Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulle tuli paha mieli tänään terapeutin kommentista

Vierailija
02.06.2015 |

Tiedän kyllä, ettei hän tarkoittanut loukata, sillä siinä ei ole mitään järkeä. Silti tuli todella paha mieli, ja en ole varma, voinko unohtaa asiaa.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pahoitin mieleni kerran myös terapeutilleni. Mökötin mielenosoituksellisesti kaksi seuraavaa käyntiä, että tuli varmasti selväksi että olin loukkaantunut :D (kyllä, tapani suhtautua asioihin kuin kuusi vuotias on yksi ongelmistani) tämän jälkeen kerroin kyllä mistä pahoitin mieleni ja selvitettiin asia. On sen jälkeenkin terapeutti sanonut asioita joista en pidä ja mistä olen erimieltä, mutta mykkäkoulun ja seiniin tuijottelun sijaan käydään asia heti läpi.

Vierailija
102/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 23:10"]

Ap ei omien sanojen mukaan puhu mt-terapeutista. Mutta on kyllä omituista jos kutsuu fysioterapeutti terapeutiksi ja jonka kanssa on käsitelty vaikeitakin asioita. Eihän fysioterapeutti ole koulutettu psyykkisiin ongelmiin. Jos on vaikeita asioita elämässä käsiteltävänä, hakeuden alan terapeutille.

[/quote]

Tuskinpa hän fysioterapeutista puhuukaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:55"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:27"]

Joskus se totuus satuttaa mutta se on sanottava jotta tapahtuisi paranemista. Mitä se jatkuva hyssyttely muka auttaa?

[/quote]

Mistä sinä tiedät, että kyse on ollut totuudesta? Joskus vain ihmiset ilmaisevat itseään tosi huonosti.

[/quote]

Totuus tai elämänviisaus tms. neuvo. Jeesmies-terapeutista ei ole mitään hyötyä, sama kuin seinille puhuisit etkä oppisi mitään uutta itsestäsi tai elämästä.

[/quote]

Kyse ei ollut mistään totuudesta tai elämänviisaudesta. Terapeutti kommentoi suurta huoltani vähättelevään sävyyn ja vihjasi myös minun toimivan tavalla, jolla en ikinä toimisi. En ole mikään ammattiloukkaantuja, olemme tavanneet jo 6 vuoden ajan, ja tämä on ensimmäinen kerta, jolloin olen pahoittanut mieleni.

[/quote]

Onko mitenkään mahdollista, että toimit vaikeassa elämäntilanteessasi tavalla, joka ei ole kypsä tapa toimia tai onko sinun vaikeaa tarkastella omaa osuuttasi siihen, miten asiat nyt ovat? Olen itse terapeutti ja kuulostaa erikoiselta terapia, jossa olet käynyt 6 vuotta pahoittamatta mieltäsi.

[/quote]

Onko terapiassa sitten jotenkin tähtäimenä pahoittaa asiakkaan mieli vai? Kyllä tämä kuulostaa minusta hyvin erikoiselta.

[/quote]

Ei. Jos takana on kuuden vuoden terapia, todennäköisesti sen aikana asiakas on kokenut ja käsitellyt suuren kirjon erilaisia tunteita ja suurella todennäköisyydellä sinä aikana asiakas kokee jossakin kohtaa myös pettymyksen tai loukkaantumisen tunteita suhteessa terapeuttiin. Esimerkiksi silloin, kun terapeutti ohjaa asiakasta muutokseen esim. haastavilla kysymyksillä. Terapia ei ole ainoastaan pohjatonta hyväksyntää ja empatiaa, vaan siihen sisältyy myös muutospaineita esim. suhteessa asiakkaan tapaan toimia tai käyttäytyä tai ilmaista tunteita tai itseään tai tavassaan olla suhteessa muihin tai itseensä.

[/quote]

Eiköhän tuo riipu terapeutista. Onhan se fysioterapeuttikin terapeutti.

