähiten mistään tietää
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:38"]Voi elämän kevät. Teistä pitäisi nyrkillä hakata tuo herkkyys helvettiin.
Miten ihmiset pärjäsivät 200 000 vuotta ilman yhtäkään terapeuttia?
[/quote]
Aina ihmiset on puhuneet toisilleen murheita ja surujaan ja on kuunneltu. Nykyisin vain kun ei ole enää samanlaista yhteisöllisyyttä, siitä kuuntelemisesta maksetaan jollekin. Eikä nyt nyky-ihmistä voi verrata johonkin 200 000 vuoden takaiseen olentoon, eiköhän tuo psyykekin ole muuttunut vähän tässä vuosien varrella.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:36"]
Epävakaa persoona loukkaantuu kaikesta. Miksipä ei terapeutistakin?
[/quote]
Onko tässä keskustelussa edes sanottu, minkä alan terapeutti on kyseessä? Onhan muitakin kuin mielenterveysterapeutteja.
[/quote]
Alapeukuttajat ei ilmeisesti laske mm. fysio- tai toimintaterapeutteja terapeuteiksi ;)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:26"]Voi hyvä elämä näitä mielensäpahoittajia!
[/quote]
Yleensä ihmiset eivät mene terapiaan, ellei heillä ole ongelmia. Ongelmat voivat mm. olla sellaisia, että ei välttämättä kestä edes joitain tiettyjä kommentteja tietyissä tilanteissa ja tietyiltä ihmisiltä. Eli he ovat näitä "mielensäpahoittajia". On hienoa, että sinä kestät kuulla kaiken, mutta terapiassa käyvät eivät.
En väitä, etteikö terapeutti voisi v*ttuilla tms., mutta sen tiedän, että kun on masentunut, ahdistunut tai henkisesti väsynyt, oma mieli tulkitsee suunnilleen kaikkien ihmisten ilmeet, sanat ja lauseet v*ttuiluksi itseä kohtaan. "Miten toikin sanoi noin pahasti?" "Kauhean loukkaavasti toi käyttäytyy minua kohtaan" jne.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:26"]
Minulla oli sama tilanne.Koin vahvasti että terapeutti vittuili minulle.Tuntui ihan saatanan pahalta.Ihminen jolle olin paljastanut niin häpeällisiä asioita että en kenellekään.Jatkoin kuitenkin terapiaa mutta luottamukseen oli tullut iso särö.En pystynyt ottaa asiaa puheeksi.Ajattelin et sen jälkeen terapeutti kivittää mua vielä kovempaa.Mutta juuri yks juttu miks käyn terapiassa on että oppisin laittaa rajat.Niitä pitäis kai sit opetella terapeutinkin kans.Sorry, tästä ei ollu sulle varmaan paljon apua
[/quote]
Hei, kiitti kommentista. Kyllä näistä kohtalotoverien kokemuksista on aina hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:58"]Sitten siitä pitä puhua. On minullekin käynyt niin. Minulla on 2 terapeuttia ja he keskustelivat kerran toisilleen jostakin persoonaani liittyvästä asiasta kuin olisin ollut vähän ulkopuolinen. Sävy vielä loukkasi minua. Itse huomasivat, että "nyt taisi tapahtua jotakin, vetäydyt. Osaatko sanoa mistä on kyse?"
Kerroin seuraavalla kerralla, kun sain puettua asian sanoiksi ja koko tilanne purkautui hyvin.
[/quote] minulla terapeutti puhui mielestäni loukkaavasti pääpersoonastani. (Joo jakomielitauti)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:26"]
Voi hyvä elämä näitä mielensäpahoittajia!
[/quote]
Tässä ei ollut ollenkaan kysymys tuollaisesta tilanteesta. t. ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:10"]Puhuimme jo asiasta jonkin verran tapaamisemme lopuksi, kun aloin itkeä kommentin kuultuani. t. ap [/quote]Korjasiko tai pahoitteliko vai miten terapeutti suhtautui?
[/quote]
Keskustelimme asiasta ja hän korjasi muistaakseni sanomisiaan. En tarkkaan enää muista. t. ap
Joskus se totuus satuttaa mutta se on sanottava jotta tapahtuisi paranemista. Mitä se jatkuva hyssyttely muka auttaa?
[/quote]
Tässä ei ollut kysymys mistään totuudesta tai edes paranevasta sairaudesta. t. ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:30"]
Joskus se totuus satuttaa mutta se on sanottava jotta tapahtuisi paranemista. Mitä se jatkuva hyssyttely muka auttaa?
