steiner-koulun "todistus"
Ihmettelin kun näin neljäsluokkalaisen arvioinnin. Kerrottiin mitä ollaan opiskeltu ja muuten tehty. Kehuttiin kauniita vihkoja ja piirustuksia mutta jäin miettimään että sitäkö varten siellä koulussa ollaan. Opitaan tekemään kauniita vihkoja? Ei sanaakaan siitä miten oli oppinut,pitääkö jossain parantaa ja onko jossain hyvä. Ei minkäänlaista sanallista arviointia taidoista ja tiedoista. Ja eikö muutenkin nykyään pitäisi antaa jo numero nelosluokkalaisille? Minkälainen koulu muuten on kyseessä kun "todistus" on tuota tasoa?
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:46"]
Ihmettelin kun näin neljäsluokkalaisen arvioinnin. Kerrottiin mitä ollaan opiskeltu ja muuten tehty. Kehuttiin kauniita vihkoja ja piirustuksia mutta jäin miettimään että sitäkö varten siellä koulussa ollaan. Opitaan tekemään kauniita vihkoja? Ei sanaakaan siitä miten oli oppinut,pitääkö jossain parantaa ja onko jossain hyvä. Ei minkäänlaista sanallista arviointia taidoista ja tiedoista. Ja eikö muutenkin nykyään pitäisi antaa jo numero nelosluokkalaisille? Minkälainen koulu muuten on kyseessä kun "todistus" on tuota tasoa?
[/quote]
Ihmettelen aina heitä jotka laittaa kakrunsa steineriin ottamatta selvää ensin mistä on kyse.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:42"]37, ruotsalaiset eivät olekaan tunnettuja hyvistä koulutuloksista kansainvälisissä vertailuissa...
[/quote]
Ei niin mutta silti menestyvät kansainvälisellä mittapuulla huomattavasti paremmin kun suomalaiset.
[/quote]
En yhtää ihmettele miks suomalaisille nauretaan ulkomailla, täällähä vallitsee omasta takaa kauhee lyttäys kaikkeen missä Suomi on parempi. Ruotsi on varmasti kokonaisuudessaan ehkä menestyksekkäämpi jne mut mikään asia ei saa olla kyl täällä paremmin ku pitää nostaa 10muuta asiaa missä se toinen maa on parempi.
Ihmettelen niitä, jotka alkavat aggressiivisesti täällä avautua aiheista, jotka eivät heidän elämäänsä henkilökohtaisesti kosketa. Ja tiedoksi kaikille: Steinerkoulu on ilmainen, valtio rahoittaa niiden toimintaa samalla tavalla kuin muidenkin yksityiskoulujen.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:22"]Ihmettelen niitä, jotka alkavat aggressiivisesti täällä avautua aiheista, jotka eivät heidän elämäänsä henkilökohtaisesti kosketa. Ja tiedoksi kaikille: Steinerkoulu on ilmainen, valtio rahoittaa niiden toimintaa samalla tavalla kuin muidenkin yksityiskoulujen.
[/quote]
Ei. Oppilaiden vanhemmat maksavat lukukausimaksuja. Itse opetus on ilmaista kaikille, materiaalimaksut ja koulun ylläpito sekä luomuruoka maksaa.
Oli Steinerissä aikaisemmin ainakin lukukausimaksut samoin kuin muissa yksityisissä kouluissa.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/11/06/steinerkoulun-salaisuus
Onko tässä ketjussa vielä mainittu tätä? Huhuh.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:22"]Ihmettelen niitä, jotka alkavat aggressiivisesti täällä avautua aiheista, jotka eivät heidän elämäänsä henkilökohtaisesti kosketa. Ja tiedoksi kaikille: Steinerkoulu on ilmainen, valtio rahoittaa niiden toimintaa samalla tavalla kuin muidenkin yksityiskoulujen.
[/quote]
Ei. Oppilaiden vanhemmat maksavat lukukausimaksuja. Itse opetus on ilmaista kaikille, materiaalimaksut ja koulun ylläpito sekä luomuruoka maksaa.
[/quote]
Oma lapseni on käynyt Steinerkoulun enkä kyllä maksanut siitä senttiäkään.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:42"]37, ruotsalaiset eivät olekaan tunnettuja hyvistä koulutuloksista kansainvälisissä vertailuissa...
[/quote]
Ei niin mutta silti menestyvät kansainvälisellä mittapuulla huomattavasti paremmin kun suomalaiset.