[/quote]

Eihän palstalaiset ymmärrä, että joku voi käydä muussakin terapiassa kuin mielenterveysterapiassa ;)

[/quote]

Ap, vastaa käytkö kukkaterapiassa vai missä?

Vierailija
104/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:26"]Voi hyvä elämä näitä mielensäpahoittajia!
[/quote]
Ääliö.

Vierailija
105/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 23:12"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:30"]

Joskus se totuus satuttaa mutta se on sanottava jotta tapahtuisi paranemista. Mitä se jatkuva hyssyttely muka auttaa?

[/quote]

Mistä sinä tiedät, että kyse on ollut totuudesta? Joskus vain ihmiset ilmaisevat itseään tosi huonosti.

[/quote]

Totuus tai elämänviisaus tms. neuvo. Jeesmies-terapeutista ei ole mitään hyötyä, sama kuin seinille puhuisit etkä oppisi mitään uutta itsestäsi tai elämästä.

[/quote]

Kyse ei ollut mistään totuudesta tai elämänviisaudesta. Terapeutti kommentoi suurta huoltani vähättelevään sävyyn ja vihjasi myös minun toimivan tavalla, jolla en ikinä toimisi. En ole mikään ammattiloukkaantuja, olemme tavanneet jo 6 vuoden ajan, ja tämä on ensimmäinen kerta, jolloin olen pahoittanut mieleni.

[/quote]

Onko mitenkään mahdollista, että toimit vaikeassa elämäntilanteessasi tavalla, joka ei ole kypsä tapa toimia tai onko sinun vaikeaa tarkastella omaa osuuttasi siihen, miten asiat nyt ovat? Olen itse terapeutti ja kuulostaa erikoiselta terapia, jossa olet käynyt 6 vuotta pahoittamatta mieltäsi.

[/quote]

Onko terapiassa sitten jotenkin tähtäimenä pahoittaa asiakkaan mieli vai? Kyllä tämä kuulostaa minusta hyvin erikoiselta.

[/quote]

Ei. Jos takana on kuuden vuoden terapia, todennäköisesti sen aikana asiakas on kokenut ja käsitellyt suuren kirjon erilaisia tunteita ja suurella todennäköisyydellä sinä aikana asiakas kokee jossakin kohtaa myös pettymyksen tai loukkaantumisen tunteita suhteessa terapeuttiin. Esimerkiksi silloin, kun terapeutti ohjaa asiakasta muutokseen esim. haastavilla kysymyksillä. Terapia ei ole ainoastaan pohjatonta hyväksyntää ja empatiaa, vaan siihen sisältyy myös muutospaineita esim. suhteessa asiakkaan tapaan toimia tai käyttäytyä tai ilmaista tunteita tai itseään tai tavassaan olla suhteessa muihin tai itseensä.

[/quote]

Eiköhän tuo riipu terapeutista. Onhan se fysioterapeuttikin terapeutti.

[/quote]

Eihän palstalaiset ymmärrä, että joku voi käydä muussakin terapiassa kuin mielenterveysterapiassa ;)

[/quote]

Ap, vastaa käytkö kukkaterapiassa vai missä?

[/quote]

Mitä se sinulle kuuluu?

Vierailija
106/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:59"]

Onko mitenkään mahdollista, että toimit vaikeassa elämäntilanteessasi tavalla, joka ei ole kypsä tapa toimia tai onko sinun vaikeaa tarkastella omaa osuuttasi siihen, miten asiat nyt ovat? Olen itse terapeutti ja kuulostaa erikoiselta terapia, jossa olet käynyt 6 vuotta pahoittamatta mieltäsi.[/quote]

Komppi tälle!

Kuudessa vuodessa alkaa jo terapeuttikin turhautumaan. Ehkä hän haluaa kokeilla jotain uutta lähestymistapaa, jotta saisi sinusta enemmän tunteita irti? Jotain eheytymistä enteilevää uutta tarttumispintaa? Tartu siihen kiinni!!