[/quote]
Mistä sinä tiedät, että kyse on ollut totuudesta? Joskus vain ihmiset ilmaisevat itseään tosi huonosti.
[/quote]
Totuus tai elämänviisaus tms. neuvo. Jeesmies-terapeutista ei ole mitään hyötyä, sama kuin seinille puhuisit etkä oppisi mitään uutta itsestäsi tai elämästä.
[/quote]
Kyse ei ollut mistään totuudesta tai elämänviisaudesta. Terapeutti kommentoi suurta huoltani vähättelevään sävyyn ja vihjasi myös minun toimivan tavalla, jolla en ikinä toimisi. En ole mikään ammattiloukkaantuja, olemme tavanneet jo 6 vuoden ajan, ja tämä on ensimmäinen kerta, jolloin olen pahoittanut mieleni.
Opiskelukaverin terapeutilla oli kuulemma mennyt kerran hermo, kun mitään edistystä ei ollut tapahtunut. En ihmettele, kun oli vähän pumpulissa kasvanut tyyppi, hajosi normaalista elämästä.
Epävakaa persoona loukkaantuu kaikesta. Miksipä ei terapeutistakin?
[/quote]
Minulla ei ole epävakaata persoonallisuutta tai mitään muutakaan mielenterveysongelmaa. Kyseessä ei ole ollenkaan sen alan terapeutti. t. ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:39"]
Mulla kävi samoin. Terapeutti kommentoi sillä tavalla, että se oli ihan silkkaa vittuilua. Aloin itkeä ja hän lopetti kyllä heti, mutta minä koin myös luottamuksen menneen, ihan sama vaikka olisin asiasta puhunutkin hänen kanssaan. En halunnut mennä sen jälkeen enää terapeutille. Kävin kerran ja sanoin että se oli siinä. Järkevämpää olisi varmaan tavallaan ollut jatkaa, mutta tuosta kommentista tuli jopa sellainen olo, että terapeutti ei ehkä ollut ihan ammattitaitoinen.
[/quote]
Pelkään, että minulle käy kanssa noin, vaikka olemme tavanneet jo useamman vuoden ajan. t. ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:45"]
Sinun on työstettävä juuri sitä asiaa, mistä koit loukkaantumista. Kerro terapeutille miltä hänen sanansa tuntuivat. Kysy, mitä hän tarkoitti loukkaavilla sanoillaan. Kuulet vastauksen. Puhutte siitä.
Terapiasta ei turhaan sanota, että se sattuu. Pitääkin sattua, jotta jotain muutosta voisi alkaa toteuttaa itsessään. Edistystä ei tapahdu, ellei kohtaa niitä kipeyttäviä tunteita. Mutta niistä pitää kertoa terapeutille, jotta hän tietää, mitä sinussa tapahtuu.
Herkkyys on hyvä asia. Muista olla myös rehellinen! Rohkeutta!
[/quote]
Kiitos kovasti. Yritän tehdä näin. t. ap
Minun terapeuttini kommentoi lopetuskäynnillä, että hänellä on kirja täynnä tärkeämpiä potilaita kuin minä. Sitten kun oli vielä lopetuskäynti, jossa lääkäri ja tämä terapeutti olivat paikalla, niin hän täysin kielsi sanoneensa tällaista ja se pistettiin minun mielenvikaisuuteni piikkiin.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:46"]
Ap, mitä se terapeutti sanoi?
[/quote]
En ala avata asiaa sen tarkemmin, koska se on hyvin pitkä, monimutkainen ja henkilökohtainen juttu. t. ap
Sinun on työstettävä juuri sitä asiaa, mistä koit loukkaantumista. Kerro terapeutille miltä hänen sanansa tuntuivat. Kysy, mitä hän tarkoitti loukkaavilla sanoillaan. Kuulet vastauksen. Puhutte siitä.
Terapiasta ei turhaan sanota, että se sattuu. Pitääkin sattua, jotta jotain muutosta voisi alkaa toteuttaa itsessään. Edistystä ei tapahdu, ellei kohtaa niitä kipeyttäviä tunteita. Mutta niistä pitää kertoa terapeutille, jotta hän tietää, mitä sinussa tapahtuu.
Herkkyys on hyvä asia. Muista olla myös rehellinen! Rohkeutta!