[/quote]
En yhtää ihmettele miks suomalaisille nauretaan ulkomailla, täällähä vallitsee omasta takaa kauhee lyttäys kaikkeen missä Suomi on parempi. Ruotsi on varmasti kokonaisuudessaan ehkä menestyksekkäämpi jne mut mikään asia ei saa olla kyl täällä paremmin ku pitää nostaa 10muuta asiaa missä se toinen maa on parempi.
[/quote]
Niin siis vastasin siihen ettei nuo hyvät koulutulokset ole mikään autuaaksi tekevä asia jos maa on muuten konkurssin partaalla.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:22"]Ihmettelen niitä, jotka alkavat aggressiivisesti täällä avautua aiheista, jotka eivät heidän elämäänsä henkilökohtaisesti kosketa. Ja tiedoksi kaikille: Steinerkoulu on ilmainen, valtio rahoittaa niiden toimintaa samalla tavalla kuin muidenkin yksityiskoulujen.
[/quote]
[/quote]
Oma lapseni on käynyt Steinerkoulun enkä kyllä maksanut siitä senttiäkään.
[/quote]
Maksu on "vapaaehtoinen".
Mielenkiintoista, että jenkeissä näyttäisivät ainakin tämän uutisen mukaan teknologia jättien pamput arvostavan steinerkouluja niin, että laittavat omat lapsensa niihin. Minulla ei siis ole itselläni mitään kokemusta ko. kouluista eikä oikein mielipidettä asiaan. Kunhan nyt linkkaan mielenkiintoisen artikkelin.
Tunnen 4 Steinerkoulun käynyttä, siirtyivät siitä normilukioon ja heistä vain 1 valmistui ajallaan. Loput käyvät nyt 4. tai 5. vuotta. En oikein usko olevan vain sattumaa, ysiluokalla he piirtelivät vahaliiduilla neliöitä ja kolmioita, kun me normikoululaiset opettelimme trigonometriaa/geometriaa pääasiassa laskemalla laskuja. Yksi tuttavani kävi Steineriä, mutta vanhemmat siirtivät hänet pois sieltä ala-asteella, valmistui myös lukiosta ajallaan.
Olin kaksi kuukautta äidinkielenopettajan sijaisena paikallisessa steiner-koulussa viime vuoden keväällä. Opetin 7.-9. luokkia ja muutamia äikäntunteja pidin myös 6. luokalle. Koulunkäynti ei eronnut millään muulla tavalla tavallisesta peruskoulusta kuin siten, että kuudennella luokalla ei ollut äikänkirjoja käytössään, vaan sille luokalle suunniteltiin kaikki tehtävät ja materiaalit itse. Yläluokilla oli tavalliset oppikirjat käytössä. Kaikille annettiin läksyjä jao letus oli, että läksyt myös tehdään. Kokeenkin pidin ja numerot niistä annettiin. Muissa oppiaineissa oli aivan sama systeemi.
Kuulostaahan nuo netissä olevat esittelytekstit hieman jännittäviltä, mutta se, miten opetus käytännössä toteutuu, ei juurikaan eroa normaalista peruskoulusta. Myös eri paikkakunnilla olevissa steiner-kouluissa saattaa olla eroja. Tuossa koulussa, jossa olin sijaisena, oli aivana tavallisten perheiden lapsia oppilaina.
Olen käynyt Steiner koulun ja lukionkin, yhteensä 13 vuotta. Paljon on tullut tehtyä sellaista, mistä muuten olisin jäänyt paitsi. Esimerkiksi kuinka monen lapset ovat koulussa kylväneet viljaa ja syksyllä käyneet niittämässä pellon? Tai osaako teidän lapset rakentaa leikkimökin? Mitenkäs kuinka monien lapset aloittivat englannin ja saksan opiskelun ensimmäisellä luokalla?
Lukiossa noudatetaan ihan samaa opetussuunnitelmaa kuin muissakin lukioissa. Lukio on nelivuotinen, sillä kursseja on enemmän. Joku oli tuolla aiemmin sanonut, että ylimääräiset kurssit olisivat pois lukuaineista, mutta se ei pidä paikkaansa. Itse suoritin lukiossa 128 kurssia - kaikki pakollisia. Mm. 10 kurssia matikkaa, 5 kemiaa, 5 fysikkaa yms. Muita kursseja oli huovutus, taonta, kotitalous, taidehistoria ja mm. 3 työharoittelua.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:46"]
Olen käynyt Steiner koulun ja lukionkin, yhteensä 13 vuotta. Paljon on tullut tehtyä sellaista, mistä muuten olisin jäänyt paitsi. Esimerkiksi kuinka monen lapset ovat koulussa kylväneet viljaa ja syksyllä käyneet niittämässä pellon? Tai osaako teidän lapset rakentaa leikkimökin? Mitenkäs kuinka monien lapset aloittivat englannin ja saksan opiskelun ensimmäisellä luokalla? Lukiossa noudatetaan ihan samaa opetussuunnitelmaa kuin muissakin lukioissa. Lukio on nelivuotinen, sillä kursseja on enemmän. Joku oli tuolla aiemmin sanonut, että ylimääräiset kurssit olisivat pois lukuaineista, mutta se ei pidä paikkaansa. Itse suoritin lukiossa 128 kurssia - kaikki pakollisia. Mm. 10 kurssia matikkaa, 5 kemiaa, 5 fysikkaa yms. Muita kursseja oli huovutus, taonta, kotitalous, taidehistoria ja mm. 3 työharoittelua.