[/quote]

Jos sinä olet huono terapeutti, se ei tarkoita, että muutkin olisivat sellaisia.

Vierailija
107/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

terapeutti ohjaa asiakasta muutokseen esim. haastavilla kysymyksillä. Terapia ei ole ainoastaan pohjatonta hyväksyntää ja empatiaa, vaan siihen sisältyy myös muutospaineita esim. suhteessa asiakkaan tapaan toimia tai käyttäytyä tai ilmaista tunteita tai itseään tai tavassaan olla suhteessa muihin tai itseensä.[/quote]

Jälleen komppi tälle!

Terapiaistunto ei ole mikään empatiasammio. Moni kuulee siellä kuitenkin hyväksynnän ensi kerran. Pelkästään se jo saa monen itkemään ihan ensimmäisellä tapaamiskerralla. Että on joku, joka kuuntelee, ymmärtää eikä tuomitse.

Sitten alkaa se työ. Terapeutin tehtävä ei ole empatiseerata sinua ystävän lailla vaan päin vastoin viedä sinut kipeästi mutta turvallisesti mukavuusalueesi ulkopuolelle, auttaa sinua kohtaamaan ne pahimmat pelkosi. Hän on siellä koko ajan kanssasi kuunnellen ja havainnoiden sinua. Ei hän jätä sinua sinne yksin jos hän näkee, ettet ole vielä valmis kulkemaan oman pienen mukavuuspiirisi ulkopuolella yksin. Terapeutti aina rohkaisee astumaan siitä ringistä ulos.

Vierailija
108/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ne on ne terapeutit, sen takia nekin voi mokata ja pahasti. Jeesus Kristus sen sijaan ei ikinä loukkaa sinua ja Hän on paras ystävä, lääkäri, parantaja, Vapahtaja ja Herra :) Käänny Jeesuksen puoleen. Usko, että Hän kuoli sinun syntisi kantaen ristillä ja Jumala on herättänyt hänet kuolleista.

Vierailija
109/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 23:26"]

terapeutti ohjaa asiakasta muutokseen esim. haastavilla kysymyksillä. Terapia ei ole ainoastaan pohjatonta hyväksyntää ja empatiaa, vaan siihen sisältyy myös muutospaineita esim. suhteessa asiakkaan tapaan toimia tai käyttäytyä tai ilmaista tunteita tai itseään tai tavassaan olla suhteessa muihin tai itseensä.[/quote]

Jälleen komppi tälle!

Terapiaistunto ei ole mikään empatiasammio. Moni kuulee siellä kuitenkin hyväksynnän ensi kerran. Pelkästään se jo saa monen itkemään ihan ensimmäisellä tapaamiskerralla. Että on joku, joka kuuntelee, ymmärtää eikä tuomitse.

Sitten alkaa se työ. Terapeutin tehtävä ei ole empatiseerata sinua ystävän lailla vaan päin vastoin viedä sinut kipeästi mutta turvallisesti mukavuusalueesi ulkopuolelle, auttaa sinua kohtaamaan ne pahimmat pelkosi. Hän on siellä koko ajan kanssasi kuunnellen ja havainnoiden sinua. Ei hän jätä sinua sinne yksin jos hän näkee, ettet ole vielä valmis kulkemaan oman pienen mukavuuspiirisi ulkopuolella yksin. Terapeutti aina rohkaisee astumaan siitä ringistä ulos.

[/quote]

Tyypillistä tälla palstalla :D Mammat on olevinaan kaikkien terapeuttien, terapiamuotojen ja -suhteiden asiantuntijoita.

Vierailija
110/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:59"]

Komppi tälle!

Kuudessa vuodessa alkaa jo terapeuttikin turhautumaan. Ehkä hän haluaa kokeilla jotain uutta lähestymistapaa, jotta saisi sinusta enemmän tunteita irti? Jotain eheytymistä enteilevää uutta tarttumispintaa? Tartu siihen kiinni!!

