Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko opiskelija saa tukea nykyään?

Vierailija
31.05.2015 |

alta 18 v ja yli 18 v.?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 425,25e (opintotuki + opintotuen asumislisä) elämiseen yhteensä kun opiskelin. Oon myös jälkihuollossa eli, tosta ei tarvinnu maksaa ees vuokraa eikä sähköö, vettä jne. Ja soppala makso lääkärit ja lääkkeet myös. Hyvin pärjäsin.

Vierailija
22/34 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:48"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:45"]

18 vuotais poika joka opiskelee oli saanut sossusta asunnon.Miten se on mahdollista? 

[/quote]

Nykyään moni opiskelee sossuntuella kun opintotuella ei pysty elämään. Ja jos opintotuet on käytetty eikä ole toisen asteen opintoja käyty niin saa sossuntuen. 

[/quote]Eikö opintotukea saa joka kuukausi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:40"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:59"]

Miten te pärjäätte? 

[/quote]

Huumekauppaa tai sitten pitää välillä myydä itseä "puolipoikaystävälle" :/

Tälläistä olen kuullut köyhinpien opiskelijoiden tekevän. Venäjältä saa ostettua tupakkaa ja sitä myydään vähän kalliimmalla yliopiston alueella muille opiskelijoille :( Hirveää.

[/quote]

Valitettavan yleinen ongelma. Nuoret tekee lomareissuja ja tuo muuleina huumetta sisässään tullin läpi. Sillä voikin sitten opiskella kohtuullisesti. Nykyinen systeemi luo vain prostituutiota ja huumekauppiaita opiskelijoista :( Todella surullista. Rikkaiden lapset ostavat sitten huumeita :/ Kamala kierre. Miksi valtio ei anna kunnon tukia niin ei nuorten tarvitsisi nöyrtyä rikoksen polulle :(

Vierailija
24/34 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

545 e, opintoraha + asumislisä. 26 v.

Vierailija
25/34 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:54"]

545 e, opintoraha + asumislisä. 26 v.

[/quote] Miten tolla rahalla voi elää? Eikö tuo kokonaisuudessaan mene vuokraan? Miksi et mene sossuun? 

Vierailija
26/34 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan ilmaisen koulutuksen. Muualla maksaisin siitä kymmeniä tuhansia euroa. Sitte minulle vielä maksetaan siitä kun opiskelen.

Vierailija
27/34 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina 400 €/kk ja opintotuki (eli siis asumistuki ja itse opintotuki) on 425 €/kk. Eli yhteensä 825 euroa ja käteen jää laskujen ja vuokran jälkeen 360€. 

Vierailija
28/34 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko opintotuen korko on? 

Vierailija
29/34 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaiden vanhempien nuoret maksavat huumeista aika hyvin. Venäjältä tuodusta viinastakin kuulemma maksavat hyvin. 

Köyhän osa on valitettavasti tehdä rikoksia rikkaiden nuorille että pääsee osalliseksi yhteiskuntaan. 

Osa jää kiinni tai tajuaa että tienaa paremmin viinaa ja tupakkaa trokaamalla, kuin hankkimalla haista paska koulutuksen. 

Opiskeluajat ovat ikimuistoista kultaa niille joiden vanhemmat ovat maksaneet tai avustavat koko lystin. Harva köyhä muistelee opiskeluaikojaan tai puhuu niistä myöhemmin. Ei kestäisi päivänvaloa.

Vierailija
30/34 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako opintolainan käyttää miten haluaa? 

Vierailija
31/34 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako asumistukea jos ostaa omaa asuntoa? Voiko opintolainaa käyttää lainan lyhennykseen? 

Vierailija
32/34 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki ja asumislisä yhteensä 536€. Olen siis 19 vuotias, yliopistolla ensimmäistä vuotta opiskelen.
Tuolla pärjää hyvin! En ole joutunut ottamaan opintolainaa, koska vanhempani auttavat taloudellisesti parilla sadalla kuussa. Jos joskus käy niin, että he eivät pystykkään auttamaan niin sitten voi sen lainan nostaa.
Asumme poikaystävän kanssa yhdessä vuokralla (helsingissä). Vuokraan menee 800€ yhteensä, mutta tuista jää vielä 150€ elämiseen. Sen lisäksi vanhemmilta saatu raha ja työt, joita olen tehnyt opintojen ohella. Olen saanut myös säästettyä matkustelua varten, joten eivät nämä tuet mielestäni pienet ole.
Opiskelijaelämään kuuluu edullinen ruoka ja se, että kaikkea mitä haluaa ei saa ihan heti vaan vasta kun on tehnyt töitä ja suunnitellut kuukauden menonsa.

Vierailija
33/34 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinnot olen aloittanut kolme vuotta sitten, eli tuki vähän alhaisempi mitä uusilla opiskelijoilla. Eli siis opintotukea napsahtaa tilille kokonaisuudessaan muistaakseni 469 e/kk. Opintolainaa nostan, jos tulee yllättäviä menoja, esim. silloin kun tietokone hajosi. Arkipäivät olen yliopistolla ja viikonloput töissä, niin kyllä sillä elää. Eri asia on sitten se, mitä vapaa-ajan puute tekee mielenterveydelle. Aionkin lopettaa työt kesän jälkeen ja alkaa nostaa lainaa, kun valmistuminen ja työllistyminen lähestyvät.

Vierailija
34/34 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakoulun opiskelijana saan verojen jälkeen opintotukea + asumilisää 473€/kk. Lisäksi opintolainaa 400€/kk (korko on ollut prosentin luokkaa, sidottu euriboriin + pankin oma marginaali). Ennen tämän vuoden elokuuta opintolainaa sai vain 300€/kk, hyvä kun lainamäärä nousi. Elokuun 2014 jälkeen aloittaneilla opiskelijoilla tuki on muutaman kympin enemmän kuussa. Itsellä koko tuki menee vuokraan. Laskut ja ruoka menee opintolainasta. Ihan hyvin tuolla pärjää kun vaan jaksaa miettiä tosi tarkkaan budjetin. Ei voi tietenkään matkustella, shoppailla tai muutenkaan tehdä impulsiivisia ostoksia, mutta tiedän (toivon), ettei nämä elinolot jatku opiskeluajan jälkeen, mikä osaltaan auttaa jaksamaan tämän ainaisen kituuttamisen kanssa.