[/quote]
Miksi lukiossa on työharjottelua? Eikö lukion tarkoitus ole valmistaa akateemisiin opintoihin, eikä löytämään itselleen sopivaa amisalaa, niinkuin yläasteella. Ja aika vähän matikkaa, kemiaa ja fysiikkaa verrattuna normilukioon.
Oletko lulenut lukion opetussuunnitelmaa? Lyhyessä matikassa 6 pakollista kurssia plus 2 syventävää? Toihan on enemmän?
Tavallisessa lukiossa on yksi pakollinen kurssi kemiaa ja fysiikkaa. Tiedän koska olen itse käynyt tavallisen lukion. Lapseni on jo yläkoulussa steinerkoulussa, oli 3. luokkaan asti tavallisessa koulussa. Hän saa numerollisia arvosanoja ja iso osa erinomaisia. Hän suuntautuu luonnontieteisiin ja todennäköisesti päätyy alalle. Hänelle annetaan mahdollisuus kehittyä niissä omassa tahdissaan, siksi tekeekin jo lukiotason tehtäviä niissä.
Kielet sen sijaan sujuvat häneltä 7 pintaan, johon opettaja on reagoinut antamalla tukiopetusta jotta numerot eivät laske. Kokeista saadaan siis 7, koska opettaja jää pitämään tukiopetusta. Ei siis mene niin että annetaan oppia kun itsestään oppii. Kyllä on tavoitteet joissa on pysyttävä ja työskentelyä vaaditaan.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:39"]
Steiner-koulussa ei painoteta niin paljon tiedollista oppimista kuin tavallisessa koulussa. Minusta se on hyvä asia, tietysti lapsesta riippuen. Jotkut lapset erityisesti hyötyisivät siitä, että saisivat kehittyä omaan tahtiinsa. Koulussahan (ja jo eskarissa, ja päiväkodissa) tartutaan hanakasti heti, jos joku vähänkin poikkeaa taidoiltaan, ennaltaehkäisyn nimissä.
Lapsellani on useita steinerkoululaisia kavereina, ja heidän seuransa on tehnyt hyvää hänelle. Tunne-elämältään vaikuttavat olevan tasapainoisempia kuin oma poikani, jota olen yrittänyt opettaa empaattisemmaksi ja ymmärtämään monenlaisuutta. Tavallisessa koulussa kukaan lapsi ja nuori ei halua millään tavalla poiketa joukosta, ei uskalleta olla omia itsejä, vaan tärkeää on samanlainen kuin muut, joka asiassa. Steinerilaisilla ei näytä tuota vaivaa olevan, ja kiinnostaisi selvittää miten ne siellä on onnistuneet tässä.
[/quote]
Toivottavasti poikasi ei kauaan tarvitse kärsiä sinusta. Ensin kerrot työntäväsi poikaasi johonkin suvaitsevaisuus aatteesi muottiin ja seuraavaksi jo ihmettelet miksi poikasi ei uskalla olla erillainen kuin muut. Olet sairas ajatusmaailmaltasi ja varmasti ihmisenäkin.
[/quote]
Just joo :D Trolli taas yrittää yksinäisyydessään :D Erillainen ja suvaitsevaisuus aate. On tainnut jäädä koulut käymättä, niin steiner kuin tavallinenkin ;)
[/quote]
Kyllä sinunlaiselta huomauttelijalta on varmasti jäänyt koulut käymättä. Ilmeisesti sinulla on myös huono itsetunto jos et murteellasi uskalla puhua.
Olen ennen pitänyt tuota steiner koulua vaan jonain taiteellisempana kouluna, mutta nuo steinerin opetustavathan ovat aivan perseestä.
vai että oikein vihkotyöskentely? Ja siistillä käsialalla....:) LOL!