[/quote]

Jos sinä olet huono terapeutti, se ei tarkoita, että muutkin olisivat sellaisia.[/quote]

Anteeksi, mutta en minä ole terapeutti enkä ole niin väittänytkään. Valitettavasti tässä nyt sotketaan eri kirjoittajat.

Vierailija
111/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anorektikon ravitsemusterapeutti? 

Vierailija
112/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 23:37"]

Anorektikon ravitsemusterapeutti? 

[/quote]

Onhan anoreksiakin eräänlainen mielenterveysongelma, joten tuskinpa. Toisekseen: mitä väliä sillä on, minkäalan terapeutti on kyseessä.

Vierailija
113/124 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:18"]

Siis onko järkisyy loukkaavaan käytökseen mielestäsi se, että ei tullut ajatelleeksi asiaa? Oli kiire, ärsytti, nukkunut huonosti, oma käsittelemätön trauma tuli pintaan ja ei ehtinyt miettiä mitä on kohteliasta sanoa? Ei tällaiset ole järkisyitä, mutta ihan tavallisia syitä mieltenpahoittamiseen ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Ei tavallisia tapahtumia sellaisessa terapiassa, jossa erityisesti työskennellään sillä vuorovaikutuksella ja jossa terapeutin pitäisi pystyä hyvin punnitsemaan sanansa aina, ja arvioimaan myös omaa vointiaan että ei tule vahinkoja.

Totta kai terapiaan voi kuulua jonkun sellaisen asian tarkoituksellinen sanominen, jonka asiakas kokee loukkaavana. Miksi mielestäsi se viittaisi terapeutin omiin ongelmiin? Sekoitatko tarkoituksellisen loukkaamisen ja tarkoituksettoman loukkaamisen? Tarkoitukseton loukkaaminen on sitä, että ei pyritä mihinkään muuhun kuin enintään oman pahan olon purkamiseen toisen kustannuksella.  Sanotaan jotain sellaista minkä hyvin tiedetään olevan julmaa ja sitten nautitaan kun toinen kärsii. Sellaisella terapeutilla olisi jotain ongelmia juu. Tarkoituksellisella loukkaamisella on joku päämäärä, ehkä saada asiakas ajattelemaan asioita eri tavalla tai joku tietty reaktio aikaan. Ja on myös niin, että loukkaaminen ei onnistu jos kohde ei loukkaannu, siis terapeutin rooliin voi kuulua jollain tavalla niitä kipupisteitä etsiä vaikka ei aina tietäisi ennalta miten asiakas reagoi.

Ap epäili että ei olisi ollut terapeutin järkeä tahallaan häntä loukata ja siksi hänen pitäisi yrittää unohtaa asia, niin hyvinkin on voinut olla järkeä eikä asiaa pitäisi unohtaa vaan käsitellä, ihan riippumatta siitä keksiikö ap jonkun lieventävän asianhaaran omalle reaktiolleen. Jos taas loukkauksessa ei tosissaan ollut järkeä eikä se palvellut mitään tarkoitusta, eli teko oli joko tahaton tai tarkoitukseton, niin syytä miettiä terapian laadusta riippuen oliko se iso virhe ja tehdä johtopäätökset sen perusteella.

Kun emme tiedä yhtään minkätyyppisessä terapiassa ap käy, emme voi tietää paisutteleeko ap inhimillistä möläytystä omista syistään ja vaikka asia ei heidän asiakassuhteeseensa kuuluisi lainkaan (eli vaatiiko ap terapeutiltaan sellaista osaamista joka ei siihen terapiasuhteeseen ja sen terapeutin koulutukseen kuulu), vai oliko asia vakava. Jos kyseessä oli jalkaterapeutin heitto jostakin aivan täysin jalkoihin liittymättömästä asiasta, ap on ehkä vienyt terapiavastaanotolle liian vaikeita henkilökohtaisia asioitaan ja hänen kannattaa jättää ne jatkossa muiden kanssa puitavaksi tai sitten hyväksyä että terapeutti saattaa jatkossakin sanoa joihinkin aiheisiin mitä sattuu. Jos se oli joku henkisempien asioiden kanssa puuhaava ihminen, joka tietoisesti, tarkoituksettomasti ja/tai epähuomiossa kommentoi loukkaavasti ap:lle tärkeään asiaan, niin asia on isompi.

[/quote]

Ei ole järkisyy, enkä missään vaiheessa ole väittänyt moista. Tarkoitan nimenomaisesti loukkaamista, millä pyritään ainoastaan toisen mielen pahoittamiseen, oman pahan olon purkamiseen tms. Minusta sellainen ei kuulu minkäänlaiseen terapiaan. Edes fysio tms. En kyllä ymmärrä, miten asiakas saisi tuloksia tarkoituksellisella loukkaamisellakaan. Entä jos vika ei ollut ap:ssa vaan terapeutissa? Entä jos sen kummemmasta ei ole kyse kuin että molemmat vaikka ymmärsivät toistensa sanomiset väärin? Emme voi tietää asiasta.

Miksi epäilet, että nimenomaan ap olisi syyllistynyt inhimilliseen möläytykseen? Ap taisi sanoa, että asia menee ainakin osittain ko. terapeutin toimenkuvan ulkopuolelle. Jos terapeutti itsekin kokee näin, hänen pitäisi ehdottomasti sanoa asiasta asiallisesti. Ap:lle asia on ilmeisesti vakava. Se tässä on pääasia, 

Vierailija
114/124 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:06"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:10"]Puhuimme jo asiasta jonkin verran tapaamisemme lopuksi, kun aloin itkeä kommentin kuultuani. t. ap [/quote]Korjasiko tai pahoitteliko vai miten terapeutti suhtautui?

[/quote]

Keskustelimme asiasta ja hän korjasi muistaakseni sanomisiaan. En tarkkaan enää muista. t. ap

[/quote]

Jos et edes tätä muista niin miten voit olla varma terapeutin sanomisista?

Vierailija
115/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko ottaa asian esille terapeutin kanssa ensi kerralla? Tai vaikka lähettää sähköpostia aiheesta? Vaikka päättäisit ettet tahdo jatkaa kyseisen henkilön kanssa niin kannattaisi varmaan selvittää asia ettet itse jää pohtimaan sitä kun siitä tuppaa silloin tulemaan vielä niin paljon isompi asia kuin se oikeasti alkujaan oli.

Vierailija
116/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten siitä pitä puhua. On minullekin käynyt niin. Minulla on 2 terapeuttia ja he keskustelivat kerran toisilleen jostakin persoonaani liittyvästä asiasta kuin olisin ollut vähän ulkopuolinen. Sävy vielä loukkasi minua. Itse huomasivat, että "nyt taisi tapahtua jotakin, vetäydyt. Osaatko sanoa mistä on kyse?"

Kerroin seuraavalla kerralla, kun sain puettua asian sanoiksi ja koko tilanne purkautui hyvin.

Vierailija
117/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene toiselle terapeutille  purkamaan tuntojasi.

Vierailija
118/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita kotiin ja puhu hänen kanssaan rauhassa.

Vierailija
119/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuimme jo asiasta jonkin verran tapaamisemme lopuksi, kun aloin itkeä kommentin kuultuani. t. ap

Vierailija
120/124 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama tilanne.Koin vahvasti että terapeutti vittuili minulle.Tuntui ihan saatanan pahalta.Ihminen jolle olin paljastanut niin häpeällisiä asioita että en kenellekään.Jatkoin kuitenkin terapiaa mutta luottamukseen oli tullut iso särö.En pystynyt ottaa asiaa puheeksi.Ajattelin et sen jälkeen terapeutti kivittää mua vielä kovempaa.Mutta juuri yks juttu miks käyn terapiassa on että oppisin laittaa rajat.Niitä pitäis kai sit opetella terapeutinkin kans.Sorry, tästä ei ollu sulle varmaan paljon apua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi